Täytettyjä lettuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tallaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tallaaja

Vieras
On tullut aina tehtyä lettuja ihan sellaisenaan ja jäätelön tai hillon kanssa tarjottu, mutta täytetyistä letuistakin olen kuullut.
Eli mitä sinne voi laittaa väliin ja miten homma käytännössä toteutetaan (siis "väännäthän-rautalangasta-ohjetta kaipaan..)

Mä olen tehnyt esim. tämmöistä:
paistan eka isoja lättyjä, muuten normaali taikina, mutta sokeria ei joko ollenkaan tai vain pieni tippa, suolaa ehkä vähän reilummin.

Täytteeksi olen tehnyt riisiä, sen sekaan esim. jauhelihaa ja sieniä, tai vaikka vain toista, hivenen juustoraastetta. Siis vaan keitän riisit, (usein tähteeksi jääneen hyödynnän), sekaan ruskistan jauhelihaa.

Lätyn keskelle täytettä, pyöritän pötköksi. Päälle myös ripottelen juustoa, joskus siivuja, jos ei ole raastetta, enkä viitsi laiskana raastaa. Sitten lämmitän ne vielä, yleensä mikrossa, uunissa ehkä ois parempi, mut ei tule vain sen takia laitettua uunia päälle.

Täytteeksi voi laittaa jauhelihan/sienen tilalle muutakin, lohta olen joskus pieninä palasina paistanut, sipulia myös, kasviksia.

Pinaattilätyt on myös hyviä, lättytaikinan sekaan pakastepinaattia sulatettuna, on hyvää.

Yhteistyössä