Täytekakun pohjien tekeminen edellisenä päivänä, kuivuuko ne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mainio Manu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mainio Manu

Aktiivinen jäsen
02.11.2012
1 465
2
36
Ja jos onnistuu niin ihanko säilytys jääkaapissa?

Meinasin, et vois tämmöstä kokeilla:
Sateenkaarikakku | Kinuskikissa - Suomen suosituin leivontayhteisö

Oon vaan ihan amatööri näissä jutuissa.. Oon aina tehnyt perus kermakakkuja, ku oon pelännyt, että pilaan kakun ja sit ei oo kakkua ollenkaan :D

Oiskohan tuo semmonen helppo kakku tumpelolle? :D

Saako noita pastavärejä marketeista, esim. prismasta tai sittareista?

Hyvin onnistuu edellisenä päivänä pohjan teko. Huoneenlämmössä olen aina säilyttänyt kakkupohjat, jos en ole niitä kostuttanut ja täyttänyt jo illalla. Jos kostuttaa ja täyttää, kannattaa tehdä se vuokaan ja laittaa kelmu päälle ja sitten jääkaappiin.

Monen mielestä täytekakku kannattaa ehdottomasti täyttää edellisenä päivänä. Maut tasaantuvat ja kakku kostuu tasaisesti. Säilytys jääkaapissa ja päällystys + koristelu sitten seuraavana päivänä.

Täytekakkuun pitää varata kolme päivää. Ensimmäisenä päivänä paistat pohjan ja minä säilytän sitä jääkaapissa. Seuraavana päivänä täytät sen. Kun kakku on säilytetty jääkaapissa tai vielä parempi, pakasteessa, sen leikkaaminen kylmänä on siistiä ja tulee tasainen. Sitten kolmantena päivänä koristellaan ja syödään. Kakun pitää ehdottomasti antaa maustua yön yli, kakuista huomaa kyllä heti, jos ne on täytetty samana päivänä. Niitä joutuu kostuttamaan enemmän, niistä tulee siis "vetisiä" huolimatta siitä, millä kostuttaa. Ja maku ei ole niin "syvä" eli ei hyvä ;)

• Tykkää
Reactions: FreezeCat
talouskoulussa meille neuvottiin,että kakku tulisi täyttää ja kostuttaa aina edellisenä iltana ja antaa vetäytyä kuvun/kelmun alla yön yli.Koristelu aina vasta juhlapäivänä.

• Tykkää
Reactions: Empuuu
Tajusin nyt vaan vähän liian myöhään millasen kakun haluan tehdä, joten ei enää auta tilaileminen :D Seuraavalla kerralla ehtii tilatakin..

Googlettelin ja jossain sanottiin, että tiimarissa vois olla? :o

Joo, Tiimarissa on ennen ollut mutta käsittääkseni ne on poistettu heidän valikoimistaan....mutta jospa sulla oliskin nyt onni myötänsä ja löytäisit vielä poistoja :)

Luin muualtakin, että jos tekee noin (ja varsinkin jos käyttää tuota tuorejuustotäytettä) , niin kannattaa tehdä kakku irtopohjavuokaan ja antaa yö olla siinä. Mutta onnistuuko se kakun siirtäminen seuraavana päivänä sitten kakkualustaan? :O

Eikö kakku pysy kasassa kunnolla jos sen tekee edellisenä iltana normaaliin kakkualustaan, laittaa kuvun päälle ja yöksi jääkaappiin vai miksi suositellaan tuota irtopohjaan tekemistä?

...tai sitten teet niin, että et värjääkään pohjia - tai teet pohjiksi sekä vaaleaa että tummaa - vaan värjäätkin ne täytteet? Jos vaikka saisitkin kolmekin täytekerrosta laitetuksi ja värjäisit täytteet ruokakaupoista löytyvillä elintarvikeväreillä? Vois tulla kivannäköinen näinkin :).

Joo, Tiimarissa on ennen ollut mutta käsittääkseni ne on poistettu heidän valikoimistaan....mutta jospa sulla oliskin nyt onni myötänsä ja löytäisit vielä poistoja :)

Soitin tiimariin ja kuulemma on tosiaan poistunut kokonaan valikoimista. Voi harmi! Ei sitten taidakaan onnistua. Ellen nyt jonkun paikan keksi mistä niitä vois saada.

Luin muualtakin, että jos tekee noin (ja varsinkin jos käyttää tuota tuorejuustotäytettä) , niin kannattaa tehdä kakku irtopohjavuokaan ja antaa yö olla siinä. Mutta onnistuuko se kakun siirtäminen seuraavana päivänä sitten kakkualustaan? :O

Eikö kakku pysy kasassa kunnolla jos sen tekee edellisenä iltana normaaliin kakkualustaan, laittaa kuvun päälle ja yöksi jääkaappiin vai miksi suositellaan tuota irtopohjaan tekemistä?

No kyllä mä olen saanut siitä kakusta ihan napakan ilman täyttämistä irtopohjavuokaankin mutta tokihan se antaa kyllä sen oman ryhdikkyytensä automaattisesti, kun siihen täyttää (laidat tukevat).

Onnistuu se kakun siirtäminen siihen kakkualustaankin, uskot ja luotat itseesi vain :). Hyvä tulee :)!

...tai sitten teet niin, että et värjääkään pohjia - tai teet pohjiksi sekä vaaleaa että tummaa - vaan värjäätkin ne täytteet? Jos vaikka saisitkin kolmekin täytekerrosta laitetuksi ja värjäisit täytteet ruokakaupoista löytyvillä elintarvikeväreillä? Vois tulla kivannäköinen näinkin :).

Onko noi elintarvikevärit helppo käyttöisiä vai onko niissä jotain tärkeää huomioitavaa, kun niitä käyttää?

tuorejuusto alkaa leviämään kun hyytyy vasta kunnolla siellä kylmässä.Mä olen irroittanut vuokasta vaan ne reunat ja se irtopohjallinen on saanut olla siellä kakun alla.

Onko noi elintarvikevärit helppo käyttöisiä vai onko niissä jotain tärkeää huomioitavaa, kun niitä käyttää?

Elintarvikevärit on todella helppoja käytellä, kun vain muistaa niissäkin sen saman perusajatuksen että "less is more" eli kannattaa aina aloittaa pienellä määrällä. Ja kun täytteeseen tulee tuorejuustoa, mikä on jo koostumukseltaan napakkaa, niin värjäys onnistuu ja täytekin pysyy napakkana :). Elintarvikevärin kanssa kun saa siinä mielessä olla tarkkana, että esim. kermavaahtoa värjätessä siitä vaahdosta voi tulla lirua...tosin saahan sen vispattua kuosiinsa (tai laittaa vaniljakreemijauhetta tai rahkaa sitten jatkoksi, jos meni liian löysäksi vaahdoksi).

Yhteistyössä