Täytekakkuun vaniljakastike??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiittää hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiittää hän

Vieras
Nyt täytekakku ekspertit. Teen elämäni ensimmäistä kertaa täyskäriä ja löysin yhden ohjeen, jossa oli omatekoinen vaniljakastike sinne väliin. Siihen tulee ruokakermaa, sokeria, kananmuna ja olikohan perunajauhoa suurusteeksi hiukan. Mitäs luulette onnistuiskohan tuollaisella??

Te jotka käytätte tuota kaupan valmista vaniljakastiketta, niin tuleeko siitä liian löysää sinne väliin laitettavaksi, vai suurustatteko sitä jollain. Mitä itse joskus sitä vatkannut mansikoiden päälle, niin jää siitä huolimatta mielettömän löysäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja aloittaja:
Te jotka käytätte tuota kaupan valmista vaniljakastiketta, niin tuleeko siitä liian löysää sinne väliin laitettavaksi, vai suurustatteko sitä jollain. Mitä itse joskus sitä vatkannut mansikoiden päälle, niin jää siitä huolimatta mielettömän löysäksi.

Ainakin Floran vaniljakastikkeen saa tosi jämäkäksi kun vaan jaksaa vatkata =)
Mä olen ihan liian laiska tekemään vaniljakiisseliä itse kakun väliin, käytän aina noita valmiita juttuja ja aina oon saanu vatkattua jämäkäksi :D

Lisää tyhmiä kysymyksiä aloittelijalta eli paljonko suurinpiirtein tarvii kostuketta kakkuun (6munan) jos vielä laittaapi tuota vaniljamössöä väliin, kun siitäkin hän tulee kosteutta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisää tyhmiä kysymyksiä aloittelijalta eli paljonko suurinpiirtein tarvii kostuketta kakkuun (6munan) jos vielä laittaapi tuota vaniljamössöä väliin, kun siitäkin hän tulee kosteutta.

Kostuketta n.½dl/muna...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Kostuketta n.½dl/muna...

Eli 3dl nestettä? No eikai nyt sentään....kakustahan tulee ihan mössöä. Riippuu onko kakku yksi-kaksi vai kolmikerroksinen, mitä on muut täytteet...

Alkuperäinen kirjoittaja mullon kakkukirja mistä katoin:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Kostuketta n.½dl/muna...

Eli 3dl nestettä? No eikai nyt sentään....kakustahan tulee ihan mössöä. Riippuu onko kakku yksi-kaksi vai kolmikerroksinen, mitä on muut täytteet...

Jos se pohja nyt onnistuu, niin tarkoitus olisi laittaa kahteen väliin täytettä. Sitä vaniljamössöä +banaania ainakin, ehkä kerma-rahkaseosta hillon kera toiseen..tai katotaanpa nyt mitä siitä tulee

Täytekakkujen ja torttujen täytteitä

Vaniljakiisseli
3dl kermaa
2 keltuaista tai 1 muna
2-4tl sokeria
1rkl peruna- tai maissijauhoja ( Maizena )
2-3tl vaniljasokeria

Sekoita yhteen kerma, keltuaiset tai muna, sokeri ja jauhot. Saosta seos miedolla lämmöllä, kunnes siitä muodostuu sakea ja kuohkea kiisseli. Vatkaa voimakkaasti pohjaa myöden koko ajan. Anna kiisselin jäähtyä ja mausta vaniljasokerilla.

Sitruunakiisseli / Appelsiinikiisseli
Valmista samoin kun edellä, mutta jätä pois vaniljasokeri. Mausta kiisseli 2-3tl:lla raastettua sitruunan / appelsiinin kuorta ja ½ - 1rkl:lla sitruunamehua / 2-3 rkl appelsiinimehua.

Mokkakiisseli
Valmista samoin kun edellä oleva vaniljakiisseli. Mutta jätä pois vaniljasokeri. Mausta kiisseli 2-3tl:lla nes-kahvia / pikakahvia TAI Vaihda 1½ dl kermaa 1½dl:si vahvaa kahvia.

Suklaakiisseli
100g suklaata
2rkl vettä
4 valkuaista ( 1dl )

Sulata suklaaveden kera miedolla lämmöllä. Anna jäähtyä. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi ja sekoita varovasti sulaan suklaaseen.

Lemon curd ( sitruunavoi )
2 sitruunan mehu ja raastettu kuori
3 munaa
2dl sokeria
75-100g voita tai margariinia

Vatkaa munat ja sokeri kattilassa. Lisää sitruunan kuori ja mehu ja saosta seos vesihauteessa voimakkaasti vatkaten. Vatkaa voi joukkoon.
Tarjoa paahdetun leivän, sconesien, keksien tms. kanssa.
Muunnos: Sitruunavoita, johon on lisätty kermavaahtoa, voidaan käyttää kakkujen ja leivonnaisten täytteeksi.

Sitruunakiisseli II
2dl vettä
1 1/4dl sokeria
2 munaa
2rkl maissitärkkelystä ( Maizena )
4rkl sitruunamehua
1tl raastettua sitruunan kuorta
25g voita

Sekoita kattilassa vesi, sokeri, munat, maissitärkkelys ja sitruunamehu. Kuumenna ja hämmennä, kunnes kiisseli sakenee. Lisää raastettu sitruunan kuori ja voi. Sekoita tasaiseksi. Kaada hieman jäähtyneenä torttupohjalle tai kakkupohjalle.

Yhteistyössä