Täytekakkusähläystä ja kysymystä marsipaanista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pätsmaruu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pätsmaruu

Jäsen
29.01.2010
611
0
16
Elikäs: me vohdoinkin päästään järkkäämään keskimmäisemme synttärijuhlia ja olisin nyt innoissani tekaisemassa/kokeilemassa sitä kaikkien kehumaa marsipaanikuorrutteista täytekakkua. Tarkoitus olis tehdä semmonen kakku, missä vain se kakun päälisosa olisi sillä marsipaanilla koristeltu, sivuille tulisi kermavaahtoa. Ja sitten niihin mun tietämättömyysosioihini :headwall: ...

...ekaksi: missä mä tota marsipaania säilytän?
Jep, hoopo kyssäri, mutta en kuuklettamallakaan mokoma osannut löytää vastausta :ashamed: ...kaupassa säilyttävät sitä ihan nuin vain hyllyssä mutta nyt kotona luin pakkauksesta, että pitäs "kymässä ja viileässä" - eli jääkaapissa?!

...toiseksi: mun ois tarkotus tekaista tuo kakku valmiiksi lauantaina aamupäivästä, myöhemmin iltapäivästä juhlat, joten ton marsipaanitäytteen alle varmaan menee se kermavaahto...?

...kolmanneksi: olen käsittänyt, että marsipaanipäälysteistä kakkua ei saa säilyttää viileässä KUVUN ALLA. Eli siis lykkään sen sellaisenaan jääkaappiin.Ok. Mutta - eikös tuosta marsipaanista tehdä myös sellasia "kestävämpiäkin" koruisteita? Jotka siis ovat kovia? Ja tuo kovettuminen tapahtuu sitten....huoneenlämpöön jättämälläkö?Mutta mutta...hölmönä kyselen...mitäs sitten tapahtuu sille kakulle huoneen lämmössä? Siis syöjät tulevat ns. "aaltoliikkeessä" pöytään aina paikan vapauduttua...ei kait se kakku siinä ajassa ehdi kovettua?

Tiedän jo siis etukäteen olevani erittäin tietämätön marsipaanin suhteen, joten taatusti kysyin hoopoja mutta mielisin sen käyttäjäksi kun "muutkin" :ashamed: ... :D ...Kiitos kovasti vastauksista ja avusta :flower: !

Ne kovettuu kuivassa paikassa ja siinä saattaa kestää kauankin. Ja se ns hiostuu jääkaapissa eli ei kannata laittaa sitä marsipaania ennen kun juhlien alkua.
Ja ite ainakin säilytän ihan kaapissa minigrip-pussissa niitä jämiä. Ja tosiaan se marsipaani ei heti kovetu vaan pysyy kauankin pehmeenä. Ja muista marsipaanin alle pistää kreemiä tai ihan vaikka kermavaahtoo.

ekaks: ei oo tyhmiä kysymyksiä, on vaan tyhmiä vastauksia/vastaajia ;)

1) säilytät sen marsipaanin siinä omassa pakkauksessaan ihan kuiva-ainekaapissa.
2) jos teet kakun aamupäivällä ja juhlat on vasta iltapäivällä niin ÄLÄ LAITA MARSIPAANIN ALLE KERMAVAAHTOA tai se on iltapäivällä ilosta lössöä siinä päällä. eli käytä kasvirasvapohjasta flora vispiä tai sitten ihan perus voikreemi siihen marsipaanin alle. kermalla on ikävä taipumus hikoiluttaa se marsipaani jolloin se tosiaan muuttuu ihan löllöksi
3) voit säilyttää sen kakun ihan jääkaapissa, en ymmärrä miksei sitä kuvun alla sais säilyttää? itelläni on aina ollu kupu siinä päällä eikä ole menny miksikään.

marsipaani ei kovetu yhen päivän juhlien aikana ollessaan siinä kakun päällä. ne koristeet kannatteis tehä jo parisen viikkoa etukäteen että marsipaani ehtii kunnolla kuivaa eikä ne koristeet sitten lässähdä ikäväksi mössöksi. :)

avattu marsipaani pitko suljettuun pussiin jää kaappiinn ja avaamaton voi olla kuivakaapissa

laita sen alle sokeri kreemitai pelkän kakkupohjan päälle, mutat älä kostuta sitä kakku pohjaa!

Kiitos vastaajille :) !Pientä tarkennusta vielä tekisin... :ashamed: ....

Mä ruukaan aina käyttää Floora Vispiä eli se käviskin sitten kivasti siihen marsipaanin alle :p ! Hienoa, jotain teen oikein...ja samalla huomasin, että termien kanssa pitää olla tarkkana, koska kermavaahto ja "kermavaahto" ovat eri juttuja. Oli hyvä tieto tuo, että oikealla kermavaahdolla tekisin kakusta löllöisen - kiitos Nyynä!

Ja mä ite mieluusti siis laittaisin sen kaukun sitten toviksi kakkukuvun alle viileeseen kellariin, kun ei ole takuita, miten tuo meidän aina-liian-pieni- jääkaappi antaa sen mahduttaa sisäänsä... Ja jostain, nyt en muista miltä sivustolta sen menin lukemaan, luin että kuvun alla sitä ei sais säilyttää, kun se kerryttäis sitä kosteutta, minkä olen käsittänyt marsipaanin "surmaksi"...

Jos minä nyt sitten vihdoinkin rohkenisin ja tekisin sen kakun, jota olen suunnitellut jo tovin! Tekemällä taatusti oppii lisää mutta se aloituskynnys on näemmä mulla korkeella... Katotaan, kuinka tämän äidin käy! :D

Yhteistyössä