Täysimetystä yli 6kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muita

Vieras
Onko muita jotka eivät ole alkaneet antaa kiinteitä 6kk iässä?
Mulla tyttö 6kk ja viikon päälle ja vasta makuja annettu.
Paino nousee ja tyttö on tyytyväinen.
Onko kiinteät "pakko" aloittaa 6kk jälkeen???

Painon nousu ei ole ainoa asia johon tulee kiinnittää huomiota. tarvittavien ravintoaineiden saanti vaarantuu, jos lapsi on vielä pelkällä äidinmaidolla. Esim. raudan tarve on jo niin suuri, että maito ei riitä sitä kattamaan.

6 kk jälkeen rautavarastot ehtyy. 6 kk on takaraja, jonka jälkeen kannattaa siirtyä kiinteisiin, enää ei ehdi paljoa maistella.

Pakkohan ei teitänkään ole kuin kuolla, mutta enpä itse uskaltaisi pelkästään imettää 6 kk jälkeen, lapsi tarvii jo silloin jo ei jo aikaisemmin kunnon ruokaa.

Meillä mentiin 9 kk täysimetyksellä.Vauva ei hyväksynyt kiinteitä 6 kk iässä,ei väkisin saanut lusikkaa suuhun.7 kk ikäisenä sairastui RSV:hen ja tissillä vain mentiin kuukausi. 8 kk koitettiin vähitellen maistella,ei onnistunut vieläkään.Lusikallinen ehkä kaksi meni alas.9 kk alkoi maistumaan ja vasta nyt 12,5 kk voi sanoa että syö hyvin.

Neuvolassa tarkastettiin hb:tä ja sehän tässä merkitsee,että rautaa riittää.Arvot olivat joka kk ihan ok,joten ei meillä ollut hätää.Tyttö oli tyytyväinen ja kasvoi,eikä väkisin ketään voi ruokkia.En lähtis noin jyrkkiin kannanottoihin kuin tässä aiemmat.
Meillä maito todella riitti hyvin.

Kiitti kata :)
Taidankin pyytää että tarkastavat neuvolassa tuon hb:n.
Otetaanko se sormenpäästä? Sattuuko se kovin pikkuiseen?
Eli jos se on ok, niin voiko sitten edetä niin että pelkkää tisua ja pikku hiljaaa totuttelua soseisiin ym.

Tää menee vähän aiheen vierestä, mut ainakaan meillä ei neuvolassa oteta hb:ta kuin alkaen 10 kk vauvoilta! Terkka sanoi ettei alle sen oteta ollenkaan. Meillä siis silloin katsotaan vasta hb kun mennään ilman punaista lihaa, niin haluavat tarkastaa sitten raudan määrän elimistössä.

Eikö tuossa iässä juuri ole ensimmäinen kahden kuukauden väli neuvolassa? En usko, että sielläkään suhtautuvat kovin suopeasti ylimääräisiin käynteihin, jos ei ole ihan pakko. Itse en uskaltaisi ainakaan tuota kahta kuukautta odottaa.

Ja kyllä ne rauta-arvot voi olla huonot, vaikka söisi kiinteitäkin. Itse täysimetin 7,5kk, jonka jälkeen poika suostui edes maistamaan soseita. Niitä sitten pari kk maisteltiin muutama teelusikallinen päivässä, kunnes jossain vaiheessa n. 10kk vanhana alkoi syömään enempi kiinteitä. Ja hyvin kasvoi, kehittyi ja Hb 119, kun taas vastaavasti kiinteitä 5,5kk syömään alkaneella ikäistoverilla oli Hb 103. Joten mielestäni voit hyvin rauhassa totuttaa lastasi makuihin, jos asiat muuten ok. Ja sormenpäästä otettiin ainakin meillä automaattisesti 10kk neuvolassa rauta-arvot. Kyllä pikkuinen hiukka parahti, mutta nopeasti meni ohi.
Joten Katan kanssa olen tässä samoilla linjoilla. Ei ne arvot kaikilla romahda, ja jos romahtaa, niin voi romahtaa vaikka syö kiinteitäkin.

No kyllä meillä saa käydä neuvolassa jos jokin huolettaa!!!
Miksi ihmeessä niitä ei vois tarkastaa sen takia, että voitaisiin vielä jatkaa tissittelyä?
Vähän outo maku jäi noista ihaa:n teksteistä....

Ehkä useimmin kuulee, että ollaan huolissaan lapsen raudan saannista. Neuvolassa saatetaan kysyä, joko lapsen ruokavaliossa on lihaa ja viljoja - vaikka täysimetys olisi hädin tuskin ehditty lopettaa. Kuitenkin on tutkimusnäyttöä siitä, että päinvastoin mitä pidemmälle lasta täysimetetään sitä vähemmän raudanpuutosta esiintyy. (viite 1)

Tämä löytyi imtystuki.net sivuilta...

Tarkoitukseni ei ole pelotella. En vain ymärrä miksi pitäisi rasittaa jo muutenkin ruuhkautunutta terdeydenhuoltoa käynnillä, jota ei edes tarvisi, jos lapselle annettaisiin kiinteitä kuten suositus on. Suositus on tietenkin aina vain suositus, mutta jos niiden huomiotta jättäminen aiheuttaa sen, että lapselle tarvitaan ylimääräisiä käyntejä neuvolassa, niin itse ainakin miettisin onko siinä mitään järkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihaa:
Tarkoitukseni ei ole pelotella. En vain ymärrä miksi pitäisi rasittaa jo muutenkin ruuhkautunutta terdeydenhuoltoa käynnillä, jota ei edes tarvisi, jos lapselle annettaisiin kiinteitä kuten suositus on. Suositus on tietenkin aina vain suositus, mutta jos niiden huomiotta jättäminen aiheuttaa sen, että lapselle tarvitaan ylimääräisiä käyntejä neuvolassa, niin itse ainakin miettisin onko siinä mitään järkeä.

Mutta en itse ole edes käynyt useammin, sanoin vaan että kyllä meidän neuvolaan pääsee jos haluaa, eikä siellä ole edes ruuhkaista, vaan aikoja saisi koska haluaisi. Oma "neuvolantäti" kysyy itse, että haluaisinko käydä useammin.
Ja aina vaan, miten voit sanoa, että täysimetyksen jatkaminen tuo lisäkäynnin, mutta kiinteiden aloittamisella lapsi säilyy "terveenä"? Itse täysimetin kauemmin kuin 6kk, koska lapsi ei suostunut syömään kiinteitä, ja ihan hyvät oli rauta-arvot ilman lisäkäyntejä neuvolassa, kun taas kiinteitä syövällä ikätoverilla oli Hb tosi huono.
Nim. itseäni toistaen

Ajattelin vain, että tuossa tapauksessa itse ainakin haluaisin käydä tarkastuttamassa rauta-arvot. Minäkin toistan itseäni kun sanon, että en uskaltaisi odottaa kahta kuukautta seuraavaan neuvolaan. Mutta jokainen tekee tyylillään. Minä olen mielipiteeni ilmaissut perustaen ne niihin ohjeisiin ja opuksiin, joissa kerrotaan lisäravinnon tarpeesta yli 6kk ikäisille lapsille. Nekin perustuvat tutkimustietoihin. Ainahan noissakin tutkimuksissa on poikkeuksia, mutta henkilökohtaisesti en voisi luottaa lapseni olevan sellainen.

[quote="ihaa"itse ainakin haluaisin käydä tarkastuttamassa rauta-arvot.Minä olen mielipiteeni ilmaissut perustaen ne niihin ohjeisiin ja opuksiin, joissa kerrotaan lisäravinnon tarpeesta yli 6kk ikäisille lapsille. henkilökohtaisesti en voisi luottaa lapseni olevan sellainen. [/quote]

No niin, nyt ei närästä niin paljon, kun perustelit kantasi muullakin tavalla kun vetoamalla että täysimetetyn rauta-arvot putoavat, koska sehän ei ole 100% totuus, ja tavallaan turha aiheuttaa paniikkia sellaiselle äidille, kenen lapsi ei yksinkertaisesti suostu vielä 6kk iässä syömään kiinteitä. On hyvä tietty tietää asiat, ja tarkailla niitä, mutta itseäni lähinnä ahdistaa asenne: "ei voi onnistua, kun tuolla oppaassa luki noin". Ymmärtänet :)

Tosiaan noita rauta-arvoja ei hyvin aikaisin seurata neuvolassa, mutta kiirettä ei tartte pitää tuon kiinteiden aloittamisen kanssa. Omallani tuli tuo 6 kk täyteen kuukausi sitten ja ajattelin aloittaa vain maistelemalla, mutta pikku herra päätti, että jos ei anneta kunnolla, niin vastataan sitten kiljumalla. Aloittelin vain muutamalla ruoka-aineella ja maistellaan sitä mukaa uusia kun niitä halutaan. Puurot ja vellit meillä saa unohtaa ne ei mene vaikka mitä tekis. Peruna on ehdoton ykkönen ja nyt sitten jo broileri mukana sekä porkkana. Muita menee satunnaisesti ihan vain maistellen. Meidän terkkarin mielestä kiirettä ei vielä 6 kk kohdalla ole vaan maku per viikko on oikein hyvä testi, eikä se erilaisten aineiden määrä ole kriteeri vaan miten lapsi niitä ottaa.

Meillä oli nejän kuukauden kohdalla verisairaus, joten noita arvoja on nyt sitten tiheään seurattu ja itse olen keskustellut useasti hematologin kanssa. Veri arvoissa on jonkin verran periytyvyyttä ja niitä nyt sitten selvitellään. Itselläni aikoinaan on aloitettu kiinteät silloisen ohjeen mukaan 3 kk:na ja hemoglobiini on ollut alle sata lähes kahteen vuoteena asti. Eli tuolla syöttämistavalla ei niin suurta vaikutusta ole arvoihin.

Mutta jokainen etenee tyylillään. Meillä kaksi kiinteää ateriaa päivässä ja kaikki muut mennään tisillä, kun ei haluta muuta suuhun laittaa.

Yhteistyössä