Täysimetetyn painon notkahdus 3kk:n iässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Paljonko notkahti, jos notkahti, ja miten siihen neuvolassa suhtauduttiin?

Meillä tippui tyttö +3:sta (johon oli noussut syntymän -10:stä) -5:een. Kuukauden aikana painoa oli tullut vain n. 550g. Pituutta oli tullut 4cm. Ohjeeksi sain, kuinkas muutenkaan, lisämaidon antamisen imetyksen perään.

Höpö höpö mitään lisämaitoa! Tuo kuuluu asiaan. Nuo käyrät on saatanasta.

Oma lapseni ei mukamas kasvanut pituutta ja lääkäri pelotteli jo sydänvialla, maitoallergialla ja keliakialla. No kas, muutaman kuukauden kuluttua kasvu taas yltyi ja on nyt aivan normaali lapsi.

4cm on ihan hurja pituuskasvu, eihän tuossa kertakaikkiaan VOI keretä lihomaan. Ja sitäpaitsi 550g on ihan hyvä painonnousu.

noin huima pituuskasvu,niin ei haittaaa vaikkei painoa olekkaan tullut tuon enempää,itse varmaan tiedät saako vauva tarpeeksi evästä,ei neuvolantäti ja tätin käyrät

Meillä vauva kasvoi aika hurjasti 3-4 kk:n välillä. Noh, olikin rinnalla tunnin-kahden välein ympäri vuorokauden. 4 kk:n neuvolassa mitattiin pituutta 5 cm:ä enemmän kuin kuukautta aiemmin, mutta painoakin oli tullut yli kilon! :O Meillä ei siis painossa kovin suurta notkahdusta tapahtunut, mutta en olisi ollut huolissaan, vaikka olisi tullutkin. Pituutta tuli kuitenkin todella paljon.

Mun käsittääkseni 500 g:n painonlisäys kuukaudessa on minimi alle 4 kk:n ikäiselle vauvalle. Teillä se on täyttynyt ihan hyvin, ja lisäksi pituutta on tullut reilusti. Jatka vaan täysimetyksellä, etenkin jos vauva on muuten tyytyväinen, ja pissaa ja kakkaa normaalisti. Varmasti kasvu tasaantuu seuraavaan neuvolaan mennessä! :)

Kiitos :) Kyllähän mä periaatteessa nämä kaikki tiesinkin, mutta silti näyttää epävarmuus iskevän, kun neuvolan täti tuo ne käyrät näytille. Jatkan siis vanhaan tyyliin, meillä onkin sitten painokontrolli 2 viikon päästä...

Yhteistyössä