Täysimetettyjen yöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4kk

Vieras
Hei, kuinka usein teidän 4 kuukauden ikäiset pelkällä äidinmaidolla ravitut vauvat syö öisin? Entäs päivisin? Meillä syöntitiheys on 2-3 tuntia, mietin että pitäisikö vauvan nukkua jo pitempiä pätkiä öisin? Äidin ainakin pitäisi...Millähän keinolla se onnistuisi, kun en halua vielä siirtyä kiinteisiin?

Meillä poika on nyt 9 kk ja tuolla täysimetyksellä mentiin ekat puoli vuotta. Meillä syötiin illalla noin 20.30 ja seuraava syöttö oli noin 7.00 päivällä välit oli 2 - 4 tuntia. Tuo rytmi lähti kolmen viikon ikäisestä. Yöllä saattoi jonkin kerran heräillä, mutta tutti suuhun niin unet jatkui, siis en vaipannut enkä liikutellut enkä sytytellyt valoja. Tosin meillä nukkui ja nukkuu välissä, joten tuo tutin pistäminen oli erittäin helppoa ja minä siis sain nukuttua. Joitain sellaisia yösyöttöjä on ja oli, mutta tosi harvassa. Liittyivät lähinnä kehittymiseen.

Meillä vauva nukkuu joko pinnasängyssä meidän sängyn vieressä tai meidän sängyssä. Tuttia olen yrittänyt öisin antaa, mutta ei tunnu riittävän.. .Tyttö on kyllä aika isokokoinen, 8,5kg, voikohan yönälkä johtua siitä?

Meillä mentiin ensimmäiset 3 kuukautta 2 yösyötöllä. Sitten yhtäkkiä poika alkoi vaatia ruokaa vielä kerran lisää, vaikka itse odotin kertojen vähenemistä. Kolmen kuukauden kohdalla äidinmaidon energiapitoisuus ilmeisesti alenee ja siitä syystä lapsi hakee lisää ruokaa.

Kolmen syötön yöt olivat äidille liian vaativia, joten meillä on nyt muutamana iltana annettu rinnan päälle 1 dl tuttelia. Se pitää nälkää hieman paremmin ja nyt syödään noin klo 1 ja 4. Päivisin ruokaillaan tasan 3 tunnin välein.

mun poika söi miltei 4,5kk ikäiseksi saakka 2-2,5 tunnin välein öisin ja päivisin. Neuvolassa sanoivat sitten että tuon ikäinen ei enää nälkäänsä herää yöllä noin usein, joten lempeästi unikoulutettiin ja saatiin yösyötöt klo 5 ja 7.30. Välissä saattaa herätä joskus mutta nukahtaa pelkällä tutilla. Käy nukkumaan 21.30. Ja iso kokoinen poika on kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mary:
Meillä mentiin ensimmäiset 3 kuukautta 2 yösyötöllä. Sitten yhtäkkiä poika alkoi vaatia ruokaa vielä kerran lisää, vaikka itse odotin kertojen vähenemistä. Kolmen kuukauden kohdalla äidinmaidon energiapitoisuus ilmeisesti alenee ja siitä syystä lapsi hakee lisää ruokaa.

Ei se äidinmaidon energiapitoisuus mihinkään alene, vaan lapsi kehittyy. Kolmen neljän kuukauden ikäisenä lapsi oppii hurjasti uusia taitoja, että energiaa tarvitaan. Päivällä on niin kiirus oppia uutta, niin yölläkin tarvii syödä enemmän.

Meidän lapsi vasta vajaat kolme kuukautta, mutta kahdella syötöllä nukutaan n. 23-8, ja sen päälle usein vielä tunti tai pari. Riittää tälle äidille mainiosti, varsinkin kun yösyötöt ei rasita kun vauva nukkuu vieressä.

Meidän neiti on nyt 4,5 kk. Ensimmäiset neljäa kuukautta meni yhdellä yösyötöllä. Neljän kuukauden ikäiseksi tultuaan syötöt ovat lisääntyneet 2-4 kertaan yössä. Päivisin syödään parin tunnin välein, sitä on ollut koko iän.

Ekat 6 kk nukkui tosi hyvin ehkä 1-3 kertaa säi yössä.Alkoi sairastelut ja heräilyt sen jälkeen mutta teillä taitaa olla tiheän imun kausi.Kyllä se ohi menee,koita jaksaa vain.

Meillä meni täysimetyksellä liki 9 kk.

Mulla 4kk:n tyttö heräsi aikoinaan (viime kesänä) aika tarkkaan 2-3 tunnin välein. Päivisin saattoin nukkua 4 tunnin päikkärit, mutta muuten tuo tahti oli ympäri vuorikauden.

Halusin itse imettää lapsentahtisesti ja olen ihan varman, ettei jokainen syöttökerta ollut huutava nälkä, mutta toisaalta varmasti oli usein nälkäinen. Koin vain tärkeäksi tuon imettämisen. 5kk:n iässä yösyönti tiheni 1-1,5 tunnin välein tapahtuvaksi. Se jo väsytti heiman, mutta jatkoimme siihen malliin sen kuukauden. Lapsi oli kuitenkin tyytyväinen ja pirteä päivisin. Vajavan kuuuden kuukauden iässä aloitimme kiinteätä. Aluksi eivät vaikuttaneet mitenkään yöheräilyihin. Vähitellen pidensivät univälejä. Tällä hetkellä yöt ovat paljon pahempaa rumbaa kuin tuolloin, liikkumisen opettelusta johtuen.

Sinuna en olisi huolissani tuosta syömisestä. Syötät jos haluat, lapsi siitä tuskin kärsii. Omasta jaksamisesta kiinni. Äidit jaksavat niin eri verran asioita. Imetys on niiiiiiin lyhyt aika teidän kahden elämässä. Jaksamista yöhin ja koita nauttia ihanasta tuhisevasta otuksesta sylissä!

Uusimmat

Yhteistyössä