TAYS:ssa synnyttäminen nykyään? Kokemuksia potilashotellista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tamperelainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tamperelainen"

Vieras
Edellisestä synnytyksestä on vuosia, mutta tänä vuonna pitäisi mennä uudestaan. Edellisen aikoihin TAYS oli ruuhkainen synnytysvastaanotosta, saleihin ja vuodeosastoon saakka, vaikkei satuttu edes ruuhkaisimpaan aikaan. Ihan tavallista oli joutua odottamaan alhaalla vastaanotossa, koska saleissa oli ruuhkaa (itse onneksi satuin pääsemään nopeasti saliin), salista kiirehdittiin, jotta saatiin seuraavalle vapaaksi ja välillä synnyttäneitä oli käytäväpaikoilla.

Sen jälkeen on kuulemma tullut yksi synnytyssali ja potilashotelli, ovatko ne helpottaneet tilannetta? Ja millaista on potilashotellissa? Edellisellä kerralla Vammala oli vielä täydessä toiminnassa, mutta nyt sekin on suljettu, joten onko nyt vielä ruuhkaisempaa? Nyt pitäisi synnyttää kesällä, joka kai on muutenkin ruuhkaisinta aikaa.

Me synnytettiin käynnistyksellä tiistaiaamuna, aika oli sovittu kello yhdeksäksi aamulla. Päästiin heti saliin sisään, ja käytävillä ei synnyttäjiä näkynyt. Syyskuu oli kuitenkin aika ruuhkaisaa aikaa eli eipä siellä osastolla juuri tyhjää ollut vaan oli aika lailla kaikki paikat varattuna. Synnyttäneiden osastot (2a, 2b) oli rempattu sitten viimenäkemän, eli niissä oli kaksi paikkaa per huone ja yhteinen vessa. Jo kotiin päästyä nousi mammalle kuume, ja tulehduksen takia takaisin sairaalaan, osastolle 3b muistaakseni. Siellä oli vielä kolmen hengen huoneet käytössä, ja normaalisti siellä kai on vaan synnytykseen valmistautujia, mutta nyt siellä oli ruuhkan vuoksi myös synnyttäneitä vauvoineen.

Potilashotellista ei ole kokemuksia.

Kiitos vastauksesta. Edellistä synnyttäessä 2a ja 2b oli jo ehditty remontoimaan. Aika samalta ruuhkatilanne kuulostaa kuin aiemminkin, tuuristahan se on kiinni, kuinka paha ruuhka juuri sillä hetkellä on, kun tulee.

Synnytin joulukuussa. Ei ole kokemusta tayssin synnäristä ennen remppaa. Ei mitään hajua, missä synnytyssalissa olin, sen verran kiireinen toimitus oli. Sen verran oli siellä alhaalla ruuhkaa, että olin niin kauan kiinni siinä masiinassa, joka sykkeitä mittaa, että meinasi tulla kiire synnytyssaliin. En tiedä oliko saleissa ruuhkaa vai ennemminkin sielä alhaalla. Sitten kun mun luokseni ehdittiin ja huomattiin, että nyt on tosi kyseessä, pääsin kyllä suoraan saliin. Salistakaan kukaan ei häätänyt pois, olin siellä n. 7 tuntia muistaakseni.

Voin huonosti ja vauvan lämpötila oli liian alhainen, joten odoteltiin, että kummankin vointi paranisi, että päästäisi potilashotelliin. Siinä on tietyt ehdot siis, että sinne lasketaan. Vauvan lämpötilaa nostettiin lämpöpusseilla ja minä sain syötävää. Potilashotelliin kävellään tunnelin kautta aika pitkä matka. Sinne pitää itse kävellä ja työntää vauvaa vaunuissa. Kätilö on kyllä saattamassa. Minä pökräsin matkalla, mutta silti laskettiin potilashotelliin, työnnettiin pyörätuolilla.

Potilashotellissa saa käydä syömässä ravintolassa ateriat, perheenjäsenille se on maksullista. Oli ihan hyvät ruuat kyllä. Lisäksi siellä potilashotellissa on huone, jossa on evästä äideille. Kätilö on paikalla 24/7. Siellä saa olla omissa oloissaan, mutta vauvaa tsekataan aina välillä. Meidän vauvaa tutkittiin ensimmäisenä yönä ja kätilö huomasi, että on hengitysvaikeutta. Sen vuoksi meidän visiitti potilashotellissa jäi yhteen yöhön. Minä lähdin sen jälkeen kotiin ja vauva osastolle antibiootteihin.

Sitä olen miettinyt, että olimmeko vauvan kanssa sittenkään niin hyvässä kunnossa, että meidät kuului päästää potilashotelliin. Toisaalta, hyvin toimi kontrolli sielläkin. Plussaa tietty sekin, että sinne sukulaiset vierailla vapaammin kuin osastolla. Siellä on kai perhehuonekin, mutta pääosin sellaisia, joissa on tilaa vain isälle, äidille ja vauvalle.

Sillai tuntuu, kavereidenkin kanssa jutelle, että kaikki laitetaan hotelliin vaikkei sinne ees toivois. Minä uudelleensynnyttäjä. Kaver ensi synnyttäjä eikä ois halunnut.....

Kiitos kokemuksesta. Kuulostaa kyllä siltä, ettette välttämättä olisi kuuluneet potilashotelliin, mutta hyvä, että kaikki toimi siitä huolimatta. Olitko itse toivonut potilashotelliin pääsyä? Tuli mieleen, oliko osastot niin täynnä, että laittoivat rajatapauksenkin hotelliin? Vähän oudolta kuulostaa sekin, että sut laitettiin seuraavana päivänä kotiin ja ilman vauvaa, vaikka olit vielä edellisenä päivänä pyörtynyt muutaman sadan metrin kävelystä.

Täytyy muistaa, että pyydän päästä osastolle, jos oma olo ei ole tosi hyvä. Tässä samalla muualta lukiessa vaikuttaa siltä, että siellä olisi hyvä olla hyvässä kunnossa, jotta pärjää omillaan.

[QUOTE="tamperelainen";29915835]Kiitos kokemuksesta. Kuulostaa kyllä siltä, ettette välttämättä olisi kuuluneet potilashotelliin, mutta hyvä, että kaikki toimi siitä huolimatta. Olitko itse toivonut potilashotelliin pääsyä? Tuli mieleen, oliko osastot niin täynnä, että laittoivat rajatapauksenkin hotelliin? Vähän oudolta kuulostaa sekin, että sut laitettiin seuraavana päivänä kotiin ja ilman vauvaa, vaikka olit vielä edellisenä päivänä pyörtynyt muutaman sadan metrin kävelystä.

Täytyy muistaa, että pyydän päästä osastolle, jos oma olo ei ole tosi hyvä. Tässä samalla muualta lukiessa vaikuttaa siltä, että siellä olisi hyvä olla hyvässä kunnossa, jotta pärjää omillaan.[/QUOTE]

Olimme itse toivoneet potilashotellia, että mies saisi olla paikalla myös. Tayssissa ei ole mitään perhehuoneita osastolla, eli jos isä haluaa olla yötä niin potilashotelli on ainoa vaihtoehto. Minä yritin niin pinnistellä, että pysyisin tajuissani. Minulla ei ole muutamasta tunnista mitään muistikuvia, onneksi mies oli vauvan kanssa. Ja kätilö kävi synnytyssalissa välillä päivittelemässä, että ei se synnytys voi noin koville ottaa. (Tuo kyllä kaihertaa mieltä vieläkin. Minkäs minä sille voin, jos en pysy tolkuissani.) En olisi ehkä siellä potilashotellissa halunnut olla ilman, että mies on paikalla. Sen verran oli taju kankaalla kuitenkin. En kyllä edes ajatellut omaa vointia silloin, ajattelin sitä, että isä saa olla lapsensa luona.

(Pöh, tästä tuli synnytystraumanpurkuketju. :P En ole kyllä kenellekään oikein näitä purkanut, joten kai se oli nyt sitten tehtävä.)

Alkuperäinen kirjoittaja tampereelta nääs;29915893:
Olimme itse toivoneet potilashotellia, että mies saisi olla paikalla myös. Tayssissa ei ole mitään perhehuoneita osastolla, eli jos isä haluaa olla yötä niin potilashotelli on ainoa vaihtoehto. Minä yritin niin pinnistellä, että pysyisin tajuissani. Minulla ei ole muutamasta tunnista mitään muistikuvia, onneksi mies oli vauvan kanssa. Ja kätilö kävi synnytyssalissa välillä päivittelemässä, että ei se synnytys voi noin koville ottaa. (Tuo kyllä kaihertaa mieltä vieläkin. Minkäs minä sille voin, jos en pysy tolkuissani.) En olisi ehkä siellä potilashotellissa halunnut olla ilman, että mies on paikalla. Sen verran oli taju kankaalla kuitenkin. En kyllä edes ajatellut omaa vointia silloin, ajattelin sitä, että isä saa olla lapsensa luona.

(Pöh, tästä tuli synnytystraumanpurkuketju. :P En ole kyllä kenellekään oikein näitä purkanut, joten kai se oli nyt sitten tehtävä.)

Pura vaan:) Houkuttelisi ajatus siitä, että mies voisi olla läsnä, mutta oman ekan synnytyksen kokemuksella olisi ollut tuskaa päästä eri kerrokseen syömään ja istuminen oli mahdotonta, joten itse tälläkin kertaa mieluummin olisin osastolla, jos kunto on yhtä huono. Mutta saahan sitä toivoa, että kunto olisi parempi.

Ja törkeä kätilö, mulla otti ekan synnytys sen verran koville, että en olisi varmasti edes kuullut vaikka joku olisi päivitellyt. Enemmän olivat kätilöt kuulemma olleet myötätuntoisia, mies siis kertoi, itse en muista mitään. Kyllä se synnyttäminen voi ottaa todella koville, mulla ei olisi ollut mitään toivoa kävellä minnekään synnytyksen jälkeen, hyvä kun saivat pyörätuoliin autettua.

Apuva, onko vielä potilashotellissa olleita?? Pari kysymystä olisi. Ilmeisesti hotellissa täytyy olla omat vaatteet ja varusteet itselle ja vauvalle? Eli matkalaukun kanssako synnyttämään täytyy lähteä? Vaatteilla saa jo laukun täytettyä, mutta Mites vaipat, tuttipullot (jos tarvii), tutit, liivinsuojat jne.? Pyyhkeitä varmaan on, mut onko tarpeeksi, jos esim. voimakasta verenvuotoa?

Entä syöminen? Ilmesesti vauvaa ei saa viedä alas ravintolaan, mitäs jos olen yksin vauvan kanssa hotellissa, miten syöminen onnistuu? En ehkä mielelläni veisikään vauvaa alas sairaiden ihmisten keskuuteen... Isän täytyy olla vanhemman lapsen kanssa, joten voi olla vähän haastavaa saada isä avuksi.

Onko hotellissa vierailuaikoja/rajoituksia vieraiden suhteen?

Kokemusta ei ole potilashotellista mutta TAYSissä synnytin kuopukseni, eikä ole kuin hyvää sanottavaa. Mulla oli kyllä nopea synnytys, kirjauduin sisään ja samantien saliin, vauva oli pihalla vajaa tunti sisälle kirjautumisesta, eli kyllä sinne saliin pääsee tarpeen tulleen varmasti nopeastikin :) Pari kolme päivää olin sitten vielä sairaalassa, ruoka oli hyvää ja fiilis leppoisa. Kiva muistot on kolmen vuoden takaa!

tuolta naytti ohjeet loytyvan kun pisti googleen tays potilashotelli. vaipat yms hoitotavarat saa talonpuolest mut vaatteet oltava omat. ja ruokailla pitais yksin mut jos pakko niin vauvan kanssa

Mulle sanottiin, että vauvan voi tarvittaessa jättää oman ruokailun ajaksi kätilön huoneeseen. Eli hyvin pääsee syömään, vaikka olisi yksin vauvan kanssa potilashotellissa.

Mä synnytin toisen helmikuussa ja halusin nimenomaan potilashitelliin. Ja osastolta kävelin sairaalan vaatteissa kun muuta ei ollut mukana, mies toi myöhemmin. Ne omat vaatteet pitää olla koska se on myös yleinen hotelli ja tämän takia yleiseen ravintolaan jossa on tarjolla aamupala ja ruoat ei saa mennä sairaalan vaatteissa.

Vauvalle löytyy ihan kaikki vaatteet taysin puolesta sairaalan vaatteita myöten sieltä hotellilta, vauvalle et siis tarvi mukaan omia vaatteita kun meet synnyttään, riittää et löytyy vauvalle omat vaatteet siinä kohtaa kun kotiudutte. Samoin löytyy vaipat ja tarvittavat puhdistusjutut yms. meillä oli mukana oma tutti ja imetin, joten tuttipulloista ei kokemusta mut luulis niitäkin löytyvän kun löytyi jotain korvikettakin.

sieltä löytyy pyyhkeet, lakanat yms. myös äideille on sairaalanvaatteita, joita saa siellä hotellihuoneessa ja käytävällä käyttää. Ite käytin kuitenkin omia vaatteita. Liivinsuojia ei muistaakseni ollut.

Mä tykkäsin kovasti, ruoka oli parempaa kun osastolla, maksoi sairaalamaksut ainakin tuolloin vähemmän ja sai olla rauhassa. Vauva piti käyttää näytillä kerran päivässä ja kuka tahansa sai tulla meitä katsomaan koska vaan, tuolloin osastolle sai tunniksi illalla tulla vain isovanhemmat.

Mulla myös kokemus 09/2012 osastolta ja jos kolmannen synnyttäisin niin valitsisin taas hotellin. Siellä oli tosi mukava henkilökunta, auttoivat jos tarvi apua ja meillä esim. Otettiin pojalta verikokeita, niin labrantäti tuli tuonne hotellille ne ottaan. Mies jäi myös meidän kanssa sinne yöksi, maksoi vähä yli 30€ ja siihen kuului aamupala. sai viettää heti alusta asti rauhassa aikaa uuden tulokkaan kanssa ja oli sit pojan kans kun mä kävin syömässä.

Lisää kommentteja? Oliko olo yksinäinen tai turvaton yksin hotellissa? Onko siellä mitään turvajärjestelyjä? Mietin vain, kun esikoisen synnytyksessä menetin paljon verta ja pyörryin vessaan... Myös synnytyksessä annetut kipulääkkeet/antibiootit aiheuttivat ikävää pahoinvointia vielä pari kolme päivää synnytyksen jälkeen.

Siellä sai sellasen turvanapin, jota voi painaa jos tulee ongelmia, samantyylinen kun kotihoitoon kuuluvilla vanhuksilla ns. turvaranneke. Siitä menee häly hotellin respaan ja tulevat katsoon mikä on hätänä.

Lisäks siellä on käytävillä olevat ovet kaikki koko ajan lukossa, ilman avainta pääsee vaan sinne vastaanottohuoneeseen jossa kätilöt yms. päivystävät ja "taukohuoneeseen" jossa evästä, vaatetta yms. Eli kukaan hotellin vieras ei sinne varmasti eksy, hissistä kun tulee ulos, lukee isolla lukitussa lasiovessa siellä olevan synnyttäneiden poli (Haikarapoliklinikka tms.). Siellä täytyy siis huoneesta lähtiessä muistaa ite ottaa joka kerta hotelliavainkortti mukaan :)

Ja jos sulle tulee vieraita jotka ilmottautuu alhaalla respaan, niin jokaisesta soitetaan sun huoneeseen ja varmistetaan et ko. henkilö on tervetullut. Me tosin ratkaistiin tää sillä et pyydettiin esim. isovanhempia soittaan suoraan meille ja jompi kumpi meni sit ala-aulaan vastaan joko minä tai isäntä.

Se on kaikilta puitteiltaan ihan tavallisen hotellin näköinen, huone eroaa tavallisesta hotellista siitä, et siellä on samanlainen vauvansänky kuin osastolla ja kylppärissä hoitopöytä. Meidät siirrettiin vauvan kans aikaisin aamulla ja oltiin muutama tunti kaksin ennen kun isi ehti paikalle. Tällöin mä en ainakaan kokenu oloani mitenkään turvattomaks. Ja jos joku tilanne tulis, siä on kuitenki henkilökuntaa koko ajan paikalla. Ja ainakin tuolloin helmikuussa sanoivat, et jos kerran päivässä ei käy näytillä vauvan kans, niin tulevat huoneesta sit kyseleen. Eli ei siä olla niin ettei susta välitettäis, kyllä ne tulee kysyyn onko kaikki ok jos eivät oo sua koko päivänä nähneet. Ja edelleen sulla on siä huoneessa se turvanappi (ainakin helmikuussa oli).

Sinnehän on jotain kriteerejä et sinne pääsee, jos sä oot oikeesti huonossa kunnossa niin ei sua sinne ees päästetä. Kaiken lisäks se hotelli on nostanu pikkuhiljaa suosiotaan, eli voi olla ettet ees pääse sinne vaikka haluaisit. Ne paikat kun täytetään sitä mukaa heti kun edellinen lähtee. Mä esim. sanoin heti osastolle mennessäni (n. klo 16) et haluan sinne hotelliin heti kun mahdollista, niin vasta aamulla (klo 7) vapautui 1 paikka jonka mä sain.

Sektio muistaakseni ainakin oli este sinne hotelliin pääsylle, samoin jos lapsi tarvii hoitoa lastenosastolla tms. niin yhdessä ette sinne pääse. Tais olla niin et synnytyksen piti olla sujunu ongelmitta, pienet repeämät, tikit, eppari yms. ei ollu este hotelliin pääsylle (eikä myöskään perätilasynnytys). Sitä en tiedä miten verenmenetys vaikuttaa, sun oma vointi ja yleiskunto kuitenkin merkkaa eniten, samoin vauvan kunto. Esim. jos vauvalla on bilirubiini koholla ja sitä seurataan verikokeilla ja ihomittareilla, pääsee hotelliin. Jos kyseinen arvo ei lähe laskuun ja vauva joutuu valohoitoon, niin sit palataan osastolle 2a tai 2b. Tämän tiän siitä kun meillä seurattiin vauvan arvoja.

Mä oon tuolla potilashotellilla ite ollu, samoin muutama kaveri synnytyksen jälkeen ja jokainen on ollu sitä mieltä et paljon kivempi paikka kuin osasto. Toki varmasti tähänkin on monta mielipidettä, sen voin sanoa et varaudu siihen et hotellilla joutuu tekeen enempi ite. Ruoat ei tuu huoneeseen vaan täytyy mennä 1. kerroksen ravintolaan syömään (iltapala poikkeus, se tuodaan ylös "taukohuoneeseen"), omassa huoneessa ei oo kun pieni satsi vaippoja, pyyhkeitä yms., niitä pitää ite jaksaa hakee lisää jos ne loppuu, niitä on myös siellä taukohuoneessa. Toisaalta myöskin Taysissa kehotetaan nykyään omatoimisuuteen ja siks siellä täytyy ite palauttaa ruokailun jälkeen astiat (pl. heikkokuntoiset). Yhtälailla siä hotellilla saa myös särkylääkkeitä yms. kuin osastollakin.

Jos sulla on hirveesti kysymyksiä eikä täältä löydy apuja tai vastauksia, niin soita sinne ja kysy suoraan sieltä. :) Tai jos käyt Taysiin tutustuun ennen synnytystä, on siinä oiva tilaisuus kysellä :) Ja varmaan osaavat myös jotain kertoa neuvolassakin ja ainahan voit pyytää myös neuvolantätiä selvitään jos joku askarruttaa :)

Kiitos poikainäiskä kattavasta selvityksestä :). Jotenkin heräsin vasta nyt tähän potilashotelliasiaan (rv 37), kun synnärikassia pakkasin ja mietin, mitä tarviin. Kysäisen heti ens viikolla kyllä neuvolasta asiasta! Ainut mikä huolettaa on se, että joudun tod näk olemaan yksin siellä huoneessa, kun mies hoitaa vanhempaa lasta :/. Enkä tiedä, haluaako mies yöksi jäädäkään. Vaikka onkin toinen lapsi, tuntuu vähän epävarmalta olo, pystynkö havainnoimaan lasta tarpeeksi ja huomaamaan, jos joku on vialla.

Yhteistyössä