Siellä sai sellasen turvanapin, jota voi painaa jos tulee ongelmia, samantyylinen kun kotihoitoon kuuluvilla vanhuksilla ns. turvaranneke. Siitä menee häly hotellin respaan ja tulevat katsoon mikä on hätänä.
Lisäks siellä on käytävillä olevat ovet kaikki koko ajan lukossa, ilman avainta pääsee vaan sinne vastaanottohuoneeseen jossa kätilöt yms. päivystävät ja "taukohuoneeseen" jossa evästä, vaatetta yms. Eli kukaan hotellin vieras ei sinne varmasti eksy, hissistä kun tulee ulos, lukee isolla lukitussa lasiovessa siellä olevan synnyttäneiden poli (Haikarapoliklinikka tms.). Siellä täytyy siis huoneesta lähtiessä muistaa ite ottaa joka kerta hotelliavainkortti mukaan
Ja jos sulle tulee vieraita jotka ilmottautuu alhaalla respaan, niin jokaisesta soitetaan sun huoneeseen ja varmistetaan et ko. henkilö on tervetullut. Me tosin ratkaistiin tää sillä et pyydettiin esim. isovanhempia soittaan suoraan meille ja jompi kumpi meni sit ala-aulaan vastaan joko minä tai isäntä.
Se on kaikilta puitteiltaan ihan tavallisen hotellin näköinen, huone eroaa tavallisesta hotellista siitä, et siellä on samanlainen vauvansänky kuin osastolla ja kylppärissä hoitopöytä. Meidät siirrettiin vauvan kans aikaisin aamulla ja oltiin muutama tunti kaksin ennen kun isi ehti paikalle. Tällöin mä en ainakaan kokenu oloani mitenkään turvattomaks. Ja jos joku tilanne tulis, siä on kuitenki henkilökuntaa koko ajan paikalla. Ja ainakin tuolloin helmikuussa sanoivat, et jos kerran päivässä ei käy näytillä vauvan kans, niin tulevat huoneesta sit kyseleen. Eli ei siä olla niin ettei susta välitettäis, kyllä ne tulee kysyyn onko kaikki ok jos eivät oo sua koko päivänä nähneet. Ja edelleen sulla on siä huoneessa se turvanappi (ainakin helmikuussa oli).
Sinnehän on jotain kriteerejä et sinne pääsee, jos sä oot oikeesti huonossa kunnossa niin ei sua sinne ees päästetä. Kaiken lisäks se hotelli on nostanu pikkuhiljaa suosiotaan, eli voi olla ettet ees pääse sinne vaikka haluaisit. Ne paikat kun täytetään sitä mukaa heti kun edellinen lähtee. Mä esim. sanoin heti osastolle mennessäni (n. klo 16) et haluan sinne hotelliin heti kun mahdollista, niin vasta aamulla (klo 7) vapautui 1 paikka jonka mä sain.
Sektio muistaakseni ainakin oli este sinne hotelliin pääsylle, samoin jos lapsi tarvii hoitoa lastenosastolla tms. niin yhdessä ette sinne pääse. Tais olla niin et synnytyksen piti olla sujunu ongelmitta, pienet repeämät, tikit, eppari yms. ei ollu este hotelliin pääsylle (eikä myöskään perätilasynnytys). Sitä en tiedä miten verenmenetys vaikuttaa, sun oma vointi ja yleiskunto kuitenkin merkkaa eniten, samoin vauvan kunto. Esim. jos vauvalla on bilirubiini koholla ja sitä seurataan verikokeilla ja ihomittareilla, pääsee hotelliin. Jos kyseinen arvo ei lähe laskuun ja vauva joutuu valohoitoon, niin sit palataan osastolle 2a tai 2b. Tämän tiän siitä kun meillä seurattiin vauvan arvoja.
Mä oon tuolla potilashotellilla ite ollu, samoin muutama kaveri synnytyksen jälkeen ja jokainen on ollu sitä mieltä et paljon kivempi paikka kuin osasto. Toki varmasti tähänkin on monta mielipidettä, sen voin sanoa et varaudu siihen et hotellilla joutuu tekeen enempi ite. Ruoat ei tuu huoneeseen vaan täytyy mennä 1. kerroksen ravintolaan syömään (iltapala poikkeus, se tuodaan ylös "taukohuoneeseen"), omassa huoneessa ei oo kun pieni satsi vaippoja, pyyhkeitä yms., niitä pitää ite jaksaa hakee lisää jos ne loppuu, niitä on myös siellä taukohuoneessa. Toisaalta myöskin Taysissa kehotetaan nykyään omatoimisuuteen ja siks siellä täytyy ite palauttaa ruokailun jälkeen astiat (pl. heikkokuntoiset). Yhtälailla siä hotellilla saa myös särkylääkkeitä yms. kuin osastollakin.
Jos sulla on hirveesti kysymyksiä eikä täältä löydy apuja tai vastauksia, niin soita sinne ja kysy suoraan sieltä.

Tai jos käyt Taysiin tutustuun ennen synnytystä, on siinä oiva tilaisuus kysellä

Ja varmaan osaavat myös jotain kertoa neuvolassakin ja ainahan voit pyytää myös neuvolantätiä selvitään jos joku askarruttaa