Tays ja synnytysasento

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas menossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taas menossa

Vieras
Jos olet synnyttänyt Taysissa, oletko itse saanut valita synnytysasennon vai suosivatko kätilöt automaattisesti siellä puoli-istuvaa asentoa? Itse olen Taysissa synnyttänyt 2 lasta ja molemmilla kerroilla kätilön puolelta oli selviö, että homma hoidetaan puoli-istuvassa asennossa. En oikein ole osannut muuta vaatia kun muita vaihtoehtoja ei kukaan tapaamistani kätilöistä ole esitellyt tai ehdottanutkaan. Onko siellä edes synnytysjakkaraa tms?

mäkin oon ymmärtänyt että siellä suositaan nimenomaan tota puoli-istuvaa. tää toinen pitäis siellä synnyttää ja pelottaa valmiiks kuinka määräileviä ne kätilöt siellä on.. pelkästään huonoo kuullu.. :/

mäkin oon ymmärtänyt että siellä suositaan nimenomaan tota puoli-istuvaa. tää toinen pitäis siellä synnyttää ja pelottaa valmiiks kuinka määräileviä ne kätilöt siellä on.. pelkästään huonoo kuullu.. :/

Mulla molemmat synnytykset ollut Taysissa ja henkilökunnasta on jäänyt molemmilta kerroilta hyvin positiivinen kuva. Erityisesti viimeksi oli aivan loistavia kätilöitä ja synnytyslääkärikin oli kiireestään huolimatta hyväntuulinen ja mukava. Kivunlievityksen sain heti kun halusin ja muutenkin kaikki pelasi mallikkaasti. ainoastaan tuota synnytysasennon valintaa olen jäänyt miettimään, että kun ei kukaan puolella sanalla edes esitellyt muita vaihtoehtoja.

Kaks lasta oon synnyttäny Taysissa ja ekasta kerrasta (16 vuotta sitte) jäi tosi negatiiviset kuvat. Sillon just määräiltiin ja puoli-istuvasti synnytin. Siitä syystä pääsin sit äitiyspolille kätilön kanssa jutteleen ja se esitteli mulle eri vaihtoehdot asennoille ja näytti myös synnytysjakkaran (joka siis sieltä löytyy). Suosivat kyllä sitä puoli-istuvaa, mutta mä synnytin nyt tän toisen (reilu 1 kk sitten) sillai kyljellään. Itellä oli nyt parempi mieli mennä sinne kun tiesi eri asennoista jne. Oli tosi hyvä kokemus nyt!

Mä oon kolme lasta synnyttänyt Taysissa vuosina 2004,2005 ja 2007..ja ekan synnytin puoli-istuvassa asennossa,tokan synnytin muistaakseni nelinkontin samalla kun mua kärrättiin kiireen vilkkaa sieltä alakerrasta synnärille päin :D mut siihen sängylle tyttö sit ehti syntyä kuiteskin :)
Kolmannen synnytin seisaaltaan kun en ehtiny menee sängylle asti.Kun meni vedet niin samalla tuli tyttökin niitten vesien mukana :)

Mä oon kolme lasta synnyttänyt Taysissa vuosina 2004,2005 ja 2007..ja ekan synnytin puoli-istuvassa asennossa,tokan synnytin muistaakseni nelinkontin samalla kun mua kärrättiin kiireen vilkkaa sieltä alakerrasta synnärille päin :D mut siihen sängylle tyttö sit ehti syntyä kuiteskin :)
Kolmannen synnytin seisaaltaan kun en ehtiny menee sängylle asti.Kun meni vedet niin samalla tuli tyttökin niitten vesien mukana :)

Ai hurja, joku vissiin kerkes ottaa kopin vauvasta? :)

[QUOTE="mä";24353171]Ai hurja, joku vissiin kerkes ottaa kopin vauvasta? :)[/QUOTE]

Juu,kerkes onneksi mut täpärällä oli kyllä kun kätilökin oli just lekuria hakemassa että kalvot oltas puhkaistu mut sitte tulikin äkkilähtö takas huoneeseen hällä että saa vauvasta kopin :D

Mulla on vissiin sitten se poikeuskokemus joka vahvistaa säännön. Mua nimenomaan ärsytti se miten ne tyrkytti eri asentoja, ja just kun sain tuntuman siihen tarjottuun asentoon niin taas piti vaihtaa. Mä olisin halunnut juuri sen puoli-istuvan asennon, ja muitakin kokeiltuani se olikin paras vaihtoehto. Onneks kuopuksen kanssa osasin paremmin pitää pääni.

Mulla oli ihanat kätilöt, mutta muuta synnytysasentoa ei ehdotettu kuin puoli-istuvaa, enkä edes tajunnut siinä kysellä. Hyvä kokemus kuitenkin oli ja uskon, että muutkin asennot olisi olleet mahdollisia, jos vain olisin itse kysynyt.

Kiitos vastauksista. Eli siis melko yleistä tuntuu olevan, että tarjoavat juuri tuota puoli-istuvaa synnytysasennoksi. Nyt muistan, että esikoisen kohdalla nopeasti kokeiltiin kylkiasentoa, mutta kun se ei tuntunut hyvältä alkuunkaan, seuraava ehdotus sitten olikin puoli-istuva ja vaikka homma ei tuntunut edistyvän sittenkään (ponnistusvaihe kesti 1h 20min), mitään muuta ei ehdotettu. Neuvolassa terkka kertoili, että kätilöt suosivat tuota asentoa, koska tietty työergononomia on hyvä ja myös pystyvät tukemaan synnyttäjän välilihaa paremmin. Tekisi vaan kovasti mieli kokeilla jotakin muuta asentoa, kun luulisi että esim. jakkaralla maan vetovoima jo vähän avittaisi siinä vauvan ulospuskemisessa...

Synnytin TAYSissa 2009. Kätilö oli tosi mukava, eikä meillä ollut mitään kommunikointiongelmia. Ekan supparin ajan ponnistin kyljelläni ja 3 seuraavaa supparia selälläni maaten ja se oli sitten siinä. Puoli-istuvaa asentoa ei ehdotettu.

Mulla kaksi synnytystä TAYSissa, 08 ja 10, molemmista jäi oikein hyvä mieli. Ekassa synnytyksessä olin hetken kyljelläni, mutta ei tuntunut hyvätä, joten ponnistin puoli istuvana sen hurjat 8 minuuttia. Toisessa synnytyksessä aivan mahtava kätilö, tarjosi paljon erilaisia vaihtoehtoja lääkkeettömään kivunlievitykseen kuten toivoinkin ja kannusti todella hyvin. Ponnistin puoli istuvana sen vajaan 4 minuuttia ja koin asennon hyväksi, en olisi halunnut kokeilla muuta.

Jakkarasynnytystä ei varmaan sen takia tarjota ainakaan heti, että sehän vaatii koko ajan tukihenkilön pitämään äitiä oikeassa asennossa kun kätilö tekee omaa työtänsä.

Muutenkin TAYSissa on ollut todella positiivista ja ihanaa synnyttää, henkilökunta on asiansa osaavaa ja ystävällistä, riemula menen kolmannen syksyllä saamaan.

Mua on yritetty aina kans saada siihen sängylle ponnistamaan mut mulla on tullut aina vaan ihan pakottava tarve olla lattialla, vapaana liikkumaan. Esikoisen ponnistin kontallani lattialla, toisen sängynlaidassa roikkuessani puoliksi seisaallani ja kaksoset kontallani ja kyykyssä. En ole revennyt yhdessäkään synnytyksessä, ja ponnistusvaiheet ovat kestäneet kaikki alle vartin.

[QUOTE="Riikka";24353211]Eikö enään synnytetä sängyssä haarat auki? Näin minä tein Taysis vuonna 2003 :D[/QUOTE]

Se just on se puoli-istuva :)
Ite olisin halunnu ängetä vauvaa ulos kontillani, ja siihen asentoon meninkin, mut kätilö komensi sänkyyn selälleen. Niin kuin tässä tulikin jo ilmi, on se kätilön työergonomian kannalta paras asento.

Esikoinen tuli imukupilla joten oli se ns. toimenpideasento (jalat telineissä), sitä ennen olin puoli-istuvassa. Kakkosen ponnistin puoli-istuvassa asennossa, kun vain alkoi tuntumaan että nyt se tulee. Vaihtoehtona oli relax birth laite mutta en todellakaan ehtinyt/kyennyt miettimään siihen siirtymistä kun se ponnistamisen tarve oli niin suuri.

2006 ponnistin puoli-istuvassa asennossa, synnytysjakkaraa tarjottiin (koska olin itse maininnut että haluaisin koettaa ponnistaa sillä), mutta en enää halunnut siirtyä sängyltä mihinkään.
2009 ponnistin sitten sillä jakkaralla, taas oli oma toiveeni.
Eikä tuputettu puudutuksia, koska olin etukäteen listannut esitietolomakkeeseen että haluan olla ilman lääkkeitä niin kauan kun hyvälle tuntuu.
ekassa synnytyksessä kätilö piti vielä kovasti mun ennakkosuunnitelmista kiinni (halusin ensisijaisesti kohdunkaluapuudutteen, epiduraali vihonviimeisenä vaihtoehtona) kun puhui kohdunkaulapuudutteen puolesta kun aloin hourailemaan epiduraalista siinä vaiheessa kun halusin lääkkeellistä kivunlievitystä :D

Kummalakaan kerralla ei olla suhtauduttu mitenkään näreästi toiveeseeni jakkarasta ja toisessa synnytyksessä missä toive jakkarasta toteutui sattui olemaan loppusuoralla olevan kätilöopiskelijan ensimmäinen jakkarasynnytys :)
Kaikenkaikkiaan synnytyksistä jäänyt hyvä fiilis, jos jotain negatiivista pitäisi keksiä, niin toisessa synnytyksessä juuri vuoroon tullut kätilö auttoi repeämän parsimisessa aina ronskilla otteella.

Yhteistyössä