TAYS ja synnytys: Saako mukana olla kaksi vai yksi tukihenkilöä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maricce
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maricce

Jäsen
26.03.2008
552
0
16
Siis meillä tilanne se, että mies ei kestä verta tai oikeastaan muitakaan "hurjia" juttuja ja itsekkin on sitä mieltä, että noin 80 % varmuudella pyörtyy saliin...
Siksi olisi ihanaa jos voisin otta myös rakkaan siskoni mukaan synnytykseen, että minulla olisi oikeasti myös tukihenkilö pahimmassa eli ponnistusvaiheessa.
Saako siis TAYS:siin synnytykseen mitenkään mukaan kahta henkilöä? Onko kokemusta?
Juu, kysyn seuraavassa neuvolaassa, mutta kun siihen on aikaa vielä 2 viikkoa. Synnytykseen aikaa (toivottavasti) korkeintaan 8 viikkoa.

juuri juttelin doulan kanssa, ja toukokuusta lähtien on miehen lisäksi synnytyksessä saanut olla koulutettu doula mukana. kannattaa soittaa tays:iin ja varmistaa, mutta näkisin, että ongelmaa ei ole.

juuri juttelin doulan kanssa, ja toukokuusta lähtien on miehen lisäksi synnytyksessä saanut olla koulutettu doula mukana. kannattaa soittaa tays:iin ja varmistaa, mutta näkisin, että ongelmaa ei ole.

No, en kyllä ketään vierasta ihmistä halua mukaan. Mieluumin selvitään sitten miehen kanssa kaksin. Sisko olisi ollut hyvä, itse synnyttänyt lähi vuosina kaksi kertaa ja varmasti olisi perillä hommista. Hänestä tulee myös kummi lapsellemme :)

Ainakin puolitoista vuotta sitten muistaakseni oli juuri noin, että tukihenkilön (yleensä oma mies) lisäksi sai olla koulutettu doula. Muuten vain yksi. Aika ankeaa, minäkin olisin mielelläni ottanut toisenkin tukihenkilön mukaan. Siellä vedottiin siihen, että ei ole tilaa, mutta suurimman osan ajastahan siellä ollaan kaksistaan tukihenkilön ja ehkä enintään kätilön kanssa, hyvin sinne olisi mahtunut. Ja jos joku tilanne tulee, että on tiellä ja salissa ahdasta, niin ainahan ne tukihenkilöt voi käskeä pois tieltä seisomaan vaikka seinän viereen tai vaikka ovesta ulos. (Olen ollut joskus leikkaussalissa ja siellä oli ahtaammassa huoneessa enemmän väkeä ja vielä opiskelijakin seisomassa jossain nurkassa.)

Mutta voithan soittaa sinne ja kysyä, suostuisivatko tekemään poikkeuksen. Muistan kuulleeni, että tukihenkilöiden olisi mahdollista vuorotella. Eli vain yksi kerralla salissa, mutta toinen voi odotella ulkopuolella. Sisko passiin odottelemaan ja hänet pyydetään paikalle, jos mieheltä menee taju.

Joo munki mielestä se on ollu niin että yks tukihenkilö saa olla mukana. Ja mulla ainaki mies sano että ei siinä juurikaan nähny verta eikä mitään mikä olis alkanu heikottaan kun istu koko ajan mun hartioiden vieressä. Eikä edes napanuoran leikkaamisesta mieheltä kysyny, ite ne on senki leikannu.