Tavaroiden puhdistus homeasunnosta muutettaessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Asunnossamme todettiin hometta ja olemme muuttamassa täältä pois heti, kun vain löydämme uuden asunnon (onneksi asumme vuokralla, ettei tarvitse alkaa mihinkään homeremonttiin). Otsikossa jo tulikin kysymys eli miten saamme tavarat puhtaiksi muuttaessamme? Sohvat ovat lähdössä kaatopaikalle, samoin patjat ja tyynyt, mutta mitä tehdä kaikelle muulle? Eihän kaikkea tarvitse heittää pois?!? Muutto pienten lasten kanssa ahdistaa jo ihan sellaisenaan tarpeeksi, mutta sitten vielä tämä home... tai eihän me ilman sitä hometta edes muutettaisi :( Nyt on kaikki hyvät neuvot ja kokemukset tarpeen. Kiitos :)

varma kannatta soita johonkin, ainakin mä olisin kovat kalustteet pessyt h2o imurilla ja vaatteet, patjat ja muut jutut heittäisin pois, mut kysyy ihmeessä ammattilaisilla

tuskin joku osaisi antaa oikea vastausta sulle, aina mielipidet vaihtelee. Mä soittaisin johonkin, tai olisin heittänyt ihan kaikki pois jos olisin huolissaan, kun mun on vaikea elää ja ajattella jos kalusteissa on jäänyt jotain joka vaikuttaa terveyteen. Kun välillä mä olen todellakin hyysterinen sen suhteen että voin heittäkin kaikki pois jos tuntu että siellä on jotai

laita etikkaa pesuveteen. ja pesukoneessa huuhteluainelokeroon ni ei tarvi kaikkea vaatteita pois heittää. jos esine kuivuu tarpeeksi niin siinä ei ainakaan homesienet enää lisäänny.

[QUOTE="vieras";22126968]laita etikkaa pesuveteen. ja pesukoneessa huuhteluainelokeroon ni ei tarvi kaikkea vaatteita pois heittää. jos esine kuivuu tarpeeksi niin siinä ei ainakaan homesienet enää lisäänny.[/QUOTE]

Ihanko tosi etikka pelastaisi nuo vaatteet ja pehmolelut jne.? Ajatus kaikista vaatteista luopumisesta nimittäin ahdistaa - ei niiden vaatteiden takia, vaan uusien hankkimisen takia. Ollaan opiskelijaperhe ja omiin ja lasten vaatteisiin uppoaisi aika monta euroa. Olen itse mielessäni riittänyt, josko riittäisi, että pesisi kaiken 60 asteessa (jos ei kestä, ei kestä) ja tosiaan sitten etikkahuuhtelu. Ja sitten tavarat toiseen osoitteeseen kuivumaan, täällähän niitä ei varmaan kannata kuivattaa, vai?

Onko kenelläkään muita hyviä ideoita miten selvitä tästä suhteellisen halvalla - tietenkään terveyttä vaarantamatta. Mitä tehdä esim. kirjojen kanssa? Niistä luopuminen ei yksinkertaisesti ole vaihtoehto, kirjahyllyihin on kertynyt niin paljon sellaista kirjallisuutta, joka on käytännössä korvaamatonta. Entäs koneet (ATK, TV, jne.)?

Eihän nyt herranjumala kaikkea tarvitse pois heittää, ellei sitä hometta ole alkanut kasvaa teidän tavaroissakin :o Ei meilläkään tullut mitään ongelmia, kun nakattiin vain kaikkein pölyä keräävimmät jutut, peitot tyynyt ja sellaiset pois kun muutettiin pois hometalosta. Kaikelle muulle riitti pesu ja hyvä tuuletus. Konkurssiinhan siinä menee jos heittää kaikki käyttökelpoiset tavarat pois. Eri juttu voi olla, jos on paljon sädesientä tai jotain vastaavaa, mutta eipä silloinkaan yleensä kaikkea tarvitse hävittää.

[QUOTE="epätoivoinen";22126876]...mutta kaipaisin nyt jotain neuvoja tai kokemuksia asian itse kokeneilta. (Mulla kun on luotto meidän kaupungin terveystarkastajaan mennyt erinnäisistä syistä)[/QUOTE]

Soita naapurikuntaan. Kyllä ne puhelimessa neuvoo vaikka soittaisit Kiinasta...

Olisiko kenelläkään kokemuksia tavaroiden puhdistuksesta homeasunnosta muutettaessa? Kirjat, kodinkoneet, huonekalut, lelut, jne. Mitä niille pitäisi oikein tehdä?

[QUOTE="epätoivoinen";22126876]...mutta kaipaisin nyt jotain neuvoja tai kokemuksia asian itse kokeneilta. (Mulla kun on luotto meidän kaupungin terveystarkastajaan mennyt erinnäisistä syistä)[/QUOTE]

Kaikki mitä voitte pyykätä, tulee pyykätä vähintään 60 asteessa. Peitot ja tyynyt roskiin, tämä valitettavasti koskee myös isoja pehmoleluja...

Kaikki mitä voitte pyyhkiä, käytä desinfioivaa pesuainetta. Laitatte vaikka 50 litran ämpäriin roimasti tolua ja upotatte sinne vähäksi aikaa.
Kodinkoneet yms. kalusteet riittää kun pyyhit puhtaaksi vaikka muutaman kerran, pesuvesi aina vaihdettava välissä.

Kirjat yms..en osaa sanoa, meidän ei ainakaan tarvinnut heittää pois, sillä asuntomme ionisoitiin, oletan että siinä putsaantui ne pinnat kirjoista jotka myös homeelle olivat altistuneet.

Lisätääs vielä tällainen, kun muistui mieleen...
Meille mainittiin, että myös saunassa voi puhdistaa tavaraa. Auttaisikohan se niihin kirjoihin..muutama tunti oli suositusaika ja yli 80c.

Nämä mun kirjoittamat jutut on siis peräisin Lassila&Tikanojan kosteus- ja homevaurioita korjaavalta porukalta sekä Tapiolan vakuutusyhtiöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;22128209:
Lisätääs vielä tällainen, kun muistui mieleen...
Meille mainittiin, että myös saunassa voi puhdistaa tavaraa. Auttaisikohan se niihin kirjoihin..muutama tunti oli suositusaika ja yli 80c.

Nämä mun kirjoittamat jutut on siis peräisin Lassila&Tikanojan kosteus- ja homevaurioita korjaavalta porukalta sekä Tapiolan vakuutusyhtiöstä.

Tuosta saunasta: Saisikohan pehmoleluja pelastettua pesukoneella ja sitten kuivaamalla ne KUUMASSA saunassa. Ajatus lasten unikavereiden tuhoamisesta kun ahdistaa, samaan aikaan kun tulisi muutto pois omasta kodista (lapsethan ei ajattele tätä vain vuokra-asuntona) ja rakkaiden lelujen menetys. Onko kukaan saanut menestyksellä pehmoleluja puhtaiksi tällaisessa tilanteessa?

Meillä on ikävä kyllä ihan omakohtaista kokemusta tästä asiasta. En nyt lukenut viestiketjua ihan loppuun asti, joten en ole varma antoiko joku jo saman ohjeen kuin minkä me olemme saaneet.

Eli mahdollisimman paljosta irtaimistosta tulee luopua. Kaikki sohvat, runkopatjat, kengät, talvihaalarit suoraan roskikseen. Ne vaatteet ja astiat jotka aikoo säilyttää tulee pestä mahdollisimman kuumassa (vähintäänn 60 astetta), sen jälkeen uittaa kloorissa ja taas pestä.

Ne tavarat jotka säilytetään annetaan ammattilaisten puhdistettavaksi. Ensin ne pyyhitään / imuroidaan hepa-imurilla ja tämän jälkeen suljetaan vuorokaudeksi "kaasukammioon".

Myös asunto tulee käsitellä vastaavasti. ENsin tietenkin hoidetaan hometta aiheuttava ongelma pois (ja kannattaa muuten ottaa mikrobinäytteet pinnoilta, huoneilmasta ne eivät ole luotettavia). Ensin kaikki pestään, sitten desinfioidaan ja tämän jälkeen asunto täytetään vuorokaudeksi kaasulla.

Mikäli asunnossa on paha homeongelma (yhdessä tilassakin riittää, mikrobit leviävät koko asuntoon) tulee siellä työskennellessä olla hengityssuojain ja kertakäyttövaatteet.

Vakuutus korvaa joskus ja joskus ei. Mikäli ei, niin kunnalta voi saada kriisiajan toimeentulotukea, joka ei ole tuloista riippuvainen.

Asiantuntijoihin kannattaa panostaa ja valita paras eikä halvinta. Homeen aiheuttavat ongelmat voivat olla todella vakavia eikä asialla kannata leikkiä / ottaa turhia riskejä

Yhteistyössä