Tavaroiden heittely...

  • Viestiketjun aloittaja NANSA
  • Ensimmäinen viesti
NANSA
meidän 1,5v on alkanut heittelemään tavaroita ympäriinsä. Kaikki tavara, mitä on kädessä, lentää loppujen lopuksi aika kovalla vauhdilla mahdollisimman kauas. Olen ollut varoillaan ja ottanut pois sellaiset tavarat, jotka aiheuttaa vaaraa tai menee rikki ja muuten en ole juuri ollut huomaavinakaan.

Kuuluuko tämä nyt tähän kehitysvaiheeseen, vai onko jonkinlaista uhmaa? eli olisko parempi ryhtyä taistelemaan tosissaan tämän tavan poiskitkemiseksi vai olla huomaamatta? tekeekö teidän muiden samanikäiset tällaista?
 
Pikkeli
Meillä poika 1v8kk ja heittely alkoi reilu kuukausi sitten!
Ei ihan jatkuvaa mutta aina kun sille päälle sattuu niin palikat ym.lentää!
Meidän kohdalla ainakin näyttäis että on sellasta kokeilua että mitä saa tehä ja mitä ei....oon alusta alkaen kieltänyt että ei saa heitellä tavaroita tolla lailla, varsinkaan muita päin!!

Yleensä uskoo kun aikansa jaksaa jankuttaa!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2005 klo 07:44 Pikkeli kirjoitti:
Meidän kohdalla ainakin näyttäis että on sellasta kokeilua että mitä saa tehä ja mitä ei....oon alusta alkaen kieltänyt että ei saa heitellä tavaroita tolla lailla, varsinkaan muita päin!!
Sama juttu! Toivottavasti joskus alkais kunnolla kiellot tehoomaan!
 
Jostain luin vasta että tämä tavaroiden heittely kuuluisi tärkeänä osana lapsen kehitykseen. Lohdutti hieman kun meilläkin oli tuossa yhdessä vaiheessa pojalla kauhea heittelyvimma. Nyt se on onneksi alkanut mennä ohi (pojalla ikää 2v). Itsekin yritin aina kieltää varsinkin silloin kun tosia kohti yritti heittää jotain.
 
Meidänkin 1,5v tyttö innostuu välillä heittelemään tavaroita pitkin kämppää. Tykkää esim. tyhjentää lelulaatikoita tai viskoa palapelin paloja, muttei sitten kuitenkaan leiki niillä. Eiköhän se ole ihan normaalia =) . Eikä meillä siis mitään raivareita saada vaan ihan iloisesti niitä viskotaan...
 
on kuulemma ihan normaalia kehitystä kun ensin opetellaan ottamaan tavarasta kiinni ja sit opetellaan irrottamaan siitä =)
meiän 1 vee viskoo kans välil tavaroita niin et tekis mieli mennä sohvan taa piiloon =)
 
Rokkimamma75
Kuuluu kuuluu, ei enää niinkään tarttumis- ja irroittamisleikkinä (se on aikas paljon aikaisemmin) vaan ihan "fysiikan kokeina"... ;) Onhan se ihmeellistä että tavaran saa siirtymään paikasta toiseen käden heilautuksella, ja vielä kolinan ja paukkeen (ja mahdollisesti äidin huudon) saattelemana... :D Ja että joku pikkuauto lentää helposti, kirja taas työläämmin, toisista kuuluu kova ääni ja toisista ei mitään. Samalla myös varmaan pieni testaa että mitä saa tehdä ja mitä ei.

Minä ainakin kielsin siitä huolimatta että onkin kehitykseen kuuluvaa, ihan siksi että muita tavaroita ei saa heittää kuin palloa eikä sitäkään ketään päin. Ei ole mukavaa jos kylään mennessä puoltoistavuotias tyhjentää posliiniesineet hyllyistä ja paiskoo ne palasiksi pitkin mökkiä - kun ei voinut tietää että niitä ei saa heitellä mutta kotona olevia tavaroita saa.

 
Äiti minäkin
Meidän poju 1v 5kk heittelee myös. Ja hakkaa nyrkillä pöytään jos ei huomata tai anneta mitä haluaa, jos menet vessaan ja ei oteta mukaan niin potkitaan oveen... ja jotkut väittää ettei lapsella ole uhmaikää ennen kuin 2,5 vuoden iässä.
Mitä muutakaan?
 
:D Meillä lentää tavarat se harvase päivä ensin sen aloitti 4v poika noin 2v ja nyt tyttö jatkaa.Poika kieltää siskoa minä en enään jaksa puutua asiaan joskus sanon että heitä palloa kai se joskus ohi menee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.03.2005 klo 21:02 NANSA kirjoitti:
meidän 1,5v on alkanut heittelemään tavaroita ympäriinsä. Kaikki tavara, mitä on kädessä, lentää loppujen lopuksi aika kovalla vauhdilla mahdollisimman kauas. Olen ollut varoillaan ja ottanut pois sellaiset tavarat, jotka aiheuttaa vaaraa tai menee rikki ja muuten en ole juuri ollut huomaavinakaan.

Kuuluuko tämä nyt tähän kehitysvaiheeseen, vai onko jonkinlaista uhmaa? eli olisko parempi ryhtyä taistelemaan tosissaan tämän tavan poiskitkemiseksi vai olla huomaamatta? tekeekö teidän muiden samanikäiset tällaista?
Kuulostaa nii meidän pojalta, ei muuta väliä, mutta pelottaa, että hän osuu tohon vauvaan, joka alle 2 viikkoinen... Luin jossain vaiheessa, että toi tavaroiden heittely kehittää älykkyyttä... tiedä häntä sitten, äitiä se ainakin ärsyttää suunnattomasti =) =) =) . Niin ja poika on 1v 7 kk.

 
kaiutin
Kuulostaa todella tutulta! Kännykät piiloon ja kaukosäätimet myös!!! Mä olen ihmetellyt tota , että miksi kaikki pitää heittää ja täysillä johonkin...'
Rupee helpottamaan nyt kun kundi kaks vuotta, mut välillä tulee kyl viurahduksia.
 

Yhteistyössä