Tavallisen maidon säilyvyys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emman mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Emman mamma

Vieras
Olen miettinyt, että miten pitkään tuollainen tavallinen rasvaton maito säilyy esim. pullossa hoitolaukussa? Siis kun lähden kotoa ja kaadan maidon pulloon, niin monenko tunnin päästä sitä voi vielä tarjota....? Onko kellään tietoa? Hyla ei meillä uppoa ja niitä 2 dl tavallisia kevytmaitojakaan ei ole joka kaupassa tarjolla. Nyt talvella olen ajatellut että se säilyy samalla lailla kuin jääkaapissa.

Miten te muut ootte ratkaisseet maitoasian? Vai juotatteko vain mehuja kylä- ja kerhoreissuilla?

Eiköhän maito talvella hyvinkin säily hoitolaukussa, tosin useamman sisälläolotunnin jälkeen en enää juottaisi maitoa. Meillä 1v4kk tyttö juo maitoa kotona ruoka-aikoihin, muina aikoina janojuomana on vesi. Sen säilymistä ei tarvitse miettiä. Yli 1v riittää kun juo n. 500ml maitoa päivässä, joten eiköhän maitotuotteita ehdi saada tarpeeksi, vaikka kyläreissuilla tarjoaisi muuta juotavaa.

Jos kerran tavallista maitoa teillä jo juodaan, niin oletan, että lapsi on noin 1-vuotias tai yli. Ei sen ikäiselle mielestäni enää tarvitse maitoa mukana kuskata. Mehua tai vettä vois olla kesähelteellä mukana, mutta eiköhän joka kyläpaikassa tai kerhossa nyt saa lasillisen vettä, jos pyytää. Itse en ole kuskannut lapsilleni ikinä juotavaa mukana (helteillä tosin joskus oli mukana) sen jälkeen kun varsinaiset maito-ateriat oli vaihdettu kiinteään ruokaan.

Säilyvyydestä sanoisin, että pihalla talvella pakkasessa säilyy kuten jääkaapissa, mutta sisätiloissa en kyllä antaisi paria tuntia kauempaa huoneenlämmössä ollutta maitoa.

valion maitomies ystäväni kerran totesi että tavallisessa maidossa alkaa tulla huoneenlämmössä muutoksia jo puolen tunnin jälkeen. hän tietty kommentoi tämän teollisuuden hygieniatietoutensa kautta eli ei menis enää siellä läpi. itse en kanna maitoa pullossa mukana, vaan otan vesipullon tai tyhjän pullon mukaan. sit pyydän/ostan maitoa matkan varrelta jos sellainen mahdollisuus on, muuten mennään matkoilla veden voimin.

Meillä onneksi tyttö juo hylamaitoakin. Oli pitkään apteekin korvikemaidolla joten ei kummastele enää nykyisinkään erilaisia maitoja. Tyttö on kyllä jo kohta 2v. mutta esim. kerhossa meillä on AINA hylamaitotetra mukana koska siellä syö lounaan (tai siis se on perhekahvila jossa käymme) ja tapana meillä on juoda ruuan kanssa maitoa. Mehusta ei tykkää.

Vettä on sitten noin muuten mukissa matkassa esim. kaupunkireissuilla. Nytkin kun pitää olla jo paksummin vaatetta niin alkaa janottaa jossain vaiheessa jos pitempään ollaan liikenteessä.

Pullossa en kyllä kovin montaa hetkeä sisätiloissa kuskais maitoa. En jois itsekään taskulämmintä maitoa ja esim. pöydälle joskus unohtunut maito kaadetaan pois jos on ehtinyt seisoa lähemmäs/yli puoli tuntia.

Okei, kovasti kiitoksia kaikille! Eli ehkä tunnin uskallan jatkossa(kin...) sitä pitää huoneenlämmössä. Meillä on aika paljon noita reissuja että tulee aterioitua kerran tai parikin tien päällä, sen takia yritän aina jollain keinolla kuskata jotain maitoa mukana. Tosiaan, enpä muistanu että korvikettakin saa pitää tunnin huoneenlämmössä, eiköhän sitte tuota tavallistakin.

Itse kuljetan 1,5 vuotiaalla reissussa tuttelia vaikka kotona juo tavallista maitoa mutta tuttelia on hyvä olla pieniä purkkeja mukana niitä kun ei tartte avata ennen kuin juuri käyttöhetkellä ja se 2dl menee sitten yhdellä kerralla. Ulkona tavallinenkin maito toki säilyy avattuna tälläisillä ilmoilla kuin jääkaapissa sisätiloissa tuo tunti taitaa olla aika max aika.