tavallinen maito...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja markki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

markki

Vieras
mitenkäs teillä kun olette siirtyneet esim.korvikkeesta tavalliseen maitoon,eikö suositus n.10kk iässä? ja onko kevyt maito ihan ok vai voiko myös punaista eli täysmaitoa antaa,mahtaakohan se olla vielä parempaa...???

Korvikkeesta tavalliseen maitoon suositellaan siirryttäväksi 12 kk iässä,mut 10 kk:lle voi antaa jo hapanmaitotuotteita.
Eli jogurttia,viiliä tms.Ja voi siihen maitoon alkaa jo 11 kk iäs totuttelemaan.Mut periaattees 1v.on raja.

Neuvolassa suosittelevat antamaan rasvatonta maitoa.Mä oon antanu kevytmaitoa, jota muukin perhe käyttää.
Punanen eli rasvallinen maito voi tulla kysymykseen, jos lapsi on laiha. Meillä oli esikoisella paino alhaalla, ni käskettiin antamaan täysmaitoa.

Nykyisin kai suositus on antaa rasvatonta tai kevytmaitoa, koska maidon rasva on ""kovaa"".

Poika ei ole ihan vielä 10kk, joten muuten ei ole kokemusta siirtymisestä.

Mieluummin rasvatonta maitoa ja sitten lisätä ruokaan rypsiöljyä tms. hyvää rasvaa. Maitorasvat ei ole hyviä!
Kuten aiemmin kerrottu niin 1v iässä siirrytään juomaan tavallista maitoa, mutta 10kk alkaen voidaan tarjota aluksi hapanmaitotuotteita ja sitten pikku hiljaa maitoa ruokaan ja lopuksi juomanakin.

Meillä suositeltiin neuvolassa ykkös-tai kevyt maitoa ei rasvatonta. Alle 2v ei tarvi vielä maidonrasvoja pelätä. Ainoastaan tosi pulleille lapsille rasvatonta maitoa ja heitä on onneksi alle 2v harvassa.

Juu niin meitäkin neuvottiin:10 kk hapanmaitotuotteita ja 1v:lle rasvaton tai ykkösmaitoa.Mutta miten kun meillä tarkotus siirtyä suoraan rintamaidosta tavalliseen eli korvike jää välistä pois?Miten alan oikeaa maitoa antamaan kun pakkasessa ei omaa maitoa johon sekoittaa?En enää viittis poikaa (9.5kk)alkaa korvikkeeseen totuttaa kun ei tähänkään asti ole tarvittu.Tarkotus imettää vuoden ikään.

Ensin lisäät esim. puuroveteen osan maitoa tai perunamuusiin jne. Itse laitoin tänään lammas-pereuna-porkkanasoseen sekaan maitojauhetta siis tuota tavallista rasvatonta.
Meille neuvolassa suositeltiin nimenomaan rasvatonta maitoa, vaikka poika on painossa -1 käyrällä!

Yhteistyössä