tav. maito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kMk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse aloitin sekoittamalla korvikkeeseen luomumaitoa (varmaan makuasia mitä haluaa antaa). Pari viikkoa aina vähän enemmän korviketta kuin tav. maitoa, sitten puolet ja puolet, kuukaudessa kaikki tav. maitoa. Varmaan voi siirtyä nopeammin, mutta meillä meni mökkireissujen takia näin. Tuntuu, että tyttö saa enemmän ilmavaivoja tav- maidosta, mutten ole varma...

Ai niin ja annoin varmuudeksi luomumaitoa, koska sitä ei ole käsitelty niin kovin, eikä luomulehmille ängetä niitä lääkkeitä ja antibiootteja ja muita, vaan maito tuotanto on luonnollinen.
Kevytmaitoa annoin, sama kai se on antaako rasvatonta..vauvalle ei vaan kasvavana ole mielestäni paha pieni lisärasva, onhan äidinmaidossakin rasvaa, että voisi antaa vaikka kulutusmaitoa.

Maustamaton viili on myös hyvä. Meilläkin poika tykkää piimästä ihan tosi paljon. Rasvatonta maitoahan sitä suositellaan, mutta minä olen kyllä lurauttanut korvikkeen sekaan nyt alussa ihan kevytmaitoa. Hoikka lapsi, niin on varaa lihoa ;)

on sulaa hulluutta juottaa pikkulapsille rasvatonta maitoa, tuo uusi suositus on vain esimerkki nykyisestä järkyttävästä rasvahysteriasta. maito, siis täysmaito, ei ole mitään vaarallista "roskaruokaa" vaan täynnä terveellisiä, lapsen kasvulle tärkeitä ravinteita. oi aikoja, oi tapoja. kohta varmaan kieltävät äidinmaidonkin sen rasvapitoisuuden takia.

No ni, nyt menin ihan sekaisin. Onhan joo äitikin eläin, mutta ei siinä merkityksessä kuin yleensä eläin- ja kasvirasvoista puhutaan. Äidinmaidon rasvat ovat juuri omalle vauvalle suunniteltuja, eivät lehmän rasvat ihmisille.

Kyllä mä senverran lehmiä puolustan, sori vaan, että luonnollisinta on kuin lehmät saavat tuottaa maitoa rauhassa, laiduntaa vapaana..siis luomuna ja kun ne saavat hyvää ravintoa..

Ja lehmä on kauan ollut ihmisellä ravinnonlähde.
Itse en lehmän lihaa syö. MAITOA JUON! Ja vauva juo. Luomumaito on mielestäni lähimpänä hyvää mitä saa kaupasta.

Ennenvanhaan lehmänmaito oli parempaa, lehmät saivat olla rauhassa, niihin ei tungettu lääkkeitä jne...
Maito on tosi hyvää ihan ihmisillekin, se sisältää mm. tryptofaania, joka auttaa nukkumaan, siksi se on niin hyvää illalla juotuna.. paljon b vitamiineja ja kalciumia. Ja sitä rasvaa!
Rasva on hyvää maidossa!

Aluksi pieniä annoksia happamia maitovalmisteita eli piimää, viiliä, jogurttia (maustamatonta)... Itse käytin Gefilustuotteita, koska niissä on myös vatsaa tasapainottavia maitohappobakteereita. Maitona annoimme ensin ehtaa lehmänmaitoa, jota haimme kaverin tilalta... Mitä vähemmän käsitelty maito sen parempi!
Maitohappobakteereita annoin koko ensimmäisen vuoden ja pitkälle toista vuottakin... Gefilustuotteita annan edelleen. Eipä ole ollut allergioita eikä korvatulehduksia...

Varoituksen sana vielä lopuksi... Maito allergisoi helposti, joten kannattaa tarkkailla vaavin vatsan toimintaa...ja punoittavia poskia / pyllyä...

Yhteistyössä