Tatuointi alaselässä -epiduraali synnytyksessä?

FPI
Heips :wave:

Olisin sellaista tiedustellut, että onko kokemuksia saako synnytyksessä epiduraali/spinaalipuudutusta, jos on alaselässä tatuointi?

Olen joskus kuullut, että ei, mutta sitten jostain ihan viime aikoina kuulin, että olisi nykyään mahdollista?

Kiitos! :heart:

FPI+pikku-pepe rv 13+3
 
Jos ei ole ihan koko alaselän peittävää tatuointia (eli siis väriä koko alaselän alueella), niin puudutuksen voi laittaa sellaisesta kohdasta, jossa väriä ei ole. Tatuointivärin läpi puudutusta ei laiteta, koska väri on ns. epäpuhtaus, joka voi neulan ja puudutusaineen kanssa kulkeutua kehon sisälle. Näin kertoi minulle oma neuvolahoitsuni. Sitä en sitten osaa sanoa, kuinka iso tuon väristä vapaan alueen täytyy olla, jotta puudutus voidaan laittaa.
 
Asiassa tuntuu ja kuuluu olevan ihan sairaala- ja jopa lääkärikohtaisia eroja. Olen lukenut, että esim. Kuopiossa tatuointi ei vaikuta epiduraalin laittoon. Itse sain Oys:ssa (Oulussa) epiduraalin tatuoinnista huolimatta. Kuulin lääkärin sanovan, että hän laittaa sen vähän ylemmäs. Synnytyksen jälkeen eräs kätilö huomasi tatuoinnin ja ihmetteli, että sain puudutuksen. Kaikki lääkärit eivät suostu laittamaan (vaikka nähtävästi piikin voi laittaa jossain määrin eri kohtiin).

Vähän jännittää, miten tuleva synnytys menee. Taas sama jännitys tatuoinnin ja puudutuksenkin takia. Itsellä tatskaa on kylläkin aika vähän nikamien päällä (tribaalia ja ruusu).
 
Mulla laitettiin ainakin esikoisen synnytyksessä. Sanoin ennen kun synnytys käynnistettiin ja se lääkäri ihan pelotteli ja kauhisteli asiaa. Mutta se nukutuslääkäri tai kuka se onkaan joka tuli sitten tatskaa vilkasemaan, niin se oli ihan että ei mitään hätää ihan hyvin saa laitettua. Mulla sellanen vähän kiemurteleva..ei peitä koko alaselkää. Nyt oon menossa sectioon ja oletan et puudutus onnistuu laittaa, kun viimekskin onnistu.
 
FPI
Kiitos vastauksista!

Jännittää kyllä, että saanko puudutuksen, ensimmäinen synnytys siis edessä syksyllä...mun tatuonti on aurinko, aika iso kylläkin, mutta saa nyt sitten nähdä! :heart:
 

Yhteistyössä