Tätä tavaran, roskan ja sälän määrää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 767
19 178
113
-Posti kantaa melkein joka päivä lehtiä (ne harvat lehdet mitä ollaan tilattu) ja kirjeitä.
-Lisänä kasapäin mainoksia (milloin uskallan laittaa "ei mainoksia" -tarran postilootaan?)
-Näin joulun aikaan jokainen instanssi lähettää ensi vuoden kalenterin ->säästetään vain 1-2. Lisäksi lapsille tulee joulukalentereita postissa (kivoja).
-Sit alkaa valua joulukortteja (ihania, monissa niissä on ajatusta ja tunnetta->säästetään suurin osa).
-Joku pulju haluaa muistaa uskollisia asiakkaitaan lähettämällä tai antamalla krääsää.
-Koulusta, päivähoidosta ja kerhosta tulee kasapäin lasten piirustuksia (Ihania, säästetään suurin osa).
-Roskikset täyttyy nopeasti ruokien ym. tyhjistä pakkauksista: mietin joskus miten nopeasti tuleekaan joku pikku jogurttipurkki syötyä (meidän lapsilla menee n. 1 mikrosekunti) mutta kokonainen muovikippo jää jätteeksi? Kuinka paljon tuon muovikipon suunnitteluun ja tuottamiseen on kulutettu luonnonvaroja ym?

Onhan se tärkeää ylläpitää suomalaista metsäteollisuutta, itsekin olen metsänomistaja. Mutta joskus tuntuu siltä että me hukutaan jätteeseen.

Voisiko joku firma hoitaa joskus jonkun muistamisen tai yrityslahjan siten, että lähettäisivät kirjeen: "Hei! Meinattiin lähettää teille kaikille asiakkaille/tukijoille muoviset avaimenperät ja tarrasetti mutta päätettiin laittaa se 2-3 euroa kambodzalaisen lastenkodin hyväksi".

Mutta toisaalta: edelleen, postissa tulevat joulukortit on ihanampia kuin joku nettikortti, ja päivän lehteä on helpompi lukea paperiversiona kuin odotella läppärin avautumista.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: jalmir
Oon ihan samassa tuskassa. Lisäisin vielä vaatteet! Meillä kolme lasta ja vaatteita ihan älyttömästi. (ja niin pitääkin olla koska välillä tulee pidempi pyykinpesuväli ja etenkin vauva kuluttaa vaatteita älyttömästi.) Lisäksi kaikki säästettävät ulkokamppeet, joita säästetään lapselta seuraavalle. Mihin te muut tungette kaikki sellaiset!?

[QUOTE="Lilli";29278544]Oon ihan samassa tuskassa. Lisäisin vielä vaatteet! Meillä kolme lasta ja vaatteita ihan älyttömästi. (ja niin pitääkin olla koska välillä tulee pidempi pyykinpesuväli ja etenkin vauva kuluttaa vaatteita älyttömästi.) Lisäksi kaikki säästettävät ulkokamppeet, joita säästetään lapselta seuraavalle. Mihin te muut tungette kaikki sellaiset!?[/QUOTE]

Mä kans mietin. :( Nytkin on n. 3 koneellista pestyä pyykkiä sohvalla, lajittelua vailla. Kaapit pullistelee kesävaatteita...

sama täällä! siis mullaki, aikusella ihmisellä, on kolmet hanskat. kahet mä sallisin ittelleni, kun joskus se toinen pari kastuu, mutta että kolmet! ja on kuulkaa koreja, kaappeja, kenkätelineitä mihin kaikki laittaa muttaku kukaan ei laita! lattialle! siinä on kuivuu!

ei mainoksia ollaan laitettu uvosi sitten, mutta sitten on kaikki nämä töistä tulevat lehet, entisestä töistä tulevat lehet, muropaketit, suokeripussit janiinedelleenjaedelleenjaedelleen...onneks osan lehdistä voi käyttää jouluna lahjapaperina.

pitäs jauhonsakki jauhaa ite ettei tarttis olla koko ajan roskia viemässä.

Voisiko joku firma hoitaa joskus jonkun muistamisen tai yrityslahjan siten, että lähettäisivät kirjeen: "Hei! Meinattiin lähettää teille kaikille asiakkaille/tukijoille muoviset avaimenperät ja tarrasetti mutta päätettiin laittaa se 2-3 euroa kambodzalaisen lastenkodin hyväksi".

Minusta noin tehdään nykyään aika paljonkin. Tosin ympäristö- ja kustannustietoinen firma ilmoittaa asian sähköpostilla.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29278617]Minusta noin tehdään nykyään aika paljonkin. Tosin ympäristö- ja kustannustietoinen firma ilmoittaa asian sähköpostilla.[/QUOTE]

Niin, tätä kohti olisi hyvä mennä. Mutta vastaavasti keksiä suomalaisten metsien puulle jotain uusia käyttökohteita.

Samaa ongelmaa täällä. Ja mulla ON se "ei mainoksia kiitos" -kyltti postilaatikossa, mutta täällä on lukutaidoton mainosten jakaja. Plus sitten lisänä mainokset, jotka tulee nimellä. Ja ne tietenkin muoviin käärittynä niin, että ne pitää ensin avata ja sen jälkeen muovi toiseen roskikseen ja mainos toiseen.

Nykyisin ostan lihat aina lihatiskistä, niin ei tule niitä muovilaatikoita mukana. Ja hedelmtät ja irtovihannekset laitan virkattuun verkkopussiin. Silti tulee kaikenlaista pahvilootaa ja muuta rasiaa ja purkkia. Ihan oma lukunsa on elektroniikkajäte, sitä kun ei saa edes laittaa roskikseen. Onneksi on kaksi ulkovarastoa. Tosin toinen niistä on nyt täynnä siskonpojan tavaroita.

mulla on eteisessä valmiina pahvilaatikko paperisaasteelle. kun tulee täyteen niin keräykseen koko kasa ja uus laatikko tilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29278674:
Samaa ongelmaa täällä. Ja mulla ON se "ei mainoksia kiitos" -kyltti postilaatikossa, mutta täällä on lukutaidoton mainosten jakaja. Plus sitten lisänä mainokset, jotka tulee nimellä. Ja ne tietenkin muoviin käärittynä niin, että ne pitää ensin avata ja sen jälkeen muovi toiseen roskikseen ja mainos toiseen.

Nykyisin ostan lihat aina lihatiskistä, niin ei tule niitä muovilaatikoita mukana. Ja hedelmtät ja irtovihannekset laitan virkattuun verkkopussiin. Silti tulee kaikenlaista pahvilootaa ja muuta rasiaa ja purkkia. Ihan oma lukunsa on elektroniikkajäte, sitä kun ei saa edes laittaa roskikseen. Onneksi on kaksi ulkovarastoa. Tosin toinen niistä on nyt täynnä siskonpojan tavaroita.

Jep, joku loota missä on 4 kpl broilerinkinttuja vie ihan älyttömästi roskiksesta tilaa, mä rupean kanssa vahvasti olemaan perinteisten lihatiskien kannalla. Ja ehkä voisi joskus ostaa isomman satsin sieltä lihatiskiltä ja osan pistää pakkaseen, ettei aina kiikuta yhtä ruokailukertaa varten kotiin sitä jättimäistä vakuumipakkausta...

Tuo mainosposti on mulle vaikea juttu luopua. Muutaman kerran vuoteen niissä lehtisissä näkee tosi hyvän tarjouksen (jossa säästää kymmeniä euroja), ja kieltämättä ne tarjoukset eivät osuisi mun silmiin jos mä en niitä lehtiä joutuisi käsissäni hypistelemään.

Plus sitten lehtien oma tilausmainosposti: kustantamon lähettämä värikäs kirjekuori täynnä erilaisia sivuja, "raaputa tuo arpa, liimaa nyt tämä tarra tuonne toiseen läpykkään, pistä kuoreen ja lähetä meille niin oot tilannut lehden ja oot mukana arvonnassa"...ihan kuin joku askartelusetti tulisi postista. |O
No, meidän lapset tykkää kun saa tuommoisia näperrellä. :D

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29278719]No tällä hetkellä valtavilla metsävarannoilla siunatut ja designistaan maailmalla tunnetut suomalaiset asuvat betonitaloissa ja käyttävät lastulevyhuonekaluja...[/QUOTE]

Niinpä. Kävin joskus Viikin ekokylässä, siellä oli puusta tehtyjä kerrostaloja. Millaisiahan ne olisivat asua? :) Puhumattakaan vanhan mallin mukaan tehdyistä hirsitaloista, kaverini rakensi oikein perinteiden mukaan semmoisen ja siellä ei homeet viihdy...

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29278704:
mulla on eteisessä valmiina pahvilaatikko paperisaasteelle. kun tulee täyteen niin keräykseen koko kasa ja uus laatikko tilalle.

Mä pyrin nykyään siihen, että selkeästi hyödyttömän näköistä mainospostia en edes vie keittiön pöydälle asti (johon ne jää lainehtimaan viikoksi), vaan tiputan sen varastohuoneessa olevaan lehtiroskislootaan. :)

Joskus olen vaan miettinyt että jos oikeasti voittaisin jossain lehtiarvonnassa jotain, niin kuinka muhun saa yhteyttä kun en uskoisi sitä? Jos kuoressa lukee "Voitto/megavoitto", nakkaan sen roskiin kun kuitenkin se on vasta arvonta. Kun lehtimyyjä soittaa ja sanoo mistä firmasta soittelee, niin ennen kuin tämä pääsee jatkamaan lausettaan niin sanon "En tilaa mitään vaikka antaisitte sen ilmaiseksi", niin mitäs jos se olisikin ollut joku ilmoitus että olen oikeasti voittanu 100 000 euroa pääarvonnassa? Enhän mä anna lehtimyyjälle mitään mahdollisuuttakaan puhua asiaansa. :D

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: päätön
Ja perinteinen hampurilaispaikka-ärsytys: on ihan kiva viedä lapsia sinne, mutta mihin ne muksut tarvitsevat niitä lastenaterioiden muovileluja, jotka on usein kieputettu muovikääreeseen? Ensin vanhemmat tarjoavat kalliin hampurilaisaterian ja sit lapsi meneekin ihan rikki ja saa traumoja jos siinä lastenateriassa ei ole jotain muovimötikkää joka hajoaa kuitenkin jo automatkalla?

Entä se itse ateria: mä voisin mieluummin syödä vaikka isosta, helposti pestävästä metallikiposta koko aterian, kuin että lappaa nyt niitä papereita, muovipakkauksia ym. roskiin ruokailun jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Niin sitä tavaraa vaan tulee, vaikka käyn kaapitkin läpi 2-3 kertaa vuodessa. Surutta nykyään heittelen turhat paperit pois, en säästä mitään kortteja enkä vanhoja laskuja. Laskut oon tilannutkin suurimmaksi osaksi nettipankkiin, ne säilyy siellä hyvin. Ovessa on ei ilmaisjakelua tarra, joten postin määrä on vähentynyt HUOMATTAVASTI. Pienet ja ei mieluisat vaatteet heti kiertoon. En säästä mitään muovikuppeja ja looseja ja lasipurkkeja ajatuksella "askartelen paskartelen näistä joku päivä jotain totaalisen hienoa" -> sitä päivää ei oo koskaan tullut :D

Eli ronskilla kädellä vaan karsii kaikki turhat heti pois ja eikä ees ota mitään turhaa vastaan. Kaikkee kiinakrääsääkin jaellaan jatkuvasti ilmaiseksi, eikä niillä kuitenkaan mitään koskaan tee.

• Tykkää
Reactions: Echo
No, ehkä me tuetaan tällä kaikella kuluttamisella joitain isoja teollisuudenaloja ja työllisyyttä...:confused:

images

Toi jugurttipurkki ongelma on meillä ratkaistu siten, että ostetaan jugurtti etupäässä litran purkeissa. Jokainen käyttää jälkkärikulhoa joka pestään astianpesukoneessa... no kone tietty täyttyy mutta niitä jugurttipurkkeja ei kerry :)

• Tykkää
Reactions: Echo
Mun tää kliseinen vuodatus nyt jatkuu, mutta mä fiilistelen:

Leivottiin eilen lasten kanssa pipareita (sen minkä nyt siitä taikinasta jäi :p). Koululainen halusi piirtää mummolle joulukortin. No, lähetin tänään valtuuskunnan mummolaan, siinä oli mies ja 2 lasta, ja ne veivät pipareita ja kortin. Kävelivät sen matkan omilla jaloillaan, nätissä lumisessa maisemassa ja auringonpaisteessa ja juttelivat varmasti mukavia.
Siinä oli mun mielestä jo jouluakin aika voimakkaasti. Virikettä oli kybällä.

Mä haluun vanhan kulutusmentaliteetin takaisin. |O

Mutta kyllä tänäkin jouluna meillä on semmoinen Mount Everest täynnä muovilelua pukin kontissa...etteivät isona pura jollekin terapeutille "meidän mutsi ei ostanut mitään".

Mutta annas olla sitten kun nuo aikuisina lentää pois pesästä. Musta tulee palstan kauhuskenaario, eli

jonkinasteinen

ITUHIPPI.

Sit on joululahjat kaikille naapureille ja ystäville luokkaa piparipussi, itsetehty hillosatsi, kortti. Ja valikoiden jotain isompaa lahjaa omille lapsille.

sillä ei voi polttaa paperiroskia. se oli siis mun ratkaisu roskavuoreen.
(ei oikeesti, moni mainospaperi on huonoa palamaan ja suuri osa roskista on polttokelvotonta muuten )

Ai juu, sä tarkoitit siis roskien hävittämistä, mä luulin että tarkoitit ylipäätään eri lämmitysvaihtoehtoja...mutta takka on kätevä.

Yhteistyössä