Tätä on Suomen hyvinvointivaltio!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Isäni ollut työttömänä 1,5 vuotta. Alussa toimeentulon maksun alkuunsaamisessa kesti 3kk, jolloin minä elätin omasta pienestä pussistani isääni. Itse elämme kotihoidontuella, miehen opintotuella ja 15h/vk työtuloilla.
Nyt keväällä isä osallistui työkkärin "orientoitumiskurssille", johon kuului muutaman kuukauden työharjoittelu. Isän työharjoittelun työnantajan kohteli isääni erittäin sopimattomasti, ja isä joutui lopulta jättämään harjoittelun kesken. ( Isä työskenteli Asunnottomat ry:lle, joilla eräänlainen kamppanjabussi, jota ajetaan paikkakunnalta toiselle. Isä joutui lopulta olemaan ainut kuski, ja varoitusaika esim. Keskisuomen reissulle oli 5min. Asumme Helsingissä. Muut työntekijät, lukaanmukien tämä pomo, olivat aina kauheessa kännissä, ihan työkyvyttömiä. Isä teki lopulta aina monen henkilön työt.)
Työkkäri ei hyväksynyt keskeytystä, eikä toista harjoittelupaikkaa. Tästä seurasi siis useamman kk:n karenssi, jonka aikana isäni on täysin tuloton!! Minä ja siskoni (myös opiskelija) ollaan elätetty isäämme jälleen useamman kk:n ajan. Isäni on laihtunut 2kk aikana 30kg, ja näyttää todella aliravitulta ja huonolta. Vihdoin hän on oppinut vastaanottaa apua meiltä lapsiltaan, pitkään hän kieltäytyi ruokaostoksista yms. Kaipa se on vanhan miehen ylpeys, ja jääräpäisyys. Välillä onneksi piipahtaa syömään esim. päivällistä, mutta hänellä saattaa mennä useampi pv täysin ravinnotta.

Soitin itse tänään Sossuun, en vaan uskonut, että Suomessa tällanen on mahdollista. Kyselin, olisko mahdollista saada ruokakuponkeja hänelle tms. Ei kuulemma ole sellaista käytäntöä enää. Kuulemma toimeentulotukea alkaa kohta saamaan, mutta asian käsittely voi kestää, kun on kesälomia ja vuosilomia...Sain kuitenkin isäni asiankäsittelijän numeron, jolle soitan huomenna.
Sanoi, että valitettavasti Suomessa tällaista tapahtuu. Tottakai elätämme isäämme vaikka maailman ääriin asti, mutta en vain ole tajunnut, että tällainen on edes mahdollista täällä...

Moni luulee, ettei suomessa voi nähdä nälkää tai muuta, mutta valitettavasti näin on.

Itse jouduin 20v olemaan 4kk saamatta mistään rahaa kun Kelalla ja soskussa oli jonoa. Voitte kuvitella millainen tilanne se on ihmiselle jolla ei ole vanhempia tai muuta sukua auttamassa.

täytyy sen ruveta sitten ryyppäämään, käyttämään aineita tai värjätä naama ja mennä puhumaan huonoa suomea, niin sitten kyllä sais saman tien avustusta...

Jos on suomalainen kunnollinen kansalainen niin ei saa yhtään mitään tai jos saa niin joutuu odottamaan...

Voimia teille ja toivottavasti asiat menisi parempaan suuntaan mahd. pian!

Pakko vielä lisätä, että itse olen pienen taaperon kotiäiti ja raskaana vikalla kolmanneksella. Mulle on tehnyt todella pahaa nähdä oma hyvinvoiva, kiireinen, aina kuitenkin apuun rientävä isä putoavan näin "alhaalle". Mies joka paiskinut otsa limassa 30v töitä, ja tässä kiitos!?
Yöunet olen menettänyt.

Törkeää! Rehellinen ja ahkera mies saa paskaa niskaan.
Samaan aikaan mutakuonot, laiskat pummit ja huumeidenkäyttäjät nostaa sossusta rahaa niin paljon kuin mieli tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Ahaa, voisitko selittää tarkemmin, minkälaista apua tarjoavat?

Ainakin voi saada maksusitoumuksia kauppaan että saa ostettua ruokaa, olen kuullut että voivat auttaa jos tulee isompia laskuja/välttämättömiä isompia hankintoja (esim. pesukone). Kannattaa kysellä kaikki nämä seurakunnat, Pelastusarmeijat sun muut, varmasti jostain saatte apua.

Kyllähän tuolla mol.fi:ssä on esim.siivoojan työpaikkoja vaikka muille jakaa,kaikkiin vain hakemusta, kyllä joku paikka aukeaa,vaikka sitten osa-aikainen. Parempi siivoojan palkkakin kuin ei mitään!

Mun mielestä sossu tekee väärin, koska lain mukaan päätös toimeentulotuesta on tehtävä 7 arkipäivän kuluessa! Kannattaisi valittaa jollekin korkeammalle taholle. Isäsi on varmaankin käynyt jo hakemassa niitä ruokakasseja, joissa jotain perus kuivatarvikkeita kuten kaurahiutaleita ja jauhoja ja joku tosiaan ehdotti, että ottaisitte yhteyttä diakoniatyöntekijään, oon kuullut, että sitä kautta voi myöskin saada noita kasseja ja ilmeisesti jotain ruokakauppoihin käyviä lappusia. Et ei varmaankaan ainakaan nälkää tarvitse onneksi nähdä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän karenssinkin aikana rahaa saa, miten voi olla täysin tuloton?

Mistä muka, se kaenssi on IKA JOLOIN ET SAA TYÖTTÖMYYSKORVAUSTA lainkaan.

Sossuun voi olla pitkätkin jonot. jopa 2-3kk ja karenssin aikana sossukin maksaa vähemmin, se ei välttämättä ritä kuin just esim vuokran maksuun

Alkuperäinen kirjoittaja no entäs..:
Kyllähän tuolla mol.fi:ssä on esim.siivoojan työpaikkoja vaikka muille jakaa,kaikkiin vain hakemusta, kyllä joku paikka aukeaa,vaikka sitten osa-aikainen. Parempi siivoojan palkkakin kuin ei mitään!

kyllä vaan aika moneen siivoojan osa-aikaiseenkin paikkaan vaaditaan työkokemusta alalta tai koulutusta.
ja joissakin on vaatimuksena esim ajokortti. no jos ei oo ajokorttia ei voi saada sellaista paikka ( Joisskain kun pitäää kulkea paikasta toiseen ,välkimatkaa voi ola jopa 10-kilsaa/ suunta)jos työpaikkaan on pitkä matka ja julkiset ei kulje niin ketään EI VOI VAATIA kulkemaan 40-50km/ suunta pyörällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja no entäs..:

kyllä vaan aika moneen siivoojan osa-aikaiseenkin paikkaan vaaditaan työkokemusta alalta tai koulutusta.
ja joissakin on vaatimuksena esim ajokortti. no jos ei oo ajokorttia ei voi saada sellaista paikka ( Joisskain kun pitäää kulkea paikasta toiseen ,välkimatkaa voi ola jopa 10-kilsaa/ suunta)jos työpaikkaan on pitkä matka ja julkiset ei kulje niin ketään EI VOI VAATIA kulkemaan 40-50km/ suunta pyörällä.

Kyllä voi, jos töpaikka sijaitsee työkkärin määrittelemällä työssäkäyntialueella

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän karenssinkin aikana rahaa saa, miten voi olla täysin tuloton?

Mistä muka, se kaenssi on IKA JOLOIN ET SAA TYÖTTÖMYYSKORVAUSTA lainkaan.

Sossuun voi olla pitkätkin jonot. jopa 2-3kk ja karenssin aikana sossukin maksaa vähemmin, se ei välttämättä ritä kuin just esim vuokran maksuun

Höpö höpö, sossun on tehtävä päätökset viikon kuluessa, muuten kannattaa valittaa, ihan lakikin on siitä, että toimeentulotukea on saatava nopeasti. Kelakin pyynnöstä kiirehtii esim. asumistukipäätöksiä kun käy siellä asiallisesti selittämässä tilanteen. Me ollaan 2 kertaa jouduttu pyytämään nopeaa käsittelyä ja aina sen on saanut.

Yhteistyössä