Tästä rasva/hiilarikeskustelusta, auttakaa tietävämmät millä korvaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pottua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pottua

Vieras
perunan, makaronin ja riisin??? Olen jo pitkään koittanut muuttaa ruokailutottumuksiani terveellisempään suuntaan ja pudottaa vähän painoa. En ole varsinaisesti ylipainoinen, mutta joku 5-10 kiloa olis vara pudottaa. Vuosi sitten tiputin häitä varten muutaman kilon laskemalla kaloreita ja syömällä mahdollisimman vähän rasvaa, mutta nyt olen takaisin lähtöpainossa. Katsoin myös nämä paljon keskustelua herättämeet rasvaohjelmat ja luulen kokeneeni jonkunmoisen ahaa-elämyksen.
Eli aion nyt vähentää hiilihydraattimäärää ruuassani ja vaihtaa rasvattomat maitotuotteet takaisin rasvallisiin. Mitään varsinaista karppausta en aio edes kokeilla, koska meidän perheessä syödään kuitenkin päivittäin puuroa ja leipää, enkä niistä halua luopua, MUTTA varsinainen kysymykseni kuuluu: Mitä ihmettä voi syödä perunan, makaronin ja riisin sijaan?! Makaronin voi toki vaihtaa täysjyvään, mutta onhan siinä kuitenkin hurjasti hiilareita. Tummasta riisistä en pidä ollenkaan ja peruna on aina ollut meidän pääruoka-aine. Pelkkä liha ja salatti ei tule onnistumaan, en voi syödä niin plajon lihaa että sillä oikeasti pysyisi nälkä poissa...

Maanpäällisiin vihanneksiin ja lihaan yleisesti. Siis tomaattia, kurkkua, salaattia, jne. Raejuusto on myös loistava lisä aterialla, aiheuttaa nopeasti kylläisen olon tunnetta ja sopii melkein minkä kanssa hyvänsä.

Perunoiden, riisin ja makaronin korvaaminen tuntuu ensalkuun aika hankalalta, mutta siihen tottuu nopeasti ja pian kurjat väsymykset syömisen jälkeen on pelkkä muisto, ja olo on muutenkin virkeämpi.

Kasviksilla. Kannattaa lukea joku asiasta kertova kirja niin saa enemmän tietoa. Itse lainasin kirjastosta "Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla" (Kirj. Ilkka Salmenkaita ja Varpu Tavi) ja tuo oli aika kattava tietopaketti karppauksesta.

Kasviksilla. Ja jos et kerran meinaa karpata, ni aivan hyvin voit satunnaisesti niitä perunaa, riisiä ja pastaaki käyttää jos niin tykkäät. Voihan niitä käyttää kerrallaan reilusti vähemmänki kuin on tottunu.

Juurekset on myös varsin hyvää ruokaa. ;) Ite en niitä rajoita vaikka pääasiassa karppaanki. Käytännössä ei kuitenkaan tuu syötyä älyttömiä määriä esim porkkanaa.

Minä korvaan perunan ja pastat yleensä kesäkurpitsalla. Pilko se vaikka ohuiksi viipaleiksi ja paista voissa muutama minuutti. Sopii hyvin esim. jauhelihakastikkeen kanssa. Meillä muu perhe tosiaan syö edelleen pastaa (yl.tummaa) mutta minä korvaan sen tällä.

Ja jos meillä on vaikka broilerin rintafilettä syön sen kanssa vain salaattia. Välttämättä ei tarvitse muuta lisäkettä.

Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen porkkana, lanttu ja maissi, mutta nepäs ei ollutkaan paljon sen kummempia hiilaripitoisuudeltaan. Ja myös hedelmät ovat melkoisia hiilaripommeja, joten aika hankalaa tuo hiilareiden vähentäminen on, ainakin minulle.

[QUOTE="vieras";22067163]Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen porkkana, lanttu ja maissi, mutta nepäs ei ollutkaan paljon sen kummempia hiilaripitoisuudeltaan. Ja myös hedelmät ovat melkoisia hiilaripommeja, joten aika hankalaa tuo hiilareiden vähentäminen on, ainakin minulle.[/QUOTE]

Kyllä esimerkiksi porkkanassa on aika paljon vähemmän hiilareita kuin pastassa.

Joo, siis hedelmistä en todellakaan aio karsia, olen sitäpaitsi allerginen suurelle osalle "tavan" hedelmistä, että ne mitä voin syödä, pysyy kyllä ruokavaliossa. Syön ruualla yleensä melko paljon perunaa, pastaa tai riisiä ja tiedostan että ne ovat suurin hiilihydraattilähde. Olen joskus selannut noita karppaussivuja, mutta tuntuu että hukun siihen informaatioon ja monet noista ei sovellu mulle kun olen allerginen niin monelle ruoka-aineelle enkä syö paljoa punaista lihaa ja kun tosiaan tarkoitus ei ole lopettaa esim leivän ja puuron syöntiä, koska uskon että esim 4 viljan puuro ja ruisleipä on oikeasti terveellistä pitää ruokavaliossa.
Eikös peruna ole kuitenkin se "pahin" kasvis? Eihän vaikka porkkanassa ja lantussa ole niin paljoa hiilareita. Ja anteeksi tyhmät kysymykseni, jos aihe ketä kyllästyttää niin ei tarvii vastailla...

Joo, siis hedelmistä en todellakaan aio karsia, olen sitäpaitsi allerginen suurelle osalle "tavan" hedelmistä, että ne mitä voin syödä, pysyy kyllä ruokavaliossa. Syön ruualla yleensä melko paljon perunaa, pastaa tai riisiä ja tiedostan että ne ovat suurin hiilihydraattilähde. Olen joskus selannut noita karppaussivuja, mutta tuntuu että hukun siihen informaatioon ja monet noista ei sovellu mulle kun olen allerginen niin monelle ruoka-aineelle enkä syö paljoa punaista lihaa ja kun tosiaan tarkoitus ei ole lopettaa esim leivän ja puuron syöntiä, koska uskon että esim 4 viljan puuro ja ruisleipä on oikeasti terveellistä pitää ruokavaliossa.
Eikös peruna ole kuitenkin se "pahin" kasvis? Eihän vaikka porkkanassa ja lantussa ole niin paljoa hiilareita. Ja anteeksi tyhmät kysymykseni, jos aihe ketä kyllästyttää niin ei tarvii vastailla...

Lyhyesti: Ruokavaliosta pois pottu, bataatti, maissi, vaaleiden kuorittujen viljojen (esim. vaalea makarooni, riisi ja jauhot) tilalle täysjyvää sekä pois tietysti sokeri. Rasvana käytä oliiviöljyä tai voita.

keitäpä luomukukkakaali (ei haise!) kookoskermassa, sellaisessa missä ei ole ainakaan karrageenia, et muuta kaipaa pitkään aikaan! Ja luomuvoita kesäkurpitsasuikaleisiin, jotka höyrytät ensin siivilässä....

Yhteistyössä