Tästä mun raskaudesta... Jos joku jaksais lukea...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sisu

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
20 985
2
36
Niin onnellinen kun olenkin tästä raskaudesta, niin pelkään koko ajan pahinta tapahtuvaksi. En osaa nauttia tästä ajasta, ja ottaa rennosti.

Enkelivauvan odotusaikaan ehdin suunnitella ja miettiä äitiysloman alkamisen, vuosilomien pitämisen, tarvittavat hankinnat jne. Elämä romahti kasaan, kun tieto vauvan kuolemasta lopulta tuli, kaikki suunnitelmat ja tulevaisuuden haaveet sai jäädä. Nyt kun noiden asioiden aika on uudestaan, ajattelen joka asian kohdalla, että JOS kaikki menee hyvin, niin sitten.
Seuraavaa neuvolakerta ja lääkärineuvola on jo tiedossa, ja ajattelen, että ne on sitten parin viikon päästä, JOS en ota aikasemmin yhteyttä neuvolaan siksi, kun vauva ei liiku.
Joka kerta neuvolassa haluan vauva liikkumisesta huolimatta kuunnella ekaksi sydänäänet, varmistaa jotain olennaista...
Jos vauva liikkuu jonakin päivänä vähän huonosti, niin alan pelätä, että nyt se on sitten tapahtunut, taas.
Esikoisen aikaan näillä viikoilla oli jo vähintään selkeä lista hankinnoista, nyt olen vasta vähän uskaltanut miettiä tarvittavia tavaroita. Turvakaukalo on jo tosin ostettu, mutta sitäkin pyöritellessä takaraivossa takoi, että uskallanko luottaa nyt tähän raskauteen, ja ostaa tuon kaukalon. Tuoko se huonoa onnea, jos nyt jo päätän ostaa sen.
Varaudun kaikissa asioissa tämän(kin ) vauvan menetykseen. Pelkään myös, että kun stressaan raskauden jatkumisesta ja tulevasta, niin mitä pahaa saan sillä aikaan vauvalle. :( Ja ennen kaikkea, pelkään, että mun järjenvalo sumenee lopullisesti ennen kun saan tämän vauvan syliin asti.

En odota, että kaikki täällä ymmärtää, mitä ajan takaa / tunnen, mutta olisko joku, jolla olis pari rohkasevaa sanaa.

:hug: sulla on suuri menetys takana niin varmasti huolestuttaa. Sillä että ostat kaukalon valmiiksi ei ole mitään tekemistä onnen/epäonnen kanssa. Taikauskoa. Aina kun sulla tulee uskon puute niin soita neuvolaan/äippäpolille/synnärille. Siellä on koulutetty henkilökunta keskustelmaan niistä huolenaiheista joita odottavalla äidillä on. Toivon sinulle onnellista odotusta :)

Oletko puhunut tästä pelostasi ihan jonkun ammatti-ihmisen kanssa? Jos et voisi olla hyvä puhua, sillä kuulostaa siltä että ehkäpä pelkosi jo ohjaa likaa elämääsi ja loppuuko se sittenkään kun vauvasi syntyy.Ymmärrän kyllä pelkosi :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Niin onnellinen kun olenkin tästä raskaudesta, niin pelkään koko ajan pahinta tapahtuvaksi. En osaa nauttia tästä ajasta, ja ottaa rennosti.

Enkelivauvan odotusaikaan ehdin suunnitella ja miettiä äitiysloman alkamisen, vuosilomien pitämisen, tarvittavat hankinnat jne. Elämä romahti kasaan, kun tieto vauvan kuolemasta lopulta tuli, kaikki suunnitelmat ja tulevaisuuden haaveet sai jäädä. Nyt kun noiden asioiden aika on uudestaan, ajattelen joka asian kohdalla, että JOS kaikki menee hyvin, niin sitten.
Seuraavaa neuvolakerta ja lääkärineuvola on jo tiedossa, ja ajattelen, että ne on sitten parin viikon päästä, JOS en ota aikasemmin yhteyttä neuvolaan siksi, kun vauva ei liiku.
Joka kerta neuvolassa haluan vauva liikkumisesta huolimatta kuunnella ekaksi sydänäänet, varmistaa jotain olennaista...
Jos vauva liikkuu jonakin päivänä vähän huonosti, niin alan pelätä, että nyt se on sitten tapahtunut, taas.
Esikoisen aikaan näillä viikoilla oli jo vähintään selkeä lista hankinnoista, nyt olen vasta vähän uskaltanut miettiä tarvittavia tavaroita. Turvakaukalo on jo tosin ostettu, mutta sitäkin pyöritellessä takaraivossa takoi, että uskallanko luottaa nyt tähän raskauteen, ja ostaa tuon kaukalon. Tuoko se huonoa onnea, jos nyt jo päätän ostaa sen.
Varaudun kaikissa asioissa tämän(kin ) vauvan menetykseen. Pelkään myös, että kun stressaan raskauden jatkumisesta ja tulevasta, niin mitä pahaa saan sillä aikaan vauvalle. :( Ja ennen kaikkea, pelkään, että mun järjenvalo sumenee lopullisesti ennen kun saan tämän vauvan syliin asti.

En odota, että kaikki täällä ymmärtää, mitä ajan takaa / tunnen, mutta olisko joku, jolla olis pari rohkasevaa sanaa.

Rukoilen puolestasi ja lähetän taivaan isälle terveiset. Älä murehdi. Luota. Sinusta ja vauvastasi pidetään huolta.

:hug: tutulta kuulostaa. Koita ajatella kaikesta huolimatta positiivisesti päivä kerrallaan, älä mieti liikaa menneitä. aläkä tulevia. Nauti elämästä ja raskaudestasi nyt. Toivotan kaikkea hyvää ja Onnea sulle ja perheellesi =)

En ole kokenut vauvan menetystä, vaan ihan tavallisen keskenmenon. Sen jälkeen olen synnyttänyt kaksi tervettä lasta mutta molemmat raskaudet pelkäsin alusta loppuun että tapahtuu se kaikista kauhein :|
Ymmärrän siis sua erittäinkin hyvin, mutta mitäpä sitä voisi neuvoa..? Kun ei koskaan ole takuita että raskaus päättyy onnellisesti.. Sentään on hyvin epätodennäköistä, että yhdelle ihmiselle sattuisi noita vastaavia juttuja saman kaavan mukaan kaksi peräkkäin.

No voi nyt sua :hug: Nää on ihan luonnollisia juttuja että kantaa huolta kokoajan uudesta elämästä sisällään,varsinkin jos on aikasemmin käynyt ikävästi,no mulla esimerkiks kanssa..
Mutta jos asia alkaa liian paljon ahdistaa niin sillon on hyvä puhuu esim.ammattilaiselle..ei tosin sovi sekään kaikille..
Mullakin on ollut huoli koko ajajn persuuksissa,ja mekin ostettiin pinnikset ja kaikki rattaat ja kaukalot jo joulukuussa ja mietin et ei hemmetti,näin aikaseen,mutta nyt mennä porskutetaan jo rv30+3 ja on ihana huomata ja nauraa itlleen et miten hermoheikko sillon oli..
Ottaa vaan päivän kerrallaan ja tekee jokasesta päivästä ainutlaatusen,niin aika menee ku siivillä ja kohta on sulla oma nyytti kainalossa..
Ajattele,kevät on tulossa ja aurinko alkaa lämmittää..turhat huolet pois,vaikka kuin tekis mieli nyt edes vähän stressaa niin älä anna sille valtaa kuiteskaa. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja KiljusenHerrasväki:
Oletko puhunut tästä pelostasi ihan jonkun ammatti-ihmisen kanssa? Jos et voisi olla hyvä puhua, sillä kuulostaa siltä että ehkäpä pelkosi jo ohjaa likaa elämääsi ja loppuuko se sittenkään kun vauvasi syntyy.Ymmärrän kyllä pelkosi :hug:

Mä olen miettiny ihan samaa. Viime keväänähän heti vauvan kuoleman ja synnytksen jälkeen kävin perheneuvolassa juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kans, ja sitä jatkui aina huhtikuusta heinäkuun alkuun asti. Sinne tietysti voisin uudestaan ottaa yhteyttä, mutta mua hirveesti häiritsee se, että tämä ko ihminen, jonka kans keskustelin joka kerta, on nyt töissä muualla, ja siellä on siis uusi ihminen. Ja taas koko vyyhti pitäis alusta asti purkaa... :/ Ei kiinnosta sikäli yhtään, vaikka tiedän, että apua varmasti saisin sieltä.

Joo tiedän miltä susta tuntuu :hug: .
Mekin menetimme vauvan (ensimmäisen) , olin sillon rv 23.
Muut raskaudet sen jälkeen on menneet hermoilun kanssa, pieniä hetkiä pystyin kerrallaan aina nauttimaan ja ajattelemaan et kyl kaikki hyvin menee. Välillä taas iski epätoivo, varsinkin kun vauva oli hiljaisempi eikä liikkunut niinkuin aiemmin yms.

Eivätkä toisten sanat et " kyl tällä kertaa hyvin menee" pahemmin lohduttaneet.

:hug:
ootko puhunu missään vaiheessa psykologin kanssa/harkinnu sitä? Jos et, niin voisi tehdä ihan hyvää. Jo yksikin kerta voi auttaa, että saa omia ajatuksia selvennettyä kun saa niihin jonkun täysin ulkopuolisen kommentteja. Omat läheiset on toki hyviä juttukumppaneita, mutta he on usein kuitenkin niin "kiinni" siinä tilanteessa, että joskus on ihan hyvä kuulla jonkun täysin ulkopuolisen näkökulma. Ja se, että käyt psykologilla, ei tee sinusta hullua, tai leimaa sinua millään lailla, muista se!
Noista hankinnoista... Mitä jos ihan suosiolla lykkäisitte niitä eteenpäin? Eihän tässä nyt ole vielä kiire.
Mites sä jaksat töiden kanssa? Auttaako ne sua pitämään ajatukset poissa noista ikävistä ajatuksista, vai stressaako vaan enemmän?
Niin - niinhän sitä sanotaan, että stressaaminen ei tee hyvää vauvalle, mut milläs lopetat ja käsket itseäs olemaan stressaamatta? :/ Itellä oli kans samanmoisia aatoksia toisen odotuksessa, kun oli ongelmaa jos jonkinlaista. Vauvalla oli kuitenkin kaikki hyvin.

Usko vaan: kyllä me kaikki saadaan nyytit syliin kesäkuussa. Puoliväli on jo ohitettu!

Voi kun osaisinkin sanoa jotain, millä helpottaa sun oloa - sellaisia sanoja ei vaan ole. Itseäni helpotti ehkä loppupeleissä hiukan se, että annoin periksi sille ettei elämää voi hallita, vaan epävarmuutta ja ahdistusta on vaan pakko yrittää sietää.

Hae keskusteluapua! Kun saa puhuttu asioista rehellisesti ja täysillä, se helpottaa. Asiat menevät yleensä pienempään huolilokeroon ja huomaa, kas, eihän tämäkään mitään hyödytä. Luota elämään, se kantaa käy miten käy. Ei ole mitään syytä pelätä mitään. Elä tässä hetkessä, iloitse vauvan liikkeistä, annan myönteiselle fiilikselle valtaa!
Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Joo tiedän miltä susta tuntuu :hug: .
Mekin menetimme vauvan (ensimmäisen) , olin sillon rv 23.
Muut raskaudet sen jälkeen on menneet hermoilun kanssa, pieniä hetkiä pystyin kerrallaan aina nauttimaan ja ajattelemaan et kyl kaikki hyvin menee. Välillä taas iski epätoivo, varsinkin kun vauva oli hiljaisempi eikä liikkunut niinkuin aiemmin yms.

Eivätkä toisten sanat et " kyl tällä kertaa hyvin menee" pahemmin lohduttaneet.

Näinpä... Tuntuu jotenkin, että vaikka esim. mies on kokenu ihan saman kun minä, niin ei se silti ymmärrä mua ja tätä pelkoa. ja kun ei kukaan oikein voi sanoa, että mä lupaan, et kaikki menee nyt hyvin, koska ei sitä pysty kukaan lupaamaan... Menettämisen pelko on ihan mieletön!!

Sä olitkin vastaillu samalla kun kirjotin... Ymmärrän ihan täysin, että on kauhean raskasta alkaa jutella taas uudne ihmisen kanssa kun on jo jonkun kanssa asioita käynyt läpi. Ellei sulla ole mitään mahdollisuutta puhua saman ihmisen kanssa - mitä voisit kysyä, vaik onkin eri paikassa - niin koita silti jaksaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Hae keskusteluapua! Kun saa puhuttu asioista rehellisesti ja täysillä, se helpottaa. Asiat menevät yleensä pienempään huolilokeroon ja huomaa, kas, eihän tämäkään mitään hyödytä. Luota elämään, se kantaa käy miten käy. Ei ole mitään syytä pelätä mitään. Elä tässä hetkessä, iloitse vauvan liikkeistä, annan myönteiselle fiilikselle valtaa!
Tsemppiä!

Viime keväänähän heti vauvan kuoleman ja synnytksen jälkeen kävin perheneuvolassa juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kans, ja sitä jatkui aina huhtikuusta heinäkuun alkuun asti. Sinne tietysti voisin uudestaan ottaa yhteyttä, mutta mua hirveesti häiritsee se, että tämä ko ihminen, jonka kans keskustelin joka kerta, on nyt töissä muualla, ja siellä on siis uusi ihminen. Ja taas koko vyyhti pitäis alusta asti purkaa... :/ Ei kiinnosta sikäli yhtään, vaikka tiedän, että apua varmasti saisin sieltä.

mä oonkin samassa pinossa sun kans tuolla kesäkuisissa. Mullakin on takana enkelivauvan syntyminen viikolla 22 ja pelko on aika kauheaa välillä. Kun ei voi tietää meneekö kaikki hyvin ja kun toisten vakuuttelut ei aina riitä... Kannattaa kyllä käydä juttelee ammatti-ihmisen kanssa, se voi auttaa edes jonku verran. :hug: Mulle saa laittaa yv:tä!

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Sä olitkin vastaillu samalla kun kirjotin... Ymmärrän ihan täysin, että on kauhean raskasta alkaa jutella taas uudne ihmisen kanssa kun on jo jonkun kanssa asioita käynyt läpi. Ellei sulla ole mitään mahdollisuutta puhua saman ihmisen kanssa - mitä voisit kysyä, vaik onkin eri paikassa - niin koita silti jaksaa!

Eri paikkakunnalla on tää mun keskustelu"kaveri" :( Eli ei mahdollisuuksia päästä hänen juttusille. Harmittaa tosi paljon, kun saatiin semmonen luottamuksellinen suhde luotua, ja kun terapia loppu, niin tiesin jo valmiiksi, että jos tarviin uudestaan apua, nin samaa ihmistä en saa enää kiinni...

Oot joutunut kokemaan ikäviä, ja miusta on ihan ymmärrettävää että siusta tuntuu tuolta, pelottaa jos jotain pahaa taas tapahtuu.
Mutta, turvakaukalon ostolla siihen et voi vaikuttaa. :hug:

Miulla oli noita pelkoja, vaikken oo edes keskenmenoa koskaan kokenut. En meinannut uskaltaa hankintoja tehdä, pelko seurasi synnytyssaliin asti.

Siun pitää vaan yrittää toivoa ja uskoa siihen että kaikki menee hyvin. Niinhän sitä sanotaan ettei se stressikään hyväksi ole..voisithan myös puhua jonkun kanssa.
Ei miulla mitään älyllistä sanottavaa ollut, mutta tsemppiä silti! :hug:

Millä rvllä enkelilapsesi syntyi? Oliko hän täysaikainen vai pieni vielä? Ei sinun tarvitsekaan hankkia oikeastaan mitään. Vaatekerta ja se turvakaukalo. Sitten kun pieni on syntynyt voitte käydä ostamassa vaunut/rattaat/sängyn.

Jokaisella on omat pelkonsa raskauden aikana, varsinkin niillä joilla on syytä pelätä jotakin tapahtuvaksi.

Minä en hankkinut mitään ennen kuopuksen syntymää. Koska meidän keskimmäinen kuoli juuri ennen synnytystä, rv 40+2. Istukka irtosi matkalla sairaalaan ja mitään ei enää ollut tehtävissä vaikka pääsin lähes heti sektiopöydälle. Olimme katsoneet miehen kanssa kaukalon ja vaunut valmiiksi. Sovimme paikallisen lastentarvikeliikkeen kanssa niin että ne pidetään meille varattuina tietty aika. Jos kaikki menee hyvin, mies hakee ne. Kun kuopus syntyi, meni mies suoraan synnäriltä hakemaan ne tavarat. Liikkeen myyjä antoi pienelle lahjaksi vaunulelun ja helistimen.

Voimia tulevaan!!

Niin, onhan tässä vielä la:aan matkaa, kesäkuuhun, ja jään ajoissa kyl pois töistä, maaliskuun lopussa, et jos sit kävis muutaman kerran jutustelemassa. JOS tää tuska ei siihen mennessä helpota...

Yhteistyössä