Tästä lapsen palauttamisesta sänkyynsä nukkumaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Taas on ollu jotain toisinajattelijoita liikkeellä.. mua sitte raivostuttaa nää KYLLÄ LAPSI ITSE OSAA SÄÄDELLÄ rytminsä.... ahhhahahhaha. Jooh, taatusti osaa, mutta ehkä kyse ei olekkaan siitä. Onko ihan tuulesta temmattuja kaikki lapsen unentarve-tutkimukset ym. ym. ?? Ei, ei taatusti ole. Kyllä se on aikuisten tehtävä pistää rajat ja säännöt, koska on nukkumaanmeno-aika. Meillä ainaki olis ihan sama, meneekö lapsi nukkuun klo 20 tai 23, niin aamulla se on 7 hereillä. Ja jos lapsi ei saa riittävästi unta, niin ei taatusti ole hyväks kasvulle ja kehitykselle. Sanokaa mitä sanotte, mutta näin se vaan on.

Onhan se kotona ollessa mahdollista antaa lapsen mennä omassa rytmissään, mutta ihan tulevaisuuden kannaltakin olis järkevää olla kunnon rytmit. Lapsi joka saa nukkua 10 aamulla ja valvoo myöhään, on hoitajan, kerhotädin, opettajan ym. ym. painajainen.

En tarvitse herätyskelloa koskaan! Ja tulen toimeen ilman sitä! Ja se on tosi, mutta nukuttamisasiat ärsyttävät. Menkää lastenne kanssa YHTÄ AIKAA nukkumaan, ette tarvitse herätyskelloa.

Ei meilkään tarvi herätyskelloa paitsi mun päivystysaamuina. Lapsi kyl herää aina samoihi aikoihin aikasin mut koskaan se ei oo osannu mennä nukkumaan ajallaan. Sekään unipätkä 23-05 EI ole hyväksi kellekään ja pakko se on panna nukkumaan että saa edes jokseenkin riittävästi unta. Ei tosiaan toimi meillä mikään semmonen että menee ku itse haluaa. Sänkyralliakin kesti kauan ennenkun uskoi että sängyssä nukutaan eikä sieltä juosta kokoiltaa.

Tässä taas tulee todistettua, kuinka pienten lasten yksin jääminen nukkumaan aiheuttaa näitä juoksutusongelmia.

Meidän kohta 4 v on aina nukkunu meidän makkarissa. Eka vieressä ja sit omassa sängyssä, ei koskaan pinniksessä.

Vieressä olen ollu itsekin "nukkumassa", kunnes nukahtanu. Ja kas, ei ole tarvetta juoksuille!!! Kun lapsi on nukahtanu (nukahtaa nopeasti), meillä on vielä koko ilta aikaa olohuoneessa miehen kanssa.

Me toimitaan näin, koska halutaan iltarauha ja yörauha eikä mitään juoksutusjuttuja ja siinä ollaan onnistuttu.

Tämä juoksutusjuttu ei ole ikään liittyvä vaihe, vaan se liittyy meidän kulttuurissa vallitsevaan tapaan jättää liian pienet lapset hakemaan unta yksinään.

Unihäiriöt ovat länsimainen ilmiö
Kun vauva tulee perheeseen, hän on valmis mukautumaan millaisiin olosuhteisiin tahansa. "Tällä ei kuitenkaan tarkoiteta sitä, että mikä tahansa ympäristö tuottaisi tasapainoisen vauvan", lastenpsykiatri Jukka Mäkelä korostaa.

Suurimmassa osassa maailmaa lapset nukkuvat yhä äitiensä tai perheidensä kanssa. Länsimaissa alettiin lapsia nukuttaa erillään 1800-luvulla, aluksi ylemmissä sosiaaliluokissa. Kuten monet muutkin asiat, tapa alkoi levitä laajemminkin. Mäkelällä on selkeä mielipide: "Unihäiriöt liittyvät länsimaiseen tapaan jättää liian pienet lapset nukkumaan yksin".

Tässä taas tulee todistettua, kuinka pienten lasten yksin jääminen nukkumaan aiheuttaa näitä juoksutusongelmia.

Meidän kohta 4 v on aina nukkunu meidän makkarissa. Eka vieressä ja sit omassa sängyssä, ei koskaan pinniksessä.

Vieressä olen ollu itsekin "nukkumassa", kunnes nukahtanu. Ja kas, ei ole tarvetta juoksuille!!! Kun lapsi on nukahtanu (nukahtaa nopeasti), meillä on vielä koko ilta aikaa olohuoneessa miehen kanssa.

Me toimitaan näin, koska halutaan iltarauha ja yörauha eikä mitään juoksutusjuttuja ja siinä ollaan onnistuttu.

Tämä juoksutusjuttu ei ole ikään liittyvä vaihe, vaan se liittyy meidän kulttuurissa vallitsevaan tapaan jättää liian pienet lapset hakemaan unta yksinään.

Ei se alkuun ollu meilläkään yksin. Silti homma meni riehumikseksi kun lapsi ei ois menny nukkumaan millään ilveellä. Sama jo vauvana vaikka vieressä nukkui. tai siis miä nukuin ja vauva killitteli omiaan. Nyt on 3v ja nukkumaanmeno sujuu jokseenkin vaikka on väliin iltoja ettei millään tuu uni, nukku päikät tai ei. Se ois pitäny sitoa sänkyynsä jo 1v kun tappeli unta vastaan. Eli meil se tasan liittyy lapseen ja itsesäätelyyn eikä yksin nukkumiseen. Omaan huoneeseensa siirtyi yli 2v kun pahin oli jo mennyt. Ja oppi helposti sinne omaan rauhaansa. Valvoi vauvana jo tuntikausia ja nukkui vain pätkiä autossa, vaunuissa jne...sylissäkin.

Taas on ollu jotain toisinajattelijoita liikkeellä.. mua sitte raivostuttaa nää KYLLÄ LAPSI ITSE OSAA SÄÄDELLÄ rytminsä.... ahhhahahhaha. Jooh, taatusti osaa, mutta ehkä kyse ei olekkaan siitä. Onko ihan tuulesta temmattuja kaikki lapsen unentarve-tutkimukset ym. ym. ?? Ei, ei taatusti ole. Kyllä se on aikuisten tehtävä pistää rajat ja säännöt, koska on nukkumaanmeno-aika. Meillä ainaki olis ihan sama, meneekö lapsi nukkuun klo 20 tai 23, niin aamulla se on 7 hereillä. Ja jos lapsi ei saa riittävästi unta, niin ei taatusti ole hyväks kasvulle ja kehitykselle. Sanokaa mitä sanotte, mutta näin se vaan on.

Onhan se kotona ollessa mahdollista antaa lapsen mennä omassa rytmissään, mutta ihan tulevaisuuden kannaltakin olis järkevää olla kunnon rytmit. Lapsi joka saa nukkua 10 aamulla ja valvoo myöhään, on hoitajan, kerhotädin, opettajan ym. ym. painajainen.

Ja mua sitten naurattaa nää "asia nyt vaan on näin, on on on on!" kiljujat. Tällaisille on asiaa turha edes yrittää selittää, kun ei vaan kertakaikkiaan aivokapasitetti riitä asian ymmärtämiseen. :D

Meidän lapsia yritettiin nukuttaa vieree ja se nukutustouhu kesti 2h joka ilta. Pari kuukautta juoksutusrallia ja nyt lapset nukahtaa 10 minuutissa. Sulla on vaan sun kokemus tuosta ja se toimii teillä, mutta et voi sen perusteella päätellä mitää isompaa.

Oho, nyt vasta tätä palasin lukemaan.. Onpas täällä ollut sanosinko intohimoista väittelyä..

Meidän tapauksessa minä yritin myös sitä että menisin päiväunilla viereen nukkumaan, eipä lapsi nukahtanut silloin sitten ollenkaan.. Tällä keinoin sitten vihon viimein on kuitenkin nukahtanut ja nukkunut ihan kunnon 1.5h päikyt.

Tänään oli 3 päivä meillä tätä "takaisin palautusta" ja enää ei selkeesti ollut niin hauskaa hällä. Malttoi pysyä jo pidempiä pätkiä sängyssä, mut pitkään se vei ettei enää sieltä tullut..

Meillä oli ennen jokseenkin "tarkat " rutiinit päivässä jotkat ovat olleet siis todella pitkään ja aina herättiin samoihin aikoihin aamulla (n. 7.30 ). Nyt joulu lomalla nää rytmit pikkuhiljaa hilautu eteenpäin.. Et nukuttiin 9 asti aamusella ja se rytmin on hieman nyt jäänyt päälle.. en tiiä onko silläkin oma vaikutuksensa.. Itselläkin ollut sit väsy niin mukava sit aamusella kölliä poika kainalossa vielä hieman..

Nyt huomisesta alkaen noustaan reippaana taas "normi" aikaa ja katsotaan onko sillä mitään vailutusta..Tuntuu itsestäkin kivemmalta kun kerkeää enemmän aamusella kun herää ajoissa..

Tuota diabetestä olen kyllä hieman miettinyt, et täytyykö alkaa ottaan jotain kokeita...

Viimeksi muokattu:
Mä en jaksa ollenkaan palautella sänkyyn - annan lapsen mennä aikuisten sänkyyn jonne nukahtaa ongelmitta:saint:
Meillä kyllä kaikki kolme ovat olleet suhteellisen hyviä nukkujia, tosin aikuisen vieressä ovat kaikki olleet ensimmäiset vuodet.

Ja mua sitten naurattaa nää "asia nyt vaan on näin, on on on on!" kiljujat. Tällaisille on asiaa turha edes yrittää selittää, kun ei vaan kertakaikkiaan aivokapasitetti riitä asian ymmärtämiseen. :D

Koitahan selittää mulle, katotaan riittääkö aivokapasiteetti ;)

Mun ja miehen pitää nousta klo 6.00 jos halutaan ehtiä töihin. Mies saattaisi joskus herätä ilman herätyskelloa, mä en ikinä tuohon aikaan. Mun luontainen nukkumarytmi olisi n. klo 01-10 jos haluaisin herätä virkeänä. Valitettavasti työnantajani on toista mieltä, hän on sitä mieltä että töissä on oltava ennen aamukahdeksaa. Myös lapseni on tullut minuun tossa rytmissään. Tarvitsee paljon unta, herää klo 9 paikkeilla jos saa vapaasti nukkua.

No nyt tarvitaan ratakiskoa. Eli miten mä saan itseni heräämään klo 6 ilman herätyskelloa? Entä miten mä varmistan lapselleni, joka tarvitsee normaalisti jopa 11-12 tuntia unta, riittävät yöunet jos annan sen hillua kymmeneen asti illalla kuten haluaisi? Kyllä se vaan on pakko pistää ajoissa nukkuun kun tarhassa pitää olla seitsemältä. Kyllä mä koitan mennä ajoissa nukkuun, mutta nytkään ei nukuta yhtään vaikka kello on jo kohta 23. : / Voisin mennä kahdeksalta pyörimään sänkyyn tietysti. Tosin en lapsen viereen koska se häätää aikuiset heti ulos huoneestaan jos koittaa nukkua!

Oletpa tyhmä ja tietämätön. Ihminen on pohjimmiltaan eläin ja omaa eläimen vaistot, osaa siis luonnostaan huolehtia itsestään. Ongelmahan on nykymaailman käsitys, että vauva/lapsi pitää nujertaa tiettyyn muottiin. Unikoulua, sänkyyn kantamista jne. Silläkö luulet lapsen oppivan nukkumaan? Hah! Juuri siksi et itsekään osaa. Jos vanhempasi olisivat suoneet sinulle pienestä pitäen mahdollisuuden elää omassa tahdissasi, ei sinun nyt tarvitsisi pakottaa itseäsi nukkumaan tiettyyn aikaan, vaikei väsytä. Varmaan kuvittelet ns uhmaiänkin olevan normaali asia? :D

NinaTT taas vauhdissa!

Yhteistyössä