Tassuttelusta..?

Voisko joku valaista mua yksinkertaista ihmispoloista tosta tassuhoidosta.. Luin linkkeja asiasta ja ymmarran kylla perusidean, mutta kun neuvotaan laittamaan kasi selan paalle, tai silittelemaan hartioita, selkaa tai takapuolta.. Onko vauva siis sangyssa? Vai nostetaanko syliin? Mietin vaan, kun meilla vauva nukkuu kyljellaan/selallaan. Vatsallaan ei nuku, kyljellaan on nukkuessaan ja kun heraa niin kaantyy yleensa selalleen.. :ashamed:
 
Ensisijaisesti lasta koitetaan rauhoitella omaan sänkyyn, jotta nukahtaisi sinne ja kun herää, niin nukahtaisi helpommin takaisin kun on samassa paikassa johon nukahti. Mutta jos ei sänkyyn rauhoitu, niin otetaan syliin ja jatketaan siinä tassuttelua kunnes rauhottuu ja sitten takas sänkyyn ja jatketaan tassuttelua sängyssä.
 
Meillä "tassutellaan" kylkiasennossa, johon parhaiten rauhoittuu. Silitän päätä ja saatan toisella kädellä pitää kiinni lantion kohdalta. Elikkäs ei ihan oppikirjojen mukaan mene.

Myöskään itkevää lasta en tassuttele sängyssä vaan otan syliin rauhoittumaan. Meillä ei toimi yhtään tassuttelu sängyssä, jos lapsi itkee. Huutaa vaan enemmän. Sitten kun on sylissä rauhallinen, laitan sänkyyn ja tassuttelen tarvittaessa. Useinkaan en tassuttele syvään uneen asti vaan rauhoitteluna.

Kokeilemalla löytyy omalle lapselle parhaimmat tassuttelupaikat ja -tavat =)
 
minä tassuttelen vauvan selkää vaikka onkin selällään. Käsi vaan selän alle ja paijaamaan. Kun vauva itkin pikkuisen kovemmin, niin painoin pääni hänen mahaan että tulisi mahdollisimma turvallinen olo, ja se rauhoittaa. Jos itkee kovaa, niin syliin tiukasti rintaa vasten rauhoittumaan.
 
Mun poika on sellanen pyörijä ettei suinkaan aina ole kyljellään, saati vatsallaan. Tuntuu toimivan se että tassuttaa sitä ruumiin osaa mikä on tarjolla, vatsa, selkä, jalka, peppu...itse usein kääntää sen asennon johon haluaa nukahtaa. Jos kovasti itkee niin otan syliin ja rauhoituttua jatketaan sänkyyn nukahtamista.
 

Yhteistyössä