Tässä yksi syy, miksei vauvoja kannata pussailla suulle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva kuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei vauvoja pitäisi pussailla suulle koskaan, vaikka ei olisikaan herpeksiä. Kuka haluaa tartuttaa lapseensa ihan tahallisesti hammassairauden?! :O
Jos on todettu, että ei ole varmasti kariesta niin mikä ettei, tai todettu että saanut jo tartunnan niin okei, mutta en mä kyllä menisi omaa lusikkaani koskaan työntämään lapsen suuhun mitään sairautta kun en lapseen haluaisi tartuttaa. Ajattelen ehkä ouosti lapsen parata sitten. :)

Alkuperäinen kirjoittaja öööh;28150637:
Ei vauvoja pitäisi pussailla suulle koskaan, vaikka ei olisikaan herpeksiä. Kuka haluaa tartuttaa lapseensa ihan tahallisesti hammassairauden?! :O
Jos on todettu, että ei ole varmasti kariesta niin mikä ettei, tai todettu että saanut jo tartunnan niin okei, mutta en mä kyllä menisi omaa lusikkaani koskaan työntämään lapsen suuhun mitään sairautta kun en lapseen haluaisi tartuttaa. Ajattelen ehkä ouosti lapsen parata sitten. :)

Totta. Näin minäkin ajattelen. Mutta tätä palstaa lukiessani olen saanut hämmästyksekseni huomata kuuluvani vähemmistöön.

Suurin osa suukottelee vauvojaan ja lapsiaan suulle, nuolee vauvan tutit ja syö itse samasta lusikasta. Mielestäni on törkeää laiminlyöntiä tartuttaa lapseen tahallaan hammasbakteeri ja altistaa siinä samalla vieläkin vakavammille infektioille.

[QUOTE="aapee";28150660]Totta. Näin minäkin ajattelen. Mutta tätä palstaa lukiessani olen saanut hämmästyksekseni huomata kuuluvani vähemmistöön.

Suurin osa suukottelee vauvojaan ja lapsiaan suulle, nuolee vauvan tutit ja syö itse samasta lusikasta. Mielestäni on törkeää laiminlyöntiä tartuttaa lapseen tahallaan hammasbakteeri ja altistaa siinä samalla vieläkin vakavammille infektioille.[/QUOTE]

mie olen suukotellut lastani ja siskoni lapsia suulle, ja tulen tekemään niin jatkossakin enkä kyllä koe että siinä millään muotoa vaarantaisin lapsen terveyttä.. olen myös putsannut tutin ja lusikan jos on ollut pakottava tarve ja vettä ei ole ollut saatavilla
yhtään reikää ei lapsella ole ollut..
mutta ikinä milloinkaan en ole suukotellut ketään sellaista henkilöä suulle jolla olisi aktiivinen herpes, enkä tule suukottelemaan. enkä anna sellaisten henkilöiden suukotella lastani joilla herpesrakkuloita on

Mä olen tätä miettinyt, kun varoin tarkoin ekan lapseni kohdalla tartuttamasta kariesta. Neuvolassa jossain vaiheessa sanottiinkin, ettei hänellä sitä ole. Silti nyt isompana hänelle on tullut reikä hampaaseen. Onko pussailun välttelyllä hammaspöpöjen kannalta mitään järkeä?

[QUOTE="Neith";28150719]mie olen suukotellut lastani ja siskoni lapsia suulle, ja tulen tekemään niin jatkossakin enkä kyllä koe että siinä millään muotoa vaarantaisin lapsen terveyttä.. olen myös putsannut tutin ja lusikan jos on ollut pakottava tarve ja vettä ei ole ollut saatavilla
yhtään reikää ei lapsella ole ollut..
mutta ikinä milloinkaan en ole suukotellut ketään sellaista henkilöä suulle jolla olisi aktiivinen herpes, enkä tule suukottelemaan. enkä anna sellaisten henkilöiden suukotella lastani joilla herpesrakkuloita on[/QUOTE]

Ei ikipäivänä tulis mieleenkään "puhdistaa" lapsen tutti tai lusikka omalla suulla! Hyi olkoon. Siis suu on takuulla likaisempi kuin se lattia. Pyyhi mieluummin paidanreunaan jos on aivan pakko. Sit laitat paidan pesuun kun kotiin pääset. Pysyisi lapsen suu reiättömänä. Ethän sinä tiedä onko karies tarttunut, jos ne reiät tulee vasta 15 vuotiaana? Kun voisit pienellä vaivalla pitää lapsesi suun puhtaana koko elämän!

[QUOTE="vieras";28150857]Ei ikipäivänä tulis mieleenkään "puhdistaa" lapsen tutti tai lusikka omalla suulla! Hyi olkoon. Siis suu on takuulla likaisempi kuin se lattia. Pyyhi mieluummin paidanreunaan jos on aivan pakko. Sit laitat paidan pesuun kun kotiin pääset. Pysyisi lapsen suu reiättömänä. Ethän sinä tiedä onko karies tarttunut, jos ne reiät tulee vasta 15 vuotiaana? Kun voisit pienellä vaivalla pitää lapsesi suun puhtaana koko elämän![/QUOTE]

se todennäköisyys jolla lapsen hampaat pysyy reiättöminä aikuisikään saakka on minimaalisen pieni, kas kun väistämättä tulöee se tilanne jolloin se pussailee tyttöjä eikä varmasti muista tarkistaa että onko heillä kariesta.. ei mullakaan ole reikiä hampaissa ollut ennen teini-ikää vaikka meillä on hyvinkin pitkälti suukoteltu ilman hysteeristä pelkoa karieksesta..
ja joskus nyt vaan saattaa tulla tilanne jossa se vauvan tutti tippuu maahan ja koska varatutti unohtui ja vettä ei ole niin kivahan se tutti on puhtaaksi saada..
suukotellessa muuten mulla harvemmin on tapana kuolaa vaihtaa että eiköhän se ole aika minimissä se tartunta vaara noin muutoinkin

Tietenkään ei herpes huulessa mennä KETÄÄN pussailemaan! Mutta ihminenkin on eläin, joka suunnilleen "koostuu" bakteereista. Me siirrämme bakteerikantamme jälkeläisillemme. Hyvien bakteerien siirtyminen on tarpeellista ja terveyttä edistävää. Esim. suoliston bakteerikannat ja suun bakteereista osa on aivan välttämättömiä. Se, että lapsi kulkee synnytyskanavan läpi, edistää tämän terveyttä, koska hän saa siitä hyvät bakteerikannat oman terveytensä pohjaksi. Jotkut eläimet jopa syövät omia ja lajikumppaniensa ulosteita että pysyvät terveinä, ja ihmisillekin tehdään mm. ulosteensiirtoja suolistobakteerikantojen elvyttämiseksi.

Että ei se suukko suulle TERVEELTÄ ihmiseltä kyllä mikään maailman vaarallisin asia ole.

AP, ei nää palstalaiset välitä mitä tauteja lapsilleen tartuttavat. Onhan se äärimmäisen niuhoa käyttää omaa lusikkaa, juoda omasta pullosta, syödä omaa jädeä jne. Näin olen palstalta saanut oppia, vaikka itse pidin täysin luonnollisena, että ei tartuteta lapseen turhia bakteereja.

[QUOTE="Neith";28150894]se todennäköisyys jolla lapsen hampaat pysyy reiättöminä aikuisikään saakka on minimaalisen pieni, kas kun väistämättä tulöee se tilanne jolloin se pussailee tyttöjä eikä varmasti muista tarkistaa että onko heillä kariesta.. ei mullakaan ole reikiä hampaissa ollut ennen teini-ikää vaikka meillä on hyvinkin pitkälti suukoteltu ilman hysteeristä pelkoa karieksesta..
ja joskus nyt vaan saattaa tulla tilanne jossa se vauvan tutti tippuu maahan ja koska varatutti unohtui ja vettä ei ole niin kivahan se tutti on puhtaaksi saada..
suukotellessa muuten mulla harvemmin on tapana kuolaa vaihtaa että eiköhän se ole aika minimissä se tartunta vaara noin muutoinkin[/QUOTE]

Paitsi että tutti EI tule puhtaaksi sinun suussasi.

On paljon paljon parempi, että kariesbakteerin saaminen siirtyy teini-ikään. Silloin on reikiintymisen kannalta riskialtteimmat vuodet takana. Ja silloinhan lapsi saa alkaa jo itse ottamaan vastuuta omasta elämästään muutenkin, mutta että äiti välinpitämättömyyttään tartuttaa puolustuskyvyttömän lapsensa...vastuutonta!

normaalilla maalaisjärjellä voi toimia, se että olen putsannut pari kertaa lapseni tutin suussani kun ei ole ollut vaihtoehtoja (tai siis kahdesta pahasta valittu se pienempi) ei tarkoita sitä että pääsääntöisesti imeskelin lapseni tutit puhtaaksi ja syötiin samalla lusikalla jne.. asioihin voi suhtautua normaalisti, suukotella ja toimia tilanteissa mahdollisimman järkevästi tai sitten toki asioissa voi olla ylihysteerinen ja vältellä kaikkia mahdollisia bakteereja ja pöpöjä hulluuteen asti

En ole syöttänyt lasta samalla lusikalla, en laittanut tuttia suuhuni enkä juonut samasta pullosta/lasista tms. se ei mielestäni ole mitenkään hygieenistä.

Mutta olen pussaillut lapsiani, ihan suullekin. En kyllä ikinä sairaana tai tietäessäni voivani jotain tartuttaa. Ja niin teen jatkossakin.

Ei pidä pussailla pöpöisenä! Mutta ei pidä olla hysteerikkokaan. Ennenkuin ostatte antibakteerilitkuja joilla sumutatte kaiken ennenkuin lapsenne minnekään koskee, muistakaa että ilman bakteereja kuolisimme hyvin nopeasti, sillä ihmisessä on 10 kertaa enemmän bakteerisoluja kuin omia soluja :) Ihmisille syötetään paljon erilaisia bakteereja ravinnossa, kuten lactobasillus, acidophilus, bifidobakteerit jne. Ja rään syömisenkin on todistettu edistävän terveyttä, alateitse syntyminen vähentää astmariskiä bakteerien ansiosta, ja äidinmaidon bakteerit ovat yksi syy äidinmaidon erinomaisuuteen terveydenedistäjänä loppuiäksi.

Mä olen pussaillut lapsiani, mutta en koskaan suoraan suulle. Poskille, otsaan, päähän. Suulle pussaaminen on jotenkin härskiä ja tämähän on vain mun mielipiteeni asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä hyvä;28151099:
Ei pidä pussailla pöpöisenä! Mutta ei pidä olla hysteerikkokaan. Ennenkuin ostatte antibakteerilitkuja joilla sumutatte kaiken ennenkuin lapsenne minnekään koskee, muistakaa että ilman bakteereja kuolisimme hyvin nopeasti, sillä ihmisessä on 10 kertaa enemmän bakteerisoluja kuin omia soluja :) Ihmisille syötetään paljon erilaisia bakteereja ravinnossa, kuten lactobasillus, acidophilus, bifidobakteerit jne. Ja rään syömisenkin on todistettu edistävän terveyttä, alateitse syntyminen vähentää astmariskiä bakteerien ansiosta, ja äidinmaidon bakteerit ovat yksi syy äidinmaidon erinomaisuuteen terveydenedistäjänä loppuiäksi.

Olen ihan samaa mieltä näistä kaikista. Ja onhan kiistattomia todisteita ja tutkimuksia hyvistä bakteereista. Mutta kariesbakteeri ei kuulu niihin. Ei niin millään tavalla. Tutti ei puhdistu aikuisen suussa. Ihan älytöntä, että joku edes luulee noin. Sillä vain tartutat lapsellesi reiät. En keksi yhtään tilannetta milloin olisi tarvinnut käyttää tutia omassa suussa tai syödä samalla lusikalla. Pussaan poskiin lapsia ja ympäri naamaa, suuta koitan välttää. Tarttuuhan niitä reikäbakteereja isompana tietysti, mutta silloin oma bakteerikanta on jo vahva, ettei haittaa.

[QUOTE="Neith";28150978]normaalilla maalaisjärjellä voi toimia, se että olen putsannut pari kertaa lapseni tutin suussani kun ei ole ollut vaihtoehtoja (tai siis kahdesta pahasta valittu se pienempi) ei tarkoita sitä että pääsääntöisesti imeskelin lapseni tutit puhtaaksi ja syötiin samalla lusikalla jne.. asioihin voi suhtautua normaalisti, suukotella ja toimia tilanteissa mahdollisimman järkevästi tai sitten toki asioissa voi olla ylihysteerinen ja vältellä kaikkia mahdollisia bakteereja ja pöpöjä hulluuteen asti[/QUOTE]

Mikä tuo tilanne on, kun ei ole muita vaihtoehtoja kuin putsata tuti suulla?

Ja tässähän on kaksi asiaa kun ei pätkääkään liity toisiinsa. Tuo herpes kun voi tarttua kuule vaikka silmään, ihan mihin vaan ihon kohtaan, kun kosketuksiin pääsee. Ei sen herpeksen kanssa pussailla suulle eikä minnekkään muuallekaan!

Missä kohtaa tuossa uutisessa luki SUULLE suukottamisesta?

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
No paljon todennäköisempää on, että vauva on saanut herpeksen äidiltä synnytyksen yhteydessä. Sehän voi aiheuttaa vakavan taudin ja johtaa kuolemaan. Kai siihen sitten suukkokin riittää, en tiedä..

[QUOTE="Neith";28150978]normaalilla maalaisjärjellä voi toimia, se että olen putsannut pari kertaa lapseni tutin suussani kun ei ole ollut vaihtoehtoja (tai siis kahdesta pahasta valittu se pienempi) ei tarkoita sitä että pääsääntöisesti imeskelin lapseni tutit puhtaaksi ja syötiin samalla lusikalla jne.. asioihin voi suhtautua normaalisti, suukotella ja toimia tilanteissa mahdollisimman järkevästi tai sitten toki asioissa voi olla ylihysteerinen ja vältellä kaikkia mahdollisia bakteereja ja pöpöjä hulluuteen asti[/QUOTE]

Ei mene jakeluun että se tutti EI PUHDISTU sinun suussasi? Vielä kun röökaava mutsikin "puhdistaa" lapsiparan tutin omassa suussaan :x

Yhteistyössä