TÄSSÄ TEILLE JOTKA HEITITTE PASKAA KUN PUHUIN ETTEI VETERAANIT TARVI ENÄÄ RAHAA.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oon kuule ap sun kanssa samaa mieltä. Veteraaneilla on jo ilman noita säätiöitäkin valtion takaamaa kuntoutusta jne. Noi säätiöt ei saa ikinä noita rahoja kulutettua veteraanien hyväksi. Kyllä kannattaisi ihmisten miettiä mikä olisi nyt järkevämpi kohde hyväntekeväisyyteen. Itse en ole enää vuosiin antanut veteraanikeräyksiin siitä syystä, että heitä on sen verran vähän etteivät ehdi saada hyödykseen kaikkia noita rahoja ja on paljon ihmisiä (tai eläimiä) jotka ne rahat enemmin tarvitsee.

Itse laitan mielummin rahani lasten parhaaksi, mielenterveyskuntoutujien tukemiseen jne. kuin säätiöille, joista en tiedä mihin ne rahat tulevat sitten loppujen lopuksi menemään. Hyväntekeväisyyteen kyllä kannattaa rahaa antaa, mutta kohde kannattaa valita tarkkaan. Ei ole järkeä antaa rahaa enää silloin, kun on selvää, että ne joille rahaa kerätään eivät koskaan ehdi hyötyä siitä kaikesta rahasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Ja ei, mä en todellakaan halua niitä rahoja itselleni. Musta on vaan niin väärin, että hyväätahtovia ihmisiä kusetetaan keräämällä rahat veteraanien nimissä, mutta ne sit lopulta päätyy ihan johonkin muualle.

Tämä on hyvä pointti ja tätä lisätään vielä sillä, että inttipojut laitetaan keräämään tätä rahaa mikä lisää vielä ihmiten halua antaa sitä rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hyvä nähdä että joku muukin tajuaa mikä oli mun asian pointti!

Haluan vielä tuoda mukaan hyvin yleisesti yhteiskunnassa näkyvän asian.

Todennäköisesti veteraanijärjestöt pärjäävät vertailussa kuntia vastaan erinomaisesti.

Minkä verran nuo säätiöt muuten kertovat miten veteraanit hyötyvät noista rahoista. Kyllä nyt luulisi, että veteraanit sitten tosiaan saisivat kaiken kotiavun, asuisivat mukavassa asunnossa, kävisivät hoidoissa jne. kun rahaa kerta on paljon.

On muuten typerä maininta kaikissa sotaveteraanikeräyksissä, että varat käytetään sotiemme veteraaneille ja heidän leskilleen, kuntoutukseen yms. Jos näin oikeasti olisi, niin mahtihomma. Ainiin ainakaan mun mummo ei ole koskaan mitään veteraanilesken tukea saanut, vaikka pappani vammautui sodassa. Että joopa joo. Monessa kaupungissa on myös aikapäivät jo ihmetelty, miksei veteraaneille voi esimerkiksi noilla tuilla antaa bussikortit yms. Siis käyttöähän noille kerätyille rahoille olisi veteraaneilla (ja heidän leskillään), muttei niitä varoja sinne kohdenneta. Tässä vähän muualtakin poimittuja kommentteja:

"En minäkään anna veteraanikeräykseen mitään. Esim Tampereella on heillä Veljeskoti, jossa on vanhainkotipaikkoja. Veteraanit odottavat niihin jopa sairaalassa petiosastolla. Miksi ei pääse ? Siksi, että Veljeskoti on myynyt ison osan paikoistaan coxalle. Coxa tekee tekonivel-leikkauksia ja coxan potilaat toipuvat veljeskodissa."
Mielenkiintoinen tieto:
Mun 83v isäni on ollut tuolla veteraanikuntoutuksessa monta kertaa, joten tiedän paikan hyvin.
Isäni olisi halunnut sinne siinä vaiheessa (tänä vuonna)kun ei enää pystynyt asumaan kotonaan. Ei pääsyt, on niukasti liian alhainen sotavamma prosentti, joten asuu nykyisin tavallisessa vanhainkodissa. (Hän ei ole, eikä ole koskaan ollut Tamperelainen.)
17 vuotiaana eturintamaan, kaksi vuotta sodassa, 2 haavoittumista, pysyviä vammoja.
Hänelle ei keräysvaroja mene, kenelle ne menevät?"

"Kunnioitan suuresti maamme sotaveteraaneja ja en tosiaan ymmärrä mihin menee keräystuotot sotaveteraaniliiton keräyksistä, kun ainakaan veteraaneille ne ei tunnu menevän. Sotaveteraanikeräyksiin en enää anna mitään, sillä järjestö voi ihan hyvin alkaa realisoida omaisuuttaan ja tarkistaa järjestön sisäisiä menoja uusiksi.
Veteraaneille riittäisi paljon järjestön taholta, kun vain halua löytyisi auttaa.
Mihin järjestö panttaa varallisuuttaan, kun sillä voitaisiin saada mukavat olot niille harvoille enää elossa oleville veteraaneille?"

Ovikello soi ja oven takana seisoo nuori asevelvollinen: "Olis tällainen sotaveteraanikeräys". Vanha mies rupesi pukemaan takkia päällensä ja kysyi: "Mihinkäs meitä nyt kerätään?"

Jännä, ettei tätä asiaa saa kritisoida lainkaan ilman että haukutaan veteraanien mollaajaksi, vaikka nimen omaan ap on veteraanien asialla, kunhan lukee ajatuksella.

Eikö olisi oikein, että nykyiset elossaolevat veteraanimme saisivat kunnolla tukea ja hoitoa? Jos näitä varoja, joita on kerrytetty, alettaisiin jakamaan keräyskohteilleen eli veteraaneille avokätisemmin, se olisi mahdollsta. Mihin niitä rahoja nyt jemmataan? Miten se miljoonien omaisuus jonkin yhdistyksen tai säätiön tilillä auttaa veteraaneja sitten, kun he ovat kuolleet?Mihin niitä säästellään, kun ne on kuitenkin veteraaneille tarkoitettu -ja totuus on, ettei heitä ole elossa enää kovin monia ja luku vähenee koko ajan? Kerätään lisää -mihin?

Ok, hautojen ylläpitokin maksaa, mutta olisiko niin että niistä siltikin liikenisi jo nyt enemmän itse veteraaneille, ja eiköhän heilläkin olisi käyttöä niille enemmän nyt kuin mullan alla?

Veteraanijärjestöjen olisi jo korkea aika aloittaa pääomansa syöminen. Veteraanit vähenevät ja omaisuus kasvaa, vaikka rahaa pitäisi laittaa veteraanien, eikä järjestön hyvinvointiin.

Mutta toisaalta, helppoa kerätä rahaa siihen "johonkin" edelleen, kun pelkkä sana sotaveteraani saa ihmiset antamaan rahaa ja joka kritiikin sana tuomitaan joko kateudeksi tai veteraanien väheksymiseksi, kuten huomattiin heti ketjun alussa. Toki voihan se oma mieli olla puhdas kun on roponsa antanut mutta eikö se olisi vieläkin parempi kun tietäisi että se raha menee oikeaan tarkoitukseen?

Yhteistyössä