Tässä teille jotka ajattelevat "miks mennä töihin, kun kotona ollessa saa enemmän".

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29314217:
Näin ei jatku ikuisesti, koha ei enää ole vaihtoehtoa "kotona olessa saa enemmän". Systeemiä, kun käytetään hyväksi tarpeeksi pitkään niin ne jotka apua oikeasti tarvitsevat eivät tule sitä enää saamaan ja näiden lusmujen on pakko mennä töihin.

En usko toimeentulotukijärjestelmän romahdukseen, se on sivistysvaltion merkki. Tuo "kotona olessa saa enemmän" on suurimmaksi osaksi huttua, ehkä joitain poikkeustapauksia on. Esimerkiksi ansiosidonnaisella oleva ei ota pienipalkkaista työtä kun päiväraha on sama tai isompi.

Ap:lle - oletko ollut työttömänä? Tai tilanteessa, että pienten lasten vanhempana täytyisi varata työmatkoihin 2-3h eikä rahallista hyötyä. Sivusta on helppo huudella.

Joku tolkku pienipalkkaisten palkkoihin. Miksi mennä töihin, jos sillä jää käteen muutama kymppi enemmän täydestä työviikosta kuin kotona olemalla? Mahdollisesti hoitamlla omia lapsia?

No ratkaisu tähänhän on se että siitä kotona olemisesta pitää maksaa huomattavasti vähemmän kuin siitä että käy töissä. Kas, ei enää harmita niin paljoo mennä töihin, eikö?

[QUOTE="Aikuisten oikeesti";29314255]Minäkin olen pienituloinen, mutta en katkeroidu, vaan yritän aina löytää asioita, jotka ovat hyvin. Kannattaa kokeilla :)[/QUOTE]

En ole tuo jolle vastasit, mutta olipa ylimielinen vastaus. Pienituloinen ei ole automaattisesti sama kuin työntekijä, joka maksaa itse siitä että saa käydä töissä. Minä maksan, siksi teenkin osa-aikatyötä, kun kokopäivätyö veisi enemmän omia rahoja. Tämä on monille jokapäiväinen ja iso ongelma. Ja ei, nykypäivänä ei voi aina valita kotia työpaikan mukaan, kun ne työpaikatkin saattaa muuttua.

Mikä tulotaso? Matalapalkka-alalla ainakin 600€/kk lisäpalkasta jäisi käteen esim. 395€/kk jos puhutaan vain verotuksesta.

Monen pitäisi osata ajatella asiaa niin, että työttömänä/osa-aikaisena tms. saat sen verran, että pysyt hengissä. Se pieni lisätulo jota tulisi työstä, olis sun omaa 100%. Se on vasta sitä lisärahaa. Eihän yhteiskunta voi toimia niin, että mukavuuksia tulee saada kuluttaa tekemättä mitään?

Toisaaltaan, jos matalapalkka- alojen palkat nousee, niin se seuraava porras ei halua tienata yhtäpaljon, kuin se matalapalkka- porukka, jolloin niidenkin palkkoja on nostettaja ja sitäseuraavat taas... jne.

Verotuksen raakuus on muuten ihan totta. Teen tällä hetkellä osa- aikaisesti töitä. Mikäli olisin täysipäiväinen työntekija, tienaisin 600 euroa kuukaudessa enemmän, mutta käteen jäisi vain 250 euroa enemmän.

Mikä tulotaso? Matalapalkka-alalla ainakin 600€/kk lisäpalkasta jäisi käteen esim. 395€/kk jos puhutaan vain verotuksesta.

Monen pitäisi osata ajatella asiaa niin, että työttömänä/osa-aikaisena tms. saat sen verran, että pysyt hengissä. Se pieni lisätulo jota tulisi työstä, olis sun omaa 100%. Se on vasta sitä lisärahaa. Eihän yhteiskunta voi toimia niin, että mukavuuksia tulee saada kuluttaa tekemättä mitään?

Puhuin omasta verotuksestani, en matalapalkka- alojen, mikäli et ymmärtänyt. Kuvittelin sanoneeni selkeästi, että MINULLE jäisi 600 lisäeurosta käteen 250 euroa.

Kyse ei ole siitä miten minä ajattelen, tai minkä minä koen oikeutetuksi, vaan siitä, että ihmisen ajatusmaailma menee niin, että omat tulot on tasan sitä, mitä ne ovat verrattuna jonkun toisen tuloihin. Kyllä toimari haluaa tienata enemmän, kuin alaisensa. Lääkäri haluaa tienata enemmän, kuin hoitajansa jne. Minä haluan tienata enemmän, kuin jotkut muut minun työpaikallani. Joku haluaa tienata enemmän, koska sillä on enemmän kokemusta. Toinen siksi, että sillä on enemmän vastuuta.
Palkan määrä on useimmiten suoraan verrannollinen vastuuseen. Vastuusta maksetaan.

[QUOTE="viera";29314298]En ole tuo jolle vastasit, mutta olipa ylimielinen vastaus. Pienituloinen ei ole automaattisesti sama kuin työntekijä, joka maksaa itse siitä että saa käydä töissä. Minä maksan, siksi teenkin osa-aikatyötä, kun kokopäivätyö veisi enemmän omia rahoja. Tämä on monille jokapäiväinen ja iso ongelma. Ja ei, nykypäivänä ei voi aina valita kotia työpaikan mukaan, kun ne työpaikatkin saattaa muuttua.[/QUOTE]

Ylimielinen? :D

Voi nyt herran tähden. Olen kuule tehnyt elämäni aikana yhtä sun toista, maksanut koulutuksestani ulkomailla, maksanut opintovelkani pienistä tuloista takaisin. Nyt toimin yksinyrittäjänä ja maksan kaikki kustannukset itse. Tiedätkö, mitä "maksaa" olla ei pienyrittäjä vaan yksinyrittäjä?

Helppoa ei ole todellakaan aina ollut, mutta kun vaikeuksia on tullut vastaan, olen aina miettinyt, miten siitä tilanteesta voidaan selvitä, vaikka sitten kyyneliä onkin valunut, mutta aina olen pyrkinyt eteenpäin. En voittaisi sillä mitään, että näkisin asiat vain huonossa valossa, mutta ylimielisyys on asenteestani kaukana!

Ooh miten viisas havainto. Osaisitko kaikessa viisaudessasi antaa hallitukselle hieman konkreettisempia neuvoja?

Osaisin kyllä mutta he eivät minua kuuntele. Eikä tuo ole minun keksimäni ajatus. Leikkaukset lopetettaisiin terveydenhuollosta ja koulutuksesta ja sen sijaan palkattaisiin sinne lisää väkeä. Ei pidettäisi velkaa hillittömänä mörkönä. Mitkä sinun neuvosi olisivat?

Okei, mielenkiintoista olisi tietää mikä homma? Osa-aikaisena tulo noin 4500€/kk ja lisäansio täyspäiväisyydestä olisi vain 600€/kk? Teetkö 90% työaikaa :D

Laskin vain veroa, en mitään vähennyksiä.

[QUOTE="AivanSama";29314392]Puhuin omasta verotuksestani, en matalapalkka- alojen, mikäli et ymmärtänyt. Kuvittelin sanoneeni selkeästi, että MINULLE jäisi 600 lisäeurosta käteen 250 euroa.

Kyse ei ole siitä miten minä ajattelen, tai minkä minä koen oikeutetuksi, vaan siitä, että ihmisen ajatusmaailma menee niin, että omat tulot on tasan sitä, mitä ne ovat verrattuna jonkun toisen tuloihin. Kyllä toimari haluaa tienata enemmän, kuin alaisensa. Lääkäri haluaa tienata enemmän, kuin hoitajansa jne. Minä haluan tienata enemmän, kuin jotkut muut minun työpaikallani. Joku haluaa tienata enemmän, koska sillä on enemmän kokemusta. Toinen siksi, että sillä on enemmän vastuuta.
Palkan määrä on useimmiten suoraan verrannollinen vastuuseen. Vastuusta maksetaan.[/QUOTE]

No ei, mutta yleisimmin kai osa-aikaisuus on 50/75% joten siinä mielessä harhaan johtavaa?
Ei minusta 250€/kk ole erityisen vähän käteen jos sen saa 1h/pv lisätyöllä.

[QUOTE="AivanSama";29314461]Teen osa- aikaa 85%:sti ??? Onko siinä jotain ihmeellistä?
Minäkin laskin vain veroa, en mitään vähennyksiä?[/QUOTE]

No ei, mutta yleisimmin kai osa-aikaisuus on 50/75% joten siinä mielessä harhaan johtavaa?
Ei minusta 250€/kk ole erityisen vähän käteen jos sen saa 1h/pv lisätyöllä.

Osa- aikaisuus on osa- aikaisuutta tehdään sitä millä prosentilla tahansa. Se, että sinä miellät sen joksikin tietyksi prosentuaaliseksi määräksi, on sinun mielleyhtymäsi. Minä teen osa- aikaisesti töitä, eikä siinä ole mitään harhaanjohtavaa.

[QUOTE="kirsi";29314276]Ap:lle - oletko ollut työttömänä? Tai tilanteessa, että pienten lasten vanhempana täytyisi varata työmatkoihin 2-3h eikä rahallista hyötyä. Sivusta on helppo huudella.[/QUOTE]

Peesi.

Se on lapsilta pois.

Ja sitten kun menet töihin, niin ollaan arvostelemassa, kuinka pitäisi pysyä lasten kanssa kotona, koska lapsissa on tulevaisuus ja nykylapsien vanhemmat ovat ihan hukassa. Ja lapsien paikka alle 3-vuotiaana ei ole hoidossa. Öö?

Teet niin tai näin, aina menee vikaan.

[QUOTE="Aikuisten oikeesti";29314401]Ylimielinen? :D

Voi nyt herran tähden. Olen kuule tehnyt elämäni aikana yhtä sun toista, maksanut koulutuksestani ulkomailla, maksanut opintovelkani pienistä tuloista takaisin. Nyt toimin yksinyrittäjänä ja maksan kaikki kustannukset itse. Tiedätkö, mitä "maksaa" olla ei pienyrittäjä vaan yksinyrittäjä?

Helppoa ei ole todellakaan aina ollut, mutta kun vaikeuksia on tullut vastaan, olen aina miettinyt, miten siitä tilanteesta voidaan selvitä, vaikka sitten kyyneliä onkin valunut, mutta aina olen pyrkinyt eteenpäin. En voittaisi sillä mitään, että näkisin asiat vain huonossa valossa, mutta ylimielisyys on asenteestani kaukana![/QUOTE]

Ylimieliseltä sinä vaikutat. Ei minua kiinnosta mitä sinä olet elämässäsi tehnyt, en tiedä millaista yksinyrittäjän arki on jne. mutta pointtini oli ja on se, että on ihmisiä joka maksaa 5 päivänä viikossa itse siitä, että käyvät töissä. Ja kun siihen joku pässi tulee sanomaan, että muuta asennettasi niin hohhoijaa oikeasti.

[QUOTE="viera";29314623]...mutta pointtini oli ja on se, että on ihmisiä joka maksaa 5 päivänä viikossa itse siitä, että käyvät töissä…..[/QUOTE]
Yhteiskunta pystyy maksamaan tukia vain sillä periaatteella että tehdään töitä ja maksetaan veroja. Maassa jossa ei ole näitä tukia, se köyhä ihminen käy töissä ja saa siitä murto-osan, tuskasesti pystyy pysymään hengissä (tai sitten ei). Sanooko hän että hän "maksaa siitä että käy töissä"? Ei, vaan tekee sitä elääkseen. Se, että täällä joku osa ihmisistä ois oikeutettu niin isoon tukimäärään että tällainen "maksajaksijääminen" on mahdollista, ei minusta silti ole mikään valituksen aihe.

Jos niitä tukia ei maksettais, kun ei kerättäis veroja, joista niitä vois maksaa, mitäs sitten ne jotka ihan oikeesti ei pysty kkäymään töissä? Järkihän tuossa pitäis olla ettei turhia tukia maksettais, ja työntekoon pitäis kannustaa, mutta ainakaan mulle se ei oo tärkeintä että miten saan eniten rahaa vaan se miten elän täysipainoisina elämää.

Yhteiskunta pystyy maksamaan tukia vain sillä periaatteella että tehdään töitä ja maksetaan veroja. Maassa jossa ei ole näitä tukia, se köyhä ihminen käy töissä ja saa siitä murto-osan, tuskasesti pystyy pysymään hengissä (tai sitten ei). Sanooko hän että hän "maksaa siitä että käy töissä"? Ei, vaan tekee sitä elääkseen. Se, että täällä joku osa ihmisistä ois oikeutettu niin isoon tukimäärään että tällainen "maksajaksijääminen" on mahdollista, ei minusta silti ole mikään valituksen aihe.

Jos niitä tukia ei maksettais, kun ei kerättäis veroja, joista niitä vois maksaa, mitäs sitten ne jotka ihan oikeesti ei pysty kkäymään töissä? Järkihän tuossa pitäis olla ettei turhia tukia maksettais, ja työntekoon pitäis kannustaa, mutta ainakaan mulle se ei oo tärkeintä että miten saan eniten rahaa vaan se miten elän täysipainoisina elämää.

Miksi sinä mulle avaudut? Minä olen aina käynyt töissä ja käynkin nyt, vaikka käytännössä maksan siitä itse. Minä saisin käteen ansiosidonnaista 800 (onko se iso määrä) nyt saan palkkaa suunnilleen saman verran osa-aikatyöstä plus vähän soviteltua ja kun maksan bensat ja muut työhön liittyvät pakolliset kulut (en sano mitä, ettei tunnisteta mutta 3 euroa päivässä) ja hoitomaksun niin minä olen tappiolla. Ja tätä samaa tekee monet muut. Ja kyllä, se on ehdottomasti tämän yhteiskunnan valitusaihe, kun koko ajan kasvaa niiden lusmujen määrä, jotka ei mene työhön kun se ei kannata. Ihan naurettavaa, ettei epäkohtiin saisi puuttua kun muuallakin on vaikeaa. Vaikka toisaalta, tuolla logiikalla voitaisiin poistaa tuet ja kukin tulkoon toimeen omillaan, jos tulee....

Tässä asiassa suomea on vähän paha verrata johonkin muuhun maahan, jossa asiat eivät ole niin hyvin kuin täällä.
Tietysti se on naurettavaa, että joku voi tienata himassa makaamalla enemmän, kuin töitä tekemällä. Silloin se työntekijä aivan tasan tarkkaan maksaa töissä käymisestään. Minusta se, jos jokin on valituksen aihe. Se on epäoikeudenmukaista ja epäreilua. Se persaukinen matalapalkkainen maksaa veroja, jotta se, himassamakaava voi tienata enemmän kuin se matalapalkkainen?

Kyllä osana mun täysipainoista elämää on mun tilipussi. Se kun mahdollistaa sen, ettei mun tarvitse enää kohtuuttomasti murehtia siitä, mitä huomenna syödään ja onko varaaa ostaa maitoa vai pitäiskö juoda vettä ja ostaa leipä? En tiedä muista, mutta kyllä se ainakin keventää mun oloa aikalailla duunipäivän jälkeen, ettei mun tarvi enää murehtia rahasta.

Yhteistyössä