Tasa-arvoinen suhde

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pähkylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pähkylä

Vieras
Toisesta ketjusta tuli mieleeni, suhteen tasa-arvoisuus.

Onko hyvä suhde aina tasa-arvoinen? Pitäisikö sen olla? Ja mitä koko tasa-arvoisuus tarkoittaa parisuhteessa?
 
Meillä se tasa-arvoisuus tarkoittaa sitä, että kumpikin saa olla oma itsensä ihan vapaasti. Kummankin mielipiteitä arvostetaan, isommista asioista päätetään yhdessä ja pyritään kompromissiin tai sitten toteutetaan kummankin toiveita vuorotellen (esim. mitä syödään, mitä tehdään lomalla). Molemmat osallistuu rahallisesti perheen menoihin ja tekee tasapuolisesti kotitöitä. Kummallakin on oikeus mennä omiin menoihinsa ja kutsua yhteiseen kotiin omia ystäviään. Jne jne jne.
 
Siinä mielessä suhteen täytyy olla tasa-arvoinen onnistuakseen, että molemmilla osapuolilla on yhtäläinen oikeus ja velvollisuus toimia suhteen onnistumiseksi. Se, mikä suhteesta sitten tekee onnistuneen, on täysin asianosaisten määriteltävissä, ja siinä määrittelyssäkin täytyy molemmilla olla tasa-arvoinen ääni. Eli näillä määreillä mielestäni suhteen täytyy olla tasa-arvoinen ja sitä mielestäni tarkoittaa tasa-arvo parisuhteessa.
 
Meillä se tasa-arvoisuus tarkoittaa sitä, että kumpikin saa olla oma itsensä ihan vapaasti. Kummankin mielipiteitä arvostetaan, isommista asioista päätetään yhdessä ja pyritään kompromissiin tai sitten toteutetaan kummankin toiveita vuorotellen (esim. mitä syödään, mitä tehdään lomalla). Molemmat osallistuu rahallisesti perheen menoihin ja tekee tasapuolisesti kotitöitä. Kummallakin on oikeus mennä omiin menoihinsa ja kutsua yhteiseen kotiin omia ystäviään. Jne jne jne.

Peesi
Mutta kotityöt teen minä:D Meillä jaetaan hommat sen mukaan missä kukin on hyvä, ja tarvittaessa jopa nopea.
 
Mulle tasa-arvoinen suhde on sellainen, jossa molemmat osapuolet panostavat suhteeseen yhtälailla sekä arvostavat ja kunnioittavat toisiaan. Kotitöillä ja rahalla ei ole sinänsä merkitystä, kunhan molemmat ovat samoilla linjoilla näiden asioiden suhteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Señora;27679200:
Mulle tasa-arvoinen suhde on sellainen, jossa molemmat osapuolet panostavat suhteeseen yhtälailla sekä arvostavat ja kunnioittavat toisiaan. Kotitöillä ja rahalla ei ole sinänsä merkitystä, kunhan molemmat ovat samoilla linjoilla näiden asioiden suhteen.

Kiitti. Tämä selvensi.
 
Kyllä, hyvän suhteen on oltava tasa-arvoinen, ainakin jos minä olen siinä suhteessa mukana.

Tasa-arvoisuus merkitsee lyhyesti sitä, että molempien puolisoiden tarpeet ja toiveet ovat yhtä tärkeitä. Jotta tämä toteutuisi, kumppanuksien on oltava jollakin tapaa samankaltaisia (mm. sama kulttuuritausta, samat arvot) tai sitten poikkeuksellisen joustavia ja ymmärtäväisiä ihmisiä.

Minun on myönnettävä, että työelämään suuntautuneena ihmisenä minulla oli vaikeuksia seurustella elämäntapatyöttömän kanssa ja nähdä esimerkiksi vapaa-aikamme yhtä arvokkaana.
 

Yhteistyössä