tasa-arvo pirun kaukana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kypsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
otsikosta olen samaa mieltä, mutta näen syyksi pitkälti justiin nämä naiset, jotka hakee tyydytyksen elämäänsä moraalisesta ylemmyydentunteesta ja marttyyriuden suomasta laihasta lohdusta sen sijaan että vaatisivat oikeasti töitten jakamista ja pitäisivät päänsä pystyssä vaikka toinen yrittäisi vähän mullitella vastaan.

Sepä juuri on ihmisluontelle tyypillistä, että meinataan aina mennä siitä mistä aita on matalin.
Se, ettei yhteiskunta ja ympäristö (ja muija) välttämättä edellytä mieheltä kovin suurta osallistumista kotitalousasioissa saa luonnostaan vähänkin laiskemman olemaan tyytyväinen vallitsevaan asiain tilaan.

Sama pätee myös eukkoihin, moniko yrittää reippaasti ottaa hoitaakseen tasa-arvoisesti kumppaninsa kanssa vaikka auton huoltoja ja kodin remontteja tai raskaiden taakkojen kantamista tai perheen elatusta, kun voi (muka) kätevästi teetättää ne vanhasta tottumuksesta miesparalla.
Ajattelepa vaikka vuosikymmeniä autoilleita naisia, jotka eivät ole koskaan tankanneet pisaraakaan polttoainetta
:whistle:

nykyautoja ei huolla kukaan mies, ja nainen todellakin kantaa ne ostokset ja lapset. en minä ainakaan keksi, mikä painaisi enemmän. ei miehet mitään raskaita taakkoja kanna.

Onko mun esimerkit siis pelkästään paskoja, vai väitätkö ihan tosissasi etteivät naiset koskaan mielestäsi sorru perinteisiin sukupuolirooleihin perustuvaan epätasa-arvoiseen asennoitumiseen?
;)

Yhtä paljon on toki poikkeuksia, niin miehissä kuin naisissakin.
Mun mies erimerkillisesti huolehtii jälkikasvustaan, ja mä huolehdin meillä sen auton kunnossapidosta. Ihan vaan esimerkiksi =)

tyttölapset oppivat vähn pelkäämään tekniikkaa kun niitä ei tytöille osteta vaan pojille. tytöt oppivat ajatukseen, että ne eivät kuulu heille.

Aletaanpa sitten ostaa pojillemme nukkeja, essuja ja leikkikeittiöitä, jospa se sillä ratkeaa...? :D

Sitä vaan yritin sanoa, että nämä asiat on pitkälti kotoa opittua asennoitumista ja vähän vielä yhteiskunnan muovaamiakin tapoja.
Se ei kuitenkaan poista vastuuta yksilöltä, mutta jokaisen pitäisi työskennellä tasa-arvoisemman tulevan sukupolven puolesta eikä jatkaa vanhaa kaavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
otsikosta olen samaa mieltä, mutta näen syyksi pitkälti justiin nämä naiset, jotka hakee tyydytyksen elämäänsä moraalisesta ylemmyydentunteesta ja marttyyriuden suomasta laihasta lohdusta sen sijaan että vaatisivat oikeasti töitten jakamista ja pitäisivät päänsä pystyssä vaikka toinen yrittäisi vähän mullitella vastaan.

ei kuule meillä on mies ollut jopa kotihoidontuella kunkävin töissä. Minä olen aina ollut sitä mieltä, että puoliksi lapset ja koti.

Miten vaatia, kun miehen työnantaja vaatii etä työt on tehtävä ja ylitöitä ei määrätä, mutta työt on silti tehtävä? korkeakoulutettuja riittää suomessa. MOT teki vasta ohjelman, jonka mukaan suuri osa korkeakoulutettuja tekee oman alan töitä ilmaiseksi työharjotiteluohjelmissa. mies sentään saa palkkaa, vaikka onkin surkea vastuuseen ja työmäärään nähden. julkisen sektorin pienipalkkainen korkeakoulutettu työnorja. osaksi siis syy ei ole miehen, osaksi on.

en koskaan ole halunnut alkaa tehdä sitä työtä yksin,jota kukaan ei arvosta ja josta ei makseta. (lastenhoito ja ruokahuolto ja kodinhuoltotyöt)

No mutta tämähän on sinänsä todellinen ongelma tämä, että valkokaulustyöläiset on menettäneet kaikki herravirkoihin kuuluneet edut ja vapauden, ja raatavat nyt hulluna sinikaulustyöläisen mentaliteetilla ja palkalla, joka ei mitenkään vastaa koulutukseen käytettyjä vuosia ja työn vaatimia tuntimääriä. Mutta miten tämä liittyi tuohon alkuperäiseen kiukkuusi?

Valitettavasti tämän palstan perusteella aika moni nainen on hyvää vauhtia jo opettamassa näitä asenteita jäkikasvulleen... :/

Kuka muistaa sen valtaisan vastustuksen, joka tällä palstalla heräsi, kun isille ehdotettiin korvamerkittyä osuutta vanhempainvapaasta? Sieltä tuli niin suurella paatoksella, miten juuri heillä mies tekee niin tärkeää työtä ettei voi jäädä päiväksikään vanhempainvapaalle jne.

Ja kysymys ei ollut edes siitä, että kenenkään miehen olisi ollut pakko pitää sitä pätkää. Mutta oli liikaa sekin, että naapurin mies saattaisi vaikka hyötyä kyseisestä etuudesta.

Olen viimeisen päälle feministi, mutta tällä hetkellä minun mielestäni Suomessa yhteiskunta on jo antanut naisille melko hyvät eväät. (varsinkin, jos tuo vanhempainvapaauudistus toteutuisi) Nyt pitäisi yksilöiden tarttua toimeen ja ottaa se tasa-arvo omassa elämässään.

Millä perustelet, ettei miehen tarvis hakea lapsia tarhasta, tehdä kotitöitä tai muutakaan? :o Kuulostaa aika utopialta mulle, tai sit olen vain onnistunut ap.ta paremmin parinvalinnassa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Juu, teidän perheessä kuulostaa naisen ja miehen (ja myös tytön & pojan?) välinen tasa-arvo olevan pirun kaukana.

Mä en ole mikään ehdoton tasa-arvon kannattaja. Mun mielestä tasa-arvo voi olla sitä, että kumpikin tekee oman osuutensa (mieltymystensä yms mukaisesti) yhteisen perheen ja kodin eteen, eikä sitä että sekä nainen että mies vaihtavat autoon öljyt, leipovat, ja ovat hoitovapaalla. En mä halua remonttia tehdä, ja mä tykkään pestä pyykkiä.

Mut sehän on juuri sitä tasa-arvoa, että asiat jaetaan oikeudenmukaisesti perheelle itselleen sopivalla tavalla.
Ei siten, että jompikumpi on kokee tulleensa riistetyksi sukupuolierojen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Millä perustelet, ettei miehen tarvis hakea lapsia tarhasta, tehdä kotitöitä tai muutakaan? :o Kuulostaa aika utopialta mulle, tai sit olen vain onnistunut ap.ta paremmin parinvalinnassa :whistle:

no kun päiväkoti menee kiinni kello viisi ja mies ei ole silloin vielä kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:

No se mies voi sitten varmaan hoitaa sen viennin aamulla.

No riippuu ihan perheestä. Meillä esimerkiksi 2-vuotias poika meinasi eilen tiputtaa silmät päästään, kun minä imuroin. Meillä imurointi on isännän duuni. Ja lapsi varmaan luullut tähän asti, että vain miehet imuroivat.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

On töissä siis yli viiteen? Vai lusmuaako jossain?

ei lusmua vaan on töissä.

Ja sä valitat, koska sun töissä oleva miehesi ei voi hakea lapsia tarhasta? Koet että se on epätasa-arvoa? Voi jessus.
Se voi viedä ne aamulla.

Yhteistyössä