Tarvitsen tietoja psykistrisenalan sairaanhoitajalta!! PIKA

  • Viestiketjun aloittaja Veljestään huolissaan.
  • Ensimmäinen viesti
Veljestään huolissaan.
veljeni on n. 30 vuotias varhaiseläkkellä oleva. Hän puhui jo viime syksynä kuinka oli kuullut "ääniä". Asia painettiin villaisella, vaikka veli oli laihtunut, ja lääkärin kokeissa ei näkynyt mitään.
Nyt hän alkasi uudestaan oirehtia. On kuullut esim megafonilla puhumista, minun vieraileen vanhemman veljeni luona yöllä ( ei ole totta) Muutenkin jutut olleet ihan sekavia. Laihtumista on taas tapahtunut. Lähetteli minulle ihmeellisiä viestejä, sekä vanhemmalle veljelleni. Kuitenkaan selitystä näihin viesteihin ei saa. Ärtyy, kun asioista kyselee.
Juo noin 20 kupillista kahvia päivässä ja polttaa tunnin välein.
Viime yönä hän oli taas alkanut puhua kummallisia. Ambulanssi soitettiin paikalle, mutta häntä ei viety mihkään, koska ei ambun mielestä ollut tarvetta. Käskivät mennä lääkäriin.
Veli meni lääkäriin, nuori lääkärityttö käski mennä verikokeisiin ja terveyskeskuspsykologille.

Mä oon aivan sairaana huolesta, että mikä häntä vaivaa!!
Hänellä ei ole naista eikä lapsia. ei käytä alkoholia, eikä huumeita.

Onko häneklä masennus vai skitsofrenia? Toimiko lääkäri oikein tässä tapauksessa.
Mä pelkään niin sairaasti, että tätä asiaa ei hoidettu kunnolla.

Valaiskaa mua, mitä aknnattaisi tehdä... kiitän <3
 
hän voi jo paremmin, sai skitsofrenia diagnoosin j
meillä naapurissa oli vastaava nuorimies ja tilanne. Hänet lopulta vietiin ambulanssilla psyk.sairaalaan, koska meni niin huonoon kkuntoon että alkoi käyttäytyä aggressiivisesti : /
 
pelkät aistiharhat jotka ilmenevät varsinkin kuuloharhoina ovat vakava oire joista voi saada skitsofrenian diagnoosin. (hallusinaatiot). kuuloharhat ovat yksi yleisimmistä skitsofrenian oireista.

mitä aiemmin tilannetta alkaa hoitaa, sen parempi on mahdollisuus täydelliseen paranemiseen.

pian yhteyttä lääkäriin!

ja olen sairaanhoitaja, joskaan en psykiatrian, mutta tiedän myös niistä sen minkä kuuluu.

jaksamisia :hug:
 
joku
Kuulostaa skitsofrenialta.
Mene veljesi kanssa yhdessä lääkärille, päivystykseen. Kerro sinä siellä oma näkemyksesi ja nuo äänten kuulemiset jne. Lääkäri on velvollinen tutkimaan asian ja tekemään lähetteen psykiatriseen hoitoon. Joko vastentahtoisen tai sitten ns. vapaaehtoisen, jos veljesi on hoitomyönteinen. Selkeästi kuitenkin veljesi hoitoa tarvitsee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja C mom:
pelkät aistiharhat jotka ilmenevät varsinkin kuuloharhoina ovat vakava oire joista voi saada skitsofrenian diagnoosin. (hallusinaatiot). kuuloharhat ovat yksi yleisimmistä skitsofrenian oireista.

mitä aiemmin tilannetta alkaa hoitaa, sen parempi on mahdollisuus täydelliseen paranemiseen.

pian yhteyttä lääkäriin!

ja olen sairaanhoitaja, joskaan en psykiatrian, mutta tiedän myös niistä sen minkä kuuluu.

jaksamisia :hug:

ja muihin oireisiin en edes ota kantaa, koska niistä en niin tiedä. tuo aistiharha vain oli niin selvä.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Kuulostaa skitsofrenialta.
Mene veljesi kanssa yhdessä lääkärille, päivystykseen. Kerro sinä siellä oma näkemyksesi ja nuo äänten kuulemiset jne. Lääkäri on velvollinen tutkimaan asian ja tekemään lähetteen psykiatriseen hoitoon. Joko vastentahtoisen tai sitten ns. vapaaehtoisen, jos veljesi on hoitomyönteinen. Selkeästi kuitenkin veljesi hoitoa tarvitsee.
Höpsis. Ketään ei voi pakottaa hoitoon, jos hän ei ole vaarallinen itselleen tai muille.

Jos veli on halukas lähtemään lääkäriin, kannattaa hänet viedä lääkäriin. Veli voi itse kertoa aistiharhoistaan, jos tiedostaa sellaisia kokevansa.

Lääkärin oikein / väärin tekemistä ei voi päätellä potilaan siskon kertomasta tarinasta.
 
Voi olla tietty psykiatrinenkin vaiva, mutta kantsis ottaa huomioon myös aivo-? Eli olisko joku kasvain tms? Paha sanoa... :| Ymmärtääkseni sellasetkin saattaa aiheuttaa vastaavaa. En kyllä ole sitten asiantuntija. Helpoimmin menis psykiatrian puolelle.
 
Joku
Edelleen sanon, että kaikkine oireineen vaikuttaa skitsofrenialta. Ehdottomasti ainoa vaihtoehto tässä on lääkärin vastaanotolle meno, ja nimenomaan päivystykseen. Mene sinä mukaan.
Ja jos veljesi on harhainen eikä suostu lähtemään lääkäriin kanssasi, soita hätänumeroon ja kerro tilanne. Ambulanssin kuuluu ottaa kyytiinsä myös psyykkisesti sairastuneet potilaat ja toimittaa lääkäriin ja sen jälkeen psykiatriseen hoitoon.
 
jassoo
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Kuulostaa skitsofrenialta.
Mene veljesi kanssa yhdessä lääkärille, päivystykseen. Kerro sinä siellä oma näkemyksesi ja nuo äänten kuulemiset jne. Lääkäri on velvollinen tutkimaan asian ja tekemään lähetteen psykiatriseen hoitoon. Joko vastentahtoisen tai sitten ns. vapaaehtoisen, jos veljesi on hoitomyönteinen. Selkeästi kuitenkin veljesi hoitoa tarvitsee.
pakko hoitoon ei häntä saa jos ei ole vaarallinen itselle tai muille.
 
Veljestään huolissaan
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Hmm, miksi veljesi on varhaiseläkkeellä? sehän kertoisi tästä tilanteesta paljon.

Vaikea oppimaan koulussa, lääkäri kirjoitti varhaiseläkkeelle. kävi ammattikoulun ns. emupuolella.
iahn normaali ollut tähän saakka.

 
veljestään huolissaan
Alkuperäinen kirjoittaja Joku:
Edelleen sanon, että kaikkine oireineen vaikuttaa skitsofrenialta. Ehdottomasti ainoa vaihtoehto tässä on lääkärin vastaanotolle meno, ja nimenomaan päivystykseen. Mene sinä mukaan.
Ja jos veljesi on harhainen eikä suostu lähtemään lääkäriin kanssasi, soita hätänumeroon ja kerro tilanne. Ambulanssin kuuluu ottaa kyytiinsä myös psyykkisesti sairastuneet potilaat ja toimittaa lääkäriin ja sen jälkeen psykiatriseen hoitoon.
Hänellä on myls muistikatkoksia, ei esim muista lähettäneen viestejä

 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Kuulostaa skitsofrenialta.
Mene veljesi kanssa yhdessä lääkärille, päivystykseen. Kerro sinä siellä oma näkemyksesi ja nuo äänten kuulemiset jne. Lääkäri on velvollinen tutkimaan asian ja tekemään lähetteen psykiatriseen hoitoon. Joko vastentahtoisen tai sitten ns. vapaaehtoisen, jos veljesi on hoitomyönteinen. Selkeästi kuitenkin veljesi hoitoa tarvitsee.
Höpsis. Ketään ei voi pakottaa hoitoon, jos hän ei ole vaarallinen itselleen tai muille.

Jos veli on halukas lähtemään lääkäriin, kannattaa hänet viedä lääkäriin. Veli voi itse kertoa aistiharhoistaan, jos tiedostaa sellaisia kokevansa.

Lääkärin oikein / väärin tekemistä ei voi päätellä potilaan siskon kertomasta tarinasta.
Höpsis itsellesi.
Jos ihmisellä on juuri puhjennut skitsofrenia, eikä hän itse ymmärrä olevansa vakavasti sairas ja tarvitsevansa hoitoa, niin todellakin tehdään M1- lähete ja viedään pakkohoitoon. Vaikka tällainen ihminen ei suoranaisesti olisikaan uhkaava, katsotaan hänen sairautensa olevan vaaraksi hänelle itselleen ja myöhemmin hoitamattomana myös muille.
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Skitsofrenia

tuossa on ihan wikipediasta otettu kuvaus skitsofreniasta. lukaisepas se, ap, jos vaikka sitten lähtisitte uudestaan liikkeelle ja sinne lääkäriin.

on hyvä juttu, että veljesi itsekin olisi ilmeisesti halukas lähtemään tutkimuksiin! ja tk lääkärin on velvollisuus ohjata veljesi jatkohoitoon.

ja tuosta pakkohoidosta on selvitys suomen laissa. lukekaa sieltä. jos ei ole vaaraksi itselleen tai muille niin hoitoon ei voida pakottaa.
 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja jassoo:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Kuulostaa skitsofrenialta.
Mene veljesi kanssa yhdessä lääkärille, päivystykseen. Kerro sinä siellä oma näkemyksesi ja nuo äänten kuulemiset jne. Lääkäri on velvollinen tutkimaan asian ja tekemään lähetteen psykiatriseen hoitoon. Joko vastentahtoisen tai sitten ns. vapaaehtoisen, jos veljesi on hoitomyönteinen. Selkeästi kuitenkin veljesi hoitoa tarvitsee.
pakko hoitoon ei häntä saa jos ei ole vaarallinen itselle tai muille.
Kerta kiellon päälle.
Jos on juuri sairastunut skitsofreniaan (jota ei siis ole hoidettu vielä koskaan) niin ihan tasan tarkkaan viedään pakkohoitoon jos potilas ei itse siihen suostu (ja harvoin skitsofreenikot alussa suostuu).
Skitsofrenia on vakava sairaus niin potilaalle, hänen läheisilleen kuin ihan yhteiskunnallekin. Se on hoidettava potilaan tahdosta riippumatta. Ja ihan varmasti siinä vaiheessa, kun se on vasta puhjennut.

Olen töissä psykiatrian vastaanotto-osastolla, niin tiedän sentään jotain.
 
vieras
Jos veljesi on käynyt peruskoulun oppimäärän EMU-luokalla ja sen jälkeen jäänyt varhaiseläkkeelle, ei todellakaan ole ollut "ihan normaali". On nimittäin erittäin poikkeuksellista. Oireet viittaavat mielenterveyden häiriöön, mutta tarkemmin niitä on turha asiantuntemattomien spekuloida täällä palstalla. Kääntykää yhdessä jonkin ammatti-ihmisen puoleen ja mielellään pikaisesti.
 
jok
Voi pyhä lehmä teidän kanssanne.
Skitsofreniaan sairastunut ON vaaraksi itselleen ja myös muille. Sillä sairauden pahetessa harhat pahenee, ja usein nämä harhat ovat väkivaltaisia (ts. äänet käskevät tekemään kaikenlaista, joka vahingoittaa joko itseä tai muita)

Ei tartte uskoa, en jaksa enempää jankuttaa. Näin se nyt vaan menee.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Kuulostaa skitsofrenialta.
Mene veljesi kanssa yhdessä lääkärille, päivystykseen. Kerro sinä siellä oma näkemyksesi ja nuo äänten kuulemiset jne. Lääkäri on velvollinen tutkimaan asian ja tekemään lähetteen psykiatriseen hoitoon. Joko vastentahtoisen tai sitten ns. vapaaehtoisen, jos veljesi on hoitomyönteinen. Selkeästi kuitenkin veljesi hoitoa tarvitsee.
Höpsis. Ketään ei voi pakottaa hoitoon, jos hän ei ole vaarallinen itselleen tai muille.

Jos veli on halukas lähtemään lääkäriin, kannattaa hänet viedä lääkäriin. Veli voi itse kertoa aistiharhoistaan, jos tiedostaa sellaisia kokevansa.

Lääkärin oikein / väärin tekemistä ei voi päätellä potilaan siskon kertomasta tarinasta.
Höpsis itsellesi.
Jos ihmisellä on juuri puhjennut skitsofrenia, eikä hän itse ymmärrä olevansa vakavasti sairas ja tarvitsevansa hoitoa, niin todellakin tehdään M1- lähete ja viedään pakkohoitoon. Vaikka tällainen ihminen ei suoranaisesti olisikaan uhkaava, katsotaan hänen sairautensa olevan vaaraksi hänelle itselleen ja myöhemmin hoitamattomana myös muille.
Luepas vielä pari vuotta niitä koulukirjoja. :) Äläkä yllytä netissä ihmisiä kärräämään läheisensä päivystykseen vaatimaan pakkohoitolähetettä, se ei ole kovin viksua...
 
joku
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Kuulostaa skitsofrenialta.
Mene veljesi kanssa yhdessä lääkärille, päivystykseen. Kerro sinä siellä oma näkemyksesi ja nuo äänten kuulemiset jne. Lääkäri on velvollinen tutkimaan asian ja tekemään lähetteen psykiatriseen hoitoon. Joko vastentahtoisen tai sitten ns. vapaaehtoisen, jos veljesi on hoitomyönteinen. Selkeästi kuitenkin veljesi hoitoa tarvitsee.
Höpsis. Ketään ei voi pakottaa hoitoon, jos hän ei ole vaarallinen itselleen tai muille.

Jos veli on halukas lähtemään lääkäriin, kannattaa hänet viedä lääkäriin. Veli voi itse kertoa aistiharhoistaan, jos tiedostaa sellaisia kokevansa.

Lääkärin oikein / väärin tekemistä ei voi päätellä potilaan siskon kertomasta tarinasta.
Höpsis itsellesi.
Jos ihmisellä on juuri puhjennut skitsofrenia, eikä hän itse ymmärrä olevansa vakavasti sairas ja tarvitsevansa hoitoa, niin todellakin tehdään M1- lähete ja viedään pakkohoitoon. Vaikka tällainen ihminen ei suoranaisesti olisikaan uhkaava, katsotaan hänen sairautensa olevan vaaraksi hänelle itselleen ja myöhemmin hoitamattomana myös muille.
Luepas vielä pari vuotta niitä koulukirjoja. :) Äläkä yllytä netissä ihmisiä kärräämään läheisensä päivystykseen vaatimaan pakkohoitolähetettä, se ei ole kovin viksua...
Huhhuh,
Ehkä niitä kirjoja pitäis lukea ihan jonkun muun.
 
vieras
Pakkohoitoon ei tietenkään saa, ellei vastentahtoisen hoidon kriteerit ei täyty, mutta se on eri asia kuin tarkkailulähete. Tarkkailussa voidaan pitää halusi tai ei 4 päivää ja sinä aikana arvioidaan potilaan tila ja päätetään jatkuuko hoito vastentahtoisesti/vapaaehtoisesti/ei jatku ollenkaan. Kuulostaa siltä, että jos veli tosiaan on mennyt psykoosiin eikä vapaaehtoisesti lähde lääkäriin, pitäisi saada tarkkailulähete lääkäriltä ja senhän voi tilata kotiinkin. Ja sitten jatkaa matkaa ambulanssilla. Voisi ajatella, että vaehaiselääkkeellä olevalla kolmekymppiselllä olisi jotain taustaakin ja hoitava taho, josta sisko vain ei ole tietoinen.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja jassoo:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Kuulostaa skitsofrenialta.
Mene veljesi kanssa yhdessä lääkärille, päivystykseen. Kerro sinä siellä oma näkemyksesi ja nuo äänten kuulemiset jne. Lääkäri on velvollinen tutkimaan asian ja tekemään lähetteen psykiatriseen hoitoon. Joko vastentahtoisen tai sitten ns. vapaaehtoisen, jos veljesi on hoitomyönteinen. Selkeästi kuitenkin veljesi hoitoa tarvitsee.
pakko hoitoon ei häntä saa jos ei ole vaarallinen itselle tai muille.
Kerta kiellon päälle.
Jos on juuri sairastunut skitsofreniaan (jota ei siis ole hoidettu vielä koskaan) niin ihan tasan tarkkaan viedään pakkohoitoon jos potilas ei itse siihen suostu (ja harvoin skitsofreenikot alussa suostuu).
Skitsofrenia on vakava sairaus niin potilaalle, hänen läheisilleen kuin ihan yhteiskunnallekin. Se on hoidettava potilaan tahdosta riippumatta. Ja ihan varmasti siinä vaiheessa, kun se on vasta puhjennut.

Olen töissä psykiatrian vastaanotto-osastolla, niin tiedän sentään jotain.
Onkohan sulla kovinkaan hajua noista hoitohommista? "Skitsofrenia on hoidettava potilaan tahdosta riippumatta." What??
 
vieras
Onko ap:llä rekisteröityä nikkiä? Mulla on erittäin läheistä kokemusta juuri vastaavanlaisesta tilanteesta, mutta en halua täällä julkisesti sitä kaikille selvittää.. Tai vaikka joku sähköposti, johon voisin kirjoittaa..
 
vieras
Jos minun läheiseni sairastuisi psykoosisairauteen, eikä vapaaehtoisesti hakeutuisi hoitoon , totta ihmeessä hoitaisin hänet sinne vastentahtoisesti. Ja mahdollisimman pian, ennenkuin psykoosi ehtii tehdä pahoja tuhoja aivoissa. T: Psykiatrinen sairaanhoitaja kuntoutusosastolta (jossa niitä kroonikoita sitten näkee ihan liikaa)
 

Yhteistyössä