Tarvitseeko Ruåtsin risteilylle passin tai poliisin myöntämän henkilökortin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirjastokortti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli tästä päättelemme: ohjeet edes ministeriön sivuilla eivät pidä paikkaansa kun todistaa ei voi edes heidän mainitsemallaan ajokortilla. Sittenhän tuossa lukisi että kaikilla oltava se passi, myös pohjoismaiden porukalla. Kansallisuutta ei oo koskaan kysytty multa suomalaisella ajokortilla ja tunnuksella. Näytäkään miltään muulta.

Kaiken huipuksi, jos menee Turusta Ruotsin RISTEILYLLE, niin silloin ei käydä edes maissa, joten tuleekohan ne ruotsalaiset sinne laivaan kyselemään kaikkien matkustajien passeja vaikka et edes olisi nousemassa maihin? Sitä paitsi mulla on aina riittänyt Ruotsissa henkilöllisyyden todistamiseen ajokortti. Kun kyse on pohjoismaasta.

[QUOTE="susu";30229460]En ole syntynyt Suomessa[/QUOTE]

Jaa. Kortissa lukee siinä kohdassa että syntymäaika ja - paikka. Varmaan kannattaa reklamoida kortin myöntäjälle, jos on väärät tiedot ajokortissa. Vai lieneekö sulla jokin vanha kortti. En tiedä, ihan tästä nykyisestä korttimallistahan tuon näkee, ihan sama mitä sum kortissa lukee.

Jaa. Kortissa lukee siinä kohdassa että syntymäaika ja - paikka. Varmaan kannattaa reklamoida kortin myöntäjälle, jos on väärät tiedot ajokortissa. Vai lieneekö sulla jokin vanha kortti. En tiedä, ihan tästä nykyisestä korttimallistahan tuon näkee, ihan sama mitä sum kortissa lukee.

syntymäaika ja paikka on Lontoo,mutta eu tähtien keskellä on Fin koska olen 2-vuotiaasta asti asunut Suomessa ja olen suomen kansalainen.

Pohjoismaissa toimii systeemit sen verran hyvin, että vaikka sulla ei olis minkäänlaista dokumenttia, mutta muistat sotusi, voivat he helposti tarkistaa oletko maan kansalainen vai ei. Rajavartiat veisi käytännössä sivuun, ottaisi tiedot ylös ja tarkaistaisi meidän viranomaisilta oletko se kuka olet.

Ruotsissa, Norjassa tai Tanskassa minua ei ole kertaakaan pysäytetty kun olen autolla liikkunut. Lentokentillä on riittänyt ajokortti, samoin autoa vuokratessa.

[QUOTE="susu";30229529]syntymäaika ja paikka on Lontoo,mutta eu tähtien keskellä on Fin koska olen 2-vuotiaasta asti asunut Suomessa ja olen suomen kansalainen.[/QUOTE]

Mutta kun ap ei kysynyt sun elämän pohjattoman kiinnostavia käänteitä. Kysy poliisilta, miksi on kirjattu syntymäpaikkasi noin. Onko syynä ollut, että perheesi on silti ollut kirjoilla Suomessa tai olet korttia hakiessasi ilmoittanut tietosi viranomaiselle väärin, ketään ei kiinnosta.

Ap, olet nyt saanut pyytäsi toedot, kiitos ja ole hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja käytäntö;30229535:
Pohjoismaissa toimii systeemit sen verran hyvin, että vaikka sulla ei olis minkäänlaista dokumenttia, mutta muistat sotusi, voivat he helposti tarkistaa oletko maan kansalainen vai ei. Rajavartiat veisi käytännössä sivuun, ottaisi tiedot ylös ja tarkaistaisi meidän viranomaisilta oletko se kuka olet.

Ruotsissa, Norjassa tai Tanskassa minua ei ole kertaakaan pysäytetty kun olen autolla liikkunut. Lentokentillä on riittänyt ajokortti, samoin autoa vuokratessa.

No mutta jos ap kysyy mitä pitää olla, niin kunhan kerroin. Tiettyhän se on mukavaa jäädä selvittelemään asioita perheen lomamatkalla rajavartijoiden kanssa (kirjoitetaan J:llä) ja tietysti mukavaa, että ei pidetä mukana vaadittuja matkustusasiakirjoja, vaan rajavartija selvittää asioita rekistereistä, jolloin työllistävä vaikutus on paljon parempi.

Suomen kansalaisuutta ja ja Suomen ajokorttia voi hakea vaikka olisi vinku intiaani,jos on Suomen kansalainen ajokorttia otettaessa siinä rekaittten sisällä lukee fin,Syntymäajan jälkeen näkyy syntymämaa.

No mutta jos ap kysyy mitä pitää olla, niin kunhan kerroin. Tiettyhän se on mukavaa jäädä selvittelemään asioita perheen lomamatkalla rajavartijoiden kanssa (kirjoitetaan J:llä) ja tietysti mukavaa, että ei pidetä mukana vaadittuja matkustusasiakirjoja, vaan rajavartija selvittää asioita rekistereistä, jolloin työllistävä vaikutus on paljon parempi.

Paitsi että Shengenmaissa et joudu rajatarkastukseen ilman syytä. Käytännössä voit ajaa Ruotsin kautta toooosi kauas ilman että sinua pysäytetään kertaakaan. Laivaankin riittää kun näytät ostamasi laivalipun ja ajokortin. Muilta autossa olevilta ei kysytä kuin ehkä randomisti henkilöpapereita.

Lasten osalta voi olla ongelmia, koska heillä ei ole ajokorttia. Heille henkilökortti voisi olla paikallaan, mikäli sattuu joutumaan jostain ihmeen syystä todistamaan henkilölllisyyttään.

Paitsi että Shengenmaissa et joudu rajatarkastukseen ilman syytä. Käytännössä voit ajaa Ruotsin kautta toooosi kauas ilman että sinua pysäytetään kertaakaan. Laivaankin riittää kun näytät ostamasi laivalipun ja ajokortin. Muilta autossa olevilta ei kysytä kuin ehkä randomisti henkilöpapereita.

Lasten osalta voi olla ongelmia, koska heillä ei ole ajokorttia. Heille henkilökortti voisi olla paikallaan, mikäli sattuu joutumaan jostain ihmeen syystä todistamaan henkilölllisyyttään.

Lain mukaan nyt kuitenkin pitää olla matkustusasiakirja, vaikka säännöllisistä rajatarkastuksista onkin luovuttu.

Me käymme ainakin 2 kertaa vuodessa Hki-Tukholma-risteilyllä vaihtelevalla kokoonpanolla; joskus on ollut 5-6 lasta mukana, nykyään yleensä max4. Ikinä ei ole kysytty Ruotsin päässä minkäänlaista henkkaria, ainoastaan Suomessa terminaalissa, kun olen liput lunastanut, niin oman henkkarini(passini siis tässä kohtaa) olen näyttänyt, ja sitäkään ei joitain vuosia aiemmin ole kysytty.

Lain mukaan nyt kuitenkin pitää olla matkustusasiakirja, vaikka säännöllisistä rajatarkastuksista onkin luovuttu.

Ei tarvitse olla, jos matkustaa Pohjoismaihin. Pohjoismaiden välillä vallitsee perinteisesti passivapaus, joka on sisällöltään laajempi kun Shengenin sopimus. Sinä nyt vissiin sekoitat Shengen-maat ja Pohjoismaat. Pohjoismaiden välillä on sovittu passivapaudesta jo 50-luvun alussa. Ja se tosiaan tarkoittaa, ettei sitä passia tarvita! Shengen-maihin matkustettaessa taas pitäisi mukana olla joko passi tai henkilökortti, vaikka rajatarkastuksia ei normaalisti tehdä.

Huh huh, on kyllä yksinkertaisesta ja vanhasta asiasta saatu vääntö aikaiseksi. Tuskin kukaan keskusteluun osallistuneista on ollut edes syntynyt silloin, kun passi vielä Ruotsiin matkustettaessa tarvittiin.

Eli tästä päättelemme: ohjeet edes ministeriön sivuilla eivät pidä paikkaansa kun todistaa ei voi edes heidän mainitsemallaan ajokortilla. Sittenhän tuossa lukisi että kaikilla oltava se passi, myös pohjoismaiden porukalla. Kansallisuutta ei oo koskaan kysytty multa suomalaisella ajokortilla ja tunnuksella. Näytäkään miltään muulta.

Käsittääkseni palstan/palstalaisen mielipide on riittävän vahva kumoamaan kaikki lait ja asetukset jos se on palstalaisen edun mukaista tai hänen/heidän mielipiteensä poikkeaa vallitsevista pykälistä ja asetuksista.

Jokaiselta laivamatkustajalta vaaditaan oma vedenkeitin ja kaurahiutaleet ym. ilman näitä ei sinulla ole asiaa laivaan!
Kyllä jokaisen matkustajan täytyy siihen varautua että vedenkeitin on matkassa mukana.

Minulta ei ainakaan ole kysytty ikinä mitään henkilöllisyystodistuksia, on laivayhtiöiden kerhokortit, sen kummempaa dokumenttia en ole tarvinnut eikä lapsetkaan.

Soitin suoraan laivayhtiöön ja kysyin :)
Soitin matkatoimistoon ja varasin matkan ja kysyin vielä sieltäkin vastauksen ja tosiaan Ruotsin reissulle en tarvitse kuin ajokortin tai kuvallisen kelakortin
lapsilta riittää kuvattomat kelakortit joten enköhän nyt luota kuitenkin niin laivayhtiön kuin matkatoimiston virkailijoihin :)
Jos joku haluaa ottaa passin mukaan matkalleen niin OK, mutta ilman passia siis pääsee Ruotsiin.

Yhteistyössä