Tarvitseeko minun jaksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muorisavosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muorisavosta

Vieras
Minulla on 2 teini-ikäistä lapsipuolta (14- ja 15-v), jotka asuvat epäsäännöllisesti vuorottain sekä meillä että äidillään, virallisesti kuitenkin äidillään. Olen ollut heidän elämässään jo 10 vuotta. Ei ole ollut aina helppoa, mutta olen lapsiin kiintynyt ja olen pyrkinyt toimimaan heidän parastaan ajatellen. Uusperheemme on toiminut tähän asti suht hyvin, ja kaikki me kolme vanhempaakin tulemme hyvin toimeen keskenämme.

Nyt lapset ovat siis kuitenkin teini-iässä, ja tilanne alkaa riistäytyä käsistä. Meillä on 2 pienempää, yhteistä lasta ja minulla alkaa olla voimat vähisssä. Nämä isommat lapsemme eivät sopeudu talon sääntöihin, eivät osallistu mihinkään yhteisiin hommiin ja puhuttelevat jatkuvasti minua ja toisiaan todella rumasti pienempien lasten kuunnellessa vieressä. Mieheni ja lasten äiti eivät ilmeisestikään pysty tekemään asialle mitään. Yritystä kyllä on, mutta tulosta ei juurikaan.

Olen aina yrittänyt olla se "hyvä äitipuoli", joka laittaa lasten edun omani edelle. Olen ajatellut, että lapsilla on aina oikeus meidän kaikkien huolenpitoon ja rakkauteen ja on heidän ja isänsä etujen mukaista, että viettävät mahdollisimman paljon aikaa yhdessä. Ja koska olen naimisiin mennessäni tiennyt, mihin ryhdyn, on minun aikuisena sopeuduttava siihen, että aina ei ole helppoa. Meidän kotimme on heidänkin kotinsa, joten minulla ei ole oikeutta kieltää heitä tulemasta tänne tai ajaa heitä ulos. Eihän lasta voi kotoaan ajaa, blaablaa. Juupajuu, kaunis ajatus sinänsä, mutta mitä teet, kun täysikasvuinen ihminen seisoo edessäsi ja suoltaa loukkauksia päin naamaasi? Nyt olen siis tehnyt senkin, eli olen kerran passittanut toisen näistä lapsista ulos talosta sen jälkeen, kun hän oli haukkunut minut mm. vitun huoraksi ja lehmäksi (kehtasin tiedustella, miksi tulee jatkuvasti myöhässä kotiin). Eilen toinen lapsista lähti myöhään illalla ovet paukkuen menemään.

Tällä hetkellä minulla on sellainen olo, etten halua tämän eilen hatkat ottaneen enää edes palaavan. Ilmapiiri kotona on ollut viime päivät niin hirveä. Olen niin lopen kyllästynyt siihen, että minä ja pienet lapsemme joudumme kotonamme kuuntelemaan joka päivä haukkumista ja kiroilua. Pitääkö minun sietää huorittelua omassa kodissani?

Kaikesta huolimatta välitän näistä lapsista, olenhan huolehtinut heistä ja elänyt heidän kanssaan jo vuosia. Haluaisin pitää heidän elämässäni, ja lasteni elämässä tietenkin, sisaruksiahan he ovat. Ja mieheni on heidän isänsä, joten heillä on hänen jopa suurempi oikeus kuin minulla. Mutta miten toteutan tämän? Olen sataan kertaan sanonut miehelleni, että jollei lasten käytös parane, en enää heitä kotiini huoli. Mutta onko minulla oikeus kieltää heitä olemasta oman isänsä kotona? Olenko se siis minä, jonka pitäisi lapsineni lähteä menemään? Pitääkö minun rikkoa pienten lasteni koti mieheni lasten vuoksi? En minä heitä tällaisessa kodissakaan halua kasvattaa.

Nyt kyllä pitää sun mieheltä alkaa tulla jotain kunnollisia vastauksia ja ehdotuksia tilanteeseen! Täytyyhän hänenkin ymmärtää, ettei tuollainen käytös isoilta lapsilta ole ok!
Voimia sulle!

Alkuperäinen kirjoittaja muorisavosta:
Nyt olen siis tehnyt senkin, eli olen kerran passittanut toisen näistä lapsista ulos talosta sen jälkeen, kun hän oli haukkunut minut mm. vitun huoraksi ja lehmäksi (kehtasin tiedustella, miksi tulee jatkuvasti myöhässä kotiin). Eilen toinen lapsista lähti myöhään illalla ovet paukkuen menemään.Pitääkö minun sietää huorittelua omassa kodissani?

Kenenkään ei tartte sietää tollasta käytöstä omassa kodissaan.

Sen vielä lisään, että itselläni ei ainakaan auktoriteetti riitä mieheni lasten komentamiseen. Mitä isommaksi ovat kasvaneet, niin sitä vähemmän tottelevat minua. Joten meillä se menee ainakin niin, että minä sanon miehelle ja hän komentaa lapsiaan. Mutta tämä johtuu ihan siitä, että alusta lähtien on tehty selväksi, ettei minulla ole mitään roolia heidän kasvatuksessaan. Epäilen, että meillä on samantyyppisiä ongelmia tulossa parin vuoden kuluttua.

Samaa mieltä, mieheni pitäisi todellakin nyt tehdä jotakin. Mutta jos mitään ei tapahdu, niin mitäs sitten? Tuntuu, että hänellä on aika pahasti pallo hukassa tämän asian kanssa. Olen muutamaan kertaan ottanut puheeksi perheterapiaan tms. menemisen. Siis että menisimme koko jengi, kaikki kolme vanhempaa ja lapset.

mutta tavallaan tuo, että nämä murkut uskaltavat sinua noin kohdella, osoittaa sen, että lapset välittävät sinusta ja kokevat sinut turvalliseksi aikuiseksi, jota uhmata ja josta täytyy tässä teini-iässä tehdä pesä-eroa.

Teidän aikuisten tulisi nyt mielestäni pitää palaveri, jossa sovitte nuorille yhteiset rajat. Ja puhumalla, puhumalla nuorten kanssa. Vaikka nuori ei paljon juttelisikaan, jutelkaa te hänelle. Ja jutelkaa myös siitä, että yrittäisivät pitää kielensä kurissa näiden pienten aikana.

Mutta missään tapauksessa et voi nuoria kodistanne ja elämästänne pois ajaa, tiedäthän sen itsekin. Ja ne teidän kaksi pienempää tulee todennäköisesti jossain vaiheessa olemaan samassa vaiheessa.

Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta kannattaa lukea murrosikäisten vanhempien keskusteluja. Kaikennäköistä huolta on näiden nuorten kanssa, mutta muista, että niitä samoja lapsia he ovat edelleen, vaikka nuoren pään sisällä niin kovasti kuohuukin. Eivät aina edes itsekään ymmärrä, mistä se kiukku ja rumat sanat tulevat.

Siis luepa www.mll.fi ja sieltä Tukea vanhemmille ja edelleen Keskustelut ja Murrosikä

Alkuperäinen kirjoittaja MarjutR:
mutta tavallaan tuo, että nämä murkut uskaltavat sinua noin kohdella, osoittaa sen, että lapset välittävät sinusta ja kokevat sinut turvalliseksi aikuiseksi, jota uhmata ja josta täytyy tässä teini-iässä tehdä pesä-eroa.

Niinpä. Siksi niin pahalta tuntuukin,kun en enää meinaa jaksaa. Tiedän, että lapset ovat aina voineet luottaa minuun ja olen ollut heille tärkeä. Tuntuu, että petän heidät, kun en jaksakaan. Olen vaan usein aika yksin tämän asian kanssa, koska mieheni sulkee itsensä tilanteiden ulkopuolelle, kun ei tiedä mitä tehdä. Siksi se olen siis useimmiten minä, joka joutuu konflikteihin lasten kanssa. Ja siitä taas syntyy turhautuminen: Miksi minun täytyy ottaa tämä vastaan, eiväthän nämä edes ole minun lapsiani? Pelkään, että alan purkaa tätä turhautumista lapsiinkin.

Itsellä ei ole kokemusta murkkuikäsistä, mutta ystäväpiirissä näitä on. Ovat jo sen ikäisiä, että ymmärtävät, että teoilla on seuraukset. Ota ensin miehesi kanssa puheeksi ja sitten yhdessä puhuttu lapsille. Kova kovaa vastaan, eipä siinä muu auta. Näin se todennäköisesti menee vaan pahempaan suuntaan.

Se, joka välittää ja asettaa rajat, joutuu myös konflikteihin. Mutta tätä "en enää jaksa", on ihan meillä biologisilla vanhemmillakin murkkujaan kohtaan. Eikä aikuisen aina tarvi jaksaakaan, kukaan ei voi jaksaa määräänsä enempää ja sekin on nuorten joskus hyvä nähdä.

Harmi, että miehesi vetäytyy tilanteista. Pystytkö juttelemaan näistä lasten äidin kanssa?
Ja nuorten kanssa, silloin kun he ovat hyvällä tuulella?

Voimia ja jaksamista!

että mä en jotenkin kauheasti jaksa uskoa tuohon "kova kovaa vastaan". Lisää vaan uhmaa.

Kiinnittäisin huomiota kaikkeen positiiviseen, ihan niinkuin pienilläkin lapsilla. Kehuisin hyvistä asioista, kohottaisin positiivista virettä, viettäisin hyviä hetkiä, tekisin jotain mukavaa yhdessä. Palkitsisin rankaisujen sijaan. Kuten sanottu, rajat täytyisi vetää, mutta silti ohjaisin ja ohjaan rajojen pitämiseen hyvällä. Riippuu toki asiastakin, ja rajojen rikkomisesta, mutta noin ylipäätään.

Mieheltäsi vaaditaan nyt selkärankaa. Hänen ja lasten äidin tulee tehdä murkuille selväksi ne säännöt, miten sinua kohdellaan, millaista kielenkäyttöä teillä sallitaan ja miten teillä käyttäydytään. Jos näistä säännöistä lipsutaan, niin rangaistus tulee tavalla tai toisella. Sopikaa yhdessä miten. Jäädytetäänkö viikkorahat, laitetaanko tv ja tietokone boikottiin, määrätäänkö kotiarestia, kielletäänkö lapsia tulemasta teille? Te itse tiedätte nämä parhaiten. Jos käyttäytyy hyvin, niin siitä palkitaan, huonosta käytöksestä tulee seuraamuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja muorisavosta:
Minulla on 2 teini-ikäistä lapsipuolta (14- ja 15-v), jotka asuvat epäsäännöllisesti vuorottain sekä meillä että äidillään, virallisesti kuitenkin äidillään. Olen ollut heidän elämässään jo 10 vuotta. Ei ole ollut aina helppoa, mutta olen lapsiin kiintynyt ja olen pyrkinyt toimimaan heidän parastaan ajatellen. Uusperheemme on toiminut tähän asti suht hyvin, ja kaikki me kolme vanhempaakin tulemme hyvin toimeen keskenämme.

Nyt lapset ovat siis kuitenkin teini-iässä, ja tilanne alkaa riistäytyä käsistä. Meillä on 2 pienempää, yhteistä lasta ja minulla alkaa olla voimat vähisssä. Nämä isommat lapsemme eivät sopeudu talon sääntöihin, eivät osallistu mihinkään yhteisiin hommiin ja puhuttelevat jatkuvasti minua ja toisiaan todella rumasti pienempien lasten kuunnellessa vieressä. Mieheni ja lasten äiti eivät ilmeisestikään pysty tekemään asialle mitään. Yritystä kyllä on, mutta tulosta ei juurikaan.

Olen aina yrittänyt olla se "hyvä äitipuoli", joka laittaa lasten edun omani edelle. Olen ajatellut, että lapsilla on aina oikeus meidän kaikkien huolenpitoon ja rakkauteen ja on heidän ja isänsä etujen mukaista, että viettävät mahdollisimman paljon aikaa yhdessä. Ja koska olen naimisiin mennessäni tiennyt, mihin ryhdyn, on minun aikuisena sopeuduttava siihen, että aina ei ole helppoa. Meidän kotimme on heidänkin kotinsa, joten minulla ei ole oikeutta kieltää heitä tulemasta tänne tai ajaa heitä ulos. Eihän lasta voi kotoaan ajaa, blaablaa. Juupajuu, kaunis ajatus sinänsä, mutta mitä teet, kun täysikasvuinen ihminen seisoo edessäsi ja suoltaa loukkauksia päin naamaasi? Nyt olen siis tehnyt senkin, eli olen kerran passittanut toisen näistä lapsista ulos talosta sen jälkeen, kun hän oli haukkunut minut mm. vitun huoraksi ja lehmäksi (kehtasin tiedustella, miksi tulee jatkuvasti myöhässä kotiin). Eilen toinen lapsista lähti myöhään illalla ovet paukkuen menemään.

Tällä hetkellä minulla on sellainen olo, etten halua tämän eilen hatkat ottaneen enää edes palaavan. Ilmapiiri kotona on ollut viime päivät niin hirveä. Olen niin lopen kyllästynyt siihen, että minä ja pienet lapsemme joudumme kotonamme kuuntelemaan joka päivä haukkumista ja kiroilua. Pitääkö minun sietää huorittelua omassa kodissani?

Kaikesta huolimatta välitän näistä lapsista, olenhan huolehtinut heistä ja elänyt heidän kanssaan jo vuosia. Haluaisin pitää heidän elämässäni, ja lasteni elämässä tietenkin, sisaruksiahan he ovat. Ja mieheni on heidän isänsä, joten heillä on hänen jopa suurempi oikeus kuin minulla. Mutta miten toteutan tämän? Olen sataan kertaan sanonut miehelleni, että jollei lasten käytös parane, en enää heitä kotiini huoli. Mutta onko minulla oikeus kieltää heitä olemasta oman isänsä kotona? Olenko se siis minä, jonka pitäisi lapsineni lähteä menemään? Pitääkö minun rikkoa pienten lasteni koti mieheni lasten vuoksi? En minä heitä tällaisessa kodissakaan halua kasvattaa.

kyse ei enää ole kovin monesta vuodesta, todennäköisesti olette jo voiton puolella, vielä tulee se seesteinen aika ja se että lapset on sulle taas kivoja ja ehkä tulee lastenlapsia jne jne.
Koita saada miehesi puolellesi, niin että tietyst säännöt on; esim. pienten kuulten pitää puhua siedettävästi, kahden kesken sitten muut rutinat jne jne. Mutta vähän sellaista joustoa. Jos isot suostuu perhepalaveriin niin pitäkää: enemmän silleen, että isot voi kertoa toiveistaan ja fiiliksistään, eikä niin että heitä mollataan.

Sinua neuvoisin esim. kirjoittamaan päiväkirjaa ajatuksista ja tuulettamaan tolleen itseäsi. Isot vois myös hyötyä jos pystyisit esim. menemään metsälle tai lenkille heidän kanssaan (tai mitä vaan mistä he tykkäät) yksitellen. Näin siksi että he voisivat purkaa mieltään (sä tuskin olet mihinkään syyllinen) ja ehkä sitten olisivat taas rennompia.

Toivon että jaksat, koska jos nyt "hylkäät" heidät voi olla ette välit koskaan parane ja jos taas nyt ihan hetki kerrallaan jaksat, niin todennäköisesti sut "palkitaan" siitä vielä. Jälkeenpäin toi tuntuu todennäköisesti noin pieneltä ajalta...

tsemppiä.

Olis kiva kuulla lisää ajatuksiasi (siis jos haluat niistä vielä tässä kertoa) koska itsekunkin omat/"omat" lapset on kohta murrosikäisiä ja monenlaista ongelmaa on varmaan tulossa...

täällä yksi murkkujen äiti. en ole uusioperheen äiti, mutta tunteesi ja kertomasi on silti ihan tuttuja mullekin.
olen joskus saanut neuvon vaikeisiin tilanteisiin, ja jota olen itse yrittänyt sitten myös noudattaa. eli olen sanonut jonkun konfliktin jälkeen että rakastan ja välitän lapsesta ihan yhtä paljon kuin ennenkin ja että hyväksyn hänet ihmisenä sellaisena kuin hän on, vaikka en voikaan ymmärtää tai hyväksyä kaikkia hänen tekojaan.

ja puhunut ja puhunut , aina vain uudelleen ja pitänyt rajoista kiinni.
en tiedä onko tästä sulle mitään apua tai hyötyä, mutta itse ajattelen samoin kun MarjutR että nämä miehesi lapset välittävät kyllä edelleen susta vaikka ovatkin nyt hankalia sua kohtaan. tsemppiä ja voimia että selvitätte tämän vaiheen ilman välien rikkomista!

Mulla ei varsinaisia neuvoja ole , jaksamista vain , ja ei tarvitse kuunnella sehän tuli yllä jo selväksi ja neuvot mitä minullakin olisi. Siksi kirjoitan, että huomasin etten ole yksin, meillä sama tilanne melkein tosin enää nuorimman kanssa "taistellaan" onkin sellanen vänkyrä ettei oikein kukaan missään pärjää sen kanssa, ovela valehtelija ,toisaalta taitava kun jostain innostuu, pyörittelee aika kyytiä meitä lähimpiään ja vähän ulkopuolisempiakin, ei muista muka , kehittelee omia "sääntöjään", melkein pitää joka sanominen tarkistaa jostain ettei vedä meitä höplästä. Mun lapseni ollu 4vuotiaasta , äiti ei kuvioissa ollenkaan. Apua on saatu vaan lisää tarvitaan, jos nuori vaan suostuisi tajuamaan ettei näin voi jatkua. Mä oon niin täys tätä kaikkea, ylimielisyyttä yms. Ja en toivo tietenkään kuin pelkkää hyvää hänelle.Välillä tuntee itsensä idiootiksi kun yrittää olla huomaamatta kaikkea mitä kaveri suustaan päästelee, hymyilee vaan ettei taas syttyis kolmasmailmansota.Jos oli sekaista niin sitähän tää on , ei voi kun taas katsella pariviikkoa, jos touhuilu jatkuu on onneksi luvassa apua.Niinkun varmaan moni ymmärtääkin toivon todella että saatais tuo kaveri taas ammatti ihmisen puheille ja yhteistyöhaluisena.

Yhteistyössä