Tarvitseeko kotihoidossa oleva 3-vuotias TODELLA kerhoja ja muita virikkeitä?

  • Viestiketjun aloittaja Zugu
  • Ensimmäinen viesti
Zugu
Kyselen tällaista:
3-vuotiaani on kotihoidossa. Hän on reipas ja tavallinen lapsi. 2,5-vuotiaasta asti hän on käynyt 2 kertaa viikossa kerhossa, yhteensä 4 tuntia viikossa. Lisäksi käy vielä muskarissa ja taidekerhossa.
Tarkoitus olisi syksyllä aloittaa vielä kerhossa 2 kertaa viikossa, yhteensä 8 tuntia viikossa.
Kommentoikaa, onko tämä sopiva määrä, kiitos? Tarvitseeko tämän ikäinen mielestänne näin paljon virikkeitä ja toimintaa? Jollei, perusteluita :)
 
meillä
meidän kohta 4v käy vain kerran viikossa yksin kerhossa 2,5tuntia ja on mielestäni ihan riittävä määrä.Ei kaipaa vielä enempää.Ehtii sitä sitten harrastaa kun lapsella itsellä halu siihen tulee.Tuon oman kerhon lisäksi käydään pari kertaa viikossa perhekerhossa,,mukana myös 2v pikkusisarus.
 
Ammattilainen
Kuulostaa aika paljolta, kun on 2 harrastusta noin pienellä ja vielä kerho päälle.... Mun 3v käy pari kertaa viikossa serkkujen luona leikkimässä, ja se riittää meille. Syksyllä aloitetaan kerho 3 tuntia kerran viikossa, ja mä luulen että se riittää meille. Mut jos sun lapsi jaksaa niin mikäs siinä.
 
itse valitsin kotihoidon juurikin sen vuoksi että lapsi saa olla rauhassa ilman juoksemista joka paikkaan. muskari (1h ) ja yksi kerhopäivä ( 2h ) meilläkin oli. en olisi edes jaksanut raahata muksua jatkuvasti johonkin. ulkoilimme ja vietimme kiireettömiä päiviä enkä usko lapsen niistä kärsineen. menestyy koulussa ja on sosiaalinen. mutta jokainen tekee omat päätökset lapsen ja oman jaksamisen perusteella.
 
eräs
Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
Minusta tarvitsee! Mitä aikaisemmin tottuu toimimaan muiden lasten kanssa ja kommunikoimaan ja viettämään aikaa isoissakin porukoissa, sitä parempi. Siihen tämä koko yhteiskuntakin tähtää, halusi tai ei. Toki jos lapsi ei viihdy kerhoissa vaan haluaisi vain olla kotona niin sitten voi varmaan olla kotona. Harva lapsi se, joka ei viihdy ikäisten parissa leikki-ikäisenä ja jolla ei kotona 24/7 tulisi jo hieman aika tylsäksi.
Siis mihin tämä yhteiskunta tähtää?

Itse en ole ollut ennen koulua missään muualla kuin kotihoidossa ja olen silti erittäin ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen.
Minusta silti jokainen saa tehdä ihan kuten parhaaksi näkee.
Ei ole mitään ainoaa oikeaa tässä asiassa.

 
kai se riippuu lapsestakin? meillä kotihoidossa oleva 3v käy satunnaisesti äidin ja pikkuveljen kanssa kerhossa tai perhekahvilassa. leikkikavereita on pihan puistossa ja nähdään aktiivisesti muita perheitä + serkut asuu lähellä.
 
Kerho parina päivänä viikossa on aivan riittävästi. Ehkä 5-vuotiaasta ylöspäin sitten tuota enemmän ajankulua ja ryhmätoimintaa, mutta kolmivuotiaalle teillä on jo todellakin tarpeeksi viikko-ohjelmaa.
 
Zugu
Kiitos kommenteista. Mukavaa, että ne ovat asiallisia ja rakentavaan sävyyn kirjoitettu :)
Päivähoitoon lapsi ei ole menossa vielä 1,5 vuoteen eli kotihoito jatkuu.
Ulkoilemme joka päivä läheisissä puistoissa, joissa tapaamme tuttuja äitejä ja lapsia. Lisäksi käymme kyläilemässä kaveriperheiden luona.
Mietin tuota syksyn kerhon aloittamista vielä. Itsestäkin se kuullostaa aika paljolta, jotenkin. Ehkä lapselle tulee sittenkin liikaa ohjelmaa?
 
Nähdäkseni tämä asia riippuu kovasti lapsesta. Toiselle tuo määrä toimintaa ja virikkeitä on sopiva määrä, toiselle taas ihan liikaa. Ap taitaa olla oman lapsensa paras asiantuntija :) Mun 3-vuotias tyttöni käy tällä hetkellä kerran viikossa kerhossa 1,5 tuntia kerrallaan, syksystä alkaen kerhokertoja on 2-3 viikossa 3 tuntia kerrallaan. Kaikkien kyläilyjen ja puistoilujen lisäksi nuo kerhoilut riittänevät mun tyllerölleni hyvin :)
 
turhan aikaisin
Alkuperäinen kirjoittaja Zugu:
Kyselen tällaista:
3-vuotiaani on kotihoidossa. Hän on reipas ja tavallinen lapsi. 2,5-vuotiaasta asti hän on käynyt 2 kertaa viikossa kerhossa, yhteensä 4 tuntia viikossa. Lisäksi käy vielä muskarissa ja taidekerhossa.
Tarkoitus olisi syksyllä aloittaa vielä kerhossa 2 kertaa viikossa, yhteensä 8 tuntia viikossa.
Kommentoikaa, onko tämä sopiva määrä, kiitos? Tarvitseeko tämän ikäinen mielestänne näin paljon virikkeitä ja toimintaa? Jollei, perusteluita :)
Ei tarvitse ainakaan noin paljoa. Eikä kaikki 3veet osaa vielä porukassa leikkiä, enemmän omiaan. Minun onkin rajana 4v ja siitä ylöspäin. Silloin nyt alkaakin jo kavereita kaivata mutta löytyyhän niitä monesti naapuristakin.
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja TIETOA:
EI TARVITSE, mulle sanoi tarhanjohtaja että vasta 5 vuotias lapsi tarvitsee virikkeitä!
Eli tämä on ihan varmaa tietoa ;) ei mitään mutu tuntumaa
Vai että tietoa..just joo. Kannattaisi lukea akateemista tutkimusta eikä kuunella jotain tarjanjohtajia. Tutkimusten mukaan 3 vuotias lapsi hyötyy ikäistensä seurasta erittäin paljon ja on yhtä tärkeää että hän saa riittävästi ikäistensä seuraa ilman aikusten sekaantumista kuin että hän on kotihoidossa alle 3 vuotiaana. Aikansa kaikella..
 
turhan aikaisin
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja TIETOA:
EI TARVITSE, mulle sanoi tarhanjohtaja että vasta 5 vuotias lapsi tarvitsee virikkeitä!
Eli tämä on ihan varmaa tietoa ;) ei mitään mutu tuntumaa
Vai että tietoa..just joo. Kannattaisi lukea akateemista tutkimusta eikä kuunella jotain tarjanjohtajia. Tutkimusten mukaan 3 vuotias lapsi hyötyy ikäistensä seurasta erittäin paljon ja on yhtä tärkeää että hän saa riittävästi ikäistensä seuraa ilman aikusten sekaantumista kuin että hän on kotihoidossa alle 3 vuotiaana. Aikansa kaikella..
Kolme veenä onkin jo hyvä ikä olla tarhassa mutta noin paljon on liikaa kolme veelle vaikka onkin kotihoidossa.
 
Mun mielestä ap:n lapsen harrastusmäärä on aika iso tuon ikäiselle. Meidän 3v. on kotihoidossa eikä ole vielä käynyt kerhoissa. Paitsi yksi vuosi käytiin muskarissa. Kyläillään aika paljon lapsiperheissä ja saman ikäinen serkkutyttö käy silloin tälloin meillä leikkimässä tai meidän neiti vastaavasti sielä. Ja kotona tappelukaverina reilu 1v. pikkusisko. B) Tulevana syksynä oon kyllä ajatellut laittaa muskariin tai kerhoon jos vaan näyttää siltä, että neiti sielä viihtyy.
 
Zugu
Kiitos vielä kommenteista.
Luulen tämän pohjalta, että jatkamme syksyllä samaan malliin kuin tähänkin asti. Emme siis aloita uusia kerhoja eli ota enempää kerhopäiviä.
Onhan tuo vielä aika napero ja viihtyy ihan hyvin "vain" kotonakin, ei siis kaipaa lisää virikkeitä.
 

Yhteistyössä