Tarvitseeko asiakasta tervehtiä vapaa-ajalla?

Missä menee mielestäsi raja?

Istuin eilen aamulla junassa, olin menossa yliopistolle. Minulle vieras ihminen kuikuilee toiselta puolelta, ja tulee selittämään:
- Hei moi! Minulle tilattiin sieltä Tapiolasta vai olikohan se sittenkin Jumbosta se ja se tavara, niin että jokohan sen vois tänään iltapäivästä käydä noutamassa teiltä keskustasta??

Tuijotin silmät pyöreinä, kunnes tajusin ylipäätään, että rouva oli käynyt edellisessä työpaikassani ostoksilla (en edelleenkään tunnistanut tätä naista, mutta ilmeisesti hän on sitten joskus spotannut mut työvaatteissa...)

Vastasin sitten että asia selvinnee kysymällä sieltä paikan päältä, kun mä en ole nyt töissä vaan mä istun tässä junassa!

Rouva hölmistyi ja meni takaisin omaan loossiinsa istumaan, sen näköisenä että aikoo pian kirjoittaa kiukkusta asiakaspalautetta. Mutta hei, ei kai mun tarvitse alkaa tehdä mitään selvitystä ventovieraille, että mä opiskelen nyt, enkä ole edes kyseisen yrityksen palveluksessa.

Kerroin tästä keissistä sitten entiselle työkaverille, joka myötätuntoisena kuunteli ja tunnisti asiakastyypin :D Joillain tosiaan on tyyli olla hieman liian tuttavallisia, ja unohtavat ettei me kuitenkaan olla asiakkaiden kavereita, vaikka löydettäisiinkin juuri sopivia tuotteita... Se vähän niin kuin kuuluu työnkuvaan... Tämä entinen kollega on kuulemma ottanut linjan, ettei edes tervehdi vakioasiakkaita, mutta meneeköhän se jo liian radikaaliksi? Siis jos joku todellakin vain tervehtii, niin miksei voisi vastata siihen, johan se kuuluu hyviin käytöstapoihinkin.
 
"heh"
Mä kanssa tervehtisin vain jos asiakas tervehtii ensin. Joillain aloillahan on se salassapitovelvoite joten ei varmaan saa edes tervehtiä kun muutenhan joku ulkopuolinen voi huomata asiakkuuden.
 
ei alle 4h kaupassa pääse
Tietysti pitää jäädä juttelemaan, jään itsekin jutskaamaan monenkin tutun tai vähemmän tutun kanssa, useasti pysähdyn kaupassakin kysdlemään toisilta asikkailta mitä ne meinaa ostaa ja miksi tunnen itseni olevan vastuussa että on pakko jäädä juttelemaan kaikkien kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei alle 4h kaupassa pääse;22496499:
Tietysti pitää jäädä juttelemaan, jään itsekin jutskaamaan monenkin tutun tai vähemmän tutun kanssa, useasti pysähdyn kaupassakin kysdlemään toisilta asikkailta mitä ne meinaa ostaa ja miksi tunnen itseni olevan vastuussa että on pakko jäädä juttelemaan kaikkien kanssa.
No ei sullakaan sitten hyvin mene! :D Tervetuloa kerhoon
 
salassapitovelvollisuuden alla
[QUOTE="heh";22496486]Mä kanssa tervehtisin vain jos asiakas tervehtii ensin. Joillain aloillahan on se salassapitovelvoite joten ei varmaan saa edes tervehtiä kun muutenhan joku ulkopuolinen voi huomata asiakkuuden.[/QUOTE]

Joo, mulla on näin.
Eli jos asiakas tervehtii ensin, minäkin tervehdin.
 
"vieras"
Mä oon ollu monta vuotta töissä tossa kylällä pienehkössä kaupassa. Tietyt naamat tunnistaa ja osa on sellasia, jotka on esim meidän äitin entisiä työkavereita. Vapaa-ajalla tervehdin niitä, jotka tervehtii ensin ja jos tulee vastaan sellaisia, etten halua tervehtiä, yritän näyttää siltä, etten huomaa... On näyttänyt menneen perille, etten halua tervehtiä ;) Jotenkin vaan ärsyttää, että kun oon vapaalla ja lasten kans, kyttäävät ihmiset, että mitä tollon päällä, mitä se ostaa ruokakaupasta, millasia lapsia sillon, millanen mies jne. No useimmiten saa kyllä olla ihan rauhassa ja sitten taas on ihan kiva kuulla, että ihmiset kaipaa mua sinne kauppaan, kun hoitovapaalla ollessa ovat kyselleet, että koska palaat ja kai sä palaat :)
 
huonoa
Olin itse kerran kaupassa, kun joku asiakas tuli multa kyselee missä on sitä ja tätä.
Olen siis kyseissä kaupassa töissä. Ja kyseessä on iso citymarket. Olin perheeni kanssa ostoksilla, ja tosiaan olin äitiyslomalla. En edes muista koko asiakasta. Totesin vaan, että en tiedä. (kauppaan tehty muutoksia) Siitähän se sitten kimpaantuikin, ja teki valituksen.
Mun ei tarvii asiakasta palvella vapaa-ajalla... ja tosiaan kun asiakas ei ollu mikään naamatuttu edes.
Tänäkin päivänä tuo asiakas mulkoilee mua vihaisesti, kun olen töissä...
 
iop
No jos (ja kun) joku tulee jotain oikein kysymään, niin kyllä mä pyrin vastaamaan sen tiedon mukaan, mitä mulla sillä hetkellä asiasta on. Ei se kuitenkaan niin yleistä omalla kohdallani ole tuo vapaa-ajalla häirityksi tuleminen, useimmat uhmiset kyllä ymmärtävät, että kaikilla on myös vapaa-aikansa.
 
Mä en tiiä, että oonko sopiva vastaamaan tähän ketjuun koska:

A. mun isä meni VUOSIA antamaan asiakkaille aukiolon jälkeen tavaroita
B. siltä kysyttiin VUOSIA ja kysytään yhä jotain tavaroita yms jos ne näkee sen jossain yleisellä paikalla (Pätee myös minuun ja mieheen)
C. mun oppilaat saattaa soittaa mulle vaikka kello 21 la illalla. Samoin esim Avon-asiakkaat
D. eikä mua haittaa yhtään, mun isää haittaa, koska se ei tahdo vapaa-ajalla nähdä ulkopuolisia ollenkaan. Eli kökkii vaan kotona.
E. ja mulle homma on ihan ok, ei haittaa. Joskus yhden duunin kyselyt/vastaukset hoituu toisen duunin aikana, mikä on tietty työnantajille ikävää, mutta en jaksa soitella perään, jos puhelimeen oon vastannu tai toisaalta sanoo, että hoidetaan omalla ajalla, kun voin vastata samantien.
:D
 

Yhteistyössä