Tarvitseeko 4-vuotias toisten lasten seuraa välttämättä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettiii

Vieras
asumme korvessa. ei ole naapureita, ei kavereita, ei kerhoja. vien 6v eskariin ja 4 v on samassa päiväkodissa kahtena päivänä viikossa. tyttö haluaisi itse mieluummin olla kotona. itse olen vauvan kanssa kotona. olen vienyt tytön tarhaan koska vapaa-ajalla ei ole muita leikkikavereita kuin veli.ja ajatellut että tyttö tarvii niitä kuuluisia virikkeitä. mietin sanonko tarhapaikan irti kokonaan?! minustakin on paljon kivempi kun tyttö on seuranani kotona!

Mielestäni tarvitsee. Se, että lapsi "mieluummin" olisi kotona kanssasi voi johtua myös vauvasta, eli ei haluaisi sinun jäävän vauvan kanssa kotiin kun hän joutuu päiväkotiin. On erilaista viettää kaikki aikansa kotona sisarusten kanssa kuin edes silloin tällöin päästä leikkimään muidenkin lasten kanssa, koska ihan samoilla pelisäännöillä ei olla oman perheen ja vieraiden kanssa. Eli olisi hyvä opetella olemaan myös vieraampien lasten kanssa.

Eiköhän oo aika tapauskohtaista. Meidän 4-vuotias tarvitsee, mutta hän meneekin mielellään päiväkotiin ja leikkii siellä täyttä päätä kunnes tullaan hakemaan. Jos tahtoisi toistuvasti jäädä kokonaan kotiin, saisi jäädä - on juurikin ton 2pv/vk päikyssä ollut nyt.

Ainakin oma 4-vuotiaamme kyllä tarvitsee kavereita ja niitä hänellä onkin naapurustossa. Toisinaan hänellä on jaksoja jolloin kaverit ei hirveästi kiinnosta vaan on mielumin minun kanssa jotain touhuten mutta kyllä se parin päivän päästä jo alkaa että kun ei ole mitään tekemistä ja haluaa mennä pyytämään kaveria leikkimään =)
Mutta minä taas itse olen ollut saman ikäisenä sellainen että enemmän tykkäsin leikiä yksin ja vaikka minulla olikin silloin muutama kaveri niin nautin myös yksin olosta.

meillä 4 vuotias on ollut vielä tyytyväinen et pääsee kerran viikossa omaan kerhoon 2 tunniksi ja perhekerhoon kerran viikossa. Tosin meillä kotona myös leikkiseuraa 2½ vuotiaasta ja isoveli 7 v kun tulee eskarista kotiin leikkii kyllä kovasti tuon 4v kanssa.

Lisään vielä että oma tyttömme käy päiväkodissa 3 päivää viikossa kun minulla osa-aikatyö ja siellä on kuulemma suosittu leikkikaveri myös toisten lasten keskuudessa eli olen sitä mieltä että lapsi kyllä tarttee toisten ikäistensä seuraa oppiakseen tärkeitä sosiaalisia taitoja.

[QUOTE="vieras";23841648]Musta tarvitsee. Lapsi mm. oppii uusia taitoja toisilta lapsilta ihan toisin kuin aikuisilta ja lapsi oppii paremmin tulemaan muiden kanssa toimeen.[/QUOTE]

Niin minustakin. Oman perheen kanssa voi tulla hyvin toimeen vaikka miten päin, mutta kyllä kosketus ulkomaailmaan on oikeasti hyväksi. Tässäkään tapauksessa ei oo tarkoitus kokopäiväiseen päivähoitoon lykätä. Mutta missä ihmeessä te asutte, jos ei mitään muuta ole tarjolla kuin se päiväkoti? Voihan niiden lasten kanssa leikkiä kai muulloinkin? Vaikea uskoa, että päiväkoti olisi ainut paikka saada leikkiseuraa...

Yhteistyössä