Tarvis tehdä lihapata porsaan suikaleista mutta miten sen tekisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jenni87

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
5 405
0
36
En ole siis ennen oikein tehnyt lihasta pataruokia, paitsi karjalanpaistia.
Haluaisin nyt tehdä porsaansuikaleista. Mulla on niitä noin kilo.
Miten ihmeessä sen tekisin... tekis siis mieli sellasta missä ehkäpä ois kirkas liemi, mutta mukana ois jotain paprikaa ja sipulia ainakin...
Yritin noita reseptisivuja katsella mut silmään ei tullut mitään tosi herkun kuuloista. :whistle:
Ohjeita?

Tee vaikka sovellettu pörköltti :D (unkarilainen lihapata) ruskista lihat, lisää paprikajauhetta, suolaa ja pippuria, lopuksi paprikat ja sipulit lohkottuina päälle ja lihalientä niin että melkein peittyvät. Hauduta hiljaisella kannen alla, kunnes liha on mureaa, suurusta. Loraus kermaa ei tee pahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Tee vaikka sovellettu pörköltti :D (unkarilainen lihapata) ruskista lihat, lisää paprikajauhetta, suolaa ja pippuria, lopuksi paprikat ja sipulit lohkottuina päälle ja lihalientä niin että melkein peittyvät. Hauduta hiljaisella kannen alla, kunnes liha on mureaa, suurusta. Loraus kermaa ei tee pahaa.

Tää kuulostaa jo ihan kokeilukelpoiselta... :p

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Tyhmä kysymys:
Miksi suikaleliha täytyy ruskistaa ennen pataan laittoa, mutta karjalanpaistilihat laitetaan raakoina? :ashamed:

Eikai sitä tarvitse jos ei tahdo.

Itsekin jäin miettimään onko se ruskistaminen välttämätöntä...

Tyhmä kysymys:
Miksi suikaleliha täytyy ruskistaa ennen pataan laittoa, mutta karjalanpaistilihat laitetaan raakoina? :ashamed:

Minä kyllä ruskistan pannun kautta karjalanpaistilihatkin-->nesteet sisälle.

Ei niitä ole pakko ruskistaa jos ei halua :D Meillä tykätään siitä kun heitetään possua, paprikaa, sipulia, suolakurkkua kuutoina ja perunaa pataan. Vettä, liemikuutio, mustapippuria mausteeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Tyhmä kysymys:

Minä kyllä ruskistan pannun kautta karjalanpaistilihatkin-->nesteet sisälle.

Tuleeko niistä parempia niin?
Mä olen niin amatöörikokki, että olen aina vaan lätkinyt ne vuokaan raakoina pakkauksen ohjeen mukaan, sitten kaatanut kiehuvaa vettä päälle ja tyrkännyt uuniin kera juuresten ja laakerinlehtien :laugh:

Mut hei, mä kans oon laittanu karjalanpaistilihat suoraan pataan.

Kun jos mä ne paistan niin okei, lihan täytyy olla hyvän aikaa ennen sitä huoneenlämmössä mut ruskistanko ne kuinka kuumalla? Kun on sellanen käsitys että niistä lihoista saattaa tulla sitkeitä jos teen jotakin väärin. :whistle:

Vähän eri vuodelta tämä mun miesti mutta tuumasin että jos joku tätä vielä lukee... Ajatelkaa nyt järjellä! Ei se ruoan teko mitään rakettitiedettä ole! Vähän aikaa voi pannulla ruskistella että eivät tartu toisiinsa kiinni... Sitten uunissa vaan RIITTÄVÄN kauan.. Esim. 150 asteessa tai allekin ja vaikka 3-4 tuntia.. Mitään ei haittaa vaikka ois vähän liian pitkään.. Onpahan mureaa.. Se on tietysti maku asia, mutta kyllähän ravintolan lihatkin on kypsiä, ellei jotain muuta toivo! Ja jotain lihaan sopivia mausteita tietysti, ja tärkeimmäthän tuossa äsken jo tuli...

Yhteistyössä