Tarviin apua clomien ja terojen viidakossa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SekoSeko76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SekoSeko76

Vieras
Tervehdys kaikkia mua viisaammat ihmiset!!
Olen avun tarpeessa tilanteessani... En tiedä mitä teen!!!
Lyhyt kuukautis-historia:
19.5. alkoi kuukautiset, jonka jälkeen jouduin aloittamaan e-pillerit (Diane Nova) lääkärin kehotuksesta iho-ongelmien takia taas hetkellisesti. Seuraavat kuukautiset tulivat ihan itsekseen 11.7. ja aloitin clomit kierron 5pv ja rouskuttelin niitä sinne kierron 9päivään asti (kuten kehotettu).. elikkäs viimeinen clomi meni 19.7. ja sitten taas tänään (29.7.) alkoi menkat, vaikka mokasin terojen kanssa enkä muistanut aloittaa kierron oikeana päivänä!!! Nyt en sitten tiedä, että jatkanko sillä ajatuksella, että tänään on kierron 1.pv ja aloitan clomit taas kierron 5.pv?? Vai pitääkö aloittaa nyt liian myöhään terot?? Vai mitä mä teen??!! Onko mulla nyt systeemit auttamatta sekaisin ja miten tämän voisi saada taas tahtiin!!!??
Olisin ERITTÄIN kiitollinen jonkin sortin ohjeita!! : )

Clomi= Clomifen, Tero= Terolut. Tavoitteena olisi saada perheenlisäystä.. joskus.. (runsas vuosi yritetty). Clomifen ja Terolut on lääkkeitä joista jälkimmäinen aloittaa vuodon ja ensimmäinen avittaa munasolun irtoamisessa. Ongelmana kun on todettu PCO (monirakkulaiset munasarjat).
Ärsyttää vaan kun asuu täällä korvessa niin pakko turvautua terveskeskus-lääkäreihin.. oma gyne on vielä kesälomalla : ( Hitsit kun on pitänyt seata koko systeemin!!!!

Okei. No, sen verran on sekavan tuntusta että älä ainakaan ota noita nappeja ilman lääkärin ohjeita..!Syökö ihmiset sitten paljonkin tollasia tabletteja lasten saamiseksi?En ole koskaan törmännyt tuollaisiin.Tsemppiä sulle, kyllä se tuosta varmasti selkiää, vaikka sitten sen tk-lääkärin avulla.

On onnellista lukea, että joku ei ole joutunut omakohtaisesti miettimään erilaisia hormoneja mutta aika "huolestuttavaa" että ei ole edes tietoinen hormoneista ja lisääntyneestä lapsettomuudesta.
Neuvoisin kyllä ottamaan yhteyttä lääkäriin, sillä jos kiertosi on tosiaan ollut 11.7 - 29.7 niin eihän se ole kuin 18 päivää. Ja clomeilla tavoitteena on saada kierroksi n. 28 eli että ovulaatio tulisi siinä kp14 tienoilla. Clomien kanssa ei tulisi käyttää teroja, vaan jos vuodon varmistamiseksi (jos clomeilla ei ovulaatiota tulisikaan) olisi hyvä käyttää esim. Lugesteronia. Monilla lääkärillä nuo terot vaan ovat sellaiset että ovat helppo tyrkätä käteen. Kierto ei kuitenkaan ole ihan kohdillaan, joten kannattaa vaatia seuraavaan clomi-kiertoon ultra, jossa nähdään, että tapahtuuko clomeilla edes mitään. Jos sinulla on nyt kunnon vuoto päällä eli normaalit menkat, niin kyllähän se uutta kiertoa ja uutta clomi-satsia tarkoittaa.. Ei niitä teroja kannata kierron alkuvaiheessa ottaa, ne kun estävät sillon ovulaation (jos heti ihan alkuun käyttää niitä). Uusi kierto = toimi sen mukaisesti.

Kaikilla ei tosiaan ole mitään tietoa hormoneista ja lapsettomuudesta. Jos ei ole omalle kohdalle sattunut, niin aika ulkona taitaa moni olla asian suhteen. Aika kevyttä lapsettomuuden hoitoahan tuo clomien ja terojen napsiminen vielä on. Toivottavasti ap saa kuitenkin avun niillä, eikä joudu rankempiin hoitoihin lähtemään. Ap:lle vielä vinkiksi, että tämän kaltaiset kysymykset kannattaa varmasti suunnata tuonne lapsettomuus-osioon. Sieltä löytyy kokemusta näistä roppakaupalla...

Kyllähän minä sen ymmärrän, että hormoneista ei ole välttämättä tarkkaa tietoa, mutta kysymys "Syökö ihmiset sitten paljonkin tollasia tabletteja lasten saamiseksi?" osoittaa kyllä sen, että ihan normaalia tietoa lapsettomuudesta, sen yleisyydestä ja sen mahdollisista hoidoista ei ole. Mun mielestä aika yleissivistykseen kuuluvaa tietoa, siis se, että lapsettomuutta on ja kaikki eivät raskaudu omin neuvoin, ja itsekin tiesin perusjutut ennen kuin sattui kohdalle. Toki on onnelista, että kaikkien tai edes suurimman osan ei tarvitse näitä asioita miettiä :)

Kyllä kuulosti minunkin korvaan aika räikeen hirveeltä tuo "Syökö ihmiset sitten paljonkin tollasia tabletteja lasten saamiseksi?" SYÖ!!! Tosi paljon nykyään ja moni joutuu vielä RANKEMPIINKIN hoitoihin. Piikkiä masuun ja sen sellaista. Ja ehkä vielä miehellekin piikkiä kulkusiin... Olkaa onnellisia, jos onnistuu helpommalla. Ja ap:lle tiedoksi, että ihan hyvin voi tätä täältäkin puolelta kysyä, koska aika moni nykyään tosiaan on raskautunut lääkkeiden avulla tai IVF/ICSI/PAS -hoitojen tuloksena. Mutta tosiaan kannattaa viesti laittaa vielä vaikka lapsettomuus-puolellekin. TSEMPPIÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja Oh hoh..:
Kyllähän minä sen ymmärrän, että hormoneista ei ole välttämättä tarkkaa tietoa, mutta kysymys "Syökö ihmiset sitten paljonkin tollasia tabletteja lasten saamiseksi?" osoittaa kyllä sen, että ihan normaalia tietoa lapsettomuudesta, sen yleisyydestä ja sen mahdollisista hoidoista ei ole. Mun mielestä aika yleissivistykseen kuuluvaa tietoa, siis se, että lapsettomuutta on ja kaikki eivät raskaudu omin neuvoin, ja itsekin tiesin perusjutut ennen kuin sattui kohdalle. Toki on onnelista, että kaikkien tai edes suurimman osan ei tarvitse näitä asioita miettiä :)

Olen ihan samaa mieltä. Kyllä luulisi, että jokaisella nyt jotain haisua olisi siitä kuinka yleistä lapsettomuus on. Tosin ehkäpä sitä tietämättömyyttä osoittaa osaltaan sekin kuinka "tunteettomasti" monille pariskunnille todetaan, että no teettee sitten niitä lapsia kun siltä tuntuu. Monella voi olla sitä "tekemistä" takana jo vuosia, eikä haluttua pienokaista vaan ala kuulua. Itse ainakin olen kokemusten myötä tullut tosi varovaiseksi noiden vauvahankkeista utelemisten kanssa, se kun voi aiheuttaa toiselle todella suurta mielipahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Oh hoh..:

Niin, ei kai noita tablettien nimiä ja muita hormonihoitojen termejä sentään ihan koulussa opita vai? Ihmiset ottaa varmaan asioista usein silloin vasta selvää tarkemmin, kun sattuu tosiaan omalle kohdalle. Tuntuu karun arkipäiväiseltä ja kylmältä että puhutaan näin jokapäiväisesti tuollaisista asioista, ihan miettii että kuinka kauhean yleistä se onkaan ettei ihmiset saa lapsia...Surullista. Kumpa tuota tekstiä ei ap olisi laittanut tahallaan tälle odotusaika-palstalle, kiusallaan... Toivottavasti monelle yrittävälle tulisi onnen hetkiä pienokainen sylissään! Tsemppiä!

Samaa mieltä tiluliin kanssa. Termejä ei opita koulussa eikä mielestäni niiden osaaminen kuulu yleissivistykseen. (Esim. itse en tiedä mitä ICSI tai PAS tarkoittaa. IVF:n sentään tiedän ja tiedän että lapsettomuus valitettavasti on yleistynyt.) Sen sijaan yleissivistykseen tai ainakin yleisesti hyväksyttyyn käytökseen kuuluu ettei utele toisten lastentekotilanteesta mitään. Kyllä me lapsettomuudesta tietämättömätkin voidaan olla empaattisia ja ystävällisiä, vaikkei omakohtaista kokemusta - onneksi - olekaan.

Ap:lle paljon onnea ja toivottavasti pillereistä on apua ettei tarvitse turvautua rankempiin hoitoihin, mutta on hieman outoa että ap laittoi viestinsä onnellisten odottajien palstalle eikä lapsettomuuspalstalle...ja sitten ihmiset jotka yrittävät auttaa saavat muiden (lapsettomuuden kokeneiden) paheksunnat. Ihmeellistä touhua.

Yhteistyössä