Tartunnoista valittava ystävä

• Viestiketjun aloittaja ärsy
  • Ensimmäinen viesti
ärsy
Mulla on vajaa 2v lapsi ja eräällä äitiystävälläni samanikäinen lapsi. Omamme on päivähoidossa ja itse olen myös päivähoidossa töissä, joten etenki viime kevät sairastettiin paljon. Aina olen ilmoittanut jos oienikin nuha, eikä kunnolla kipeänä olla tavattu. Kuitenki tämä kaverin lapsi saa vähintään nuhan 8/10 tapaamisella ja tästä kaveri sanoo aina erikseen ("taisi pena saada sun lapselta nuhan").

Viimeksi ku nähtiin,olimme lomalla, niin tytöllä oli allergista nuhaa hoitokoirasta _josta ilmoitin kuitenkin etukäteen_.Olimme mökillä jossa lapset oli paljon ulkona ja läträsi jääkylmässä vedessä myös toisten lasten kanssa. Tämän jälkeen kaverin lapsi sai nuhakuumeen. Hänen miehensä oli ollut vihainen, että oli lähtenyt meidän kanssa vaikka tiesi että mun lapsella on nuha. Kertoi sen siis minulle.

Alkaa ärsyttää, ku sanon etukäteen et jos yhtää ollaa kipeitä ja silti oikee koko perheen kesken ruoditaa ku on heidän lapsi taas saanut mun tytöltä tartunnan. Nyt pyys yökylään, mut eipä todella taideta mennä, ku just alkanu hoito ja ite olin jo flunssassa viime viikon. Heillä kuitenkin ihan perusterve lapsi joka on nii herkkä sairastumaan että saa jonku pöpön vaikka meillä ei olis edes oireita. Ei sillä juuri muita lapsikontakteja ole, että selittää kuvion, mut on aika inhottava käydä jos aina mainitaa "ei sit missään hirveessä räkätaudissa", ku ei sellaisessa olla koskaa menty! Eikä taideta mennä missää kondikses ennen ens kesää.

Niin, niitä tartuntojahan ei saa esim. kaupasta tai muilta ihmisiltä, vaan kaikki tartunnat tulee aina teiltä... :rolleyes:

Saatko sä tuosta ystävyydestä kauheasti muutenkaan irti? Ehkä sun kannattaisi sanoa asiasta tuolle ko. henkilölle ja kertoa, että yrität kyllä parhaasi mukaan välttää ja olla tuomatta tarttuvaa pöpöä kantavaa lasta heidän lapsensa lähelle. Samalla voisi huomauttaa, että lapsi voi pöpön saada muualtakin, kuin lapsikontaktista. Vanhemmatkin voivat vaikka kauppareissulta kantaa kotiin pöpöjä joista herkkä "taudinkerääjä"lapsi sitten oikeasti voi sairastua vaikka vanhemmille ei oireita tulisikaan.

Kyllä minä jo tuossa vaiheessa oikeasti sanoisin asiasta ja kertoisin omia tuntojani. Jos ei pahaa mieltä aiheuttava huomauttelu ja kyttäys lopu, loppuisi kyllä minun vierailut ko. paikkaan...

Ja ei oo minusta kauheen yleistä vierittää muiden niskoille syy oman lapsen sairastumisesta. Jos on niin bakteerikammoisia, niin mikseivät pysy mökissään ja ole tapaamatta ketään. Sori, minulla on aika yksinkertaiset linjaukset :D

• Tykkää
Reactions: Anatolia
piitii
Valitettavasti sukulaisena on tällainen tapaus joka ramppaa jopa ostamaan lääkkeitä, kun heillä nyt varmasti on se ja se tartunta, kun me on sairastuttu kuukausi heillä vierailun jälkeen. Se miten se kuukausi sitten jo olisi heille tarttunut on meille vaan vielä aika mysteeri.

ärsy
Kyllä se muuten on hyvää seuraa ja mukava. Sanoin sille, et ei nyt tulla ku teillä ollaan nii herkkiä sairastumaa et ootte kipeitä vaikka meillä ei edes olisi mitään. Vastasi et no katotaa ens viikonloppua jos olisitte terveitä.. Et ku ei ees tajuu.

"vieras"
Minusta on kyllä ihan normaalia että ilmoitetaan jos lapsella on nuha. Vauvaperheessä se voi johtaa osastolle, koska pienelle vauvalle ei voi antaa lääkkeitä. Isomman perheessä voi olla jokin lomamatka suunniteilla joka menee pieleen jos juuri silloin ollaan kipeänä.

Mutta jos olet kertonut että ootte olleet kipeänä tai että lapsi on nuhainen niin silloin vastuu siirtyy hänele itselleen eikä siitä voi jälkikäteen valittaa. Tämän varmaan hänelle kertoisin.

Mun lapset sairasti ensimmäisen päiväkotisyksyn niin että oli syksyllä yksi viikko jolloin molemmat oli kokonaisen viikon hoidossa. Vastustuskyvyn rakentaminen kestää aikaa, ja kotihoidettu ei saa sitä vastustuskykyä muuten kuin sairastamalla niitä flunssia.

ärsy
[QUOTE="vieras";26939079]Minusta on kyllä ihan normaalia että ilmoitetaan jos lapsella on nuha. Vauvaperheessä se voi johtaa osastolle, koska pienelle vauvalle ei voi antaa lääkkeitä. Isomman perheessä voi olla jokin lomamatka suunniteilla joka menee pieleen jos juuri silloin ollaan kipeänä.

Mutta jos olet kertonut että ootte olleet kipeänä tai että lapsi on nuhainen niin silloin vastuu siirtyy hänele itselleen eikä siitä voi jälkikäteen valittaa. Tämän varmaan hänelle kertoisin.

Mun lapset sairasti ensimmäisen päiväkotisyksyn niin että oli syksyllä yksi viikko jolloin molemmat oli kokonaisen viikon hoidossa. Vastustuskyvyn rakentaminen kestää aikaa, ja kotihoidettu ei saa sitä vastustuskykyä muuten kuin sairastamalla niitä flunssia.[/QUOTE]

Mun tyttö on keskonen, joten hänen vauva aikanaan olin erityisen kiinnostunut siitä onko jollain joku tauti päällä vai ei, mutta nykyään kun on jo isompi ja päivähoidossa ni ne pöpöt, flunssat ja nuhimiset on ihan vaan arkea. Elämää ei voi suunnitella sen mukaan saako flunssan vai ei, sitä ei voi käytännössä estää ellei sitten oo omalla porukkalla omassa tuvassa. Ja sitä ei ihan pyllerö kestä näillä menoilla. ;D

Yhteistyössä