Tarkenisitko itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päiväkodin täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päiväkodin täti

Vieras
Sinulla olisi aamulla tiedossa luistelua -12 asteen pakkasessa. Päällesi puet alusvaatteet, legginsit, t-paidan, pitkähihaisen, jo usemman konepesun läpikäyneen haalarin, villasukat, toppakengät, kulahtaneet hanskat, kypärämyssyn ja pipon... Ensin hitaasti kävellen kohti luistelukenttää, luistimet jalkaan (kunhan joku ne ehtii sinulle laittaa, kuitenkin niin pian kuin mahdollista) ja sitten luistelemaan hetkeksi, taas hieman odottelua, jotta joku ehtii auttaa luistimet jaloistasi pois ja kengät takaisin jalkaan. Ja sitten taas odottelua, jotta kaverisikin saavat kengät jalkoihinsa. Vihdoin kävelymatka päiväkodille voi alkaa. Koko reissuun kuluu aikaa noin 2 tuntia.

Tarkenisitko sinä?

Aika monen lapsen pitäisi!

En. Ainakaan tässä viimassa, jos pitää ulkona odotella. Täällä on onneksi lämmin koppi odottelun ajaksi. Missä kaulaliina, lapaset ja väliasu/pitkikset?

Esikoinen olisi tuossa varustuksessa hiestä märkä. Voisi siis jättää ainakin villasukat pois ja mahdollisesti t-paita+pitkähihainen yhdistelmän sijasta laittaa ohuen pitkähihaisen paidan/puseron. Kuopukselle taasen laittaisin kunnon hanskat ja lisäksi college/fleecehousut.

Riippuu niin lapsesta pärjääkö vai ei.

Fleeceä tai villaa väliin varmuudeks. Pitkäkö se matka sieltä kentältä on päiväkotiin?

Nyt kun on alkanut tuulla, tuntuu todella kylmältä!

Pistätte lapset pomppimaan perushaaraa sinne kentälle.:D
Luistellessa tuskin tulee vilu, tuossa iässä monelle pelkkää pystyyn nousemista koko luistelu.:laugh:

Totuus on, että noin 1/5 hoitolapsilla ei ole säänmukaista varustusta päiväkodilla. Osalla ei ole alle villa tms. haalaria, ei tumppuja rukkasten alle jne. Kokeilkaapa lastenne rukkasia, aika nopeasti niiden vuori painuu kasaan eikä lämmitä juuri ollenkaan.

[QUOTE="jep";29506742]
Riippuu niin lapsesta pärjääkö vai ei.[/QUOTE]

Kyllä! Mäkään en sitä uskonut, ennenkuin sain kuopuksen. Jos oli villavaatteet talvihaalarin alla vaikkapa -15 asteessa, niin oli hiestä märkä. Päiväkodissakin onneksi osasivat sen huomioida (paitsi sijaiset, joka ymmärrettävää). Poika tykkää kyllä lämpimästäkin (nauttii löylyistä ja helteistäkin), mutta pari päivää sitten viimeksi sanoi, että ihanan viileää, kun oli noin 10 astetta pakkasta ja pureva viima. Käy myös usein melkein kylmässä suihkussa, on nyt pian 13v.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin täti;29506745:
Totuus on, että noin 1/5 hoitolapsilla ei ole säänmukaista varustusta päiväkodilla. Osalla ei ole alle villa tms. haalaria, ei tumppuja rukkasten alle jne. Kokeilkaapa lastenne rukkasia, aika nopeasti niiden vuori painuu kasaan eikä lämmitä juuri ollenkaan.

Laittakaa lappua lokeroon jos lapsparat on viluissaan.
Turhahan sitä on täällä valittaa.

Kokeilepa villalapasia (=tumput?) nahkakintaiden (=rukkaset?) päälle, on lämpimämpi kuin toisinpäin. Toki lapasten täytyy silloin olla reilusti isommat kooltaan.

Juu ei tarkenisi ainakaan kuopus. Hänellä päällään tänään
sukat ja alushousut
teepaita
collegepaita
collegehousut
villahaalari
villasukat
kypärämyssy
toppapuku
villapipo
eikä ole hiki vaikka juoksee ja touhuaa kuinka.
Esikoiselle saa yleensä laittaa yhden kerroksen vähemmän

Kyllä! Mäkään en sitä uskonut, ennenkuin sain kuopuksen. Jos oli villavaatteet talvihaalarin alla vaikkapa -15 asteessa, niin oli hiestä märkä. Päiväkodissakin onneksi osasivat sen huomioida (paitsi sijaiset, joka ymmärrettävää). Poika tykkää kyllä lämpimästäkin (nauttii löylyistä ja helteistäkin), mutta pari päivää sitten viimeksi sanoi, että ihanan viileää, kun oli noin 10 astetta pakkasta ja pureva viima. Käy myös usein melkein kylmässä suihkussa, on nyt pian 13v.

Meillä kanssa 6v:llä kiertää veri sitä rataa että haalaria on avattava, vaikka kuinka olis teknistä alusta loppuun.

Huomasin saman; päiväkodissa pukevat ylle enemmän kuin on tarpeen. Nyt eskarissa tyttö saa itse kertoa haluaako fleecen päälle vai ei. Onhan se helppo eskarin itse mennä pukemaan lisää päälle jos kylmä tulee, toisin kuin pienillä; hoitajan täytyy käydä pukemassa mahdollisesti lisää päälle, jos tulee kylmä, kuka sitten vahtii muita lapsia.

Onneksi meillä on luistelumahdollisuus ihan pk:n kulmalla leikkipuistossa ja lapsille laitamme luistimet sisällä eteisen lämmössä ja sitten köpöttelemme kentälle vaikka vai 10 tai 20 minuutiksi. Menee siinäkin toki aikaa, kun vaikka 7 lapselle laittaa vaatteet ja luistimet päälle ja jalkaan, mutta aikaahan meillä on ja tänäänkin olin tosi hauskaa, kun leikin lasten kansa hippaa kentällä, joten minäkään en palellu siellä.

Iltaisin lapset ovat usein aika väsyneitä lähtemän luistelemaan (ainakin omani on) ja viikonlopun säästä ei ikinä tiedä, joten vaikka se vie aikaa ja välillä hermojakin, niin koen sen kuitenkin aika palkitsevana ja on ihana nähdä kun lapsen silmät loistaa, kun hän vihdoinkin pysyy pystyssä edes 5 minuuttia kaatumatta. Onpa mulla sittenkin ihana ammatti!

Onneksi meillä on luistelumahdollisuus ihan pk:n kulmalla leikkipuistossa ja lapsille laitamme luistimet sisällä eteisen lämmössä ja sitten köpöttelemme kentälle vaikka vai 10 tai 20 minuutiksi. Menee siinäkin toki aikaa, kun vaikka 7 lapselle laittaa vaatteet ja luistimet päälle ja jalkaan, mutta aikaahan meillä on ja tänäänkin olin tosi hauskaa, kun leikin lasten kansa hippaa kentällä, joten minäkään en palellu siellä.

Iltaisin lapset ovat usein aika väsyneitä lähtemän luistelemaan (ainakin omani on) ja viikonlopun säästä ei ikinä tiedä, joten vaikka se vie aikaa ja välillä hermojakin, niin koen sen kuitenkin aika palkitsevana ja on ihana nähdä kun lapsen silmät loistaa, kun hän vihdoinkin pysyy pystyssä edes 5 minuuttia kaatumatta. Onpa mulla sittenkin ihana ammatti!
:flower::heart:
Respect!

Päiväkoti-ikäiset mulla on jo aikuisia, mutta ennen vietiin lapsen kaappiin varavaatteiksi joka kelille sopivia releitä. Onko sitten nykyään päiväkodeissa tilanpuute - tiedä häntä.

Himputti kun lapsetkin osaa joskus olla niin omapäisiä, että vaikka miten yrittäis puhua järkeä, niin ei vaan ota kunnon vaatteita...mun vika tietty. Mut täytyy vaan luottaa, että jos tulee kylmä, niinlaittaa sitten ens kerralla enemmän. Mun eskarilainen on onneksi aika kuumaverinen, eli ehkä sit ei palele, ihme kyllä.

Kautta aikainhan sitä vanhemmat tädit ovat patistaneet lapsille ja nuorille villahousua ja kaulaliinaa päälle, kut nuoret vaan mennä porskuttaa eikä noitä palele. Se on meidän vähän vanhempien ongelma, kun ei enää veri kierrä yhtä hyvin ja ollaan paljon paikallaan. Lapset touhuaa.

Se on totta että usein puetaan liian vähän, mutta onko päikyn pakko käyttää kokonaista 2 tuntia siihen reissuun 12 asteen pakkasella? Tunti ulkoilua on ihan ok pienille tuossa pakkasessa.

Päiväkotiryhmät voivat tehdä lisäksi luistelukeikkoja jäähalliin jo syksynkin aikana, ei siihen tarvitse käyttää pakkaskelejä ja kaukana olevaa ulkojäätä. Jos siis kunnassa on jäähalli, jos on päivähoidolla rahaa jne.

Viimeksi muokattu:
Ap, onko niillä lapsilla sitten kylmä? Siis kun tässäkin ketjussa moni kertoo että lapsi pärjää ilman välikerrosta, silloinhan se onkin turha. Hikoilun jälkeen tulee kylmä varmasti.

Meidän lapsilla on kyllä villavaatteet käytössä, mutta eivät olekaan kuumakalleja eivätkä kyllä pk:saakaan. Å

Monesti oon miettinyt että voiko tenaville pieneksi jääneitä villavarusteita tarjota päiväkodille varavaatteiksi. Meillä kun on aivan liikaa villasukkaa, lapasta, villapaitaa ja pukua monesti kun kasvavat ohitse omistaan.

Mulle on päiväkodista muutamaan kertaan huomauteltu, kun lapselta puuttuu sitä ja tätä ja milloin mitäkin. Ja joka kerta oon vaan hölmistyneenä todennut, että kyllä ne vielä aamulla oli mukana.
Ei vaan olis varaa jatkuvasti olla ostelemassa uutta kamaa kadonneiden tilalle. Ja nimikoituja on aina meidän lasten vaatteet. En tiedä mihin ne kamat aina häviää, piilottaako lapsi itse, vai häviääkö muiden matkaan. Mutta yritys kuitenkin on kova, että asianmukainen varustus olisi mukana.

Meillekin muuten kulkeutuu aika usein väärillä nimillä varustettuja vaatteita ja niitä sitten palautellaan, mutta kaikki vissiin sitten ei palauta...

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin täti;29507453:
Ajattelin nyt vaan tällä, että kun täällä meitä äitejä riittää, vois jokainen tarkistaa ja miettiä ne lapsensa varusteet sinne hoitoon. Tämä sama asia kun toistuu vuodesta toiseen... ja varmasti jokaisessa pk:ssa ongelma on.

Mielestäni on tämä ei ole oikea foorumi kertoa väärästä varustuksesta, etkö voisi kertoa suoraan aikuiselle, joka hakee tai tuo lapsen? Yritän aina toimia ohjeistuksen mukaan, mutta tuntuu vaihtelevan vaatevaatimukset kaikkien hoitajien+sijaisten välillä niin paljon, että väärin menee kumminkin.
Yritän pukea lapseni lämpimiin varustuksiin ja yleensä ominaisuudet säilyttäneeseen toppaan, mutta kerrothan minulle jos olen siinä epäonnistunut?

Yhteistyössä