Tarjouksen tekeminen talosta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ekakertalainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ekakertalainen"

Vieras
Tässä nyt mietin vaan asioita, en ole edes pankissa käynyt vielä..

Mutta täälläpäin on ollut kaksi pientä omakotitaloa kaupan jo tosi kauan, kummastakin pyynti vähän yli 160.000.
Mä elän kaksin mun lapsen kanssa, olen vakituisessa työssä ja maksan vuokraa 550e kuussa.

Ennemmin maksaisin omaa kuitenkin tuon verran pois (tiedän, omakotitalosta on muitakin kuluja kun lainanlyhennys...)

MITÄ JOS, huom! JOS marssisin pokkana tekeen tuollaisesta 165.000 talosta 100.000 tarjouksen?! (olettaen et saisin tuon suuruisen lainan!)
Siis voiko periaatteessa tarjota mitä vaan?! Ja mitä JOS se mun tarjous menee läpi, eiks siinä oo joku tietty summa mikä mun sit täytyy kuitenkin maksaa vaikken sit ostaiskaan ko.taloa..?

Millaisia kuluja teillä muilla omakotitaloasuminen kuukaudessa aiheuttaa? Jätemaksut, lämmitykset yms.

Kertoilkaa kaikkea mitä pitäisi selvittää ja tietää ennenkun alkaa asioita viemään eteenpäin :)

[QUOTE="vieras";27023018]No joo, kyllähän mitä vaan voi sanoa ja tarjota mutta mieti nyt kuitenkin onko se tarjous yhtään realisitinen, järjellisyyden rajoissa.[/QUOTE]

Toinen talo on eläkeläispariskunnan jotka muuttaneet rivitaloon lähelle palveluita ja toinen talo perikunnan "riesana".
Kumpikin talo ollut myynnissä n.vuoden.
Talot ovat n.100 neliöisiä 3h+k, ja mitä olen kuullut niin juuri pienuutensa vuoksi roikkuvat (ainakin toinen) edelleen myynnissä.

Mulla ei yksin ole ikinä varaa mihinkään 165.000 lainaan, siitä tää villi ajatus lähti...
Että häviääkö siinä itse mitään jos tekee jonkun ihan älyttömän tarjouksen, on se sitten järjellisyyden rajoissa tai ei ;)

Voit tehdä tarjouksen, mutta voit olla varma, ettei sitä sinun tarjoustasi tulla hyväksymään.

Kannattaa tutustua kyseisten talojen myyntiesitteisiin, siellä kerrotaan kyllä monenmoisista menoista, mitä se omakotitalo tulee tuomaan.

[QUOTE="vieras";27023041]Voit tehdä tarjouksen, mutta voit olla varma, ettei sitä sinun tarjoustasi tulla hyväksymään.

Kannattaa tutustua kyseisten talojen myyntiesitteisiin, siellä kerrotaan kyllä monenmoisista menoista, mitä se omakotitalo tulee tuomaan.[/QUOTE]

Miten siitä voi niin varma olla?

Olen kyllä tutustunut kummankin talon "asioihin", mutta saa kai sitä silti kysellä täältäkin? :)

Et sä mitään häviä jos vaan muistat laittaa tarjoukseen kaikki ehdot (laina, kuntotarkastus jne.) millä turvaat omaa selustaasi. Koska kun teet ja allekirjoitat kirjallisen tarjouksen niin se on sitova, niillä ehdoilla. Ja yleensä niissä on myös se sopimussakko. Eli jos ehtoina ovat nuo edellämainitut kaksi asiaa ja laina onnistuu sekä kuntotarkastus on ok, on sinun todella ostettava talo tai maksat etukäteen määritellyn summan. Kiinteistökaupassa sen suuruus voi olla melkoinen.

Ja kulut, ah, ne iänikuiset kulut. Meillä talo ( as.pinta-ala/kok.ala n.100/200 neliötä)

suora sähkölämmitys + 3 varaavaa takkaa, sähköt n. 250€/kk+puut
jätemaksut (tyhjentävät astian kerran/vko) n. 30€/kk
vakuutukset n. 170€/kk
vesi n. 40€/kk
kiinteistövero. n. 20€/kk

Tässä siis karkeasti laskettuna kk menot ns. pakollisiin. Luonnollisesti laskut tulevat sitten hieman harvemmin ja isommissa erissä (esim. vakuutus 4 x vuodessa à 500€ kpl). Ja toki kaikki riippuu kaikesta, esim. talon koosta, iästä, lämmitysmuodosta, eristeistä, kuinka taloa on kunnostettu, jne.

Sitten kun tähän kaikkeen lisäät kaikki koneet, laitteet yms. millä huollat ja kunnostat taloa ja pihaa, sekä varaudet siihen että parhaimpina kuukausina rikki menevät yhtäaikaa lämminvesivaraaja, pyykinpesukone ja ruohonleikkuri. Ei ole ylläpito halpaa, ei.....

Meillä ei aikanaan otettu yhtä tarjousta vastaan, vaan välittäjä sanoi, ettei sitä kannata tarjota, ettei sillä lähde, eikä siis vie tarjousta eteenpäin. Hän oli siis tietoinen josain rajasta minkä myyjä oli itselleen asettanut. Taisi siinä jotain sanoakin minkä verran ainakin pitää tarjota, että tarjous edes otetaan vastaan.

Juu ja tuon jälkeen on talo ostettu.

60 000e pienempi tarjous ei tule millään menemään läpi. Mutta yrittää voi, tuskin kirjoittavat edes paperille. Suomessa melkein kaikki asunnot on ostettu lainalla jota voi vielä olla jäljelläkin. Ei kukaan myisi asuntoaan reilulla tappiolla? itse saatiin tingattua noin 10 000e pois pyyntihinnasta, mikä oli aika paljon.

Jos sinulla ei 550 euron vuokran lisäksi ole varaa laittaa rahaa säästöön, tarkoittaa se ettei sinulla ole käyttää asumiseen kuin tuo 550e/kk. Omakotitalossa, etenkin vanhassa, tulee aina eteen yllättäviä kuluja ja siksi niihin pitää pystyä etukäteen varautumaan. Tarkoittaa sitä, että remontteihin pitää olla säästöjä/budjetoida menoja jo etukäteen. Siksi tuo 550e on minimisumma, joka pitää laskea jo pelkkiin asumiskuluihin (sis. siis nuo remontteihin varautumiset) vanhassa talossa. Lainaan sinulla ei jää senttiäkään. Eli sori, ei sinulla ole taloon varaa vaikka saisit sen ilmaiseksi.

Osakkeeseen voisi olla, jos varaa vastikkeeseen 200e jää lainanhoitoon 350 euroa kuussa. 20 vuoden laina-ajalla ja 5% korolla tuo tarkoittaisi noin 50 000 euron lainamäärää. Silloinkin tulee toki huomioida, että tarvitset asuntoon joko omarahoitusosuutta (=säästöjä) tai muun takauksen.

Kunhan laitat tarjoukseen rahoitusehdon!! sitä ilman et voi/ NO EI KANNATA mennä tarjoamaan jos ei ole mitään takeita lainasta. Jos rahoitusehtoa ei ole ja et sitten ostakaan taloa, joudut kuitenkin maksamaan jonkun prosenttimäärän hinnasta. En muista mikä se prosenttimäärä on.

Veikkaanpa, että myyjät eivät kummassakaan tapauksessa ole valmitta tuollaiseen alennukseen. Jos olisivt, niin ne talot olisi jo myyty aikaa sitten. Täytyy olla edes vähän realisti näissä asioissa ja kuten jo moni kirjoittikin, niin pitää olla myös realisti noissa asuinkuluissa. Omassa talossa ei tule huoltomies korjaamaan paikkoja ja kaikki on maksettava omasta pussista lainanlyhennyksen lisäksi.
Ja pitää vielä osata niitä kunnosspitotöitä. Ei pelkkä kukkien istuttaminen riitä.

[QUOTE="vieras";27023649]60 000e pienempi tarjous ei tule millään menemään läpi. Mutta yrittää voi, tuskin kirjoittavat edes paperille. Suomessa melkein kaikki asunnot on ostettu lainalla jota voi vielä olla jäljelläkin. Ei kukaan myisi asuntoaan reilulla tappiolla? itse saatiin tingattua noin 10 000e pois pyyntihinnasta, mikä oli aika paljon.[/QUOTE]

Tai sit voi mennä. Me tarjottiin ekaks talosta jonka pyynti oli 99 000e 56 000e. Lopulta muutaman vastatarjouksen ja tinkaamisen jälkeen päädyttiin hintaan 69 000e,eli hinnasta tippui 30 000e pois. Isommasta summasta siis vastaava prosenttimäärä olis isompi summa rahaa...

Tai sit voi mennä. Me tarjottiin ekaks talosta jonka pyynti oli 99 000e 56 000e. Lopulta muutaman vastatarjouksen ja tinkaamisen jälkeen päädyttiin hintaan 69 000e,eli hinnasta tippui 30 000e pois. Isommasta summasta siis vastaava prosenttimäärä olis isompi summa rahaa...

No shit, sherlock :D

Tottakai ap voi tarjota talosta vaikka euron, mutta _todennäköisyys_ tarjouksen hyväksymiseen on pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;27023264:
Et sä mitään häviä jos vaan muistat laittaa tarjoukseen kaikki ehdot (laina, kuntotarkastus jne.) millä turvaat omaa selustaasi. Koska kun teet ja allekirjoitat kirjallisen tarjouksen niin se on sitova, niillä ehdoilla. Ja yleensä niissä on myös se sopimussakko. Eli jos ehtoina ovat nuo edellämainitut kaksi asiaa ja laina onnistuu sekä kuntotarkastus on ok, on sinun todella ostettava talo tai maksat etukäteen määritellyn summan. Kiinteistökaupassa sen suuruus voi olla melkoinen.

Ja kulut, ah, ne iänikuiset kulut. Meillä talo ( as.pinta-ala/kok.ala n.100/200 neliötä)

suora sähkölämmitys + 3 varaavaa takkaa, sähköt n. 250€/kk+puut
jätemaksut (tyhjentävät astian kerran/vko) n. 30€/kk
vakuutukset n. 170€/kk
vesi n. 40€/kk
kiinteistövero. n. 20€/kk

Tässä siis karkeasti laskettuna kk menot ns. pakollisiin. Luonnollisesti laskut tulevat sitten hieman harvemmin ja isommissa erissä (esim. vakuutus 4 x vuodessa à 500€ kpl). Ja toki kaikki riippuu kaikesta, esim. talon koosta, iästä, lämmitysmuodosta, eristeistä, kuinka taloa on kunnostettu, jne.

Sitten kun tähän kaikkeen lisäät kaikki koneet, laitteet yms. millä huollat ja kunnostat taloa ja pihaa, sekä varaudet siihen että parhaimpina kuukausina rikki menevät yhtäaikaa lämminvesivaraaja, pyykinpesukone ja ruohonleikkuri. Ei ole ylläpito halpaa, ei.....

Vakuutus 2000e/vuosi, iten noin kallis? Meillä on 110 neliön talo ja laajaturva vajaat 400e/ vuosi.

Kyllähän kaikkea voi kokeilla, mutta korkeammissa hintaluokissa tuo on huomattavasti vaikeampaa, koska vanhasta asunnosta voi hyvinkin olla vielä lainaa jäljellä joka pitää myyntituloilla kuitata pois. Ja lopuilla lyhentää uutta.

160 000 --> 100 000 on kyllä todella suuri ero. Itse en myyjänä todellakaan moiseen suostuisi ellei kyseessä olisi pakkohuutokauppa ja konkurssi. Veikkaan että moni tuumaa ihan samaa.

[QUOTE="vieras";27024090]Vakuutus 2000e/vuosi, iten noin kallis? Meillä on 110 neliön talo ja laajaturva vajaat 400e/ vuosi.[/QUOTE]

Joo, enpä huomannu eritellä :) Keskitetty, mutta siinä on kaikki (talot, autot, lapset jne.) mikä on haluttu vakuuttaa. Pelkän talon/kiinteistön osuutta en tähän hätään muista. Ja kuten huomaat, pinta-alaa on myös todellisuudessa kaksinkertaisesti. :)

Voihan sitä tarjota mitä vaan, mutta aika älytöntä lähteä tiputamaan melkeinnpä 40 % hinnasta rahoitusehdolla. Voi olla, että myyjää voi hiukan hymyilyttää tuo tarjous.

Jos talot ovat olleet myynnissä pitkään, eikä hintoja ole laskettu, ei myyjillä ole kiire myydä. Itse asiassa perikunta on varmaan kaikkein vaikein tapaus hinnan pudottamiseen, kun kaikki haluavat siivunsa kakusta. Ja mahdollisimman ison siivun.

Yhteistyössä