tarjottavaa..

miehen perhe tulee yöksi..tulee meille vasta illalla n.kahdenkans aikaa mut jotain pitäisi keksiä tarjottavaksi siksi illaksi..piirakkaa vai mitä?
aamulla ajattelin ihan perus aamupalaa,leipää,jugurttii,juustot ja leikkeleet ja puuroa jos haluaa..

Heips, mä trjoisin kinukkupiirakkaa ja sitä omenapiirakkaa.....tässä on tosi hyvät ohjeet, olen netistä ne löytänyt :

Mervin kinkkupiirakka
Pohja:
100-150 g voita tai margariinia
2 1/2 dl vehnäjauhoja
3 rkl kermaa
1 dl juustoraastetta
Täyte:
2 kananmunaa vajaa
2 dl kermaa
1 rkl vehnäjauhoa
4 dl juustoraastetta
2 dl kinkkunpaloja

Pohjan ainekset sekoitetaan ja painellaan vuokaan, jota ei tarvitse erikseen rasvata.
Pohjaa paistetaan 225 asteessa 10-15 minuuttia niin, että vähän ruskistuu.
Täyte sekoitetaan ja levitetään pohjan päälle. Piirasta paistetaan 225 asteessa 15 minuuttia.
Tämä täytyy ehdottomasti tarjoilla kuumana, ja mä teenkin vieraiden tullessa niin, että lykkään
vikan kerran uuniin kun vieraat on jo tulleet.

Omenapiirakka
200 g margariinia
1,5 dl sokeria
3 dl jauhoja
1 muna
0,75 dlmaitoa
1 tl leivinjauhetta
1 tl vanilliinisokeria
3-4 omenaa
kanelia ja sokeria

Ohjeet

Sulata rasva tai käytä pullomargariinia.
Sekoita kulhossa sokerin kanssa.
Lisää jauhot (ei vielä leivinjauhetta). Jauhoja kannattaa lisätä hiljalleen, sillä taikinasta ei tulisi tulla kovin kuivaa tässä vaiheessa. Ota sivuun kahvikupillinen taikinaa; se ripotellaan valmiin piirakan päälle.
Lisää nyt taikinakulhoon muna, maito, leivinjauhe ja vanilliinisokeri. Sekoita puulusikalla kovaa tasaiseksi. Taikina on hyvin valuvaa tässä vaiheessa.
Kaada taikina voideltuun vuokaan ja ripottele päälle omenapalat. Itse käytän mitä tahansa omenalajia, jota kotona sattuu olemaan. Jos omena on hapanta, pinnalle kannattaa laittaa vähän runsaammin sokeria. Tällä taikinalla on tehty onnistuneita piirakoita kaikista hedelmistä, joten kokeilla voi.
Ripottele pinnalle kanelia ja sokeria sekä sivuun alussa jätetty taikina.
Paista 200 asteessa n. 30 min.
Parasta tarjoiltuna lyhyen vetäytymisen jälkeen kylmän vaniljakastikkeen tai -jäätelön kanssa

Yhteistyössä