Tarjoiluvinkkejä 1vee synttäreille, kun ei mikään oikein käy?

Olisko ehdotuksia, mitä olette keksineet tarjoiltavaksi synttärisankarille, jolle oikein mikään ei käy. Mietin makeisia, joissa ei ole juuri muuta kuin sokeria, onko sellaisia? esim. vanhan ajan makeisia tms. Tai entäs hattarat, onko kukaan kokeillut? niihinhän tulis pelkkää sokeria vain. Onko kokemuksia? Mitäs muuta vois olla. Tiedän että maissinaksuja vois varmaan syödä jonkun verran, mutta pelkään että menee rotaatiot sekaisin, jos tuliskin maissista oireita. Ruokavaliossa meillä bataatti ja neocate, sekä rotaatiossa quinoa, tattari.
 
niin, ruokavaliossa ei vielä muuta sopivaa kun nuo bataatti ja neocate, kaikki loput epävarmoja. tosi pahiksia on muna, maito ja viljat mukaan lukien riisi, hirssi ja kysymysmerkkinä maissi, tattari.mutta mietin että voisko pelkästä sokerista olla jotain pikkunaposteluja.
 
Meillä on ollut mm. lettuja. Niitä voi tehdä muille vieraille normaalisti ja synttärisankarille niistä jauhoista, mitkä käy. Päälle sokeria tai marjasosetta. Kynttilänkin voi puhaltaa lettupinon päältä.
 
Mä aattelin tehdä meillä 1 v. synttäreille muffinsseja, tosin meillä sopii auringonkukkaöljy, joka helpottaa leipomista kummasti..vieläkö ehdit kokeilla jotain öljyä ruokavalioon? Sitähän pitäisi jo muutenkin 1 v. iässä olla tai ainakin kannattaisi yrittää? NC:ssahan on muistaakseni rypsiöljy, sitä varmaan voisi kokeilla?
Jotain kakkaroitahan noista teidän aineksista jo saisi: bataattia, tattaria(jauhoja), vettä ja sokeria? Ei muuta kuin kokeilemaan! Ja muutat rotaatiota siten että saat ton tattrin osumaan synttäripäiväksi. Sitten kun selviää, mitä synttärisankarille tarjotaan, koitat tehdä jotain samanolosta muille, näin mä aion tehdä.
 
Toi hattara on meillä ollut ainakin hyvä. Ja "jäätelöä" voi Neocatesta tehdä. Bataatti-tikut tai vaikka "bataattikakku" ( bataattimössö johonki muottiin ja jääkaappiin/pakkaseen ja sitten vaan lautaselle). Sokeritikkareita on olemassa, ainakin allermiinasta saa tilattua jos ei asu pääkaupunkiseudulla. Stokka myy Helsigissä ainakin..

Toisaalta yksi vuotias ei vielä ihan hokaa noita tarjoilujuttuja, omat pöperöt riittää ihan hyvin! Bataattimössöön voi laittaa kynttilän pystyyn ja hän pystyy sen siitä puhaltamaan :)
 
Kiitokset vinkeistä... selasin allermiinan sivuja ja sieltähän löytyi tosiaan mm. bataattisipsejä :) ja sitten keksejä jotka voisi sopia samalle päivälle kun rotaatiossa riisi :) loistojuttu ja harkitsen myös vielä tuon hattarakoneen ostamista. ihanaa.
 
Meillä oli vielä tytön yksi 1 v synttäreillä tosi yksinkertaiset tarjottavat, mutta ei se menoa haitannut. Ruokalista oli siis aika samanoloista, kun teillä nyt. Hyväksi havaittuja juttuja: Kristallitikkarit (ne on just niitä pelkästä sokerista olevia tikkareita, joita saa Allermiinasta ja ilmeisesti myös Stokkalta) . Coctail-tikut, joihin voi laittaa sitä mikä sopii (hedelmää, vihannesta, pieniä lihapullia yms. Nykyisin niitäkin on tosi monenlaisia ihan Tiimarissa ja Citymarketissa ja tosiaan voi laittaa vaikka keitettyjä bataatin paloja. Tuota hattarakonetta on myös suosittu, joskin se on aika hidasta, mutta jos sillä ei tarvitse kuin muutama hattara tehdä, niin kuulemma toimii.

Jos haluaa leipoa jotain, se onnistuu oikeastaan aika simppeleistä jutuista, joku jauho on nyt melkein oltava ja rasvakaan ei pahitteeksi ole. Mä en vielä 1-vuotissynttäreille tehnyt kakkua, mutta 2 v juhliin tein. Laitoin siihen riisi-ja maissijauhoa (maizena) , vettä, survotun banaanin, maissiöljyä vähän, reilusti sokeria ja leivinjauhetta. Yhtä hyvin voi laittaa banaanin tilalla bataattia tai ihan mitä vaan survosta/sosetta. Ei edes tarvitse välttämättä kahta jauhoa, vaan yksikin riittää. Tuo maissiöljy oli aivan kamalan makuista ja piti tehdä kolme pohjaa, ennen kuin sain syötäväksi kelpaavan. Sitä piti laittaa tosi vähän, jotta se ei maistunut niin voimakkaalle.

Jos tuo riisi sopii, niin siitä on saatavilla pariakin eri muroa Allermiinasta. Meillä on ollut suosittuja se "ämpäri", jossa on muroja ja sitten ne isommat riisipallot, joissa on hiukan suolaa lisättynä.

Battaattisipsit on tosiaan myös olemassa, jos niissä oleva öljy sopii.

Yksi ihan lyömätön juttu on ne lasten kertakäyttömukit, joissa on kannet ja pillit. Niistä ei nää läpi eli lapsi ei nää niin, että nuo juo mehua ja minä Neocatea/vettä. Niistä korvikekin uppoaa aika hyvin ja on vähän erilaista kuin normaalisti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Yksi ihan lyömätön juttu on ne lasten kertakäyttömukit, joissa on kannet ja pillit. Niistä ei nää läpi eli lapsi ei nää niin, että nuo juo mehua ja minä Neocatea/vettä. Niistä korvikekin uppoaa aika hyvin ja on vähän erilaista kuin normaalisti.
Tää oli ihana :heart: se mua harmittaa että toinen kattoo pöydässä kun muut syö herkkuja vaikkei siis tietenkään tiedä, mistä jää paitsi mutta siitä huolimatta äitiä harmittaa..ei kai sitä nyt normaalistikaan 1 v. :lle herkkuja syötetä mutta tässä tilanteessa tuntuu jotenkin ihan ylitsepääsemättömälle.. :snotty:

Eikä kyllä välttämättä edes söisi vaikka saisi..

 
Toi on Luppis niin totta, että varmasti ehkä enemmän äitiä harmittaa. Mä olen nyt ihan tarkoituksellisesti seurannut syömisjuttuja synttäreillä ja aika moni 1-vuotias ei omilla synttäreillään vielä sitä kakkua edes syö, vaikka teoriassa siis pystyisi. Vanhemmat ei välttämättä halua antaa vielä makeaa tai sitten muksu syö pari lusikkaa, kun oikein tuputetaan ja eipä sitä juuri enempää uppoa. Moni natustaa siinä pöydässä jotain keksiä tai niitä samoja mauttomia maissinaksuja, mitä meilläkin vedellään. Jotenkin sitä allergisen äitinä vaan kehittää noista juhlatarjoiluista älyttömän stressin. Mitä ollaan vierailtu muiden lasten synttäreillä, niin aika harvoin meidän tyttö edes malttaa tulla koko pöytään, kun pitää vaan päästä leikkimään muiden kanssa!

Nyt kun ikää on reilut kaksi vuotta, on tilanne jo toinen. Hän on nyt tajunnut, että kun on juhlat, on jotain tavallisesta poikkeavaa tarjolla ja osaa jo kysyä, että missä minun herkut on. Nyt on sitten totisesti yritettävä tehdä jotain. Onneksi nyt on reilumpi ruokavalio kuin vuosi sitten, joten pystyy jo jotain tekemäänkin.

Mä olen huomannut hauskan piirteen itsessäni, mä ihan selvästi yritän jotenkin varmaan korvata tuota tarjoilupuolta tuolla koristelupuolella. Synttäreillä ja ihan nimppareillakin meillä on ollut kaikki mahdollinen oheiskrääsä mitä kuvitella saattaa. Vähän hönttiä :/
 
Toi on muuten ihan totta, mäkin uskon ettei tuo meidän 1vee vielä ymmärrä koko synttärien päälle niin kamalasti, töllistee ihmeissään ihmisiä ja hälinää. Enempi tämä taitaa olla minun korvien välissä, kun haluisin hälle tarjota jotain sormiruokaa edes :) ja isoveli kyselee kovasti että mimmoinen kakku synttärisankarille tehdään ja kai lauletaan hälle myös ja osaakohan hän puhaltaa yhden kynttilän. Joten sitten mulle tuli suorituspaineita, että jotain kivaa pitäis keksiä. Toi mukijuttu on tosi ihana ja ehkäpä minäkin satsaan sitten koristeluun ja koitan keksiä muita kivoja juttuja.
 
Kyllä mäkin olen yrittänyt aina keksiä edes jotain samannäköistä kaikille lapsille. 1-vuotias ei vielä asiaa ymmärrä, mutta kaksivuotias jo ymmärtää. Lapset ei juhlissa kaipaa montaa lajia tarjottavaa. Kurkut, porkkanat, melonit, ananaspalat ja pari keksiä riittää pitkälle ;) Ja joku mistä puhaltaa kynttilä, mutta kakku sen ei välttämättä tarvitse olla. Parissa kaupassa olen nähnyt hauskan synttärikynttiläjunan. Ei tarvitse kakkua ollenkaan :)

 
1-vuotias ei tosiaankaan vielä ymmärrä omilla synttäreillään tarjoilujen eikä oikein edes lahjojen saamisen päälle. Enemmän häntä kiinnostaa esim. rapisevat lahjakäärepaperit ;) ja nauttii saamastaan huomiosta vierailta. Kun olin oman pojan kanssa Korkeasaaressa hänen ollessaan juuri täyttänyt 1 vuotta, niin eläimiä kiinnostavampi juttu saattoi olla esim. punainen palosammutin :D
 
Meillä oli 1v-synttäreillä ihan tavallinen kakku, vaikka sankari olikin maidottomalla ja viljattomalla. Isot siskot auttoivat puhaltamaan kynttilän kakun päältä ja sen jälkeen sankari sai syödäkseen maissinaksuja :D Ainoastaan mummipuoli hiukan vinkaisi etteikö nyt _ihan_vähän_ voisi kakkua antaa, mutta minä julmasti kielsin. Isonsiskon synttäreillä pari viikkoa aiemmin sai maistaa hiukan vaahtokarkkia, mutta eihän se edes maistunut. Joten tyytyväisenä söi vain noita naksujaan.
 

Yhteistyössä