tarjoilut allergisille lapsille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyyntynyt

Vieras
Te, joilla on allergisia lapsia....oletatteko, että kyläpaikkaan mentäessä isäntäväki on järjestänyt tarjoilut myös erikoisjutut huomioonottaen vai viettekö aina omat herkut mukananne? Itselläni on kaksi maitoallergista lasta ja ärsyttää suunnattomasti aina roudata heille omat tarjottavat mukana niin kaverisynttäreille kuin peruskyläilyille.....vain pariin hassuun paikkaan ja tietty isovanhempien luokse voidaan mennä ilman omaa kauppakassia! Ärsyynnynkö turhasta?!

Mä en oleta että on tarjoilut, kun on niin vaikeat allergiat. Otan ainakin kuopukselle omat herkut ja esikoille oman mehun mukaan. Kaverit yrittää ostaa niille aina jotakin. Lasten mummi ei varaa ikinä kuopukselle mitään. Se on taas ainoa paikka missä odottaisin sitä. Esikoiselle on erikoisherkkuja. Kuopus on jotenkin kakkosluokan lapsenlapsi...

Meillä on maitoallergia mutta lapsi on alle 2v joten ei ole koskaan aloittanutkaan kakkujen ym. syömistä.

Maitoallergia on niin erikoinen juttu että en olettaisi ainakaan kaiken tarjottavan olevan maitoallergikolle sopivaa. Mutta toki nyt jotain voisi leipoa margariiniinkin voin sijaan.

Jos itselläni olisi maitoallerginen lapsi, niin en uskaltaisi luottaa että kyläilypaikan vanhemmat ymmärtäisivät mitä se tarkoittaa.. todennäköisesti tarjoiltaisiin hyla/into/laktoositon tuotteita... ja metsään menisi.

mua kyllä ärsyttää, jos synttäreille on viititty hankkia esimerkiks gluteeniton kakku, mutta maidottomuus tökkii, kun tosiasiassa molempia tekemään joutuneena gluteenittomuus vaatii huomattavasti enemmän harjotusta....

Mulla ei ole allergisia lapsia, mutta siskollani on. Olen tehnyt siskoni lapsille heidän allergioidensa edellyttämiä tarjottavia, tosin en silloin, kun nämä lapset olivat pieniä ja kiellettyjä ruoka-aineita oli enemmän kuin sallittuja. Ymmärrän siis niitä, jotka eivät esim maidottomana tarjottavia tee, sillä kaikilla ei ole kokemusta korvaavista tuotteista (kaura, soija). Systeri otti omat eväät mukaan lapsilleen, jos ei ollut täysin varma kyläpaikassa olevista tarjottavista. Maitoallergia on sikälikin ikävä juttu, että vaikket kokkailussasi maitotaloustuotteita käyttäisikään, maitoproteiinia saattaa olla jossain valmisteessa, jolla ei pitäisi olla mitään tekemistä maidon kanssa. Kyläpaikan maidoton ei siis välttämättä olekaan maidoton.

Meillä on eväät aina mukana, ymmärrän että ihmiset ei osaa laittaa mitään tarjolle. Mutta tuntuuhan se välillä raskaalle, kun aina pitää olla omat eväät mukana. Itse olen nyt ainakin oppinut, että jos meille tulee vieraita, joilla on erityisruokavalio, laitan tai ostan jotain heille sopivaa. Ei ole vaikeaa, mutta siitä meidän lapset ainakin ilahtuu suunnattomasti. Koskaan ei edes isovanhemmat ole laittaneet//ostaneet valmiina ruokaa joka sopisi meidän lapsille, joten en itse osaa sellaista edes odottaa...Osaan arvostaa todella paljon sitten joskus tulevaisuudessa sitä, kun lapset saavat syödä mitä tahansa missä tahansa kyläpaikassa/ravintolassa, eikä tarvitse raahata matkajääkaappia pitemmillä reissuilla.

Mä jotenkin jaksan ymmärtää. Mulla on isompiakin murheita. Kukaan ei ole luvannut reilua. Toisaalta kiva että pidät lastesi puolta ap. Ymmärrän kyllä että sua ap harmittaa, mutta toisaalta toivon että oppisit päästämään siitä irti niin ei menis energiaa turhaan. Musta siinä on jo ihan tarpeeksi jaksamista että saa allergisen lapsen.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt;22255981:
mua kyllä ärsyttää, jos synttäreille on viititty hankkia esimerkiks gluteeniton kakku, mutta maidottomuus tökkii, kun tosiasiassa molempia tekemään joutuneena gluteenittomuus vaatii huomattavasti enemmän harjotusta....

Miehelläni on keliakia, ja minäkin kuvittelin aluksi, että gluteeniton kakku on mahdottoman hankala tehdä, mutta sitten tajusin, että tosi monissa kakkuresepteissä voi korvata vehnäjauhot perunajauhoilla, ja tulee ihan yhtä hyvää kuin vehnäjauhoilla tehdystä. Eli tuo gluteenittoman vaikeus on kyllä harhaa, jos saa oikeat ohjeet.

Alkuperäiseen kysymykseen en valitettavasti osaa kommentoida, eli tämä meni nyt aiheen vierestä ja pahasti. Tsemppiä kaikkien allergisten lasten vanhemmille!

Omassa perheessä ei ole allergioita, mutta lähipiiristä löytyy jos jonkinmoista "ruokavaivaa". Ja kyllä mä aina pyrin siihen, että jos meillä vietetään juhlia niin jokaiselle vieraalle on varattuna sopivaa tarjottavaa.

Mutta sitten löytyy näitäkin jotka eivät ole allergioista mitään kertoneet ja juhlissa ovat nassu norsunv*tulla kun ei ole mitään heille kelpaavaa varattuna.

en minäkään luota, että kyläpaikassa olisi takuulla maidotonta tarjolla.....usein kysyn, miten asianlaita on ja vien tarjottavat sitten sen mukaan. Siihen on usein joutunu törmäämään, että allergioita vähätellään ja meidän tapauksessa tyrkyttämällä tyrkytetään hyla-tuotteita ja sitten loukkaannutaan, kun en niitä lapsilleni missään nimessä voi antaa.....

Mun mielestä maitoallergia on yks helpoimmista jutuista allergioissa.....kaupoista saa niin monenlaista joko täysin valmiina tai sitten pystyy korvaamaan maidottomilla tuotteilla esim tavallisen kerman kaurakermalla jne.....silloin oli hankalampaa, kun toiselle lapselle ei sopinu maidon lisäksi viljat, peruna, kananmuna, monet hedelmät jne......siinä joutu jo tosissaan soveltamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt;22256027:
Mun mielestä maitoallergia on yks helpoimmista jutuista allergioissa.....kaupoista saa niin monenlaista joko täysin valmiina tai sitten pystyy korvaamaan maidottomilla tuotteilla esim tavallisen kerman kaurakermalla jne.....silloin oli hankalampaa, kun toiselle lapselle ei sopinu maidon lisäksi viljat, peruna, kananmuna, monet hedelmät jne......siinä joutu jo tosissaan soveltamaan!

Ymmärrätkö kuitenkin, että tämä ei ole mitenkään itsestään selvä asia sellaiselle henkilölle, joka ei tiedä maitoallergiasta mitään? Jos haluat, että teille tehdään maidotonta ruokaa, niin kannattaa kertoa ihmisille, mitkä ovat helpoimmat kikat sen tekemiseen.

Minustakin maidottomia/munattomia ruokia on helppo tehdä, johtunee siitä että perheessäni on paljon vegaaneja. Aina yritän juhliin ottaa huomioon toisten ruokarajoitukset ja allergiat.

Ehkä jotkut eivät vain uskalla kokeilla uusia juttuja, tai sitten eivät ymmärrä, että esim. laktoositon ei käy maitoallergiselle.

Minustakin maidottomia/munattomia ruokia on helppo tehdä, johtunee siitä että perheessäni on paljon vegaaneja. Aina yritän juhliin ottaa huomioon toisten ruokarajoitukset ja allergiat.

Ehkä jotkut eivät vain uskalla kokeilla uusia juttuja, tai sitten eivät ymmärrä, että esim. laktoositon ei käy maitoallergiselle.
Mä luulen kans, että tämä on yksi syy. Lisäksi ne erikoisjutut on yleensä kalliimpia kuin tavalliset eikä niitä välttämättä saa jokaisesta Siwasta tai Alepasta...sekin voi joillain vaikuttaa asiaan. Koostumus, käyttäytyminen kuumennettaessa ja maku ovat asioita, jotka on erikoisvalmisteita käyttämättömille epäselviä. Mä tein kerran jostain maidon korvaavasta tuotteesta siskontytölle leivonnaisen, jota ei syönyt edes meidän koira :D

En mä kyllä olettanut silloin kun mun pojalla oli maito-ja muna-allergia, että kyläpaikassa/synttäreillä olisi aina huomioitu hänet. Ja sitäpaitsi kun kaikki eivät edes ymmärrä mitä se maitoallergia tarkoittaa, joskus mullekin sanottiin että kyllähän tätä voi syödä kun on laktoositonta.... Joopa joo. Monesti oli esim. omia keksiä mukana, tai sitten kerroin jos kysyttiin että mitä poika voi syödä, esim. muumikeksejä.

En oleta, että on tarjoilut, vaan aina tarjoudun ottamaan omat eväät mukaan. Lapset ovat allergisia mm lehmänmaidolle, kotimaisille viljoille, kananmunalle, naudalle, kanalle, soijalle ja muille palkokasveille, pähkinälle ja niin edelleen. Käytössä on noin 15 sopivaa ruoka-ainetta.

Tähän mennessä kyllä on jokaisessa kyläpaikassa taidettu järjestää edes jotain tarjoilua, minusta se on kiva juttu. Otan joka tapauksessa aina varmuuden vuoksi jotain mukaan. Kaikki kaverisynttäreiden järjestävät ovat mm aina kysyneet tarkat tiedot että mitä he voi tarjota. Annan yleensä listan että tästä voi ostaa jotain, ja jokaisella kerralla kyllä tarjoudun tuomaan jotain mukanakin.

Sellainen mua joskus harmittaa, että jos on jossain kyläpaikassa "emäntä" tehnyt jotain tarjottavaa allergisille, eikä se sitten sovikaan. Se on yleensä tosi kurjaa siinä sitten sanoa, että kiitos vaivannäöstä, mutta en voi antaa lasten syödä tätä. Se on ikävää, kun esim ainekset on saattaneet olla tosi kalliita, ja sitten joukossa onkin jotain sopimatonta. Se on yleensä aika kurjaa sille leipojallekin, ja mulle se että joutuu sanomaan kun tietää että toinen on yrittänyt hyvää hyvyyttään. Ja jotkut (lähinnä vanhemmat sukulaiset) kyllä saattaa loukkaantuakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22256109:
Mä tein kerran jostain maidon korvaavasta tuotteesta siskontytölle leivonnaisen, jota ei syönyt edes meidän koira :D

Mun ensimmäinen gluteeniton, maidoton ja munaton leivonnainen oli kuin pahvia. Koostumukseltaan ja maultaan.

Nykyisin voin kyllä kehaista, että hallitsen sen homman hyvin :) Usein tulee vieraille tehtyä vaikka sitten mustikkapiirakkaa, jota meidänkin lapset saa syödä. Moni on pöydässä ihmetellyt, että eikö teidän lapset olekaan enää allergisia. Onhan ne, mutta vieras ei ole tajunnut että itse syö tattariin ja maissiin leivottua kananmunatonta ja maidotonta marjapiirakkaa :D

Yhteistyössä