Tarhapaikan kriteerit?

Hei!

Olen kartoittamassa lähialueidemme tarhapaikkoja ja haluaisin kuulla kommentteja minkälaisiin asioihin kannattaa kiinniittää huomiota tarhapaikan suhteen? Tyyliin: henkilökunnan määrä, vakituisten työntekijöiden määrä vs. sijaiset jne?

Entä millaisia kokemuksia teillä mahdolisesti on 1v-1,5v laittamisesta tarhaan? Itseäni hieman mietityttää tuon ikäisen tarhaan laitto, mutta rahallisesti on pakko mennä töihin. Suunnittelen kyllä tekeväni vain 6h työpäiviä, jottei tarhapäivät venyisi pikkuiselle kohtuuttoman pitkiksi´. :ashamed:
 
Meillä esikoinen meni tarhaan 1v7kk, ja kuopus 7,5kk. Hyvät kokemukset kummassakin tapauksessa, lapset sopeutuvat niin hyvin.
Kriteereistä ehkä paras on se että kyselee joltain tutulta jonka lapset ovat olleet siellä, että ovatko he olleet tyytyväisiä. Tottahan hyvät ja turvalliset tilat pitää olla, mutta pienen viihtyminen riippuu paljolti siitä miten henkiökunta heitä kohtelee.
Omani minun oli pakko laittaa tarhaan tuon ikäisenä, kun maassa missä asun ei ole mahdollisuutta jäädä hoitovapaalle, taloudellinen tuki on 0? :headwall:
Loppujen lopuksi hyvin on mennyt, vaikka aluksi pelotti.
:hug:
 
Ajattelin itsekin kirjoittaa, kun olen pohtinut samoja asioita kuin AP. Jotenkin mulla on tällä hetkellä aika epäluuloinen suhtautuminen päiväkoteihin. Saako oma lapsi siellä hyvää hoitoa ja kohtelua, onko aikaa lapselle, saako lapsi olla oma itsensä kehitysvaiheineen ja taitoineen vai vaaditaanko olemaan itsenäisempi ja omatoimisempi kuin on? Muiden kokemuksia olisi kiva siis lukea!

Oletko Mami-76 miettinyt perhepäivähoitoa? Eikös se olisi paras paikka alle 3- vuotiaalle? Itse olen ajatellut hakea ja vaatia sitten aikanaan meidän pojalle perhepäivähoitopaikan. Jotenkin pph tuntuu paremmalta ajatukselta.
 
Meillä poika meni ensin 9.5kk iässä perhepäivähoitajalle. Taisi olla ihan oikea paikka aluksi, koska hän ei osannut vielä kävellä ja aluksi nukuttiin vielä parit päiväunetkin. Perhepäivähoitajissa on kuitenkin eroja ja me päädyimme vaihtamaan kesän jälkeen päiväkotiin, koska tiesimme paikkoja vapautuvan siellä. Meillä ei ollut mitään konflikteja hoitajan kanssa, mutta emme tunteneet paikkaa juuri siksi oikeaksi hoitopaikaksi.

Nyt elokuussa 1v3kk ikäisenä vaihdettiin päiväkotiin, joka oli meidän alkuperäinen toiveemme. Täällä on poika viihtynyt loistavasti, taitaa nauttia äksönistä ympärillä ja erilaisista puuhailumahdollisuuksista. Vanhemmista ei enää välitetä, kun aamulla on saatu sisäkengät jalkaan ja poika syöksynyt autolaatikon kimppuun. Ehkä eniten opettelua on ollut nukahtamiseen isommassa ryhmässä, mutta ryhmän pienimpänä saa varmasti erityiskohtelun. Meidän poika on kyllä aktiivinen/itsenäinen, joten välillä hän taitaa olla väillä turhankin pienellä vahtimisella liikenteessä.
 
meillä tasan 1-v. aloitti hoidon pari viikkoa sitten päiväkodissa, alku on sujunut yllättävän hyvin eli on ilmeisesti niin pieni että paljon menee aikaa ihmettelyyn ja muiden lasten touhujen seuraamiseen. Tarhassa aamulla vähän itkettää kun isi vie mutta muuten touhuilee kuulemma ihan muiden mukana.
meistä mieheni kanssa päiväkoti on kuitenkin turvallisempi paikka kuin pph; ainakin on useampi silmä valvomassa kun meillä tosiaan salamannopea ikiliikkuja. päiväkoti ei meistä myöskään ole niin haavoittuva paikka kuin pph, eli hoitajan, hoitajan lasten sairastumiset, jos ei tulekaan toimeen hoitajan kanssa tms. ei niin vaikuta. toki myönnän että parhaimmillaan toimiva ja ihana pph on varmasti lapselle paras vaihtoehto (mutta aina näin ei ole:( )

meistä tärkeimpiä kriteereitä ei suinkaan päiväkodissa ollut hoitajien lukumäärä vaan käytännöt eli jos meidän taaperomme tarvitsee aamupäiväunet kun muu ryhmä ei nuku, onnistuuko se ja miten. Nukkuminen on suurin ero mitä ystäväpiirissämme päiväkodeista löytynyt eli toisissa paikoissa nukkuminen ei ole mikään ongelma, toisissa paikoissa lapsen on heti muutettava rytmejään ja nukuttava uniaikana...meillä on ollut hyvä onni, lapsemme saa nukahtaa milloin haluaa ja sisälle tai ulos, aina löytyy kuulemma silmäpari joka häntä pystyy valvomaan (ja tästä tunnen oikeasti kiitollisuutta!!!!) lisäksi meille mieheni kanssa merkkasi kovasti miten tutustuessa lapseemme otettiin kontaktia, ottaako esim. hoitaja lapsen syliin vai jutteleeko vain vanhempien kanssa...ja tärkeintä on se oma vaisto mille paikka vaikuttaa, sinun on kuitenkin vietävä lapsi hoitoon ja työpäivä on pitkä aika miettiä koko ajan jos olet kovasti huolissasi lapsestasi. mutta siis päiväkoti kunniaan:)
 
ensinnäkin pakko kommentoida että se on päiväkoti...tarhaan laitetaan vain eläimet... :)

itse kiinnittäisin huomiota tiloihin, päivärytmiin ja etenkin henkilökuntaan. Ei pelkästään sen määrään, vaan laatuun...kyllä sen muutamalla vierailukerralla huomaa synkkaako hoitajan kanssa. Kuuntele miten hoitajat puhuvat lapsille ja miten toimivat eri tilanteissa.

Itse katselisin myös miten informaaio kotiin päin on hoidettu..onko ilmoitustaululla esim. päivä- ja viikko-ohjelma sekä ruokalista.

ja jos mahdollista niin koita tutustua johonkin äitiin tai isään jonka lapsi ko päiväkodissa..näin saat paratsa tietoa (tosin se mikä sopii yhdelle ei aina sovi toiselle).

Oma mielipiteeni alan ammattilaisena on että vain poikkeustapauksissa veisin alle 3-vuotiaan päiväkotiin. Ainoastaan jos olisi hyvä pieni päiväkoti tai todella pieni ryhmä isossa päikkärissä. Muuten veisin perhepäiväjoitajalle (vain jos löytäisin todella hyvän) tai hankkisin hoitajan kotiin (näin meillä onkin nyt 2-3 päivänä viikossa, kun itse teen töitä.)

Toivottavasti löydät hyvän hoitopaikan lapsellesi! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja eevertinäippä:
ensinnäkin pakko kommentoida että se on päiväkoti...tarhaan laitetaan vain eläimet... :)

itse kiinnittäisin huomiota tiloihin, päivärytmiin ja etenkin henkilökuntaan. Ei pelkästään sen määrään, vaan laatuun...kyllä sen muutamalla vierailukerralla huomaa synkkaako hoitajan kanssa. Kuuntele miten hoitajat puhuvat lapsille ja miten toimivat eri tilanteissa.

Itse katselisin myös miten informaaio kotiin päin on hoidettu..onko ilmoitustaululla esim. päivä- ja viikko-ohjelma sekä ruokalista.

ja jos mahdollista niin koita tutustua johonkin äitiin tai isään jonka lapsi ko päiväkodissa..näin saat paratsa tietoa (tosin se mikä sopii yhdelle ei aina sovi toiselle).
Juuri näitä minäkin seurailisin. :)
 

Yhteistyössä