Tarhan harjoittelija käyttäytyy sopimattomasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lotta T.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lotta T.

Vieras
Meillä on lasten tarhaan tullut nuori harjoittelija. On periaatteessa ihan mukava, reipas ja lempeä. Käytännössä kuitenkin työn rajat tuntuvat unohtuvan.

Esimerkiksi tänään, kun olin pojan kanssa eteisessä kotiin lähdössä, harjoittelija käveli vastaan ja ohimennessä pörrötti pojan vatsaa käsillä ja antoi suukon poskelle. Siis periaatteessahan tämä voisi olla herttaista, mutta kyseessä hoitohenkilökuntaa eikä pojan lähipiiriä.

Tuollaiset pienet nyanssit siis harjoittelijalla hukassa ja pelkään, että hän nuoren ikänsä takia ei ymmärrä ihan työpaikan käsitettä. Oma-aika ja työaika menee sekaisin ja töissä käyttäydytään kuin kotona.

Mietin, olisiko tämä parempi ottaa esille tarhan johtajan kanssa? Harjoittelija varmaan jäävi asiassaan.

Jaa, joskus alalla olevat ovat ihania ja oikeasti pitävät lapsista :P Sekin on sitten väärin näköjään. No, itse ainakin halaan joskus oikein kunnolla lapsia, kun ovat niin suloisia, ja hiuksia tulee pörrötettyä todella useasti, mutta olen jo tajunnut ettei kannata vanhempien nähden olla kovin riehakas. Pusuja en kyllä jakele, vaikka sitäkin toisesta kulttuurista tullut on valittanut, ettei hänen lastaan pussailla niin kuin kotimaassaan. Tee siinä sitten oikein.

Meillä on lasten tarhaan tullut nuori harjoittelija. On periaatteessa ihan mukava, reipas ja lempeä. Käytännössä kuitenkin työn rajat tuntuvat unohtuvan.

Esimerkiksi tänään, kun olin pojan kanssa eteisessä kotiin lähdössä, harjoittelija käveli vastaan ja ohimennessä pörrötti pojan vatsaa käsillä ja antoi suukon poskelle. Siis periaatteessahan tämä voisi olla herttaista, mutta kyseessä hoitohenkilökuntaa eikä pojan lähipiiriä.

Tuollaiset pienet nyanssit siis harjoittelijalla hukassa ja pelkään, että hän nuoren ikänsä takia ei ymmärrä ihan työpaikan käsitettä. Oma-aika ja työaika menee sekaisin ja töissä käyttäydytään kuin kotona.

Mietin, olisiko tämä parempi ottaa esille tarhan johtajan kanssa? Harjoittelija varmaan jäävi asiassaan.

Ota asia rohkeasti esille johtajan kanssa. On tärkeää, että vanhemmasta tuntuu hyvältä lapsen hoitopaikka. Uskoisin, että tuo toiminta napakalla puhuttelulla kitkettävissä.

Onhan se vanhemmasta tietysti ikävä tunne, kun ainakin yksivuotiaat voivat olla todella kiintyneitä hoitajiinsa. Tuntuu itsestäkin oikein pahalta nähdä, kun vauvaikäisillä on ihan tyhjä katse kun vanhempi tulee. Eivät oikein osaa kiintyä loppujen lopuksi keneenkään, mutta hoitajat ovat heille hyvin läheisiä ja hoitajista joku, johon ovat ikään kuin leimaantuneet, on erittäinkin tärkeä ja läheinen.

Ja juuri tänään purin hammasta etten mene puuttumaan, kun näin että joku pieni (ehkä 1 v) itki lohduttomasti vesilammikossa ja kaksi tarhan tätiä seisoi parin metrin päässä juttelemassa keskenään ja viis veisasi. Teki tosi paljon mieli mennä itse nostamaan lapsi sylliin ja rauhoitella, mutta näin että lapsen äiti juuri ajoi parkkikselle niin päätin olla puuttumatta. Ottaisin sata kertaa mieluummin tuollaisen ap:n kuvaileman hoitajan kun yhden noista välinpitämättömistä työhöönsä leipääntyneistä nyrpistelijöistä.

...suurin osa hoitajista on silti ammattitaitoisia ja mukavia, mutta valitettavan usein näkee näitä toisenlaisiakin...

Ja juuri tänään purin hammasta etten mene puuttumaan, kun näin että joku pieni (ehkä 1 v) itki lohduttomasti vesilammikossa ja kaksi tarhan tätiä seisoi parin metrin päässä juttelemassa keskenään ja viis veisasi.

Tähänkin minulla on sanomista :D Kerran yksi pienehkö lapsi huusi lähes puolitoista tuntia. Mikään ei auttanut sisällä siinä tunnin aikana kun muita pukeisiin saadessa yritettiin lohdutta, eikä lapsi edes antanut lohduttaa. Sitten ulkona huuto, oikeasti karmean lohduton rääkyminen jatkui, mutta mikään ei auttanut. Ei ystävällinen juttelu, eikä koskea saanut! Silloin olisi paikalla hetken viivähtäneestä näyttänyt juuri samalta kuin sinusta. Kun yksin kertaisesti ei yli kymmentä muutakin lasta hoidettaessa saada malttinsa täydellisesti menettäneelle mitenkään joka sekunti sellaista lohdutusta, mikä miellyttäisi häntä itseään tai sitten vanhempia.

Mihin sinä ap oikein viet lapsesi eläintarhaanko?? Suomessa ei kyllä enää käytetä tuollaista termiä kuin tarha, kun puhutaan lasten päivähoidosta. Tarkoitat varmaan päiväkotia??

Jos sua ap nyt tuollainen asia niin kovasti vaivaa, niin ota ihmeessä asia puheeksi. Harjoittelijahan vai osoitti hellyyttä lapsellesi, ei sen kummempaa. Itsekin tänään halasin kunnolla yhtä ihanaa pikkupoikaa ja taisin pusun moiskauttaa otsalle, kun olin kaverin saanut puettua ulos lapsen samalla jutellessa ihania juttujaan. Toivottavasti lapset saavat yhtä paljon hellyyttä kotonakin kuin päivähoidossa.

[QUOTE="jep jep";29556062]Onhan se vanhemmasta tietysti ikävä tunne, kun ainakin yksivuotiaat voivat olla todella kiintyneitä hoitajiinsa. Tuntuu itsestäkin oikein pahalta nähdä, kun vauvaikäisillä on ihan tyhjä katse kun vanhempi tulee. Eivät oikein osaa kiintyä loppujen lopuksi keneenkään, mutta hoitajat ovat heille hyvin läheisiä ja hoitajista joku, johon ovat ikään kuin leimaantuneet, on erittäinkin tärkeä ja läheinen.[/QUOTE]

:D

Auts! Nyt sattui äitiä ja tuli paha mieli. Niin se oma pieni mussukka elää arkeaan ihan toisten aikuisten kuin sinun kanssasi. Siellä se kiintyy hoitajiin, heillä on läheinen suhde ja arki jossa sinä olet ulkopuolinen. Ennen pitkää huomaatkin miten se oma piltti kasvaa ja oppii - ilman että sinä olet ollut siinä vieressä, opettanut, tukenut tai saati sitten seurannut.

Nämä on niitä valintoja elämässä; menenkö töihin vai jäänkö lapsen kanssa kotiin. Elämä on!

[QUOTE="jep jep";29556135]Tähänkin minulla on sanomista :D Kerran yksi pienehkö lapsi huusi lähes puolitoista tuntia. Mikään ei auttanut sisällä siinä tunnin aikana kun muita pukeisiin saadessa yritettiin lohdutta, eikä lapsi edes antanut lohduttaa. Sitten ulkona huuto, oikeasti karmean lohduton rääkyminen jatkui, mutta mikään ei auttanut. Ei ystävällinen juttelu, eikä koskea saanut! Silloin olisi paikalla hetken viivähtäneestä näyttänyt juuri samalta kuin sinusta. Kun yksin kertaisesti ei yli kymmentä muutakin lasta hoidettaessa saada malttinsa täydellisesti menettäneelle mitenkään joka sekunti sellaista lohdutusta, mikä miellyttäisi häntä itseään tai sitten vanhempia.[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä että näinkin voi käydä, aina ei kaikkia voi lohduttaa ja joskus paras lohdutus on antaa olla hetki rauhassa. Mutta kyllä sen oppii huomaamaan tuolla päivittäin käydessään ketkä hoitajat puuhaavat lasten kanssa ja välittävät heistä ja ketkä vaan odottelevat niitä kauan kaivattuja eläkepäiviä.

Musta on niiiiiin ihanaa kun mun poika halailee kerhotätiensä kanssa :) Tiedän, että on hyvä ja turvallinen olla lapsella. Lapsi tarvitsee kosketusta ja muodostaa pitkälti minäkuvaansa positiivisen kosketuksen kautta, varsinkin pienenä. Mutta tietty jotakin vanhempaa voi häiritä....

Mä olisin vaan tyytyväinen kun tuollaisia hoitajia on. Tänäänkin kuin hain toisen lapsen tarhasta just ennen välipalaa ja toinenkin oli jo herännyt ja pukemassa just silloin ja näki minut, mutta ei hoitajan sanottua edes pyrkinyt mukaan. Lapsi sattui just olemaan lempihoitajansa kanssa, joka otti lapsen siinä samalla syliinkin.

Heh :D Tulle väkisinkin mieleen ap:n ja sen lapsen elämästä:
yhst-11683221621812_2197_168023568_1.jpg

- Koskepa vielä kerran, niin mun isä järjestää sulle huomenna potkut. Tajuaksä *tun tarhaTÄTI että tää mun puku maksaa sun vuosipalkan verran ja mun hiuksissa on mongolian kultaisten vuorten aloe veraa?

Ei oo mielestäni sopimatonta. Mistäs se lapsesi tietää, kenet äiti on päättänyt lähipiiriin kuuluvaksi ja kuka saa palkkaa. Varmasti positiivinen huomio ja kosketus tuntuu lapsesta hyvältä.

Mihin sinä ap oikein viet lapsesi eläintarhaanko?? Suomessa ei kyllä enää käytetä tuollaista termiä kuin tarha, kun puhutaan lasten päivähoidosta. Tarkoitat varmaan päiväkotia??

Ainakin täällä meillä päin sanoo henkilökuntakin usein työpaikkaansa tarhaksi, vanhemmista ja lapsista puhumattakaan.

Sitä paitsi ei sanan lastentarha alkuperä ole missään eläintarhassa vaan lasten puutarhassa (barntrådgård, kindergarten). Lastentarhanopettajillakaan ei muuten ole eläintenhoidollista koulutusta.

Ainakin täällä meillä päin sanoo henkilökuntakin usein työpaikkaansa tarhaksi, vanhemmista ja lapsista puhumattakaan.

Sitä paitsi ei sanan lastentarha alkuperä ole missään eläintarhassa vaan lasten puutarhassa (barntrådgård, kindergarten). Lastentarhanopettajillakaan ei muuten ole eläintenhoidollista koulutusta.

No nyt termit nyt joutaisikin uusimaan ja lastentarhanopettajathan on nykyään kasvatustieteen kandidaatteja ainakin yliopistosta valmistuvat. En itsekään opeta lastentarhaa, vaan lapsia. Mutta tarha on tarha ja päiväkoti on päiväkoti, ihan eri asia.

Yhteistyössä