Tarhan alku+ myöhemmin vuorohoito

• Viestiketjun aloittaja työllistynyt
  • Ensimmäinen viesti
työllistynyt
Itse olen aloittamassa työelämää yli 5v. tauon jälkeen. Haluaisin kuulla kuinka teidän 3-5v. lapset sopeutunut tarhaan. Millaisia ongelmia ja iloja tuli? Meillä 3,5v joka on ujo sekä 5v. joka hyvin sosiaalinen. Nuorempi siis vähän mietityttää kuinka sopeutuukaan.

Lisäksi haluaisin kuulla vuorohoitokokemuksia. Työni alkaa päivävuorolla mutta myöhemmin muuttuu kahdeksi tai kolmeksi vuoroksi. Kuinka lapsenne on siihen sopeutunut että rytmit muuttuu sekä joutuu olemaan yötä tarhassa. Tuntuu kurjalle ajatella et lapset joutuu olemaan tarhassa yötä kaksikin viikkoa putkeen, ilta- ja yövuoron ajan. Ei lapsia taida saada kotiin enää iltavuoron päätteeksi kymmenen jälkeen eikä kyl järkeäkään silloin repiä jo nukkuvia lapsia autoon..

Kyllä tämä tarhan alku tuntuu olevan kova paikka äidille.. :/

(Lisätään vielä että olen yksinhuoltaja.)

Hyvin ne lapset sopeutuu.Tosin joillakin se ottaa vaan enemmän aikaa.Kannattaa keskustella noista hoitoajoista mutta jos tosiaan vasta illalla pääset 10 hakemaan ja aaamulla jo aikanen aamu niin lasten kannattaa olla hoidossa se pari yötä.Itselläni ei ole kokemusta omien lasteni kautta mutta olen ollut töissä vuoropäiväkodissa =)

milla magia
itse olen vuorotyöntekijä ja painiskelin saman asian kanssa.. lopulta tajusin, et nyt on muiden aika tehdä vuorotyötä ja mun myöhemmin.

Siis en todellakaan katso, että ilta ja yövuorot pitäisi tehdä jos lapset on ympäri vuorokauden jossain vieraalla hoidossa. En antaisi ikinä sitä anteeksi itselleni kun myöhemmin miettisin. Ymmärrän ett on erilaisia tilanteita eri ihmisillä ja kaikissa töissä ei onnistu tehdä pelkkää päivää. Mutta yritä edes keskustella jos alkuunkin voit tehdä vain aamua. Ilta ja yöhoito lisäksi on kalliimpaa, joten ainakin rahallinen hyöty vuorotyöstä on pieni.
Voimia sinulle!!!! :hug:

alkuperäinen
Itse olen aina ollut lasten vuorohoitoa vastaan ja viimeisenä mielessä. Mutta pidempää työttömänä ollessa on pakko vaan ottaa työtä vastaan ja tämäkin työ alkaa 1,5kk sijaisuudella sellaiseen hommaan josta hyödyn kovasti ammatillisesti. Hyvin vastuullinen homma mutta sijaisuuden loputtua minut sijoitetaan tuotantoon ku muutakaan hommaa ei ole tarjota. Työ on määräaikainen et lapset joutuu olemaan vuorohoidossa 3,5kk. Pysyvänä hommana en kyl ottaiskaan vastaan vuorotyötä. Jos jatkoa tarjotaan nii vuoroa en kyl jatka, jos muuta tarjota ni eri juttu.
Työstä saanut sen verran selville et yötä on tosi harvoin, ei säännöllisesti. Se tieto jo helpotti taakkaani kovasti..

vuorohoidossa mekin
Meillä lapsi meni vuorohoitoon ollessaan noin 1v4kk. Aluksi oltiin pelkillä päivävuoroilla, jotta oppi homman, mutta sitten siirryttiin ihan kaikkiin vuoroihin. Vaikeinta oli hänelle varmaaankin se, että oppi ymmärtämään milloin mennään hoitoon ja milloin ei, kun meillä ei ole säännölliset vapaapäivät. Ilta ja yövuorot eivät ole olleet ongelmia, kun ollaan viety tutut unirutiinit mukana. Iltaisin talossa on myös vähemmän lapsia, joten lapsemme saa tällöin yksilöllisempää huomiota, josta tuntuu nauttivan. Illat ja yöt myös vietetään eri osastolla, joka on kodikkaampi.

Vuorotyö oli meille ainut vaihtoehto, jos haluttiin tehdä sitä työtä mihin koulutus. Äidille rankkaaa se aloitus, mutta koska teemme molemmat vuorotyötä, lapsi on tarhassa keskimäärin vähemmän, kuin jos olisimme molemmat säännnöllisen toimistotyöajan tekijöitä. Aina toinen voi mennä vähän myöhempään ja pitää vähän vapaata eri aikaan.

Vuorohoito on rankkaa tietyllä tavalla, mutta ei se mahdollsimman järkevästi järjestettynä ole lastamme vaurioittanut, vaikka sitä huolehtivana äitinä ja itsekin kasvatuksen ammattilaisena pelkäsin.Myös aamupäivät ovat hyvää yhdessä olon aikaa, ja monesti meilllä jopa mukavampia, kun lapsi vielä jaksaa puuhaillla. Hoitajat ovat koko ajan tarkkoja, tieto kulkee ja lapsestamme pidetään hyvää huolta. Ainoa päätä vaivannut asia oli, kun pitää ilmoittaa kuukaudeksi molempien vanhempien työajat etukäteen, mikä on hankalaa tässä työssä. Toisaalta se on saanut aikaan työn järkeistämistä ja olemme yrittäneet muokata työtämme niin, että hommassa olisi joku järki ja myös niin, että hoito päivät olisivat jotenkin säännöllisiä ja vapaapäiviä tulsi putkeen useampiakin.

Kannaattaa keskustella paljon etukäteen hoitajien kanssa.

vuorohoidossa mekin
milla magia: meillä ilta-, viikonloppu- ja yöhoito ei maksa yhtään senttiä enempää kuin päivävuorotkaan. Olllaaan kunnallisessa päiväkodissa, yksityisistä en tiedä.

milla magia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.07.2006 klo 21:06 vuorohoidossa mekin kirjoitti:
milla magia: meillä ilta-, viikonloppu- ja yöhoito ei maksa yhtään senttiä enempää kuin päivävuorotkaan. Olllaaan kunnallisessa päiväkodissa, yksityisistä en tiedä.
No, hitsi... taas meidän kunta rokottaa enemmän kuin muut!
Meillä kun menee tietyn tuntimäärän yli niin sit alkoi laskutus soida. Kaikessa kun säästetään, niin sehän on hyvä konsti keksiä et hoito maksaa enemmän. Kaikki omat systeemit tulee mietittyä tarkoin ennen kuin kunnalliseen vien. Kaverilta jopa loppui viikonlopputyönteko (yksinhuoltaja eikä isä ota lasta), koska se tuli kunnalle niin kalliiksi järjestää..

Itse tehtiin alkuun niin, et meillä oli erivuorot miehen kanssa. Mut lopulta uuvuttiin molemmat siihen,et työ täytti koko elämän, ei yhtään aikaa yhdessä kaikki kotona. Noin mekin saatiin hoitopäivät mahdollisimman vähäisiksi.

Juu, ei vuorohoito maksa perheelle kunnallisessa yhtään sen enempää kuin virastoaikaan tehtävä hoitokaan. Kokoaikainen hoito saa maksaa enintään sen 200 euroa kuussa/lapsi ja vähemmänkin riippuen perhekoosta ja tuloista.

Milla magia: Missä te asutte? kunnallinen hoito saa tosissaan maksaa enintään 200?/kk ensimmäisestä lapsesta, toisesta 180? jne on lakisääteinen juttu ja ei ns. tuntirajoituksia. Toki alkavat seuraamaan jos lapset koko ajan hoidossa( toistuvasti paljon pitempään, mitä vanhempien työajat), mistä ei teidän tapauksessa lienny kyse.

rouva huu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 21:20 mamma kirjoitti:
ei ns. tuntirajoituksia.
Onko tarhatädeillä oikeus vaatia että hakee lapset tiettyyn aikaan pois? siis omassa tapauksessa tarkoitan sitä että mulle sanottu että lapset pitää hakea puoli viiteen mennessä, tarha on kyllä auki pidempään. Oma taka-ajatus tässä on että olisi nii ihana ehtiä käydä kaupassa joskus ennen lasten hakua. Ne ku niin ylikierroksilla tarhasta tullessa ja pistää riehumiseksi kaupassa. Mut ei mitään saumaa ku nippa nappa ehtii lapset noukkia pois puolelta. Onkohan itsekästä haluta pitää lapsia tarhassa sen verran kauemmin että käy kaupassa... :whistle:

EI varsinaisesti, mutta tiedän tapauksia joissa on "joutunut" päiväkodin johtajan phutteluun lasten pitkistä hoitopäivistä.
Tarkoitan tällä sellaisia tapauksia, joissa työaika on esim 7-15 mutta lapset hoidossa 6-17 tai jopa pidempään, näillä tarkoittamillani tapauksilla työmatkaa suht samanverran kuin itselläni.
Toki työmatkojen takia saattaa ollakin pitkät hoitoajat.

käyn minä itsekin kaupassa välillä ilman lapsia, tämä tapahtuu silloin kun on lyhennetty työaika, joten hoitopäivä ei pitene :)

Yhteistyössä