Tarha ja joulukirkko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyrkan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyrkan

Vieras
Painiskelen tässä tällaisen ongelman parissa; Itse en kuulu kirkkoon ( olen kastettu ja käynnyt rippikoulun) eikä lapseni 2-v. ole myöskään kirkon jäsen. Hän aloitti uuden tarhan syksyllä ja nyt tarhasta tuli ilmoitus, että heillä on joulukirkko. Mukana tuli lappu välipäivien tarhassa olemisesta, mutta ei kyselyä osallistuuko lapsi joulukirkkoon. Miehen mielestä hössötän, kun en haluaisi laittaa lasta ensimmäistä kertaa kirkkoon ilman toista vanhempaa. Mielestäni noin pienten lasten ei pitäisi käydä kirkossa muutenkaan. Nyt mietin kehtaanko soittaa tarhalle ja kysyä, onko tarhassa muita lapsia jotka eivät osallistu kirkkoon ja pitääkö lapselle järjestää joku muu hoitopaikka kirkon ajaksi. Vai onko tarha velvollinen järjestämään hoidon kirkon ajaksi jonnekkin muualle?

Joku tarhasta jää päiväkotiin vahtimaan niitä jotka ei sinne mene (esim. muslimit, jehovat ym.) Jos et halua lapsesi osallistuvan mihinkään kristillisiin kekkereihin niin sanot päiväkotiin niin kirjaavat ylös, jolloin lapsi jää päiväkotiin tai leikkii toisessa huoneessa kun on jotain uskonnolloista menossa.

Yleensä nämä asiat käydään läpi siinä kasvatuskeskustelssa vai mikä se onkaan. Eikö teillä asiaa kysytty? Minäkään en kuulu kirkkoon, mutta minusta tällaiset joulukirkot lapsille ovat kuitenkin ihania tapahtumia. Mutta jos itse koet toisin, niin avaa vain suusi, kyllä päiväkodilla varmasti on vaihtoehtoista toimintaakin.

Meiltä kysyttiin jo hoidon alkaessa syksyllä, että saako lapsemme osallistua esim. just joulu- ja kevätkirkkoon muiden mukana. Jos oltais sanottu ei, kyllä olisivat järjestäneet jotain muuta.

Mutta meitä se ei haitannut, menköön jos menee. Itsekin opetellut lukemaan lastenraamatulla (se oli musta kiva kirja :D) ja mies tykkäsi yli kaiken uskontotunneista koulussa (kunnes tajusi, että se opettaja höpöttääkin niistä ihan tosissaan eikä satuina). Ei meistäkään kukaan kuulu kirkkoon, mutta oppikoon/tutustukoon tyttö molemmat puolet. Osaa sitten itse päättää, mihin uskoo, mihin ei. ;)

Tottakai sulla on oikeus kieltää lasta menemästä kirkkoon. Kannattaa kuitenkin huomata, että päiväkodille järjestetty kirkko eroaa yleensä aikalailla normaalista jumalanpalveluksesta, joka totta tosiaan ei välttämättä olekaan lapsen paikka. Päiväkodilla on varmasti tuossa motiivina myös kulttuuriperinteen eteenpäin vieminen, eikä niinkään uskonnollinen paatos. Itse kuulun niihin, jotka uskovat, että lapsen pitää tutustua mahdollisimman monipuolisesti ja itsenäisesti pienestä pitäen eri uskontoihin ja tapoihin uskoa. Siksipä lapseni ovat mm. käyneet bahai-lastentunneilla ja tutustuneet myös Jehovien tapaan uskoa. Itse pidän pyhäkoulua, ja siellä käy ateistien lapsi juurikin siksi, että vanhemmat haluavat antaa lapselle mahdollisuuden tutustua siihenkin tapaan ajatella.

[QUOTE="minsku";22573804]Todennäköisesti olet itse velvollinen järkkäämään hoidon kirkon ajaksi.

Mitä 2-vuotias muuten ylipäätänsä tekee tarhassa? Sen ikäisen paikka ei ole tarha vaan KOTI![/QUOTE]

Niin, niiin! Lapsiparka vanhempineen joutuu varmaan helvettiin, kun ei edes kirkkoon kuulu ja on tarhassakin vielä! :D Voi kiesus, mistä näitä mielipiteitä sikiää...?

[QUOTE="minsku";22573804]Todennäköisesti olet itse velvollinen järkkäämään hoidon kirkon ajaksi.

Mitä 2-vuotias muuten ylipäätänsä tekee tarhassa? Sen ikäisen paikka ei ole tarha vaan KOTI![/QUOTE]

No ihan tasan ei mene noin, päivähoidolla on velvollisuus järjestää korvaavaa ohjelmaa niille lapsille, jotka eivät kuulu kirkkoon.

Ja 2-vuotias voi ihan hyvin olla hoidossa ihan samoin kuin 1-vuotiaskin, katsos kun se on jokaisen perheen oma päätös, miten lapsenhoito järjestetään! Siihen ei ole kellään muulla nokan koputtamista.

Voi voi, sulla taitaa olla vähän paha päivä.

Puhu kuitenkin vasta, kun tiedät. :D Kyllä ne järkkää hoidon siksi ajaksi.

no jos et halua lastasi kirkkoon niin pakkohan sun on soittaa ja asiallisesti kertoa se heille. Mekään ei kuuluta kirkkoon mutta meidän lapset saa silti mennä päiväkodista seurakunnan tilaisuuksiin. En näe niissä mitään niin vaarallista, etteikö niin voisi tehdä. Eskarilaiseni oli eilen teatterissa ryhmänsä kanssa eka kertaa elämässään enkä mä aatellu että se sinnekkää tarvis toista vanhempaansa kädestä pitämään.

Meiltä nämä asiat kysyttiin hoitosopimusta tehtäessä, ja on kysytty erikseen vielä joka kerta suullisesti ennen kirkko- tms käyntejä.

Olen sanonut että ei kiitos, ja lapsille on järkätty jotain muuta ohjelmaa kirkkokäyntien ajaksi.

Repesin :D Ei todellakaan ole vanhemman velvollisuus järkätä lapselleen erillistä hoitoa siksi aikaa kun muut käyvät hihhuloimassa jos kyse on kunnallisesta päiväkodista. Tässä maassa on uskonnonvapaus joka kattaa myös uskonnottomuuden vaikkei sitä kaikki taukit aina tajua.

AP, avaa ihmeessä suusi. Minä olen sitä mieltä, ettei päiväkoti ole oikea taho hoitamaan lapsen elämän- tai maailmankatsomuksellisia asioita, ne ovat meidän perheen oma asia. Lain mukaan päiväkoti on velvoitettu järjestämään muuta hoitoa ja vaihtoehtoista toimintaa uskonnollisen toiminnan rinnalle niille lapsille jotka eivät osallistu. Ja pliis kehtaa sanoa, ei tämä maa pölyttyneine käsityksineen muutu sillä, että me uskonnottomat hiljaa hyväksymme valtionuskonnon harjoittamisen päiväkodeissa ja kouluissa.

Yhteistyössä