Tappeluketjuksi tää varmaan menee mutta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaa nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja dee:
Minusta on ilmiselvää, että runsas tupakointi on raskausaikana on lapselle haitallista ja ilmiselvää sen pitäisi olla kaikille muillekin. Miten kukaan voi olla ymmärtämättä tätä?

Emme koskaan voi tietää, minkälainen tupakoivan äidin lapsesta olisi tullut, jos äiti ei olisi polttanut. Tässä valossa tuo iänikuinen spekulointi on turhaa.

Tämä ei ole mielipideasia, tämä on ihan fakta. Tupakka on haitallista, piste.
Tätä minäkin olen joskus ihmetellyt ja kysynyt, että onko olemassa nykyään ihmistä, joka ei tietäisi, että tupakka on ihmiselle haitallista, siis polttajalle itselleen? Miten sen voin kiistää mitenkään? Ja kun tämän tietää, kuinka voi olla tietämättä,että se on myös sikiölle tai imetettävälle vauvalle haitallista? Eri asia on se, jos tietää ja ymmärtää, mutta siitä huolimatta polttaa.

Esikoisen synnyttyä jaoin huoneen sairaalassa parin tupakoivan kanssa ja he keskustelivat keskenään siitä, kuinka paljon pienempi heidän vastikään syntynyt lapsi oli verrattuna heidän omaan esikoiseensa, jonka odotuksen aikana he eivät olleet tupakoineet. Toinen ainakin totesi, että seuraavalla kerralla hän aikoo pysyä tupakointilakossa odotuksen ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja ompus harmaana:
Nämä asiat olen kuullut ihan miehen kaverin äidiltä, koska luonnollisestikin katuu ihan hirveästi tupakanpolttoaan, oli kuulemma silloin 16-vuotiaana vielä niin naiivi, että ei tajunnut oikeasti asettavansa lastaan vaaraan.

myös minun äitini oli 16v kun synnyin. poltti koko raskausajan. muissa raskauksissa ei ole tupakoinut, eikä minun sisaruksistani kellään ole tätä yskää joka mulla on.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
En nyt tiedä tajusinko oikein tekstin.. Mutta siis raskaudenaikainen tupakointihan vaikuttaa sikiön kehitykseen, joten siinä mielessä on paljon haitallisempaa kun jo kehittyneen ihmisen tupakointi. Esimerkiksi tupakoineen äidin vauvaa ei saa pitää perhepedissä koska se refleksi, joka saa vauvan automaattisesti kääntämään päätään kun ilman pitoisuudet laskee huonoksi (esim. jos äidin kasvot on lähellä että vauva hengittää äidin hengitysilmaa), puuttuu tupakoineen vauvoilta, vaikka se muilla on.

Kyllä noita pienipainoisuuden esimerkkejä on paljonkin, että paljon tupakoineen täysaikainen vauva painaa esim. 2900g.

No tätä en usko että vauvalta puuttuisi refleksejä. Pistäs linkkiä tai tietolähteesi esiin.

muttamutta...paljon tavannut työni puolesta lapsia ja aikuisia joiden mammat käryttäneet koko raskausajan. Eikä näillä mitään ongelmia/haittoja/vikoja..
Enkä nyt puhu raskausajan tupakoinnin puolesta..

Alkuperäinen kirjoittaja juujuu:
En nyt tiedä tajusinko oikein tekstin.. Mutta siis raskaudenaikainen tupakointihan vaikuttaa sikiön kehitykseen, joten siinä mielessä on paljon haitallisempaa kun jo kehittyneen ihmisen tupakointi. Esimerkiksi tupakoineen äidin vauvaa ei saa pitää perhepedissä koska se refleksi, joka saa vauvan automaattisesti kääntämään päätään kun ilman pitoisuudet laskee huonoksi (esim. jos äidin kasvot on lähellä että vauva hengittää äidin hengitysilmaa), puuttuu tupakoineen vauvoilta, vaikka se muilla on.

Kyllä noita pienipainoisuuden esimerkkejä on paljonkin, että paljon tupakoineen täysaikainen vauva painaa esim. 2900g.

No tätä en usko että vauvalta puuttuisi refleksejä. Pistäs linkkiä tai tietolähteesi esiin.

En ole minäkään kuullut moisesta refleksistä :o

Tupakoinnin vaikutukset sikiöön ja syntyvään lapseen

Raskauden aikainen tupakointi voi aiheuttaa lapselle terveydellisiä riskejä ainakin 10 ikävuoteen saakka. Tupakoivien äitien vauvat painavat synnyttyään 200-400 grammaa tupakoimattomien vauvoja vähemmän. Alentuneeseen syntymäpainoon liittyy suurempi erilaisten komplikaatioiden riski.

Jos äiti on tupakoinut runsaasti odotusaikana, lapsi saattaa kärsiä nikotiinin vieroitusoireista syntymänsä jälkeen ja olla itkuinen, ärtynyt ja valitteleva. Raskausajan tupakointi voi myös lisätä kätkytkuolemariskiä.

Tupakan haittavaikutuksille altistuminen voi heijastua myös lapsen viivästyneenä kehityksenä. Puhumaan oppinen voi viivästyä ja myös muussa oppimisessa voi olla vaikeuksia. Keskittymis- ja käytöshäiriöitä sekä yliaktiivisuutta ja aggressiivisuutta on raskauden aikana tupakalle altistuneilla lapsilla muita enemmän.

Raskauden aikana tupakoineiden äitien lapsilla on kaksinkertainen alttius sairastua astmaan, allergiaan tai allergiseen ihottumaan.

Jostain luin joskus, että jos raskaana oleva tupakoi, silloin kun äiti vetelee tupakkaa, samaan aikaan sikiö "haukkoo" happea hädissään kun hapen laatu huononee. Se mielikuva ei ainakaan houkuttele mielestäni tupakoimaan, jos ajattelee että toinen raasu meinaa tukehtua masussa. En siis tiedä pitääkö tämä paikkansa, mutta itse raskaana ollessani vältin bussipysäkeillä tupakoivia yms, kun mietin miten pieni joutuskaan kärsimään.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja dee:
Minusta on ilmiselvää, että runsas tupakointi on raskausaikana on lapselle haitallista ja ilmiselvää sen pitäisi olla kaikille muillekin. Miten kukaan voi olla ymmärtämättä tätä?

Emme koskaan voi tietää, minkälainen tupakoivan äidin lapsesta olisi tullut, jos äiti ei olisi polttanut. Tässä valossa tuo iänikuinen spekulointi on turhaa.

Tämä ei ole mielipideasia, tämä on ihan fakta. Tupakka on haitallista, piste.
Tätä minäkin olen joskus ihmetellyt ja kysynyt, että onko olemassa nykyään ihmistä, joka ei tietäisi, että tupakka on ihmiselle haitallista, siis polttajalle itselleen? Miten sen voin kiistää mitenkään? Ja kun tämän tietää, kuinka voi olla tietämättä,että se on myös sikiölle tai imetettävälle vauvalle haitallista? Eri asia on se, jos tietää ja ymmärtää, mutta siitä huolimatta polttaa.

Mä en kans kyllä voi uskoa tätä. Siis nykyaikana pitää perustella, miksi tupakointi ois haitallista? Ja yksittäiset raskausaikana tupakoineet vetoaa ihan turhaa siihen, että juuri heidän lapsensa ovat olleet normaalipainoisia/terveitä/whatever. Ei jokainen ikänsä tupakoinut sairastu keuhkosyöpäänkään, mutta SUURIMMALLA OSALLA on tupakoinnista aiheutuneita sairauksia.

Se linkkihän on jo edellisellä sivulla!

No niinpäs olikin. Eikä siinäkään sanottu että lapselta puuttuu vaan voi puuttua. Tämän refleksin on sanottu olevan juuri kätkytkuolemien aiheuttaja (siis jos se puuttuu).

No niinpäs olikin. Eikä siinäkään sanottu että lapselta puuttuu vaan voi puuttua. Tämän refleksin on sanottu olevan juuri kätkytkuolemien aiheuttaja (siis jos se puuttuu).

Joo eipä missään tutkimuksessa voida sanoa esim. että "tupakointi aiheuttaa syöpää" vaan sanotaan "tupakointi VOI aiheuttaa syöpää", koska aina on poikkeuksia, vaikka pääsääntöisesti joku asia olisikin tietyllä tavalla.

No itse asiassa kätkytkuolemien aiheuttajaa ei varmasti tiedetä. Monia mahdollisia aiheuttajia on tiedossa kyllä, ja yksi niistä on äidin raskausaikainen tupakointi.

Niin tottahan se on ettei tupakointi tee kenellekkään hyvää tai sille altistuminen. Itse olen ikävä kyllä polttanut raskausaikoinakin, ja en voi sanoa että tupakointi koskaan suoraan olisi vaikuttanut sikiöön nähtävästi. 1 & 2 lapsi on painanut reilusti yli 3.5kg, joten ei mitenkään ainakaan niiden painoon ole vaikuttanut (tai sitten olisivat olleet varmaan nelikiloisia jos en olisi polttanut?). Kuopus syntyi keskosena,ja synnytyskäynnistettiin muiden syiden vuoksi. Vauva painoi 2005g. En siis näe tässäkään mitään yhtenäisyyttä, koska synnytys käynnistettiin. On tiedossa että tupakointi aiheuttaa kaikkia oikkuja, enkä niitä kiistäkkään. Niitä harvemmin huomaa, koska aivan yhtä lailla sellaisten äitien vauvoillakin voi olla samoja oireiluja kun tupakoivienkin. Tiedän itse paljon tapauksia, joissa äiti on tupakoinut raskauden ajan, ja vauvoilla ei ole ollut mitään, eikä nyt myöhemminkään. Mutta sitten taas on niitä äitejä, jotka eivät ole polttaneet ja vauvoilla/lapsilla on ollut paljon kaikkea. Astma voi tulla vasta vuosien päästä, ja sitäkin on vaikea yhdistää tupakointiin, koska se voi tulla muutenkin.
Tämä on asia mihin toivoisin vilpittömästi tukea. Tupakoivia äitejä (ja myös isejä) pitäisi tukea, ja olisi hyvä että tupakoinnin lopettamiseen saisi tukea. Olisi niin hyvä että esim. kaikki markkinoilla olevat lääkkeet olisivat halvempia. En tosin tiedä saako niitä edes käyttää raskaudenaikaan, mutta kuitenkin olisi tärkeää saada se loppumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Työskentelen päiväkodissa, olen lähes 50v, 3 omaa lasta, koskaan en ole törmännyt lapseen, jolla olisi äidin tupakoinnista johtuva diagnoosi :) että repikää siitä...

No tietäisitkö sinä sitä asiaa ylipäätään?

Tottakai.

Mielenkiinnosta kyselen, millaisia diagnooseja tällaisille lapsille annetaan? Itse sosiaalityöntekijänä en ole vastaavista kuullut..

Eli tällä periaatteella kaikki tupakoitsijat voivat lopettaa tupakoinnin kertalaakista ilman mitään lääkkeitä tai terapioita, koska minäkin lopetin. Onhan sen oltava niin, että koska minä pystyin siihen niin kaikki muutkin pystyvät, sanoivat tilastot mitä hyvänsä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Eli tällä periaatteella kaikki tupakoitsijat voivat lopettaa tupakoinnin kertalaakista ilman mitään lääkkeitä tai terapioita, koska minäkin lopetin. Onhan sen oltava niin, että koska minä pystyin siihen niin kaikki muutkin pystyvät, sanoivat tilastot mitä hyvänsä ;)

:) Näinhän se menee täällä. Ihminen kun ei ole persoona, kaikki toimivat aivan samalla tavalla palstan mielestä :) Jos joku on ollut vahva, se tarkoittaa sitä että kaikkien pitäisi olla. Ihan huuhaata kaikki nuo lääkkeet ja korvikkeet (vaikkakin niiden ansiosta suomestakin tulee koko ajan savuttomampi).

Anteeksi jos loukkaan jotain, enkä nyt viittaa pelkästään tähän ketjuun, vaan yleensäkkin kaikkiin näihin jotka koskevat tupakointia. Unohdetaan ettei kaikki ihmiset vaan yksinkertaisesti ole samanlaisia. Syyllistämistä tältä palstalta löytyy riittämiin, mutta harva jaksaa keskittyä siihen auttamiseen ja tukemiseen. Kannustusta hyvät ihmiset. Kun oma asenne on kohdallaan, voi ihan tosissaan kannustaa. Eikä se tarkoita sitä että pitäisi hyväksyä koko asia, mutta syyttävällä sormella ei tuloksia synny, vaan sillä korkeintaan pahennetaan asioita.

Tai sitten 3800g :D

Tai sitten täysaikainen, ei koskaan tupakkaa edes maistaneen äidin vauva on 2560g :)

eksyimpä tänne ihan sattumalta.oon nähnyt kavereiden ja tuttujen muksuissa tapauksia joissa tupakointi on varmasti aiheuttanut haittoja lapseen; tällaisia ovat juuri nuo pituuskasvun häiriöt, vierotusoireet tupakasta;jatkuvasti kärttyinen ja itkuinen vauva, eräs kolmevuotias poika ollut koko ikänsä kiukkuinen,keskittymishäiriöinen,Lyhyt Raajainen ja nyt äiti ihmettelee kun yöyskä vaan pahenee kokoajan.ei vielä astmadiagnoosia mutta tuolle tupakoinnille kun vielä altistuu niin kai sekin tulee. Oma äitini poltti koko raskausajan ja siitä eteenpäin 10 vuotta kunnes alkoi odottaa siskoani. Olin kiukkuinen ja itkuinen lapsi,olen aina pitänyt tupakan hajusta,jäin huomattavasti lyhyemmäksi kuin kasvukäyrät oisivat näyttäneet ja allergioiden lisäksi aikuisena ilmennyt uhkaava astma.
Viimeisen saatoin itse aiheuttaa polttamalla myös pari vuotta,noin 3 kk raskaana kerkesin käryttää kunnes luojan kiitos lopetin. Harmittaahan sekin aika :S omalla lapsella astma ja itseäni syytän vaikka perinnöllistäkin voi olla (isä ja minä kärsitään kumpikin astmaattisista oireista flunssassa yms). Muuten oma lapseni on terve ja "normaali".

Mun, tupakoimattoman, täysiaikainen vauva painoi 2.8 kg :). Syntyi raskausviikolla 40+5.

Jos olisin tupakoitsija, ja olisin saanut samankokoisen vauvan, niin taatusti sitä oltaisiin väitetty tupakan syyksi.

Olen silti ehdottomasti sitä mieltä, että raskausaikana ei tulisi polttaa.

Raskausaikana polttaneen tuttuni mukaan hänen lapsensa ovat ihan terveitä. Molemmilla on kyllä astmaa, allergiaa ja oppimis/käytöshäiriöitä...ehkä ne olisivat olemassa ilman tupakkaakin, sitä en tiiä.

No meidän lasten serkku syntyi juuri täysiaikaisena ja paino 2800g ja ei ole tupakoitu raskausaikaana eikä ennen sitä.

Työskentelen päiväkodissa, olen lähes 50v, 3 omaa lasta, koskaan en ole törmännyt lapseen, jolla olisi äidin tupakoinnista johtuva diagnoosi :) että repikää siitä...

Sinulta taisi nyt unohtua että työskenetelet (?) päiväkodissa eikä sinne lasten sairaskertomuksia tarvitse tuoda, se on terveydenhuollon asia.

Yhteistyössä