Tapetin poistosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anna

Vieras
Tietääkö kukaan, miten saa helpoiten tapetin pois seinästä? Tapetti ei ole ollut seinässä kuin pari vuotta. Jääkö seinä sen jälkeen niin pahaan kuntoon, että pitää maalata tai laittaa tapetti? Onko kokemuksia?

Kostuta vedellä, anna vettyä kunnolla, revi pois. Luultavasti pinta pitää maalata uusiksi tai ainakaan en ole kuullut että kukaan olisi pitänyt seinän sellaisenaan tapetin poiston jälkeen.

Höyryttämällä helpoin.
Jos ei ole sitä höyrylaitetta käytettävissä niin siinä tapauksessa ota lämmintä vettä jossa on loraus fairyä ja "pese" seinät sienellä. Painele kahville ja kun olet kahvitellut, tapetti on valmis revittäväksi.
Myös metallinen lasta on kätevä apuväline, niin ei tarvi kynsillä repiä.

Jos alla on betoniseinä niin et tarvi uutta tapettia vaan voi vaan maalata, jos taas alla esim. kipsilevy niin sen näkee sitten mitä se vaatii.

Liottamalla lähtee, joko pelkällä vedellä, tai vedellä + tapetinpoistoaineella, tai vedellä + liisterillä. Toivottavasti ei ole maalattu päälle. Riippuu ihan alustasta mitä seinälle tarvitsee sen jälkeen tehdä, mutta toodennäköisesti vaatii uuden tapetin, tai kittauksen ja maalauksen.

Kastelemalla. Rautakaupoissa myydään myös sellaista tapetinpoistoainetta mut pelkällä vedelläkin lähtee hyvin, jos on vain 1 kerros eikä mitään paksua vinyylitapettia. Jos on kovin kiiltävä pinta niin kannattaa pyyhkiä hiomapaperilla ensin pinta rikki, niin vesi imeytyy paremmin. Lattia pitää suojata ennen kastelua. Mitä tapetin alla on? Todennäköisesti pitää joka tapauksessa maalata tai tapetoida uudelleen. Pohjamaali ainakin tuppaa irtoamaan osittain samalla kuin tapetitkin.

Riippuu millä se on laitettu kiinni. Tavallisella liisterillä laitettu lähtee helposti kostuttamalla tai käyttämällä tapetinirrotusainetta. Yksi hyvä aine on löysä liisteri, mihin on lisätty vähän Fairya joukkoon pienentämään pintajännitystä. Liimaliisterillä oleva on hankalampi ottaa. Yleensä sinne jää jälkiä niin paljon, että jotain on tehtävä, yleensä tapetti on helpoin valinta. Maalausta varten joutuu tekemään todella paljon pohjatöitä, että saa kaikki mahdolliset roippeet pois.

Tapetin poistoaineella, jota saa rautakaupasta. Suihkuttelet illalla reilusti ja yön aikana tapeitit tipahtavat pois, ainakin pitäisi. Tapetin poiston jälkeen seinä on liisteriä täys ja ruma, eli hionta, tasoitus ja maalaus tai uusi tapetti.

riippuu mikä tapetti.millä kiinni.ja mitä pohjalla.

useimmat lähtee kun laittaa liisteriä reilusti päälle ja antaa vaikuttaa hetken ja sitten saa revittyä vuodat irti.on myös olemasa erikseen tapetin poisto tökötti, jos välttämättä sellaisella tahtoo läträtä.

Sittenhän on vielä olemassa ne palstautuvat tapetit, joista on tarkoituskin että se pohjapuoli jää tiukasti seinään kiinni ja irroitetaan vain ulkopinta kuiviltaan. Millaista tapettia ap:n seinissä on?

Kiitos vinkeistä! :) Luulen, että ne on ihan tavalliset tapetit (olen vähän uusavuton näissä remonttihommissa) Kokeilen pieneen osaan, lähteekö tuolla vedellä pois. Ei ne ainakaan ole mitään vinyyliä mielestäni.

Itse olen irroitellut tapetit niin, että olen laittanut suihkepulloon fairyä ja vettä. Suihkutellut sillä tapetit kosteiksi vuota kerrallaan. Kun on pari vuotaa suihkutellut, niin pääsee jo ensimmäistä irroittelemaan. Olen pitänyt luutua kaverina ja heti kosteana pyyhkinyt liisteri seinästä pois, niin siisti pinta on jäänyt. Meillä ollut siis maalattu seinäpinta tapetin alla. Mutta ei ole tarvinnut suurempia hiomisia ennen uutta käsittelyä. Olemme sekä maalanneet, että tapetoineet sitten näitä seiniä.

Fairyllä ei saa pestä mitään, ei seiniä, ei huonekaluja. Koska se muodostaa kalvon ja maali ei sitten pysy siinä.
Liisterin avulla, jos poistaa tapetin, niin senkin jälkeen seinä on pestävä huolellisesti.

Tapetinpoistoaineella lähti hyvin MUTTA, anna aineen vaikuttaa tarpeeksi kauan. Mulla tosin oli makkarissa tapetit aika kovassa, koska seinää ei oltu pohjamaalattu aikoinaan.

Yhteistyössä