Tapasin 5-vuotiaan yksin aamulla kerhoon ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti minäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti minäkin

Vieras
menossa. Ihmettelin, kun ei ketään aikuista näy missään. Oli pakko seurata ja kysyin, oletko yksin menossa johonkin? Tyttö kertoi iäkseen 5v. ja "menen kerhoon, äiti tulee kans." Odoteltiin ja kyllähän sit kaukaa näkyi rattaita työntävä äiti (ei mitenkään kiirehtien tullu..). Kertoi että viimeks eilen puhuttiin asiasta, kun tyttö karkaa. Noin pientä en itse päästäis liikenteeseen yksin, tapahtui siis pk-seudulla, iso kaupunki, vilkasta liikennettä. 2 tienylitystä mm. seurasin tyttöä, lisäksi parkkipaikkoja, joista ei näe kunnolla. Nyt vielä on hiekoitus + aura-autoja liikkeellä!

Mitä vaan olis voinu tapahtua. Muistetaan turvallisuus ennen kaikkea, rajat pitää aikuisen laittaa!!

Olin menossa kauppaan samaan suuntaan, eli joka tapauksessa hänen perässään kävelin ( mukana vaunut + 6 v. lapsi) . Ihan oon kuulkaa tavallinen kotiäiti, enkä " kyttäystäti"..:)

Ja missäs nyt kaikki ne, jotka eivät päästä lastaan yksin edes pihalle leikkimään, mutta liikenteen seassa saa siis kulkea... Meillä 4 v saa leikkiä pihallakin yksin, mutta ei pääse kyllä kävelymatkalla näköyhteyttä pidemmälle. Ja tämä sentään rauhallinen taajama.

Voi olla 5-vee reipas, mutta vilkas liikenteinen paikka, vaikka olisikin lapselle tuttua aluetta. Tyttö juoksenteli, potki lumikokkaretta eli ei osannut varoa autoja jne..

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Mä ainakin toivon jos mun 5v- kävelis jossain et joku kyselis mihin menossa..koska ei sen ikäisen kuulu yksinään kävellä kovinkaan vilkkaalla paikalla.

Tätä minäkin. Kun oma keskimmäinen lapsi on niin samanikäinen, niin tuntui "hurjalta" katsoa sen lapsen menoa. Enkä ole ylisuojeleva. Näköyhteys ainakin pitää olla, jos liikenteen seassa liikutaan.

Minusta hyvä että joku vielä jaksaa ja haluaa huolehtia toistenkin lasten TURVALLISUUDESTA. Mä en päästä täällä maallakaan 5vuotiasta yksin käveleen kerhoon, eskarilainen on mennyt pari kertaa yksin eskariin, matkaa n200m mutta yksi tienylitys.
Ennenaikoina liikenne oli hiljaisempaa kuin ap:n kertomassa tapahtumassa

Mun mielestä KOKO KYLÄN PITÄÄ KASVATTAA ja olisin toiminut aivan kuten ap. Mulla 5v. tyttö ja EN kyllä päästäisi sitä yksin mihinkään kauemmaksi kotipihaa lukuunottamatta. Asutaan pikkukaupungissa. Parin vuoden päästä pitää kyllä kulkea n. 1km koulumatka, sitä siten harjoitellaan aikanaan. Olen ällä hetkellä äitiyslomalla vauvan kanssa ja sen kanssa menee oma aikansa, oten esikoinen on aika usein ilman minua pihalla. Onneksi on luonteeltaan rauhallinen ja äidin neuvot ovat hyvin mielessä, mutta silti en luota 100% noin pieneen ja kun kavereiden kanssa leikkii pihalla, käyn välillä kurkkaamassa että kaikki on OK. Ja lastensuojelualalla olen töissä...

Kamalinta tässä maailmassa on se, että moni aikuinen ei välitä vähääkään, vaikka pienet lapset kulkisivat yksin kaupungilla. Olisi hienoa, kun olisi enemmän yhteisvastuullisuutta eikä välinpitämättömyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja mut ei ollu iso kaupunki..:
no, minä kävelin jo yksinään 5 vuotiaana kerhoon, joskus oli samanikäinen naapurin poika kaverina, 6 vuotiaana saatiin mennä jo pyörillä..

Oisko ajatkin vähän muuttuneet siitä.. ja liikennemäärät

Aika moni täällä varmaan sen verran vastuuntuntoinen, että jos noin pienen näkee yksin liikkuvan kaduilla, niin selvittää missä aikuinen / äiti / isä on? Muuten olisin loppupäivän miettiny miten tollainen retki päättyy... ei välttämättä onnellisesti.

Yhteistyössä