Tapahtuuko lapsilla eskari-ekaluokka välillä huima harppaus kehityksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinpähän vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietinpähän vaan

Vieras
Kun esim:
- eskarilainen pitää ehdottomasti saattaa ja hakea eskarista, mutta koululaiset kyllä kävelevät jo ekaluokkalaisina suurin osa ihan yksin
- eskarissa on laput seinillä tapahtumista ja kerrotaan päivän kulusta, ekaluokkalaisen pitää itse huolehtia että läksyt on merkattu ja kirjat repussa ja paljon muutakin
- eskarilaiset on vielä ihan lapsukaisia, päiväkotilaisia ja leikkivät päiväkodissa suurimman osan ajasta, monet ekaluokkalaiset taas käyvät koulua ja iltaisin on "isojen harrastuksia"

Monet harrastuksetkin jaotellaan niin että eskarilaiset käy vielä pienten ryhmissä, muskaria, liikkaria ym. Sitten taas urheiluharrasteryhmät ja soitinten soittaminen alkaa sinä syksynä kun menee kouluun. Kaikki jotenkin niin rysäyksellä.

Tapahtuuko oikeastikin tuossa välissä joku iso muutos lapsen kehityksessä?

Meillä ainakin ollaan menty ihan pikku askelin ja vasta nyt kolmannella on useampi aamu kun lähdemme miehen kanssa töihin niin että lapsoset jäävät kaksin. Ekalla aina oli toinen meistä aamun kotona.

Kyllähän pienikin lapsi pärjää mutta minusta ei tarvitse kun kerta me vanhemmat ollaan olemassa. Mahdollisimman pehmeäksi ollaan tämä itsenäistyminen koitettu tehdä.

Mun kokemuksen mukaan tämä muutos tapahtuu eniten ekaluokan aikana. Eniten ekaluokan syyskauden aikana. Eskarissakin toki kasvaa ja kypsyy kohti koululaisuutta, mutta kyllä kunnolla vasta ekaluokan aikana. Ja kyllä se monesti tapahtuu kantapään kautta. Ekaluokkalaiset on alkuun melkoisia sähläreitä kyllä.

Minä olisin jo eskarilaisen antanut kulkea eskarilta päiväkotiin 300 m yksin niin, että paha kadun ylitys pk:n edessä olisi käyty auttamassa. Mutta eivät antaneet edes minun kirjallisella luvalla.

Nyt hän kulkee päivittäin 1.5 km suuntaansa vähintään kerran päivässä yksin.

No meillä yhdessä oppiaineessa oletetaan ekaluokkalaisen osaavan toisella kouluviikolla lukea ja kirjoittaa. Niin huimaa oletusta en ole muualla tavannut. Läksyt kyllä pitää itse osata merkitä opettajan ohjeiden mukaan ja laittaa läksykirja reppuun.

Yhteistyössä