Tapahtuipa leikkipuistossa (erikoinen tapaus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Raivotar

Aktiivinen jäsen
27.11.2005
3 665
0
36
Olimme pari päivää sitten leikkipuistossa. Siellä oli myös eräs isoäiti, hänen tyttärensä (olivat ainakin kovasti samannäköisiä, joten oletan, että oli hänen tyttärensä eikä esim. miniä) ja pieni, ehkä n. 1-2-vuotias lapsi. Isoäiti puhui tyttärelleen ja tyttärenlapselleen RUOTSIA, mutta tytär vastaili koko ajan äidilleen ja lapselleen SUOMEKSI. Mielestäni se kuulosti todella hassulta. Kyllä he näyttivät toisensa täysin ymmärtävän, mutta olivat aivan kuin "eri maailmoista" kun puhuivat eri kieltä. :/

Ukkoni serkku asuu Ranskassa, mutta puhuu lapselleen pääasiallisesti suomea.(Lapsen isä ranskalainen)
Silloinkin tietysti, kun ovat Suomessa vierailulla.
Lapsi (6 vuotta) vastailee sujuvasti ranskaksi, eli siis ymmärtää täysin kyllä suomeakin.
Hauskan kuuloista kieltämättä :D .

Ukkoni serkku asuu Ranskassa, mutta puhuu lapselleen pääasiallisesti suomea.(Lapsen isä ranskalainen)
Silloinkin tietysti, kun ovat Suomessa vierailulla.
Lapsi (6 vuotta) vastailee sujuvasti ranskaksi, eli siis ymmärtää täysin kyllä suomeakin.
Hauskan kuuloista kieltämättä :D .

Jos tämä tytär ei koe ruotsia niin vahvaksi että uskaltaa sitä puhua julkisilla paikoilla. Kyllä mäkin ymmärrän, mutta en mä töissä sitä puhu.

täällä oli joskus kauan sitten eläinlääkäri pari, joista nainen puhui aina ruotisa, vastasi miehelleen aina ruotsiksi ja tää mies puhui aina suomea. ja myös vastasi vaimolleen suomeksi. molemmat taitavat kyllä kummatkin kielet ihan kiitettävästi. kuulosti kyllä aika jännältä. mutta se oli heidän tyylinsä.

Kaksikielisissä perheissä tämä on ihan tavallista. Meilläkin lapset usein vastaa mulle suomeksi kun puhun heille ruotsia. Mies vastaa vain hämmentyneellä katseella jos erehdyn hälle puhumaan ruotsia, 12 vuoden kielikylpy ei ole tuottanut suuria tuloksia..

Meidän ruotsin-tuttavat ku ovat täällä, niin meillä käytössä 3 kieltä..mä ymmärrän ruotsia, mut en puhu sitä, samoin ruotsalainen mies ymmärtää jonkin verran suomea, mut pääasiassa puhutaan englantia, mut samassa keskustelussa voidaan käyttää sujuvasti kaikkia kolmea kieltä :D

tuohan on ihan normaalia täällä länsi rannikolla. Monissa perheissä isä tai äiti puhuu lapsille ruotsia ja suomea sekasin. Lapset vaihtavat kielen vanhemman mukaan tai sitten vastaavat kummalla jaksavat.

ihan tavallista. Mä puhun miehelleni ruotsia mutta hän vastaa suomeksi, itse asiassa melkein kaikki mun sukulaiset puhuu ruotsia hänelle mutta hän vastaa aina suomeksi, ihan vain sen takia koska hän ymmärtää ruotsia tosi hyvin mutta hän ei "uskalla" puhua ruotsia vielä.

Yhteistyössä